Akce očima návštěvníka, hráče a diváka
Dlouhou dobu to vypadalo, že se největší česká BYOC LAN party od roku 2005 vůbec neuskuteční. Řada hráčů totiž měla velké problémy zaplatit s dostatečným předstihem registrační poplatky. I díky trpělivosti jednoho z hlavních organizátorů Lukáše Pleskota se však UGT LAN nakonec odehrála a ve finále byli všichni včetně pořadatelského týmu spokojeni.
Místem konání LAN party byly Litoměřice, menší město nacházející se na severu Čech jehož výstavištní prostory nabídly nejlepší možné zázemí pro akci podobného typu. Na litoměřickém výstavišti se již v minulosti BYOC LAN konala – mnozí hráči si jistě vzpomenou na Haluz LAN party z předešlých let. UGT se ovšem konala v jiných prostorách, a to v pavilonu A, který nabídnul možnost pohostit až 240 hráčů. Kapacita LAN nicméně nebyla plně obsazena, neboť několik týmů a hráčů se i přes zaplacení registračních poplatků na turnaj nedostavilo.
Na první pohled neskýtala hala A přílišný komfort. Po vstupu do haly se napravo nacházel menší registrační koutek, kde také pobývali hlavní organizátoři celé akce v čele s Lukášem Pleskotem. V pravé polovině haly byl také prostor vyhrazený adminům a zástupcům tisku. Konečně se zde nacházelo i prostranství s promítacím zařízením, jehož obsluha se starala o promítání vybraných zápasů na stěnu. Některé z těchto zápasů byly také komentovány i přítomnými hráči, což mnozí kvitovali s povděkem a ve výsledku hodnotili velmi pozitivně. V levé polovině haly pak byli "ubytovaní" hráči. Několik řad obsazených stolů s počítači a monitory, změť židlí a obličeje soustředěných hráčů dávaly najevo, že UGT je BYOC LAN jak se patří. K dokreslení koloritu celé akce se různě po zemi nacházely rozmístěné spací pytle, v kterých hráči trávili noční, ale i ranní či odpolední hodiny. A abychom nezapomněli – pro hráče bylo připraveno i sociální zařízení a skromný bufet, kde se mohli občerstvit drobnými pochutinami.
Klíčovým dnem pro celý turnaj byl pátek, kdy měly začít všechny oficiální soutěže na LAN party. Organizátoři netrpělivě očekávali zahraniční týmy ze Slovenska a Maďarska a zároveň se obývali možných problémů. Jak totiž trefně někdo poznamenal, až do pátku se celá LAN party nepotýkala s žádnými problémy, což je úkaz všude ve světě nevídaný a pravidelní účastníci LAN party se při vyslovení sousloví "LAN bez problémů" jen lehce pousmějí, protože si jen málokdy vybaví turnaj, na kterém by vše běželo jako na drátkách.
Nyní se dostáváme k tomu, co se ukázalo být nejpalčivějším problémem celého turnaje. Tím se záhy ukázalo býti pomalé internetové připojení. Původně měl celou UGT pokrýt vysokorychlostním internetem operátor U:fon. Na poslední chvíli se však zjistilo, že litoměřické výstaviště není tato firma schopna pokrýt, a tak se museli pořadatelé poohlédnout narychlo po jiném řešení. To spočívalo v tom, že pro všech cca 200 přítomných lidí bylo k dispozici připojení v řádech několika mbit/s, které mnohdy nestačilo ani na nalogování se do Steamu, což je aplikace životně důležitá pro hráče Counter-Strike 1.6 a Counter-Strike: Source. Turnaje v těchto hrách se tak protáhly o mnoho hodin, nicméně díky dostatečné časové rezervě se vše stihlo odehrát včas.
Otázkou nicméně zůstává, nemohli-li organizátoři udělat pro sehnání kvalitního internetu více. "V lokalitě Litoměřic je s internetem velký problém. Oslovil jsem v podstatě všechny providery bezdrátového připojení – neúspěšně, protože v místě není pokrytí. I proto jsem zvolil společnost U:fon. Byl jsem v podstatě ujištěn, že bude fungovat, čemuž nasvědčovala i mapka pokrytí. V sobotu jsme si ale vytvořili bezdrátový spoj na administrativní budovu a napojili se na ADSL. Napadlo mě to už dřív, protože se v oblasti IT pohybuji, ale kdyby odborník ten spoj viděl, hodně by se podivoval, že to funguje a proto jsem to něchtěl brát jako primární řešení," řekl nám k problému s internetem Lukáš "Soptik" Pleskot, jeden z hlavních pořadatelů akce. Zdá se tedy, že co se týče problému s internetem jsou v tom pořadatelé nevinně, neboť se skutečně snažili udělat maximum.
Podstatné ovšem zůstává, že i tato absence kvalitního připojení nijak neubrala na náladě hráčů, jejichž spokojenost je pro úspěch celé akce klíčová. "Trochu mě vadilo, že jsem se ve volné chvíli nemohl koukat na net, ale jinak mě to nijak moc neomezovalo," řekl nám například hráč CS: Source sekce týmu Necroraisers Radim "maddy" Madarász. V podobném duchu se vyjadřovali i další, námi oslovení hráči. "Internet je věc, která k úspěšné LANce není zas až tak velkou nutností – chápu že tím může utrpět zpravodajství – ale v našem případě Xicht odeslal výsledky a já offline připravenou reportáž z předchozího dne," nestěžoval si ani Pavel "Hawrix" Kymla, hráč Quake 3 Arena. A konečně dotřetice nevadila absence internetu ani Jaroslavovi "Ice" Ferensovi z klubu nEophyte. "Jelikož jsme buď hráli, spali nebo byli v hospodě, tak mi nějaké brouzdání po internetu nebo hraní online opravdu nechybělo. Absence internetu mi tudíž nevadila," řekl nám výše zmíněný hráč.
Hráčům nevadilo ani několikahodinové zpoždění Counter-Strike turnajů, které bylo způsobené právě vinou pomalého internetu, díky němuže se hráči CS1.6 a CS:S nemohli připojit na STEAM. "Nejdřív jsem si myslel, že se všechny zápasy nestihnou odehrát v sobotu, ale nakonec se to stihlo," prohlásil Radim "maddy" Madarász. Jeho slova podporuje i Jaroslav "Ice" Ferens z nEophyte, kterému skluz v turnaji taktéž nevadil.
A tak asi jediné skupině, které absence dobrého připojení vadila, byli právě diváci. Těm se totiž nedostávalo aktuálních zpráv o dění na LANce a fanoušci CS1.6 a CS:S se museli rozloučit s vidinou sledování utkání přes HLTV. Vše se podařilo částečně napravit až v playoff, kdy bylo možné vybrané zápasy přes HLTV sledovat.
Při rozhovorech s hráči, ze kterých jsme při psaní této reportáže taktéž vycházeli, jsme se ptali i na další problémy, které hráčům komplikovaly v Litoměřicích hraní, nicméně se nám dostávalo odpovědí, že žádné další problémy LAN party nepostihly. "Problémů moc nebylo. Co mně osobně vadilo byl občasný průvan, kvůli kterému mně mrzly ruce. Jinak si myslím, že bylo vše tak jak by mělo být," řekl nám Radim "maddy" Madarász. K němu se připojují i ostatní námi dotazovaní hráči. "Jediným problémem bylo, že jsme z šesti nahozených Quake 3 serverů viděli v prohlížeči jen čtyři," říká s usměvem Pavel "Hawrix" Kymla a dodává: "Přístup hráčů k turnaji byl výborný, takže jsme další problémy ani neočekávali. I přes drobné indispozice některých borců po páteční kalbě vše proběhlo 'veRy naajs' způsobem."
Důležitým kritériem hodnocení úspěšnosti není jen rychlost, s jakou se organizátoři dokázali vypořádat s problémy, ale samozřejmě také spokojenost zúčastněných hráčů. V tomto možná nejdůležitějším aspektu si však UGT LAN může připsat jedničku. "Nemůžu si stěžovat, akce byla opravdu v pohodě zorganizovaná a z Prahy sem to měl autem také kousek," řekl nám například Jaroslav "Ice" Ferens. "LAN party se mi velmi moc líbila. Jako pozitiva celé akce bych rozhodně uvedl velice dobře vypadající halu, optimální teplotu, slušné sociální zařízení, organizaci celého turnaje a zápasy na plátně. S celou akcí jsem byl spokojen," vyjádřil názor mnohých účastníků hráč Trackmanie Nations Antonín "Toni" Bláha, který jako jediný nedostatek viděl pouze lehce vyviklaný stůl. S pochvalou ve finále přispěchal i Radim Madarász z Necroraisers. "Nějakého nedostatku jsem si nevšiml, takže asi ani žádný nebyl. Těžko ale říct, co bylo nejlepší, já jsem se pobavil u zápasů, které komentoval mullDie," řekl nám.
Kdybychom tedy měli vystavit LAN party nějaké závěrečné hodnocení, vypadalo by následovně. Z pohledu návštěvníka se jednalo o vydařenou akci. Člověk si mohl volně popovídat se svými kamarády, v případě nudy zhlédnout nějaký zápas promítaný na stěnu a občerstvit se v bufetu. Samotný hráč se na LAN party rozhodně nenudil a i přes menší problémy byl v zásadě s LAN party velice spokojený. Jediný, kdo tedy přišel na UGT zkrátka, byli diváci doma u počítačů. Absence aktuálních výsledků a HLTV tak zůstává drobnou vadou na kráse jinak dobře zorganizovaného turnaje. Přesto byli po skončení turnaje spokojeni snad všichni a není snad hráče, který by si nepoložil otázku, zda-li se nějaký podobný turnaj uskuteční v blízké budoucnosti. Velké LAN party jsou totiž něco, co českému progamingu velice chybí, protože jsou místem, kde se hráči potkávají, upevňují svá přátelství a vybičovávají se k výborným výsledkům, na které se pak snaží navázat v dalších ligách a soutěžích. Ale to by bylo na jiný článek.
LAN party pohledem organizátora – rozhovor se Soptikem
V další části našeho článku vám přinášíme rozhovor s člověkem stojícím na pozadí celé akce, a to s Lukášem "Soptik" Pleskotem. Ten strávil nad přípravou celé akce mnoho hodin a zajisté propotil několik triček a strávil několik bezesných nocí, a to vše jen za jediným účelem – aby celá akce skončila úspěchem a aby z ní hráči odjížděli spokojeni.
Jak jsi spokojený s průběhem LAN party coby organizátor?
První reakce hráčů a diváků jsou v podstatě jen kladné, proto akci mohu zhodnotit jako úspěšnou. Největším problémem byl v prvním dnu internet, protože ufonův fofr internet v místě výstaviště nefungoval a předem jsme neměli možnost předem ho vyzkoušet. To jsme ale během soboty dali do pořádku a nic jiného nás už nezaskočilo. Hráče určitě překvapily výborné prostory. Pavilon A litoměřického výstaviště je velmi útulný a má veškeré potřebné sociální zázemí. Ačkoliv bych spoustu věcí dělal jinak – lépe, jsem s akcí spokojený.
Nejvážnějším problémem se ukázal být pomalý internet. Neměl jsi jako organizátor počítat s náhradní variantou, pakliže mobilní internet od U:fonu nevyjde?
V této lokalitě je to opravdu velký problém. Oslovil jsem v podstatě všechny providery bezdrátového připojení – neúspěšně, protože v místě není pokrytí. I proto jsem zvolili U:fona. Byl jsem v podstatě ujištěn, že bude fungovat, nasvědčovala tomu i mapka pokrytí. V sobotu jsme si ale vytvořili bezdrátový spoj na administrativní budovu a napojili se na ADSL. Napadlo mě to už dřív, protože se v oblasti IT pohybuji, ale kdyby odborník ten spoj viděl, hodně by se podivoval, že to funguje, proto jsem to něchtěl brát jako primární řešení.
Co se týče chování hráčů, vyskytly se nějaké problémy a nebo po této stránce proběhla LAN bez problémů?
Hráči se chovali celkem zodpovědně. Snad jen zvracející Tyfoon (Q3), který se skočil vyzvracet do rohu k hráčům CSka nebo neúměrně znečištěné toalety a koberec to trošku vyvrací. S tím se ale počíta a pořádali jsme LAN akci, nikoliv vyloženě profesionální turnaj. Proto to nemělo být určitě jen o hraní, ale i o stráveném večeru s kamarády.
Jak jsi spokojený s prací adminů a dalších lidí, kteří se na LAN podíleli?
S prací adminů jsem spokojený. Našlo se dost ochotných, kteří pomohli celou akci "postavit" a osvědčený admin tým H1tachi, Kvapa, DraGen, Hubajz, Fake_target a posila Xicht, si se svými hrami bez potíži poradili. Těch, kterým chci poděkovat je spouta a pokusím se je všechny vyjmenovat ve čtvrtečním pořadu UG na PG24.
Po této zkušenosti, můžeš již říci, jestli se třeba za rok opětovně takovéto LAN dočkáme?
To v tuto chvíli nedovedu říct. Asi bych chtěl, ale sama budoucnost celého projektu UG není jistá, natožpak podobné LANky. Pokud by k tomu ale mělo dojít, bude to určitě větší a lepší, nic jiného neberu.
Výsledky AMD UGT LAN
Úplně na závěr vám nabízíme pohled na výsledkovou listinu AMD UGT LAN.
Konečné pořadí Counter-Strike 1.6
1.místo: faberi Bellatores [UG]
2.místo: FU.sk
3.místo: nEophyte.Intel
4.místo: SkyRiders*PGCC
5.místo: faberi Bellatores
6.místo: BMCT
Konečné pořadí Counter-Strike Source
1.místo: faberi Bellatores [UG]
2.místo: Necroraisers
3.místo: nEophyte.Intel
4.místo: inteRaction
5.místo: faberi Bellatores
6.místo: Citrons
Konečné pořadí Call of Duty 2
1.místo: nEophyte.Intel
2.místo: Defiance
3.místo: ironix
4.místo: ghost crew
5.místo: melown
6.místo: snoopy
Konečné pořadí Trackmania Nations
1.místo: faB.Sandro
2.místo: aAa Toni
3.místo: faB.Daves
4.místo: faB.Scary
Konečné pořadí Quake 3
1.místo: [TA]Krysa
2.místo: [TA]Wh3nom
3.místo: [TA]Tyfoon
4.místo: GF|DuFo
hmm, copak že to není cenzurované ? btw máš tam dvakrát několik stejných vět o tom připojení, pokud to tak není schválně... jinak GL, teď je celá E-sport sekce na tobě :)
co mas presne na mysli? ;) tomu internetu je v clanku venovano hodne prostoru, protoze to byl patrne nejvetsi problem cele UGT LAN, tak jsem dal hodne mista hracskym odpovedim, jestli jim to vadilo nebo ne a ukazalo se ze ne a taky, ze organizatori se snazili pro vyreseni tohohle problemu udelat maximum ;)
je teda fakt, ze tam je celkem hodnekrat slovo "absence", to je moje chyba, ktere jsem si pri korekture nevsiml, uznavam ;)
V celku vystizna a pravdiva reportaz...gj !:]
Akorat se mi nikdo nezminil, ze si na UGT byl a i ten Hawr1x te zamlcel...:]
no ja tam byl jen v patek ;)) myslim, ze jsme se akorat mijeli, vy ste prijeli a ja odchazel...s hawrixem jsem prohodil jen par vet
Jsem dostal otázky a do mailu jsem Driverovi samo psal, ze byla skoda, ze se tam nezdrzel a ze s nama nezachlastal.
Jinak mam kompletni odpovedi na otazky, ktere Driver pokladal a ty se objevi na Quake.cz
jojo, pouzil jsem jen cast, ktera se hodila pro ten clanek :)
sak jasny ;-) pekny, ale to z WCG je mazec!
paradni lan skoda ze sem skoro celou prospal s anginou pod stolem :o)