Přestože mají profesionální hráči stále ještě daleko k platům fotbalových hvězd a tenisových jedniček, v žádném případě není možné s úplnou jistotou říci, že tomu tak bude napořád. Stačí se podívat na největší herní turnaje, v nichž se již nyní zápasí o miliony dolarů, kterými případní výherci snadno donutí své matky k přehodnocení kritiky neustálého sezení za počítačem, jíž je v dětství zasypávaly. Progamingová složka BlizzConu možná podobné částky zatím ještě připravené nemá, pro všechny profesionální hráče her od Blizzardu jde však o svátek, kterého se je naprostá povinnost zúčastnit. Probojovat si cestu na bojiště BlizzConu nicméně není jenom tak. Účastníci jsou vybíráni na základě výsledků v sérii turnajů, jež je unikátní pro každý světadíl. Minulý víkend se do popředí dostala Evropa, která konečně rozhodla o svých finalistech prostřednictvím finální trojice turnajů. Ty shodou okolností zavítaly do České republiky a my je samozřejmě neváhali navštívit.
Pro naprostou většinu fanoušků progamingu bylo místo, kam se Blizzard finále European Road to BlizzCon rozhodl umístit, poměrně překvapivé. Do pražské O2 arény totiž dosud nikdy žádná podobná akce nezavítala, což vzhledem k obrovským prostorám a náročnosti přípravy není vůbec žádným překvapením. Společnost se však se vším poprala na výbornou. Perfektní organizace zajistila, že se v centru arény, kde byste jindy nalezli největší hudební či sportovní hvězdy světa, zjevila obrovská konstrukce, která prostory rozdělila na tři části. Půlka arény byla věnována rychle se rozvíjejícímu MOBA kousku Heroes of the Storm, tu druhou si pak mezi sebe rozdělily tituly Hearthstone a World of Warcraft. Na famózně provedených pódiích se samozřejmě nacházelo pouhých pár počítačů, jejichž počet závisel na hře, pro níž byla stavěna. Nic víc však světoznámí borci k předvedení svých schopností ani nepotřebovali.
Program akce se táhl napříč celým víkendem. Všechna tři pódia se rozzářila v sobotu přesně v poledne, kdy se celou halou rozezněly hlasy profesionálních komentátorů, které zajisté ihned poznal každý, kdo progamingové turnaje v této trojici her pravidelně sleduje. Přestože pro Hearthstone nebyla vyhrazena největší část arény, od prvního momentu bylo jasné, že právě na něj je soustředěna největší pozornost. Zaplněné tribuny s nadšením sledovaly napínavé zápasy některých z nejlepších hráčů Evropy. Největší hvězdou turnaje se stal samozřejmě Lifecoach, kromě nějž však do Prahy dorazila i taková jména jako ThijsNL, Ostkaka a Maverick. Právě Thijs si pak v nedělním finále vybojoval první místo. Na BlizzCon se však pojedou kromě něj podívat také hráči, kteří obsadili druhé až čtvrté místo.
Velkou část z našeho času stráveného na akci jsme se věnovali Heroes of the Storm. Protože se hrou tolik zkušeností většina hráčů nemá, její hlediště bylo často poloprázdné. To však měla na svědomí také jeho velikost. Půlku hlediště O2 arény by přirozeně jen tak nějaká hra nezaplnila a HotS v tomto směru učinilo velmi slušný pokus. S pár vysvětlivkami od zkušenějších kamarádů se hra navíc i za pochodu dala do jisté míry velmi snadno pochopit, takže u ní především v pozdějších hodinách vydržela celá spousta hráčů, kteří ji do toho dne pomalu ani neznali. Prize pool tohoto turnaje zbylé dva s přehledem překonal. Utkaly se o něj některé z nejúspěšnějších týmů celého světa, z nichž se na BlizzCon vydají Natus Vincere a Team Dignitas. Nedělní finále pro sebe ukořistil první ze jmenovaných týmů s kořeny v Ukrajině a to poměrně snadným vítězstvím 3:0.
Chvíli jsme strávili samozřejmě také v hledišti turnaje v MMO World of Warcraft, které má v Česku stále ještě celou řadu příznivců. I tento turnaj byl zpracovaný fantasticky, i když v porovnání se zbylými dvěma pódii postrádal určité kouzlo. Hearthstone na jedné straně nabízel potyčky dvou hráčů, kteří seděli v tématické krčmě a mohli se rozptylovat pohledy přes stůl, MOBA Heroes of the Storm pak nešetřila pompézností a reflektory pobíhajícími po celém stadionu. Atmosféru u ní navíc dotvářely také propracované medailonky hráčů a další bonusy, za něž by se nemusely stydět ani největší sportovní události na světě.
Blizzard si pro všechny návštěvníky připravil hromadu speciálních aktivit, z nichž byla jednoznačně nejvíce propagována možnost vyzkoušet si veleočekávanou multiplayerovou akci Overwatch, která se v O2 aréně nacházela zhruba na stodvaceti počítačích. My jsme do koutku, který byl k jejímu hraní určený, zamířili velmi brzy a je třeba říct, že šlo o fantastické rozhodnutí. Overwatch ukrývá fantastickou hratelnost, která jednoznačně nejvíce připomíná oblíbené Team Fortress 2 od Valve, s nímž toho má ale Overwatch společného více. V každém případě jsme nicméně rádi, že si Blizzard dal za příklad právě tuto legendu. Tomuto kousku zbývá stále ještě nějaký ten čas, než bude k dispozici prostřednictvím beta testování, až se tak ale stane, rozhodně se na něj vrhneme a vám bychom to doporučovali také.
Při procházení halou byla možnost narazit na hromady cosplayerů, s nimiž jste si mohli udělat fotku a zvěčnit tak jejich úchvatné oblečky. Blizzard si pro hráče navíc připravil celou spoustu reklamních předmětů, které si byla možnost na svých cestách nasbírat. Pro všechny registrované návštěvníky však nejlákavěji zněla stoprocentně možnost ukořistit speciální card back do Hearthstone a nového hrdinu i se speciálním skinem do Heroes of the Storm. K získání obou stačilo využít před akcí zaslaného QR kódu, jímž jste potvrdili svoji účast.
Trochu kaňkou na celé víkendové akci bylo zakončení, kdy se finálové zápasy odehrály zřejmě rychleji, než se očekávalo a předpokládaný konec ve 20 hodin byl již o tři hodiny dříve. Společně s tím měly smůlu fronty zájemců o zmiňovanou hru Overwatch, kde se rovněž brány uzavřeli při posledním finálovém zápasu a slibovaná možnost hrát až do večera byla násilím přerušena. Zakončení se spokojilo se strohým rozloučením načež začali technici rozebírat celou instalaci a řada lidí seděla ještě v hledištích a nevěřila, že je konec.
Stále tak úplně nemůžeme uvěřit tomu, že se podobná akce odehrála zrovna v našich končinách. European Road to BlizzCon zaznamenal u českých hráčů obrovský úspěch a jeho návštěvnost překonala všechna očekávání. Jde o jasnou známku toho, že je progaming na vzestupu a má před sebou velkou budoucnost. Je však zapotřebí, aby se do něj společnosti jako Blizzard a Valve i nadále nebály investovat a pokračovaly s epickými turnaji, v nichž se již nyní točí obrovské peníze. Pokud jste letošní ročník akce nestihli, kdo ví, třeba bude Blizzard s výsledky spokojený natolik, že se za rok zase vrátí, načež to budete moci napravit. Nám by to třeba vůbec nevadilo, neboť jsme si tento víkend parádně užili.