Již potřetí na konci března otevřel brány herní festival Gamer Pie a opět přinesl obsah nejen pro hráče, ale také pro vývojáře, publicisty a širokou veřejnost. Studentský projekt Gamer Pie během tří let vyrostl, a i když se celý festival tentokrát konal místo v kině Art ve větších prostorách dvoupatrového Impact Hubu, již dva týdny před událostí byly všechny lístky vyprodané.
Celý festival otevřela již překvapivě ve středu vernisáž na téma Zlatý řez českých adventur. Tou provázel odborník na slovo vzatý Jarek Kolář, který se podílel na vývoji takových adventurních klasik, jako je Tajemství Oslího ostrova či Sedm dní a sedm nocí. Součástí vernisáže byl také komentovaný retrogamesplay s Pavlem Dobrovským a Honzou Olejníkem a na místě zůstala až do víkendového konání hlavní části festivalu veřejně přístupná výstava starých českých adventur v nedalekém baru.
Kromě zmíněné vernisáže se organizátoři rozhodli vměstnat celovíkendový program z minulých let do jediné soboty. Ve dvou posluchárnách se odehrávaly vždy dvě přednášky najednou a bylo jen na návštěvnících, pro kterou z nich se právě rozhodnou.
V horní posluchárně se pod zastřešením Bohemia Interactive vystřídali mistři v herním oboru, jakými jsou Radim Jurda, Vlaada Chvátil, Viktor Bocan nebo Jarek Kolář. O hudebním doprovodu se rozhovořili František Fuka a hudební duo Dva z Amanita Design. O spojení her a techniky ASMR (velmi tichý, pomalý výklad pro navození relaxu posluchače) povyprávěla youtuberka Dana „Pyrit“ Hanousková.
Vladimír Chvátil promluvil nejen o deskových hrách, ale také o tvorbě dalších hitů, jako byly Cervii nebo Fish Fillets. Samozřejmě se zmínil také o tvorbě deskových her. Věděli jste například, že deskovka Krycí jména vznikla za jediný večer, kdy ji Vladimír vytvořil pro partu přátel pomocí natrhaných papírků?
O tuzemské herní publicistice nejen pro televizi a internet povyprávěla i Alžběta Trojanová, moderátorka a herní novinářka. Převálcují influenceři klasické novináře? Díky rychlosti, se kterou dokáží influenceři zveřejnit video na danou hru ve velmi krátkém čase, získávají náskok oproti pevně daným datům vydání dílů pořadů, jako je například New Game+. Na druhou stranu oproti influencerům média přinášejí objektivní pohled. Díky tomu jsou podle Alžběty schopná žít vedle sebe, stejně jako internetové recenze a obsahem mnohem větší a erudovanější papírová média.
František Fuka představil na svých samplech, jak vypadala kompozice hudby v dobách tvrdé totality. Pro svou přednášku dokonce napsal program, kterým lze rozklíčovat původní melodie, aby ukázal skladbu krok po kroku. Pro nadšence jej dokonce uveřejnil na svém webu.
Posluchárna v přízemí byla v režii Madfingers Games a hned po ránu ji otevřel přednáškou o tvoření mobilních esportových her Petr Jirák, člen studia Madfingers Games. Nejen o práci studia Paperash nám poreferoval Vojtěch Vaněk. O úspěchu skvělé VR hry Beat Saber promluvila Michaela Dvořáková ze studia Beat Games. Stanislav Bárta, historik z Filosofické fakulty MU, porovnal hry s historickými fakty. Miroslava Gutwaldová navázala na svou diplomovou práci a uvedla posluchače do problematiky sexu ve hře Second Life, včetně seznámení s komunitami a virtuální prostitucí v této online hře. V rámci autorského hraní jsme měli možnost zhlédnout interaktivní encyklopedii Hravouka, drsný český horor Someday You´ll Return a chystaný osmý díl adventury Život není krásný: Poslední exekuce.
Nejen přednáškami živ je festival. Volnou chvilku mezi přednáškami jsme většinu doby strávili v retroherně. Ta nabídla krom klasických konzolí jednu specialitku: stolní fotbálek, ve kterém za soupeře hraje umělá inteligence. Ten připravili studenti VUT v rámci jejich bakalářské práce. Jako ostřílený hráč jsem umělou inteligenci vyzval na souboj a prohrál. Skynet se musí tetelit blahem.
Na workshopu Jakuba Šindeláře jsme si osobně mohli vyzkoušet, jak se dají ve velmi jednoduchém programu Twine tvořit textové adventury. Pro audiofily zas sloužil workshop od dvojice Grand Beats, ve kterém jsme dostali na starosti ozvučení malé části reálného projektu.
Nejen zábavnou, ale také užitečnou částí festivalu byl charitativní bazárek, do kterého přispěli nejen organizátoři, ale také mediální partneři a sami návštěvníci. Za symbolické ceny si pak mohli vybrat z her a herního merchandisu. Kompletní výtěžek bude darován nadaci Motýlek pro financování dobrovolnické činnosti v nemocnicích.
Herní speed dating nabídl seznámení s herními tituly těm, kteří sice mají rádi hry, ale nemají čas objevovat ty méně známé. Každou hodinu tak na návštěvníky čekala pětice nových her. Stačilo jen sednout k neobsazenému PC a vyzkoušet.
Na ty největší hračičky čekal epický quest Tajemství herního koláče. Ten se skládal z hádanek různě rozprostřených v prostředí festivalu a pro výherce byly připraveny ceny.
Ti, kteří vydrželi až do večera, byli odměněni pro festival již klasickým Fight Clubem v režii moderátora Lukáše Grygara. V křeslech hostů se vystřídali nejen jeho kolegové z redakce Games.cz, ale také Alžběta Trojanová s Danou Hanouskovou a ve třetím kole dokonce došlo na samotné pořadatele festivalu Gamer Pie. Následovala uvolněná afterparty s hudebním doprovodem od Disgamer.
Je zajímavé, kam se po těch pár letech Gamer Pie posunul. Zpočátku spíše komunitní zábava pro nadšence vyrostla v plnohodnotný festival, který dokáže oslovit široké spektrum návštěvníků. Není jen pro hardcore hráče pro nakouknutí pod vývojářskou pokličku. Na své si přijdou i příležitostní hráči stejně jako vývojáři při sbírání inspirace, nebo nostalgikové při hraní retroher. To vše ve stále příjemném komunitním duchu, kde tykání je základ komunikace, vždy je prostor na dotaz a nebojíte se přidat do hloučku nadšenců a dát se do řeči. Díky zkušenostem z minulého ročníku se organizátorům podařilo udělat Gamer Pie opět větší, představit více zajímavých hostů a jejich projekty a to vše zastřešit dostatkem obsahu, aby ani jediná minuta festivalu nevyzněla naprázdno.