I když stále nevíme, jak bude pátá generace Playstationu vypadat, venku už je dostatek informací, abychom si mohli udělat porovnání technologií obou konzolí. Začněme ale nejdříve datem vydání. Obě konzole vyjdou na konci tohoto roku s cílením na Vánoce. Dočkáme se jich tedy na přelomu listopadu a prosince, ale konkrétní datum ani u jedné konzole zatím nevíme. A nyní už k technickým detailům.
Obě konzole jsou postaveny na 7nm technologii procesorů od společnosti AMD s označením Zen druhé generace a grafickém čipu s označením RDNA2. Jedná se o osmijádrové procesory, v Xboxu s frekvencí 3,6 Ghz a možným boostem na 3,8 Ghz. Playstation bude tepat pod nižší frekvencí 3,5 Ghz, která se bude variabilně ponižovat podle potřeby a pomocí technologie Smartshift přenášet nevyužitou energii do grafického čipu. Ten v Playstationu pracuje s 36 výpočetními jednotkami o možném taktu až 2,23 Ghz. Společně tak dokážou vytvořit výkon 10,25 TFLOP, což ve zjednodušení znamená, že odbaví přibližně deset bilionů procesů za vteřinu.
Oproti tomu Nový Xbox umí 12 TFLOP, tedy dvanáct bilionů operací. Může za to jiná stavba grafického čipu, který má 52 výpočetních jednotek o frekvenci 1,825 Ghz. Jen pro porovnání základní verze Playstation 4 má 1.84 TFLOP a Xbox One 1,31 TFLOP.
Je tak jasně vidět, že Microsoft se soustředí na zvýšení hodnoty nad svého konkurenta, aby neopakoval chybu z minulé generace. Jenže hodnota TFLOP je ve výsledku jen číslo zpracovaných operací a závislost, kolik operací je v konečné hře potřeba, stojí na vyladěnosti celé konzole. Jen těžko lze tato dvě čísla porovnávat jen jako vyšší = lepší. Už nyní jsou na trhu grafické karty do stolních PC s vyššími hodnotami. Taková RTX 2080 Ti má hodnotu 14.2 TFLOPS, ale výsledný výkon může být nižší z důvodu potřebné kompatibility her na tu obrovskou variabilitu sestav, využití části výkonu na běh systému, nebo kvůli omezení dalším komponentem v sestavě. V konzoli je tohle využití v ideálním případě soustředěno pouze na grafický výkon. Nezapomeňme na druhou generaci konzolí Playstation, která měla pouze 6.2 GFLOP, tedy o tři řády nižší než aktuální generace, ale stačilo jim k tomu pouze 32 MB operační paměti.
Když už se bavíme o operační paměti, obě konzole nové generace ponesou 16 GB paměti typu DDR6. Ta je v Xbox Series X sdílena s grafickým čipem, k pohánění her se dostane přibližně 13,5 GB, zbylých 2,5 GB zůstává pro pohánění systému. Otázkou je, na jak vysoké frekvenci operační paměti v obou konzolích poběží. Zajímavým technologickým krokem je přidání čipu Kraken k pamětem u Playstationu 5. Ten se bude starat o dekompresi dat rovnou po přenosu pamětí RAM. Data, která budou mít na vstupu 5 GB, by tak po dekompresi mohly mít až 20 GB. Opět stojí za připomenutí, že Playstation 4 pracoval s 8 GB paměti typu DDR na frekvenci 2 750 Mhz, zatímco první verze Xbox One měla 8 GB paměti typu DDR3 o frekvenci 2133 Mhz.
V obou konzolích budou na uložení dat přítomné SSD disky. Ty vystřídají místo plotnovým diskům, které svou nízkou rychlostí, hlučností a proporcemi jsou už překonané. V Xboxu Series X bude NVMe disk s kapacitou 1 TB. Na první pohled nízkou kapacitou budou majitelé moci do budoucna rozšířit NVMe kartami, pro které je připraven jeden volný slot. Playstation 5 také využije NVMe disk s nižší kapacitou 825 GB, za to s připojením standardu PCIe 4.0 s rychlostí přenosu 5,5 GB za vteřinu. I u Playstation 5 půjde rozšířit paměť o další NVMe disk, ale jak podotýká Mark Cerny, šéf vývoje, aktuálně nejsou na trhu volně k dostání disky se standardem PCLe 4.0 a stejnou rychlostí, jakou má v konzoli obsažený disk. Na rozšíření interní paměti si tedy budeme muset chvilku počkat, až se na trhu stejně rychlé disky objeví. Naštěstí starší hry z Playstation 4 můžeme nainstalovat i na externí plotnový harddisk s rozhraním minimálně USB 3.0.
Je mnoho vlastností, které mají obě nové konzole podobné, neřku-li úplně stejné. Nejde o konkurenční boj, ale prostě o to, že na aktuálním trhu není lepších a v cenové relaci dostupnějších technologií, které by snad šlo nahradit něčím jiným.
Obě konzole slibují rozlišení her ve 4K. Cílem nového Xboxu je hraní v tomto rozlišení při stabilních 60 snímcích za vteřinu. Konzole přitom dokáže podporovat až 120 snímků za vteřinu a rozlišení až 8K. Jestli se těchto hodnot dočkáme u některých méně graficky náročných her, nebo Xbox cílí na video obsah v tomto rozlišení, je otázkou. Vzhledem k tomu, že má v sobě zabudovanou 4K UHD Blu-Ray mechaniku, rozlišení 8K pro přehrávání filmů nevyužije. Stejné specifikace má i Playstation 5, tedy jak rozlišení až 8K, tak snímkovací frekvenci až 120 Hz a zabudovanou 4K UHD Blu-Ray mechaniku.
Součástí grafických čipů obou konzolí je podpora Ray-tracing, tedy dynamické zobrazení světel a jejich odrazů. Pro neznalé této technologie doporučujeme se podívat, jaký obrovský rozdíl dokázala podpora Ray-tracing udělat s na první pohled tak ošklivou hrou, jako je Minecraft:
Uživatelsky velmi příjemnou vlastností bude možnost kdykoli pozastavit právě rozehranou hru, otevřít jinou a k té původní se kdykoli vrátit v konkrétním bodě, ve kterém jste ji opustili. Ano, stávající generace dokázala udržet v paměti jednu rozehranou hru a mezitím využívat jiné aplikace, ne však jiné hry. Z NVMe SSD disků není potřeba načítat data postupně jako z plotnového disku, takže přístup k datům na jiném místě na disku je v nových konzolích otázkou pár vteřin. Protože architektura obou konzolí se oproti svým předchůdcům o tolik nezměnila, můžeme očekávat plnou zpětnou kompatibilitu téměř všech her ze stávající generace.
Zatímco ovladač k novému Xboxu se víceméně oproti předchozí generaci nezměnil, ten u pátého Playstationu už není Dualshockem, který jsme znali po dlouhé čtyři generace. Ponese název Dualsence a kromě haptické odezvy a nastavitelné tuhosti zadních triggerů ponese v přední části zabudovaný reproduktor i mikrofon k přímé komunikaci s ostatními hráči bez potřeby sluchátek. Xbox Series X zas díky minimu změn bude zpětně kompatibilní se všemi perifériemi k původnímu Xboxu One.
Zatímco vydání obou konzolí můžeme očekávat na přelomu podzimu a zimy toho roku, otázkou stále zůstává cena. Vzhledem k použitým technologiím lze očekávat, že prodejní cena konzolí bude vyšší než u předchozí generace. Pro porovnání Playstation 4 byl uveden na trh s cenovkou 399 dolarů, zatímco Xbox One s cenou 499 dolarů zpočátku v prodejích pokulhával, dokud nedošlo k jeho zlevnění. Sony také oznámilo, že zpočátku uvedení konzole na trh bude k mání omezené množství kusů vzhledem ke zpomalení výroby v letošních jarních měsících z důvodu koronavirové krize.