S nejvyšší pravděpodobností nenajdete hráče, který by se v průběhu své pařanské kariéry s Warcraftem nesetkal, respektive nezaujímal k němu jako k sérii či fenoménu nějaký vztah. Ten se určitě u jednotlivých skupin hráčů podstatně liší – někteří jsme hráli Warcrafta jedničku a rozplývali se nad tím, že naše jednotky mluví, ba co dokonce každá má až 4 rozdílné samply! Jiní přišli, až když dorazily „Vlny temnoty“ (Tides of Darkness), tedy druhý díl, který dotáhl jedničku do tehdejší pomyslné dokonalosti a zároveň vše zasadil do kouzelné kreslené grafiky, která je pro sérii Warcraft příznačná dodnes. Dal bych však ruku do ohně za to, že nejvíce čtenářů prožilo první setkání s Warcraftem 3, který tehdy – kromě jiného – lákal zejména českým dabingem. World of Warcraft je pak kapitola sama pro sebe, navíc poměrně problematická. Tamten hrál do Burning Crusade, ona začala ve Wrath of the Lich King, ale támhleten se coural kdesi po frééčkách a na oficiální servery se připojil až v Pandarii. WoW jede přes 10 let a všichni moc dobře víme, že už to dávno není „jedna hra“ v tom smyslu, že WoW na začátku, před 5 lety a dnes jsou prostě jablka a hrušky, potažmo poměrně odlišná hra. Vraťme se však na úplný začátek…
Úplně první díl, po kterém dnes již v praxi neštěkne ani pes (tedy kromě pár nostalgických retrofilů) spatřil světlo světa v roce 1994 a nutno říci, že jeho vydání bylo události skutečně významnou. Byl to totiž právě Warcraft, kterým se Blizzard Entertainment dostal na „velkou mapu“, resp. začal si budovat a získávat přesně to renomé, které o něm panuje dodnes. Všechny známé tituly, u kterých jsme strávili stovky hodin (stačilo by Diablo 2…) vycházejí až po Warcraftu a v době, kdy je firma nejen etablovaná, ale mezi hráči také poměrně dobře známá. Pravdou však je, že Warcraft nebyl první hrou této vývojářské partičky! Někteří z vás možná vzpomenou na nezapomenutelné The Lost Vikings, po jejichž pokračování dodnes některé kruhy volají, ale rozhodně můžeme zmínit také Rock & Roll Racing nebo Blackthorne, o kterém bude ještě zmínka. Jak už to tak bývá, Blizzard má oblibu „vykrádat nápady a koncepty“ ale „dovádět je k dokonalosti“, což se s ním táhne pravděpodobně už od toho prvního Warcrafta…
Pokud si vzpomenete na strategii Dune 2, tak to byl právě její vývoj, který inspiroval Blizzard předtím, než se rozhodl pustit do vlastní strategické hry. A když říkám „vývoj“, tak to myslím doslova, jelikož pracovníci Blizzardu se jim skutečně chodili dívat do kanceláří tzv. „přes rameno“). O co víc – jeden nejmenovaný programátor následně vytahal všechny sprity (sprajty) z Duny jakožto placeholdery (základ pro svou práci) a dal se do toho. Většina jednotek původního Warcraftu jsou tedy jen „přebarvené“ jednotky z Duny. Nevnímejte to, však prosím tak, že by původní Warcraft byl ryzí kopírkou Duny. Ve skutečnosti totiž oplýval oproti Duně mnoha vylepšeními, ale k tomu se ještě dostaneme. Ještě předtím je nutno zmínit, že původně měl být Warcraft licensovanou strategií na Warhammer. To znamená, že Blizzard byl osloven, aby udělal strategii ze světa Warhammer, ale z jednání nakonec ustoupil a rozhodl se udělat hru vlastní. Díky za to, jelikož tak vzniklo zcela unikátní universum.
Právě tato skutečnost stojí za častým názorem, že i samotní orkové jsou opět vykradeni právě z Warhammeru. Takové tvrzení je však v zásadě problematické, protože Blizzard přišel s bytostmi podobným orkům (jen se tak tehdy ještě nejmenovali) už ve své akční adventuře Blackthorne. Ostatně na jejich podobu se můžete podívat ZDE. První Warcraft je spíše kontinualitou Duny v tom smyslu, že vzal její základ a podstatně jej vylepšil. Ptáte se v čem? Třeba v tom, co všichni dobře znáte a dnes už předpokládáte v každé strategické hře, a to sice – označování více jednotek najednou! Ano, zní to skutečně archaicky, ale ještě v Duně bylo potřeba řídit všechny jednotky jednotlivě (představte si tak dnešní Starcraft II). Byl to snad dokonce ten stejný človíček, který vykradl ony sprity, aby teď mohl implementovat skutečnou revoluci! Původní počet možných jednotek k označení byl – nekonečně mnoho – což se však při následném testování ukázalo jako technicky velmi problematické. Konečný počet se tedy ustanovil na 4 jednotkách (v druhém díle to bylo 9), přičemž pokud jde o již zmíněné samply – byl to již první díl Warcraftu ve kterém na vás žump při opakovaném klikání křičel: „Stop clicking me!!!“.
Svého času soutěžil první Warcraft zejména s Command & Conquer, který prezentoval oproti fantasy světu „tu reálnou strategii“. První díl byl však vnímán poněkud rozporuplně, což nahrávalo úspěchu Warcraftu, který s ním byl intenzivně srovnáván. A skutečně… mrknete-li na dobové recenze, téměř v každé jsou tyto dvě hry srovnávány. Zároveň existuje spor mezi hráči o to, která hra vlastně definovala moderní žánr RTS, a my si na to dovolíme vlastní odpověď. Jelikož obě zmíněné hry zkrátka explicitně vycházejí z Duny, ale každá šla trochu jiným směrem, na definici žánru se nepochybně podíleli obě. Bylo to nejen položení příběhových základů, ale zejména úspěch jedničky, díky kterému jsme se hned o rok později mohli kochat druhým dílem Warcraft II: Tides of Darkness! Ten se příběhově odehrává 6 let po událostech prvního dílu a lze ho vystihnout také již nastíněným tvrzením, že „Warcraft II prostě jen dotáhl koncept jedničky k tehdejší dokonalosti“. Co to ale v praxi znamená?
Pokud si zahrajete kampaň, zjistíte, že vzorec, který v ní panuje, vykazuje paralely a podobnosti. Nejedná se o žádnou zásadní revoluci – hra se hraje v zásadě stejně – jen o mnoho lépe. Jádro zůstává, ale technicky zde máme celou řadu nových jednotek, vylepšení ba dokonce i kouzel. Tou nejzásadnější novinkou však byly boje na vodě a boje ve vzduchu! V prvním případě tedy přibily například ropové tankery nebo orkské bitevní lodě juggernaut, zatímco v tom druhém se boje obohatily o trpasličí jezdce na gryfonech vrhající kladiva na straně lidí a velké draky vrhající oheň na straně orků (kdo se tu vyzná v lore, ví, že vztah mezi orky a dračími letkami ve světě Warcraftu je úzký). Pokud jde právě o lore, není potřeba nějak výrazně akcentovat, že jsou to právě první dva díly, které položily naprosté základy, které následně rozšířil Warcraft III. Všechna zásadní jména, ať už jde o Lothara, Guldana, Medivha či Groma Hellscreama nabývají své role právě v tomto období.
Jak však pravděpodobně víte, lore Warcraftu je natolik komplexní a bohaté, že by nám na jeho výklad nestačilo ani několik článků, což dokazuje i nedávno vydaná „Kronika“, přičemž se aktuálně pracuje na překladu již druhého dílu. Méně známým faktem (u mladší komunity) pak je, že již ve Warcraftu II se objevovali hrdinové, ba dokonce celý datadisk „Beyond the Dark Portal“ na nich byl přímo založen. Vyskytovali se však jen v kampani, a přesto, že byli oproti běžným jednotkám opravdu hodně silní, nebyl přítomen systém skillů a s nimi svázaným levelováním. Poprvé se zde také objevuje známý easter egg vybuchující ovce (či jiného crittera). Stačí jednoduše klikat na „neutrálního creepa“ tak dlouho, až nakonec vybouchne, přičemž stejný easter egg přešel i do třetího dílu. Z dnešního pohledu je to zpětně těžko stravitelné, ale představte si, že ona kýčovitá 3D intra byla již tehdy považována za více než zdařilé cinematicy, přičemž se už tehdy mluvilo o tzv. „blizzardím rukopisu“. Přirozeně však, že dnešní hráč jej „ucítí“ spíše v cinematicích aktuálních, které svým zpracováním vyhovují době.
Mluvíme-li zde o vývoji Wacraftu, byla by velká chyba nezmínit Warcraft: Adventures! Původně ručně kreslená adventura, která měla vyjít po Warcraftu II, jejíž vývoj byl však zrušen. Dnes už je událost krajně zapomenuta, ale v herní historii je do jisté míry revoluční, jelikož iniciovala první – hromadnou hráčskou petici – ke které se připojili tisíce hráčů po celém světě, jejichž záměr byl jediný – obnovit vývoj Wacraft: Adventures! Blizzard však moc dobře věděl, že hra je oproti jiným tehdejším adventurám již zastaralá, a tak radši celý projekt zrušil, než aby si zkazil pověst. I my to tehdy nesli poměrně těžce, ač nikdo netušil, že v roce 2016 hra uteče na internet! A jaká nakonec byla? To záleží na úhlu pohledu… Pokud jste fanoušky adventur, pak to bude jen případ do sbírky, ale nic zásadního. Pokud jste fanoušky Warcraft lore, pak je to téměř povinnost, jelikož nic vám nezprostředkuje se světem Warcraftu tak přímý a tak sympatický kontakt. Hra je navíc protkaná poměrně ironickým a v zásadě ne-primitivním humorem a samozřejmě také celou řadou referencí a odkazů.
Wacraft III, který se objevil na našich monitorech v roce 2002, všichni moc dobře znáte. Stačí jen zmínit jména jako Arthas, Jaina, Thrall nebo Illidan a už jsme doma, že? War3 byl samozřejmě velká událost! Přinesl na svou dobu zásadně propracovanou kampaň, která rozvinula příběhové základy, z nichž World of Warcraft čerpal ještě do nedávna. Velkou novinkou byly 4 hratelné rasy – nově přidání nemrtví a temní elfové a samozřejmě nová podoba hrdinů. Každá rasa oplývala původně třemi, s datadiskem The Frozen Throne čtyřmi, hrdiny, kteří byli pro celý boj naprosto zásadní. Všichni jsme se tehdy těšili, až dosáhneme 6. levelu (max byl 10) a otevře se ono „ultimátní kouzlo“. Velkou věcí byl také tehdejší český dabing (ano anglický je kvalitnější…), ale je třeba si uvědomit, že kolem roku 2002 nebyl vůbec samozřejmostí. Ostatně pomineme-li nějaké české adventury, jedny z prvních her s českým a kvalitním dabingem byl právě Wacraft III a Mafia. Warcraft III také otevřel bitvy na Battle.netu což je opět událost – minimálně pokud jde o historii Blizzardu – naprosto zásadní…
Síť Battle.net existovala již předtím, ovšem teprve Warcraft III ji začal plně využívat ve smyslu turnajů, žěbříčků, rankingů, zakládání klanů atd. Právě v tomto momentě se začíná rozvíjet ten stejný Battle.net, na kterém dnes hrajete Overwatch nebo Hearthstone (Ač už se oficiálně nejmenuje Battle.net, ale nedávno byl přejmenován na prostě “Blizzard”). Druhou zásadní věcí je, že Battle.net umožnil tzv. „Custom games“ nebo-li vlastní hry. Původně nástroj na pouhé „skirmishe“ s ostatními hráči, ke kterému si však musíme přidat pověstný Warcraft III editor! Ten umožňoval skutečně mnohé, díky čemuž zde (kromě celé řady jiných kousků) vzniká proslulý mód Defense of the Ancients, který znáte jako DOTA! Vzhledem k tomu, že právě zde se zakládají kořeny her jako League of Legends nebo DOTA 2, je celkový význam toho, co umožnil Warcraft III a Battle.net zřejmě evidentní. Nakonec… historie Warcraftu by nebyla v žádném případě úplná bez World of Warcraft (však vyšel v roce 2004, což už je taky nějaký ten pátek), o něm si však případně povíme až příště…
koukám, paradní článek. Jen tak dál.
Dobrá práce!
... článek po všech stránkách na prof.úrovni.
k tejto sérií nemám žiadny vzťah. Nikdy som túto hru nehral ( možno tak 5 minút pred 15 rokmi ako demo ) a ani som nemal potrebu ju hrať. Tak isto ani diablo a hry podobné takémuto žánru
Nejvíc povedená je Warcraft 3 ale za článek 5*