Snad každý nadšenec do počítačových her alespoň jednou zavadil o RollerCoaster Tycoon sérii. Mohu říci, že to občas působilo spíše jako RollerSadistic Tycoon, ale k tomu se ještě dostaneme. Projekt byl navržen panem Chrisem Sawyerem, který si hodně oblíbil celkovou tématiku zábavních parků. Proč na to tedy nevytvořit svůj herní projekt? A tak se i tak stalo v roce 1999. Vyšla první hra RollerCoaster Tycoon pod taktovkou Hasbro Interactive, která si zasloužila v poměrně krátké době výsostné místo ve svém žánru. Později vyšlo i pár samostatných datadisků, které přidávaly nové atrakce nebo i tematické dekorace. Konkrétně Corkscrew Follies roku 1999 a Loopy Landscapes v roce 2000. Aby se tento skvost neprodával odděleně, v roce 2003 vychází Deluxe edice, která spojuje originální hru se všemi datadisky do jednoho. RollerCoaster Tycoon II vyšel v říjnu 2002, opět vytvořený Chrisem Sawyerem, ale už pod jiným vydavatelem – Infogrames. Kvůli úspěšnosti opět vychází dva rozšiřující datadisky – Wacky Worlds a Time Twister. Kvůli stejnému důvodu jako předtím, se vše zdrclo do jedné edice s názvem Triple Thrill pack.
Dost už bylo dějepisu, nyní se konečně podívejme, o čem RCT doopravdy bylo… o sadistických choutkách, které občas sužují každého muže, ženu i dítě, a tahle hra působila jako slušný ventil! Dokázala v nás vyvolat otázky typu: Jak udělat tu nejvíce šílenou atrakci, aby se z ní každý pozvracel? Opravdu můžu do názvů atrakcí psát co chci? Umí návštěvníci plavat? Jak dlouho vydrží člověk bez záchodu, nebo se záchody se vstupným 10$? Přiznejte se, kdo se nad tímto aspoň trochu spiklenecky neusmál.
Ale teď vážněji, RCT je velmi povedený simulátor stavby zábavního parku. Na začátku každého scénáře je stanoven úkol, který musíte splnit pro úspěšné dokončení. Hlavní náplní a myšlenkou hry je stavba nejrůznějších atrakcí, které mohou být divoké, ale i naopak klidné a oddechové. Návštěvníci chodí téměř na vše, neustále hodnotí a reagují. Naštěstí disponujete zázračnou schopností číst jejich myšlenky, tudíž můžete svůj park vylepšovat pro maximální spokojenost. Je návštěvník hladový? Postavte více bufetů. Je návštěvník ve vašem parku ztracený? Postavte informační centra. Chce návštěvník něco více vzrušujícího? Tak postavte horskou dráhu, na kterou nikdy nezapomene. Tímto způsobem vylepšujete každý aspekt vašeho zábavního centra. Ovšem, každá sranda něco stojí. Kromě stavby horských drah nejšílenějších křivek a rozměrů, je důležité hlídat stav svého konta. Každý měsíc se vám odečtou dluhy, investice do výzkumu dalších atrakcí nebo například výplaty pro vaše zaměstnance, kteří se starají o bezpečnost parku a trpělivě uklízejí zdemolované chodníky. Je třeba vše držet na únosné finanční stránce, tudíž je na vás, jak drahé bude vstupné, kolik si chcete půjčit na výstavbu nové části parku, kolik pracovníků najmete, jak moc investujete do reklamní kampaně pro větší návštěvnost a tak dále. Klesnout do červených čísel je velice snadné, proto je nutná obezřetnost.
RCT má krásně jednoduchou izometrickou grafiku, kterou si mnozí z vás jistě dobře pamatují. Kreativitě se zde meze nekladou. Můžete udělat svůj park zaměřený na jakoukoli tématiku chcete. K tomu vám dopomohou četné dekorace a kulisy. Hra obsahuje i mnoho již zmíněných scénářů a za každý splněný se vám odemknou další a další. Tímto „career“ stylem můžete odemknout a splnit veškeré scénáře ve hře. A zrovna málo jich přitom rozhodně není.
Vzhledem ke stáří hry se nabízí otázka – jak je to s kompatibilitou? Na to je velice jednoduchá odpověď. Ve věrné fanouškovské komunitě se našli nadšenci, kteří chtěli RCT 1 a 2 udržet plně hratelné a dodat například podporu vysokého rozlišení, vylepšit trochu inteface hry či opravit pár bugů. Tento projekt má název OpenRCT a má i vlastní stránky, kde si zdarma můžete stáhnout nejnovější verzi módu. Podmínkou je vlastnit koupenou verzi RCT 1 nebo 2. Velkým bonusem je také podpora multiplayeru.
RollerCoaster Tycoon III dorazil roku 2004, tentokrát od studia Frontier Developments a vydán firmou Atari. Navzdory nového studia se i přesto Chris Sawyer intenzivně spolupodílel na hře. Asi nejznatelnější novinkou bylo nové grafické 3D zpracování. Spolu s tím přišla i funkce pohledu z první osoby návštěvníka, což je vyloženě ikonická funkce! Asi každý se rád podíval, co prožívá návštěvník poté, co nastoupil na pekelně navrženou horskou dráhu. Vesměs hra funguje na stejném principu jako předchozí díly. Samozřejmě je větší rozmanitost atrakcí a dekorací, mezi které patří i tvorba vlastního ohňostroje! Tentokrát jste také měli možnost sandbox módu, kde jste stavěli bez jakýchkoli úkolů a prostě se jen tak kochali vlastním parkem. Z datadisků vyšel Soaked!, kde jste mohli do svého parku přidat vodní atrakce, ale i bazény a různé tobogány. Udělat z centra více pokrokový aquapark nebyl problém. Druhým a posledním datadiskem byl Wild!, který nakopl už tak rozjeté RCT na maximální otáčky. Mezi stánky s hamburgery a řvoucími dětmi na Poblinátoru 2000, se proháněla zvířata nejrůznějšího druhu. Ve finále jste si mohli udělat třeba zábavní park s koupalištěm uprostřed safari. Dále byly přidány další možnosti s úpravou atrakcí, dekorací a různých světelných show. Ale bylo toho mnohem více. Ve výsledku máme celkem dost obsáhlý stavební simulátor, který baví dlouhé a dlouhé hodiny.
RollerCoaster Tycoon World (recenze zde) je dalším a posledním pokračováním na PC. Tento díl je nejkontroverznějším z celé série. Ujali se ho vývojáři z Nvizzio Creations a vydalo ho opět Atari v roce 2015, zároveň je to první hra ze série RCT, na které se vůbec nepodílel Chris Sawyer. Začněme nejdříve pomalu a hezky. Hra jede na vyspělejším grafickém enginu, který umožňuje lepší práci s povrchy, více polygonů a obecně hladší vizuální efekt. Možností je opět mnoho a nechybí ani vytvoření vlastních budov pomocí jednotlivých částí našeho výběru. O návštěvnících máte více informací, tudíž lze lépe reagovat na jednotlivé žádosti. Celkově se hra snaží vypadat jednodušeji a moderněji. Otázka je, jak vypadá konečný výsledek. RCTW si určitě najde své publikum a mohlo by padat spousta dobrých argumentů, že jde jenom o zvyk a je třeba se to naučit pořádně hrát.
V RCTW je bohužel někdy dost náročné vytvořil něco dle vlastních představ. Pro stavbu budov si tak v práci raději vezměte dovolenou a pro sebe nějaké zlevněné rodinné balení trpělivosti. Ovládání je totiž nešikovné a tak je třeba opravdu jemných pohybů, aby se něco nezvrtlo. Při stavbě horských drah se také může stát, že už při první jízdě nastane porucha, vůz vám nečekaně projede konstrukcí, nebo se prostě stane jiná tragédie. Návštěvníci se občas pohybují dost podivně. Když jsou nešťastní, bývají podivně shrbení, spousta jejich animací se zasekává a to vše ve výsledku to vypadá dosti lacině. Procházení stěnami, texturou a podobné věci nejsou nic výjimečného. I samotná textura si občas vyjde na výlet skrze chodník nebo atrakci. Grafika se snaží vypadat dobře, ale na rok 2015 je to hluboký podprůměr. Navíc pokulhává i optimalizace. Možná by to nebyl zase tak špatný výsledek, kdyby jeden DEN na to nevyšel o mnoho lepší PlanetCoaster. Myslím, že tím se ještě více upozornilo na nedostatky, kterých má RCTW požehnaně.
Pokud si RollerCoaster Tycoon pamatujete ještě z dob jeho začátků a prahnete po své pravidelné dávce nostalgie, opravdu se vyplatí investovat pár euro do RCT Deluxe, nebo do RCT II Triple Thrill packu a pořídit si výše zmíněný mód. Hratelnost je o něco lepší, než bývala a máte skvělou možnost zahrát si své oblíbené mapy a nasát antickou atmosféru počítačových zábavních parků v době svého největšího vzestupu. Přeji příjemnou zábavu.