První díl série Gothic od Piranha Bytes začíná vaším uvržením do trestanecké kolonie. Jste bezejmenný zločinec, který se prohřešil vůči králi. A protože království potřebuje magickou rudu na výrobu zbraní do války se skřety, proč vás neposlat makat do dolů, dokud nevypotíte vlastní krev? A aby nějaký ten vykutálený lump neutekl, vytvořili mágové okolo kolonie magickou bariéru, která pouští dovnitř, ale nikoliv ven. Ovšem plán na udržení trestanců se lehce zvrtl, kdy se bariéra rozšířila více než by měla a pohltila větší plochu, než se zamýšlelo společně s nešťastníky okolo. Poslední, kdo zkusil uniknout se proměnil v masové ragú pro mrchožrouty. Nastala vzpoura trestanců, kteří přebrali nadvládu nad územím v bariéře, ale i přesto spolupracují s králem prostřednictvím směnného obchodu. Naštěstí nejste úplně opuštěným nuzákem uprostřed kolonie. Po vřelém uvítání od gardistů se vás ujme dobrá duše jménem Diego. Tím začíná vaše dlouhodobé přátelství. Také vzpomínáte na první dojmy z Old Campu, New Campu a bratrstvo Spáče? Několika tónový soundtrack, který ale dodal tu správnou atmosféru. Nekonečné vztekání u soubojového systému a věčné nahrávání z poslední pozice. Já ano, a má klávesnice se koupe v slzách ze všech vzpomínek.
Grafická stránka odpovídá roku 2001, tudíž žádný zázrak, ale nízko-polygonová grafika měla co do sebe. Jak už jsem zmínil, soubojový systém byl na horší úrovni, kdy jste museli kombinovat více tlačítek pro aspoň nějaký ten pohyb, ale časem se na to dalo zvyknout. K dispozici byl arzenál zbraní v podobě mečů, luků, kuší a nechyběla ani prastará magie. Questů hlavních i vedlejších bylo dostatečně na to, aby nás zabavily na dlouhé a dlouhé hodiny. Máte na výběr, zdali se chcete připojit spíše k Old Campu, New Campu, anebo k hulícímu bratrstvu Spáče, sídlící v bažinách. Hra navzdory kvalitnímu RPG provedení s vývojem postavy disponovala i odvrácenou stranou v podobě bugů, kterých se buď zneužívalo k podvádění ve hře, nebo vám dělaly z kolonie ještě větší peklo, než jím bylo.
Gothic II od stejného studia dorazil na herní scénu roku 2002. Hra běží na stejném enginu jako první díl, ale některé mechaniky jsou mírně poupraveny. Po konečných událostech v kolonii jste byli zachráněni mocným mágem Xardasem, který si libuje v nekromancii. Po vašem vzkříšení vám vysvětlí, co se na svět vlastně řítí a vy tomu musíte zabránit. Království je ve stejném průšvihu se skřetama, jenže navíc přicházejí další armády zla, v čele s draky. Xardas má ale plán, jak zakročit – potřebujete artefakt „Innosovo oko“, který by údajně mohl držet velitel paladinů ve městě Khorinis. První úkol je jasný, běžte a získejte ho! I dobrodružství dlouhé desítky hodin začíná prvním questem, nic by tuto situaci nevyjádřilo lépe – Innosovo oko jen tak nedostanete. Čekejme velice podobný zážitek jako u prvního dílu s tím, že je svět mnohem větší a rozmanitější. Také zde si musíte vybrat frakce, ke kterým se připojíte – domobrana, mágové ohně nebo žoldáci. Rozvoj postavy je velice podobný jako v prvním díle, čeká vás více věcí, lukrativní profese, více magie a nepřátel. Myslím, že nepřeháním, když prohlásím, že druhý díl Gothica byl nejlepší z celé série.
A to jsme ještě nezmínili onu gothickou třešničku na dortu – datadisk Gothic II: The Night of the Raven. Rok po vydaní druhého dílu jsme se dočkali tohoto rozšíření, které přidalo opravdu mnoho nových věcí. Od nových questů přes novou krajinu Jharkendar – odvrácenou stranu ostrova, kde se odehrává vedlejší questová linie. Raven, stará vojna od mágů, zde kuje nekalosti temných mocenských rozměrů. Nad vaším úkolem netřeba dlouze uvažovat, někdo to prostě zastavit musí. Přibývá zde i nová neoficiální frakce Kruh Vody. Ano, jsou to mágové vody, kteří se zajímají o antickou civilizaci, jejíž centrum je právě na odvrácené straně ostrova. U nich budete hledat pomocnou ruku téměř ve všem. Pokud rádi honíte zkušenosti, abyste nastřádali každý dovedností bod, vaší pomocnou berličkou může být dovednost čtení z antických kamenných desek. Sice vás to stojí poměrně dost dovednostních bodů, nicméně se to vyplatí v poměru počtu možných desek nalezení. Každá vám totiž přidá několik bodů k určité dovednosti jenom tím, že si ji přečtete. V Jharkendaru se potkáte také s piráty a bandity, kteří řídí značnou část země. Tento jediný oficiální datadisk se svým chytlavým příběhem a celkovým rozšířením Gothica II velmi proslavil a s klidným srdcem mohu říci, že oprávněně. Fanouškovská základna je dosud živá a nedávno vyšel na Gothica II nový neoficiální datadisk. To jen dokazuje, jak hluboko se tento díl zakořenil do našich RPG srdcí.
V roce 2006 vychází Gothic III… už teď slyším, jak se v některých začíná vařit krev a ruka se zatíná v pěst. Třetí díl si dovoluji označit za poměrně kontroverzní. Začněme nejdříve z té lepší stránky. Třetí díl přináší nový grafický požitek s krásným prostředím a detailním propracováním krajiny. Více částicových efektů, propracovanější počasí a bloom efekty skutečně mnohdy lahodí našemu oku. Otevírá se nám velký svět, který obsahuje několik měst a různé typy fauny či flóry. Díky velkolepé rozloze bylo opravdu co objevovat. Ve třetím díle oceníme pocit svobody, kteý lze využít v mnoha aspektech – opět tu máme frakce, kdy se můžeme přidat dokonce i na stranu skřetů. Krásu celého světa podtrhoval povedený soundtrack, který patří k jedním ze silnějších stránek hry.
Opět se setkáváme se svými starými feláky z předchozích dílů, kdy na lodi doplujeme do království Myrtany, země krále Rhobara, která je ale sužována válkou se skřety. To, co jsme řešili v předchozích dílech bylo mimo centrum konfliktu, který pocítíme nejvíce právě zde. Po úvodní potyčce ve vesnici jsme vypuštěni do světa s počátečním nástřelovým questem hlavní příběhové linie. Je na nás, zdali to pojmeme „skyrimovsky“ a necháme si to hlavní nakonec, nebo se vrhneme přímo na věc. Je toho tolik co dělat, že povinnosti zkrátka často musí počkat. Nový systém inventáře, nové dovednosti, magie, zbraně, systém plnění questů, soubojový systém… Gothic se změnil k nepoznání. Bojový systém je jednodušší, ale celkem krkolomný. Pouze dobrým načasováním jednotlivých kliků dosáhneme maximálního efektu, na což většina hráčů nemá vždy náladu.
Dobrý dojem ze hry kazí mnoho bugů. Tolik bugů nebylo ani ve druhém díle Mumie se vrací. Došlo to až do takové míry, že herní komunita vytvořila vlastní patch o velikosti 1,5 GB. Navíc se velice doporučuje tento patch využít ihned po nainstalování hry, jinak vás dříve či později odvezou v kazajce pro nekontrolovanou agresi. Patch opravuje chyby v dialozích, přes grafické zpracování až po celkovou stabilitu hry. Místy byl takový problém s plynulostí hry, že by na to nestačil ani nejmodernější počítač z NASA. Jediný datadisk Gothic III: The Forsaken Gods (2008), který měl posunout hru o trochu výše, nedopadl tak dobře, jak se očekávalo – možná i proto, že to bylo dílo jiného studia. Datadisk vytvořilo indické studio Trine Games. Piranha Bytes už totiž nespolupracovala s rakouským vydavatelem JoWood, se kterým ukončila vztahy roku 2007. JoWood však držel všechna práva na sérii Gothic, takže se práce ujalo jiné studio. Je důležité zmínit, že tento počin se dá hrát samostatně, tudíž nepotřebume původní hru. Dějově bychom datadisk mohli zařadit dva roky po událostech Gothica 3, kdy hlavní cílem je sjednocení Myrtany a zabránit tím dalším konfliktům. Jak již název napovídá, bohové tu jsou upozaděni a do kurzu se dostává staré dobré právo silnějšího. Opět si připravte své morální cítění a vyberte si tábor, za který budete kopat. Ve zkratce – menší svět, méně questů, soubojový systém lehce pozměněn a co se bugů týče, hned v první den vydání byl vydán i první patch. Udělejte si obrázek sami.
ArcaniA: Gothic IV je úplně z jiného soudku. Pochází z dílny studia Spellbound a oproti předchozím dílům je to o mnoho jednodušší RPG s velkým důrazem na atmosféru, které se ale dost podepisují na hardwarových nárocích. Úžasně propracované světelné efekty střídají různé chyby v modelech a animacích. Nechybí ani brutální poklesy FPS a to i na výkonných strojích. Proto bylo opět potřeba vydání několika patchů, pro otrlé Gothicáře již běžná rutina. Opět hrajeme za bezejmenného hrdinu, nicméně nečeká nás zdaleka tak propracovaný příběh, ale spíše průhledné až kýčovité provedení hlavní questové linie – pasete ovce, sakra-moje-vesnice efekt a jdeme se do světa mstít.
Systém levelování je poupraven. Za každý level dostáváte tři body a ty si pak rozdělujete do vlastností. Tento díl na mě působil velice nemastně, neslaně, do čehož zasahovaly všudypřítomné bugy, které občas pobavily a občas taky pořádně otrávily. Proto Gothic III hodnotím jako zřejmě nejslabší. I tak si ale rozhodně najde své publikum, je to poměrně normální RPG s krásnou atmosférou. Vývojáři možná chtěli více obšťastnit a rozšířit Gothic komunitu, ale dle mého se tato epizoda vůbec nedá srovnávat s předchozími díly.
Studio Piranha Bytes sice přestalo pracovat na sérii Gothic, nicméně po nepohodě s JoWoodem založilo novou sérii s názvem Risen (recenze zde), která sklidila velký úspěch. Pokud občas ukápne tisíc a jedna slza kvůli stesku po Gothic dobrodružstvích, mohu vás trochu uklidnit. Risen je totiž velice podobný hernímu stylu, na který jste byli od Piranha Bytes zvyklí, proto velice doporučuji. V rámci nostalgie také doporučuji sehnat starší kousky přes různé portály, které jsou nabízeny dokonce i v kompatibilních verzích pro novější systémy. Pokud jste v Gothicu noví, vyplatí se zahrát si sérii od začátku. Doplníte si tím herní vzdělání a objevíte svět, který rozhodně stojí za to.