První část rozsáhlého tématu o konsolidaci herního průmyslu vás podle ohlasů zaujala. Druhý díl, ve kterém podrobně rozebíráme koupi Illusion Softworks americkou společností Take Two a vývojářská studia Bioware+Pandemic molochem Electronic Arts, opět nabízí porci inspirujícího čtení.
Take Two koupilo Illusion Softworks
Tato zpráva byla rovněž nečekaná, byť mezi insidery asi ne tak překvapivá, jako spojení Activisionu a Vivendi. Illusion Softworks s vydavatelem Take Two (působí pod labelem 2K Games) spolupracovalo dlouhou dobu, prakticky již od vydání prvního opravdu úspěšného titulu studia, tedy Hidden and Dangerous. Obě firmy se rovněž mohly těšit z úspěchu Mafie a Vietcongu. Ovšem před několika lety se na spolupráci těchto subjektů objevily určité trhlinky, jež částečně eskalovaly i na povrch. Někteří zástupci Illusion Softworks se durdili nad tím, jak Take Two zařízlo Vietcong 2, jehož vývoj byl chaotický a nakonec se mu dostalo minimálního marketingu. Také se začaly objevovat informace o tom, že IS hledají jiné partnery pro vydávání svých titulů, což se také potvrdilo. Je to pár let, co byl ohlášen titul Enemy in Sight, který mělo vydat Atari. Jak se ale zdá, tento projekt už je nějakou dobu u ledu, byť to ještě nikdo oficiálně neoznámil.
Mafia 2
Není tomu tak dávno, co IS vydalo prohlášení, že se chystá vydat titul Moscow Rhapsody pod hlavičkou méně známého japonského publishera D3. Ani o tomto projektu jsme se však nedozvěděli nic bližšího, ačkoliv se dá předpokládat, že se na něm stále pracuje, tedy pokud se vývoj daří. Jinak by nejspíš došlo také ke zrušení. Namísto všech nových titulů byla ale v minulém roce konečně ohlášena očekávaná Mafia 2. A na ní IS opět pracuje ruku v ruce se záštitou Take Two.
Mafia 2
Možná jste si všimli, že za poslední roky je Illusion Softworks silně v útlumu. Tato společnost zaměstnává na dvě stě lidí, což z ní dělalo jedno z největší nezávislých studií na světě. Jenže co je to platné, když těchto dvě stě lidí nebylo sto sestavit špičkový titul již hodně dlouho. Posledními kousky z výkladní skříně českého vývojářství byly tituly Chameleon a Circus Grande. Ty zaváněly silně nízkorozpočtovostí a do srdcí hráčů nepronikly. Od dob druhého dílu Vietcongu tedy žádný větší titul. Přitom několik jich bylo rozdělaných, ale špatná organizace zabránila jejich dokončení. Šéf firmy Petr Vochozka si proto do firmy přizval zahraniční manažery s bohatými zkušenostmi s vedením herních studií. Podle toho, že byla ohlášena Mafia 2, se dá usuzovat na zdárnost tohoto tahu.
Mafia
Vedení IS si ale dost možná uvědomilo, že být nezávislým studiem s velkými ambicemi není v České republice nic jednoduchého. Je třeba mít určitou finanční jistotu, aby byl klid na vývoj nových projektů. A právě takovou jistotu může přinést Take Two, byť tím dojde ke ztrátě nezávislosti. Není třeba se bát ohrožení Mafie 2 – pokud by ji nový vlastník nechtěl (objevily se spekulace, že ji odstraní z cesty Grand Theft Autu 4), asi by IS ani nekupoval. Právě tahle značka má totiž z celé firmy asi největší hodnotu a také silné renomé mezi počítačovými hráči (to už je dnes spíše rarita, ani Crysis se na PC neprodávalo příliš dobře).
Vietcong
Dá se očekávat, že kromě vlastních projektů budou v 2K Czech, jak se přetransformované IS nyní jmenuje, připravovat i tituly na zakázku mateřské firmy. Může se tak klidně stát, že se v Praze či Brně bude vyvíjet pokračování známého titulu. Přesné kroky Take Two pochopitelně nejsou známy, a tak je těžké soudit, zda je taková akvizice pro hráče přínosem, či nikoliv. Osobně se domnívám, že jde spíše o plus, protože IS mělo dlouhou dobu problémy samo se sebou a není jisté, zda by tím neutrpěla kvalita Mafie 2 i jiných her.
Hidden and Dangerous 2
Electronic Arts si pořídil Pandemic a BioWare
V nákupní horečce nesmí zůstat pozadu ani ten donedávna největší herní obr – Electronic Arts. A je nutno dodat, že si vyhmátl pěkné dva pamlsky. Studia Pandemic a BioWare jsou tradičně hodnocena velmi vysoko, a to především samotnými hráči, kteří milují jejich hry. Obzvláště to platí u BioWare, které se svými RPG klenoty zapsalo hluboko do srdcí milionů hráčů. Obdivuhodné také je, že si stále drží vysokou kvalitu, jež je od dávného Baldurs Gate až po současné Mass Effect neměnná, a když, tak spíše stoupající. Ani Pandemic, který zabodoval například s Mercenaries či Full Spectrum Warrior, není žádné ořezávátko. Již asi před dvěma lety tyto dvě firmy navázaly partnerství a brzy byly odkoupeny holdingem Elevation Partners. Ten, jelikož se nespecializuje na herní oblast, je se ziskem prodal právě Electronic Arts. Transakce přitom dosáhla výše téměř jedné miliardy dolarů.
Knights of the Old Republic
Zatím se zdá, že se akvizice koupených firem příliš nedotkne. Je také příliš brzy na konečné soudy. Domnívám se však, že především BioWare bude brzy postrádat svou tvůrčí svobodu, kterou si hráče tolik získalo. Toto kanadské studio je totiž dobře známo tím, že se nespokojí s několika málo zavedenými sérii a jejich nekonečnými pokračováními. Naopak, stále vymýšlí nové a nové světy. Další díly svých sérií přitom předává jiným studiím, například Obsidian Entertainment. Jen díky tomu, že BioWare nebylo zaneprázdněno tvorbou Knights of the Old Republic 2 či Neverwinter Nights 2, mohlo přinést další vynikající originály v podobě Jade Empire, Mass Effect či zanedlouho Dragon Age. Uvidíme, jak s touto svobodou naloží EA. Jeho firemní politika napovídá spíše tomu, že svou novou akvizici bude nutit k práci na osvědčených značkách.
Mercenaries 2
Prognózy do budoucna
Především spojením obrů Activisionu a Vivendi je na současném herním trhu dosaženo zřejmě vrcholu konsolidačních snah. Ty ale rozhodně jen tak neskončí. Protože vzniklý mamut nutí ke krokům další významné hráče, především pak Electronic Arts. Bylo by bláhové se domnívat, že ještě nedávno největší herní firma se spokojí s nákupem dvou studií. Podle analytiků bude EA jednat poměrně brzy. Nejpopulárnější scénář je zhruba následující: EA zvýší svůj podíl na vlastnictví Ubisoftu ze momentálních 25% na 50% a víceméně tak svého francouzského konkurenta ovládne. Takové náznaky tu byly již v minulosti, EA se však k nepřátelskému ovládnutí nikdy neodhodlalo.
Jde sice o předpokládaný krok, odborníci se od něho ale stále více odvrací. Francouzi mají sice velmi silné značky v čele s Tom Clancy sériemi a také schopné vývojáře, ovšem dá se říci, že zatím dělají „business pro business". To znamená, že nemají nikterak vysoké marže, a přes slušný obrat se nemohou chlubit kdovíjakým ziskem. Navíc si jsou si Electronic Arts a Ubisoft příliš podobné.
Slučování nahrává i současná tíživá situace mnohých velkých publisherů. Atari už je dlouhá léta v hluboké krizi – rozprodalo takřka všechny své významné značky a nedávno dokonce uzavřelo svou americkou pobočku. Take Two zrovna prodělalo náročnou restrukturalizaci a doufá v lepší časy. Mohlo by se zdát, že jeho koupě Illusion Softworks je dokladem lepších časů. Tak tomu ale být nemusí. Možná jde pouze o snadné zvýšení ceny celého koncernu před jeho prodejem. Zajímavým subjektem pro spojení se jeví THQ. Tento nenápadný vydavatel se před lety začal přizpůsobovat aktuálním trendům a výrazně zúžil své jádro. To si mohl dovolit především díky tomu, že většinu svých statků outsorcoval, tedy nechal vyrábět externí firmy. THQ jsou tak především lukrativní značky.
Závěr
Nechť si každý z výše nashromážděných materiálů udělá závěr podle svého. Zatím nelze s jistotou prohlásit, že by konsolidace herního trhu přinášela hráčům samé nepříjemnosti, ale i o kladech bude nutné se přesvědčit teprve v následujících letech. Chtěli jsme pouze upozornit na zajímavý fenomén, který ještě evidentně není u konce. Transformace herního trhu bude ještě nějakou dobu trvat a nejspíše skončí podobně, jako ta filmová. Bude tu několik málo obřích molochů udávajících komerční tón, přičemž vyvážení by mělo být dosaženo prostřednictvím nezávislé tvorby. Ta sama o sobě ve hrách jistě nevymře, jen ji bude třeba stále více vyhledávat.
Uvidíme .... přinejhorším začnu víc sportovat a pracovat :D
doufám, že závěr těchto, pro mě naprosto nezajímavých článků, je definitivní a já se budu mít zítra na co těšit. Zas nevíte, jakou hru tam dát? :(
Naopak, parádní článek...........................ale samozřejmě, každému voní něco jiného. :)
.
Na Mafii se těším,to je pěkná hra a pokračování snad nesklame
Přesně tak každému voní něco jiného, ale todle si myslím a to spíš vím že stojí za povšimnutí, neboť se aspoň dozvíme co se děje s vývojářskýmy studii a jejich projekty.Hry nevychází každý den takže sem musí něco dát:-D...Pěkný článek:-)
Tak nevím, ale osobně se mi tahle situace moc nelíbí. Investor sí pískne a zbytek otrocky musí pracovat.
oba články pěkné :)
Takhle to ale chodí všude :x bohužel je to život se někomu furt podřizovat a pracovat podle příkazů....
tyvole jestli to tak pujde dal tak se mame teda na co tesit....................... to bude hruza
mam rad EA games....ale jestli zrmsi volnost bioware tak me pekne nastvou
dobrej clanek, vzdycky me zajimalo videt i do takovejch veci, ktery bohuzel vetsinu hracu ani tak moc nezajímá, jako co se děje se samotnými firmami a jaké to může mít dopad do budoucna. každej si řekne, co to pro něj může znamenat,když se změní vlastník nebo vydavatel, ze hra bude porad stejna, ale myslim ze oba clanky dokazují ze je tomu opačně. doufam ze budete o dění aspon pravidelně informovat aspon formou bleskovek.
...já si myslim, že EA ty dvě firmy zbastlí, jako zbastlila uplně všecko. Třeba sérii CNC firma EA totálně zničila. Zlatej westwood. Poslední díl CNC (3) byl pro mě propadák z hlediska skalního fanouška CNC serie...
Konsolidace je pěknej hnus,protože vždycky ta silnejší korporace se snaží prosadit své.Si myslim,že nastane v herním průmyslu pěknej bordel.To už těch dobrejch herních titulů asi moc nebude.No,necháme se překvapit (tečka)
No já osobně firmu EA uz nemám moc v oblibě. Třebaže hraju NFS jen tak z nostalgie že je to přece jen NFS. Příjde mi že EA v poslední době na hráče tak nějak sere a jde jim už jen vo prachy.
nebyly nahodou Westwood - EA? Při red alertu to bylo pod licenci westwoodu a ten byl registrovanou značkou EA takže nevim
lol si kuř že byl nechápu jak to může být prej "propadák" si najdi starý články nezměněnej team Westwood pouze přešel pod štít EA games já bych zase EA jen tak neodsuzoval samo každej ví že jim jde hl. o zisk a o značku ale zase třeba tytul C&C TW je pro mě zase naopak vynikající gamesa nebo BF 2142 to je prostě nádherná hra a to nemá nijak špatný požadavky na AMD64 3800+ s 1,5GB DDR1 ram a GF 6600 sem to rozjel hezky a pořád to pařim samo že když dám TW s klukamam po LANku tak to musim detaily srazit ale pořád je to perfektní hra. Teď už je to asi jen o tom co je od EA je sračka nebo jakj je to? ale zatim sem se s moc kladnýma komentářema nesetka.Sám osobně mám EA rád a článek byl moc dobrej jen tak dál