Koncem dubna, všechny hráče a fanoušky „radioaktivní zóny” zarmoutila zpráva, která definitivně ukončila spekulace, zda skončí práce na hře S.T.A.L.K.E.R. 2, či nikoliv. Stav vyjasnilo vlastně samo ukrajinské, mateřské, vývojářské studio GSC Game World tím, že ukončilo svou existenci. A z jeho trosek, tedy spíše prachu a popela, tak jako bájný Fénix, povstalo Vostok Games. To vzápětí oznámilo přípravy na free to play MMO, postkatastrofické hře Survarium. Objevily se i nepotvrzené zprávy, že bývalý šéf GSC GW Sergej Grigorovič prodal práva na S.T.A.L.K.E.R.a 2 společnosti Bethesda. Ukrajinské studio vystřelilo do éteru prohlášení, v němž za důvodem ukončení vývoje dvojky není nedostatek finančních zdrojů, obvyklá to výmluva v době světové hospodářské krize, ale i to, že studio nebylo schopno získat práva na další použití značky. Krátce nato, ve vypuštěném, vývojářském deníčku, se nijak netají tím, že konec regulérního druhého dílu byl pro ně srdeční záležitostí. Jak by také ne. Se sérií S.T.A.L.K.E.R. strávili téměř dvanáct let života.
„S.T.A.L.K.E.R. 2 je mrtev ať žije nový král Survarium…”, chtělo by se zvolat, ale je to mnohem složitější než by se na první pohled zdálo. Pojďme si společně probrat, důvody které s největší pravděpodobností vedly vývojáře GSC Game World k tomuto nepopulárnímu kroku. To, že se mohou hráči těšit na regulérní druhé pokračování S.T.A.L.K.E.R.a , bylo oznámeno na webu autorů, dne 13. srpna 2010. Konečný termín vydání, se předpokládal v 1. čtvrtletí roku 2013. Hra byla vyvíjena od začátku primárně pro PC, ale časem měla vyjít i pro Xbox 360. Prvotní spekulace o verzi na PS3 se nepotvrdila. Uběhlo šestnáct měsíců a místo alfa verze hry, došlo k oznámení , že se vývoj S.T.A.L.K.E.R. 2 ruší. Práce na hře studio zastavilo už před několika měsíci a hra uvízla od konce minulého roku na mrtvém bodě. Jako důvod, proč nemohli dále pracovat na S.T.A.L.K.E.R. 2 uvedli, že se jim údajně nepodařilo získat značku S.T.A.L.K.E.R. do svého vlastnictví, a to i přes to, že se mělo za to, že ji vlastní právě GSC Game World.
O co jsme tedy ve výsledku přišli?
Ve druhém S.T.A.L.K.E.R ovi jsme měli hrát za postavu Střelce. V příběhu se mohlo pokračovat na jeden z konců Call of Pripyat, kdy se hrdinovi podařilo přežít cestu k evakuačním vrtulníkům, ale také se rýsovala možnost zbrusu nového příběhu. Pravda je, že „stalkerovské” téma bylo v původní hře Stíny Černobylu, a v obou přídavcích, vyždímáno autory až na holou kost. I když nějaké to pokračování událostí by se v nevypočitatelné zóně jistě našlo. Členové komunity, tedy amatérští pisálci sami, napsali spoustu příběhů ve formě někdy i hodně zajímavých povídek. Očekávaly se jak nové lokace, tak (konečně) i ženské charaktery. Přítomnosti ženských postav v S2 by hru a její hratelnost samo o sobě zajímavě oživilo. Hrát se mělo na jedné obří mapě, kde na nás měla čekat svoboda pohybu, rozhodně ne rozdělené lokace. Vše větší a bohatší. Není tedy divu, že pro S.T.A.L.K.E.R .2, měl být vyvinut zcela nový engine, s podporou všech dnešních technologií, tedy i moderní DirectX 11. Uvažovalo se i portu dvojky na konzole, hra se tak měla objevit na Xboxu 360. Jenže tomu všemu je teď definitivní konec.
Součastně s oznámením konce prací na regulérním druhém dílu, došlo k oznámení MMOčka Survárium, a tahle zpráva naštěstí mnohé příjemně překvapila. Autoři pro jeho pohon (neméně překvapivě) připravili údajně zcela novou technologii, nazvanou Vostok Engine. Autory zvolená herní linie Survaria se stále zuby nehty drží postapokalyptického konceptu stalkerských her. Tady mne napadá jen jedna možnost GSC GW o připravovaném konci S2 vědělo již dlouho dobu a komunitě hráčů se to buď „bálo” oznámit, anebo jenom mlžilo a snažilo se získat nějaký ten čas navíc. Vývoj nového enginu pro takovou hru totiž určitě není otázkou pouhých pár měsíců. Takže nějaké přípravy ke hře Survarium, začaly dávno před oznámením totálního konce připravovaného druhého dílu. Konec dvojky oznámili součastně s přípravou nové MMO střílečky. To samo o sobě zafungovalo jako obrovská a co si tu budeme povídat i levná reklama na Survárium.
Vostok Games dále tvrdí, že má při vývoji MMO Survárium mnohem volnější ruce protože tvrdí, že do něj zakomponuje dřívější dobré nápady a prvky, které se do tří předešlých S.T.A.L.K.E.R her nedostaly. Samotní autoři o hře Survarium mluví jako o online verzi STALKERa, která bude hratelná, i proti umělé inteligenci. V podstatě, by tam měl být jakýsi singeplayer. Každopádně Survarium nabídne neskutečně zajímavý svět totálně bez elektřiny, kde zásoby jídla a vody spadly na úplné minimum. Pohybovat byste se měli po zničených ulicích, v několika devastovaných městech a jejich blízkém okolí. Všechnu tu zkázu způsobila blíže nespecifikovaná katastrofa, a tak není divu, že se vlády ujala anarchie, tedy zavládl jen chaos a bezpráví. Boj o holé přežití je každodenním chlebem hrstky přeživších. Free to play MMO Survarium by mělo vyjít už příští rok.
Pozor Survarium není zdaleka jediným želízkem z tzv. S.T.A.L.K.E.R. her, které je momentálně v ohni, rozumějte v přípravě. Na svět se klube i další MMO S.T.A.L.K.E.R. Online od vývojářů z Cybertime System a fantasticky vypadající CryZone: Sector 23 od studia OWL Game. Což je původní amatérská modifikace do Crysis, běžící na CryEnginu 3. Mod svou kvalitou přesvědčil vydavatele, a tak se k nám hráčům dostane v podobě samostatně vydané hry!
Jenže mnohé zkušené hráče, stejně jako mně napadnou nejméně dvě zásadní věci. Zaprvé je možné, že Survárium bude postavené na alfa verzi už hotového torza multiplayeru ze S.T.A.L.K.E.R 2. Přičemž online hra bude jen upravena do podoby MMO. Za druhé do Survária přidají již hotové ingredience, které jim ze S.T.A.L.K.E.R. her prostě shodou okolností vypadly, a nebo se tam prostě nedostaly při osekávání prvních Stínů Černobylu. Každý z nás si pamatuje celý kopec nesplněných vývojářských slibů, jako jízda v autech apod. Ještě že komunita této úspěšné série je úžasná a zareagovala tvorbou celé řady vynikajících módů, kterým se podařilo chybějící „věci” úspěšně nahradit. V mnohých případech i S.T.A.L.K.E.R. hry o mnohé prvky obohatit, a tím přispět k jejích už tak výborné hratelnosti. Módy se velkým dílem podílely i na fantastickém úspěchu a S.T.A.L.K.E.R. se mnohým hráčům zapsal do jejích srdcí. Stejně jako se úspěšně zapsal do historie virtuálních her.
Teď možná každého napadne otázka: co bylo důvodem, že S.T.A.L.KE.R. a jeho dvě pokračování tak u hráčů zabodovala?
Na fenomenálním úspěchu, těchto dnes už legendárních her, se podílela jejich neuvěřitelná až realistická atmosféra, vládnoucí, na radiací zamořené zóně okolí Černobylské elektrárny. Atmosféra místy tak hustá, že by se dala krájet, u mnohých vyvolala nezapomenutelné vzpomínky na dnes už stařičké RPG Fallout. Výborným nápadem bylo i spojení RPG a FPS, zakomponované RPG prvky dokázaly hru nesmírně obohatit a přinést do žánru stříleček z prvního pohledu po dlouhé době něco skutečně nového. I když se některé věci jako inventář a spojení FPS a PG objevily i v další ukrajinské hře Boiling Point. Ta ale naštěstí vyšla, i když s hromadou bugů, již o dva roky dříve v roce 2005. Hry jsou navzájem, i přes některé rozdíly „příbuzné”. Je to tím, že obě hry vznikaly téměř paralelně vedle sebe a autoři Boiling Pointu Deep Shadows se od GSC Game World odtrhli a šli vlastní, velice podobnou cestou. Dnes tento koncept FPR/RPG široce využívá celá řada her. Jednou z nich je např. úspěšná hitovka Borderlands, přičemž její pokračování, je již téměř na dohled. V březnu 2007, tedy v době kdy po zhruba sedmiletém vývoji vyšel první S.T.A.L.K.E.R. – Shadow of Chernobyl, to bylo něco zcela revolučního. Pro vydavatele THQ to byla i přes dlouhou dobu vývoje, fantastická trefa do černého.
Na úspěchu hry se nemalou měrou podílel i její příběh, vycházející z hypotetické události, kterou byla druhá, černobylská katastrofa. Autoři, mistrně použily motivy z knihy bratrů Strugackých „Piknik u cesty”. Zóna plná nebezpečí v podobě smrtících anomálií, nepřátel a mutantů, postavila před hráče obrovskou výzvu. Tady se žádná arkáda typu „zabij, co můžeš, a jdi dál” prostě nekoná. Velice povedený byl i rozmanitý arzenál zbraní, na většinu kvérů to byl radost pohledět a i účinnost byla rozdílná. Nechybělo i jejich postupné poškozování, či naopak jejich vylepšování. Realizmu bojů prospělo i to, že tu a tam se zbraň prostě zasekla, v horším případě ji bylo nutno dát opravit. Dále tu jak v každém RPG nechyběl hlavní úkol, doplněný mnoha vedlejšími questy. Splnit vše na sto procent byla pořádná výzva. Navíc tu byly, mezi sebou neustále bojující frakce a nechyběli ani smrtelně nebezpeční mutanti. Každá hra nabídla i různé konce, což spolu s mnoha módy vytváří neskutečně veliký prostor pro její znovuhratelnost.
Vedle parádního singleplayeru, každá S.T.A.L.K.E.R hra sebou přinesla i neméně povedený multiplayer. Autorům se dařilo laťku her nejen dlouhodobě udržet, ale postupně hry i vylepšovat. V samostatně fungujícím datadisku S.T.A.L.K.E.R. – Clear Sky, vhodně zvolili formu prequelu. Zatím i poslední pokračování, tedy stand alone sequel S.T.A.L.K.E.R. – Call of Pripyat, hráče rozhodně nezklamal. To i přes to, že třetí návrat do radioaktivitou zamořené zóny, si s sebou přinesl mnohá úskalí, kterým čelí každé pokračování. Tady musím poznamenat, že i první S.T.A.L.K.E.R ., byl dost zamořen bugy a dostalo se mu množství záplat (patchů). Hned první záplata opravovala 68 chyb, z nichž některé byly pro jeho hratelnost docela podstatné.
Pustit se do vývoje tak náročné hry jako je S.T.A.L.K.E.R. – Shadow of Chernobyl (původní název hry byl STALKER: Oblivion Lost) chtělo od studia GSC čítajícího pouhých 25 lidí hodně odříkání a samozřejmě i odvahy. Nadaní Kyjevané za sebou v té době měli úspěšnou strategickou sérii Cossacks a jednu průměrnou FPSku Codename: Outbreak.
Následných sedm let vývoje přineslo pro vývojáře celou horu problémů, jež museli zdolat. Autorům se je podařilo překonat i za cenu celé řady obětí, jako např. právě zde už zmiňované osekání hry. Naštěstí pro hráče tam toho zůstalo ještě dost. Ukrajincům se postupně dařilo vylepšovat nejen vlastní engin X-Ray (jeho verze 1.6 v Call of Pripyat podporuje už i modernější DirectX 11), jenž měl obrovský vliv na celkový běh hry. Změnám se dostalo i grafice, poznat je to na texturách, celkovém osvětlení a stínech hry, výrazně zapracovali i na šikovném inventáři. Vylepšeno bylo spousty dalších, neméně důležitých věcí, což byl určitě správný krok v sérii směrem dopředu. Jenže …
Podvědomě se každému fanouškovi hry nabízí ještě jedna zásadní otázka:
Byli by autoři schopni dát do regulérního druhého dílu ještě vůbec něco nového?
Odpověď je mnohem těžší, než se na první pohled zdá, a tak nám nezbývá než si trochu zavěštit. Možná by tam byla nová lokace snad konečně v nějakém větším městě. Nefalšovaný městský boj o přežití by hru jistě hodně obohatil, a s sebou přinesl i nové taktické prvky, které by výrazně ovlivnily jeho hratelnost. Možná by to pro hráče byla i další obtížná výzva. Určitě by se ve dvojce objevilo spoustu nových hrůzostrašných nepřátel a i zbraňový arzenál hry by se dočkal celé řady nových modernějších kousků. Možná, že časově by byla dvojka koncipována do mnohem vzdálenější budoucnosti. Kdo ví? Série S.T.A.L.K.E.R. má v herním světě neskutečně silné jméno, a tak je velice pravděpodobné, že se s ní ještě setkáme. A to jak v onlinovce S.T.A.L.K.E.R. Online, tak i ve famózně vypadající FPSce CryZone: Sector 23. Držme všichni palce, ať se jim to podaří.
Práve pred asi mesiacom som si stiahol STALKER : Shadow of chernobyl.. Aj po dlhých rokoch som sa dokázal zabaviť a určite si ho spustím znovu, pretože tá atmosféra a grafika je vynikajúca ( na tú dobu, ale aj teraz je lepšia ako niektoré hry) . Výhodou je aj doba, do ktorej je STALKER zaradený. Proste vynikajúca hra, ktorej dávam z 5* plných 5* a dal by som jej aj Viac.
to zkus jeste s modem Stalker 2009 a "vyrovna" se to i dnesnim hram
Jo jo, to vím, slyšel jsem o tom, ale nestáhl si to. Btw - vyrovná se to i bez toho
Suprová gameska ,všechny díly sem hrál ,nejvíc mě chytl call of pripyat ten byl vůbec nejvíc :) škoda že už pokračování nebude :(
Smutný to příběh.
Ideální scénář by byl, kdyby Bethesda, jakožto vydavatel, posbírala zbytky původního stalker-teamu, založila na Ukrajině studio, a dokopala je k práci na novém díle Stalkera na Creation enginu. To by bylo neuvěřitelné maso.
4: Taky jsem všechny dohrál, mazec nejvyšší úrovně, ale co do atmosféry, nejlepší byl SoC, co do hratelnosti právě CoP, Cs byl takový slabší odvar.
5:smutný je slabé slovo, to je (resp. byla) podle mýho přímo katastrofa, že tu hru nedodělaj.
6: Nejsem si jistej, jako nápad je to dobrý, ale myslím si , že nepoužitelný, pač použít na S.T.A.L.K.E.R.a engine na kerým běží Skyrim no nwm nwm......, pak už by jen záleželo jestli vývojáři dokážou z toho vymlátit tu atmosféru kterou to mělo.
S.T.A.L.K.E.R 2 Requiescat in pace T_T
Nejvíc mě bavil S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat a je škoda že nebude pokračování no co už ..
STALKER je skvela hra...je jedno ze neni nejnovejsi ale hratelnos je skvela i po letech....a modifikace Stalker Complete 2009 posunuje jeste dal.
naprosto souhlasím
Jestli bethesda přebere hru, tak to dopadne jak fallout 3, ktery jsem sice rad dohral, ale všechno to bylo jako Oblivion! Ruku na srdce, STALKER byla hra jedinecna prevazne diky sve atmosfere a v enginu bethesdy bych asi nenasel nic, co by stalo za zahrani! No a to neresim rok v bugu a stahovani patchu!! Moc dekuji a sbohem Stalker Team!
stalker..toho sem zral :)
Hodně dobře to vypadá !
dobrá hra, škoda že už nebude pokračování
Škoda ho, byla to dobrá hra, která dlouho bavila... a ještě baví... http://www.software-maxfreedom.blogspot.cz/
Tak zpráva přišla na GP opět pozdě. To, že je se hrou problém a oznámení o ukončení tu už nějaký týden (snad i měsíc) bude.
Na tyhlety "novinky" GP dojíždí, nemá cenu tu hledat jakékoli články.
Článek vypadá hezky a asi dal spoustu práce. K čemu to ale je, když ti, co se o to zajímají to už musí několik týdnů vědět?
Ještě lepší je, že článek přišel tak pozdě, že možná (Bože dej ať to tak je) Stalker 2 bude.
http://stalker.scorpions.cz/stalker2/
První díl byl pecka:)
je to husty
Skoro jsem dohrál Call of Prypiat a musím říct, že mezi FPSkami patří mezi ty nejlepší kusy, co jsem kdy hrál (na prvním místě samozřejmě doom :-D ) smůla, že tahle skvělá značka skončila, nový díl bych si určitě pořídil :-(
Nejlepši hra !
Je to docela smutný když se to tak vezme
Mozna je to i dobre kdyz prodali prava bethezde,myslim ze by stalkra udelala lip nez ty ukacka
dobra grafika az na to ze jsou doclea na prd zbrane... :D :(
moc me bavil secky dily super
hmm zaujimave
Starší dily byly lepší hlavně se mi líbil CoP , ale každá hra je něčím zajímavá :-)