Internetovým světem se jako požár šíří informace o bídném technickém stavu Cyberpunk 2077. V naší redakci jsme měli to štěstí, že se k nám hra dostala rovnou ve dvou verzích – na Playstation 5 a PC. Po přečtení poplašných zpráv o stavu hry na Playstation 4 a Xbox One jsme se v zájmu vlastního psychického zdraví raději těmto verzím vyhnuli. Jak se tedy hraje nejočekávanější hra letošního roku pár týdnů po svém vydání rovnou na dvou platformách?
Pro porovnání jsme vybrali počítač střední třídy osazený procesorem Ryzen 5 a grafickou kartou Sapphire RX 580 8GB OC. Hru jste nainstalovali také na NVMe SSD, jak CD Projekt doporučuje ve svých uvedených nárocích.
Osobní zkušenosti z páté generace Playstation jste si mohli přečíst již dříve. Kromě bleskové rychlosti díky SSD disku nás uhranul zejména ovladač DualSense. S vydanými tituly už to taková lahoda sama o sobě není, protože slibované 4K rozlišení se 120 fps se ve výsledku nekoná a i v exkluzivním titulu Demon’s Souls se dá vybrat ze dvou režimů – ve 4K s 30 fps nebo 1140p s 60 FPS.
Oba stroje máme představené, tak se pojďme podívat, jak se Cyberpunk 2077 vlastně hraje. První věc, kterou jsme porovnali, je rozlišení a framerate. Na výše specifikovaném PC běžela hra plynule ve fullHD rozlišení a středními až vyššími detaily kolem 40 fps s občasnými poklesy na 30 fps (zejména při rychlé jízdě v autě). Poklesy fps nicméně trápí i výkonnější počítačové sestavy, což odráží (ne)kvalitu optimalizace. Playstation 5 se může pochlubit vyšším (a zejména stabilním) frameratem v rozmezí 50 až 60 fps. Otázkou je ale v jakém rozlišení? Hra se totiž na konzoli pohybuje mezi 972p až 1188p, které upscaluje na 4K.
Playstation verze
Znamená to vítězství pro konzoli? Ano i ne, protože vyšší framerate je vykoupen nižším množství detailů, které při nastavení středních detailů na PC vypadají mnohem lépe. A to nemluvíme o mizejících a rozmazaných texturách, kterých si užijete, ať už hrajete na PC nebo konzoli. Zároveň PC verzi na naší sestavě trápí chyba, kvůli které nevytěžuje na plné obrátky všechna jádra procesoru, což trápí většinu majitelů procesorů AMD Ryzen. Na internetu se objevil neoficiální návod, jak bug odstranit, ale funguje na způsobu neodborného zásahu do exe souboru hry, což není úplně to pravé ořechové. Nicméně nedávný patch 1.05 by měl výkon čtyř a šestijádrových procesorů lépe vytěžit, ale procesory s více jádry zůstávají stále beze změn.
PC verze
Druhou výraznou změnou je hustota zalidnění. Zatímco v počítačovém Night City se to lidmi, kyborgy a různou další pohyblivou veteší jen hemží, na Playstationu je hustota osídlení na prvních pohled mnohem menší. A to neplatí jen o lidech, ale také třeba o hustotě dopravy. Že se možná jedná o umělé omezení ze strany vývojářů, nemůžeme potvrdit.
Průměrný hráč by očekával, že fyzikální stránka hry se nebude na obou platformách lišit. Přeci jen Cyberpunk 2077 je ve všech verzích postaven na stejném REDenginu čtvrté generace. Jenže ten rozdíl je markantní. Zatímco na PC je třeba váha protivníka i po jeho usmrcení stále stejná (jinými slovy tělo odstrčíte pouhým výstřelem), na Playstationu létají těla v některých případech do vzduchu jako hadroví panáci, jindy se zaseknou a náraz do nich třeba při jízdě autem vyhodí auto do vzduchu, až začne i s nebohým řidičem metat salta. I na PC jsme zaznamenali pár zvláštních chyb, ale na první pohled se nejedná o takové libůstky, nad kterými by naše fyzikářka zaplakala.
Playstation verze PC verze
Co naopak musíme pochválit, a to na obou platformách zároveň, je doba načítání. Ať už jde o start hry, přechod z menu do nahrané pozice nebo nové nahrání po smrti, vše je otázkou deseti vteřin. Tady je zřejmý technologický pokrok v použitých SSD, i když podle porovnání, které udělali jiní redaktoři, při nainstalované hře na klasickém HDD je doba načítání přibližně jen o polovinu delší. Pro porovnání se hodí předchozí hra studia Zaklínač 3, která se na předchozí generaci konzolí načítala klidně dobrou minutu a ne o moc lepších výsledků dosahovala i na PC.
Největším kamenem úrazu playstationové verze je její stabilita. Zatímco na PC se nám ani jedinkrát nestalo, že by hra spadla do modré smrti, nelze říct to samé o konzoli se znakem Sony. Kdyby se nám to stalo jednou nebo dvakrát za těch několik desítek hodin, které jsme ve hře strávili, asi bychom nad tím mávli rukou, protože v takovém případě nedokážeme zjistit, jestli se jedná o chybu hry nebo třeba aktuální softwaru konzole. Jenže na PS5 hra padala minimálně jednou za hodinu. Jediné štěstí je, že se hra automaticky ukládá každou chvilku a znovunačtení hry trvá jen pár vteřin. V opačném případě bychom ani my, kovaní herní redaktoři, neměli nervy na dohrání tak rozbité hry.
Playstation verze
Abychom ale nevelebili jen počítačovou verzi, i na té se vyskytlo hned několik výrazných chyb. Jednou z nich je nemožnost zapamatování si výběru jazyka. Na naší verzi tak hra vždy startovala v angličtině, a pokud jsme chtěli české titulky, museli jsme je pokaždé zapnout v úvodním menu a to před načtením pozice, protože během hraní už jazyk zas nelze měnit. Opět zatím jediným řešením je ruční přepsání konfiguračního souboru.
Další výtku musíme směřovat k ovládání počítačové verze. I když je Cyberpunk 2077 žánrem RPG, stále se jedná o RPG z pohledu první osoby s mnoha přestřelkami a k tomu je přeci klávesnice a myš nejlepší, no ne? V samotné hře tohle tvrzení jistě platí, ale to by tu nesmělo být podivné přiřazení kláves v menu hry, inventáři, statistikách a dalších RPG oknech. Zatímco na konzoli je přepínání mezi lištami a mnoha nabídkami řešeno pomocí sady zadních L a R tlačítek, na PC jsou takovým variantám přisouzeny směrové klávesy nebo WSAD. To ještě nezní tak nelogicky, ale nepochopitelné je, když v některých tabulkách slouží pro pohyb nahoru a dolů směrové šipky, zatímco do stran jsou to klávesy písmen A a D. Jinými slovy je potřeba odložit myš a přesunout obě ruce na klávesnici. Výsledek? Po několika hodinách hraní jsme i u PC verze přešli na hraní s ovladačem.
PC verze
I když je kolem technického stavu Cyberpunku 2077 nyní hodně zlé krve, situace není tak vážná, jak ji nafukují média. Ano, hráči mohou hru vrátit a vyžádat si peníze zpět. Ano, akcie CD Projektu RED se propadly o desítky procent. Jenže zároveň je potřeba říct, že hra získává zaslouženě vysoká hodnocení a má skvělé prodeje (v době psaní tohoto článku je to už třináct milionů kopií). Práce, kterou tvůrci odvedli v posledních týdnech je jen odrazem toho, jaký tlak musela společnost snést za všechny ty možné odklady, takže jí nezbylo nic jiného, než zariskovat a vypustit ji v takovém stavu, v jakém je.
V neposlední řadě nezapomeňme na vydání Zaklínače 3, na kterém bylo také spousta neduhů ještě několik následujících měsíců, ale hra to byla a stále je skvělá. Zároveň ohledně hraní na PS5 je nutno podotknout, že Cyberpunk vyšel pouze v PS4 verzi a na nové generaci ho hrajeme v kompatibilním režimu. Plnohodnotná verze na Playstation 5 vyjde až v příštím roce.
Ve výsledku se stále jedná o skvělou hru na obou námi vyzkoušených platformách a věříme, že technické problémy tvůrci odladí v následujících pár měsících. Jen bychom se raději vyhnuli hraní hry na starší generaci konzolí, protože u ní hra už bohužel naráží na hardwarové omezení.