Hry potká čas od času stejný osud jako umělce, revolucionáře či vynálezce: úcty nebo dokonce slávy se jim dostane až po příslovečné smrti. Teprve pak se jim podaří získat místo v herní historii, stanout mezi pamětihodnými okamžiky herního průmyslu. Jistě, možná je trochu nadsazené porovnávat hry s malbami Vincenta van Gogha, hudbou Ludwiga van Beethovena, potažmo literárním dílem Franze Kafky. Přesto se v minulých letech objevily hry, které nastavily nová měřítka, přinesly fantastickou hratelnost, nebo si místo v našich srdcích našly jiným způsobem. A přesto se nedočkaly (nebo až příliš pozdě) všeobecné pozornosti a především prodejů. Když vývojářům chybí peníze, umírá naděje na pokračování. Značka i zážitky se tak vytrácí do neznáma a pokračují jen takové série, které spolehlivě přinesou zisk. Jenže ty se nám ve zpětném pohledu zdaleka nelíbí tolik, jako inovativní kusy, jež ve své době pochopil málokdo. Přinášíme proto seznam titulů, které by si podle nás zasloužily pokračování. Dodáváme důvody a také si tak trochu zaprorokujeme, jaká je šance, že bychom se následníka přeci jenom dočkali.
Freelancer
Volnost – to bylo slovo, které Freelancera v roce 2003 symbolizovalo. Ve vesmírné akci jste neplnili pouze třináct příběhových misí, ale v četných hvězdných systémech jste si se svou lodí mohli dělat, co se vám zachtělo. V obřím vesmírů se nacházelo na dva tisíce charakterů, a ať už jste poletovali kdekoliv, bylo kolem vás rušno. Žádná jiná hra dosud nepředstavila život ve vesmíru tak autenticky a přirozeně, jako právě Freelancer. Pokaždé se kolem nacházel také nějaký ten úkol ke splnění – například jste se přidali k letce, která šla vykosit piráty, nebo jste narazili na tajemné trosky křižníku. Přitom nic z toho jste zažít nemuseli, ale ve hře to prostě bylo a vy jste to věděli. Na špičkové hratelnosti má podíl na tu dobu a na daný žánr jedinečný systém ovládání. Už po pár minutách jste se se svým plavidlem cítili jako jedno tělo. Přitom stačila jen klávesnice a myš. Žádné komplikované úkony – interface byl zkrátka skvělý. Koho přestalo bavit sólové dobrodružství, mohl se vrhnout do multiplayerových partií, a to až se 127 dalšími hráči. Hra fungovala přesně jako v singlu, akorát bez příběhových misí (byly tu pouze vedlejší), zato však s možností potkat živé hráče. Ti organizovali společné výpravy, zakládali klany a skvěle se bavili po dlouhé měsíce. Nejlepším vyznamenáním pro Freelancera je, že se hraje až dosud. Fanoušci nedávno odstartovali petici za druhý díl, ovšem jelikož hra nebyla typickým blockbusterem, přestože se neprodávala špatně (a především šla na odbyt dlouho!), a Microsoft již uzavřel studio Digital Anvil, tak je pravděpodobnost spíše mizivá.
Planescape Torment
Tahle hra byla úchvatným zážitkem. Naprosto vtáhla do svého světa. Před jejím vydáním by nikdo neřekl, že bezejmenný nemrtvý a levitující lebka způsobí takový poprask. Nikdo nečekal, že hledání vlastní identity a smrtelnosti může být tak napínavé, surreálné a hluboké jako nejlepší román magického realismu. Studio Black Isle (jinak orientované především na Dungeons and Dragons tituly) dokázalo vytvořit úžasně zajímavý, fantazií překypující svět, jaký nemá ve hrách obdoby a těžko je někdy mít bude. Dodnes vzpomínáme na těhotné zdi či bordely pro intelektuály. S obrovskou porcí textu (1,5 milionu znaků) by tvůrci naplnili klidně tři čtyři RPGčka. Ale oni chtěli vytvořit jeden silný zážitek, za což jim patří upřímný dík. Jistě, texty bylo třeba číst, což není představa mainstreamových hráčů o zábavě, ale zřídkakdy nějaká hra nabídne tak úžasně filozofické a krásně předestřené myšlenky. Poprvé v herní historii (psal se rok 1999) šlo vlastními činy a slovy ovlivnit vývoj příběhu. Kromě určité myšlenkové komplikovanosti se pod relativní neúspěch podepsala také technologicky zastaralá, umělecky však inspirující grafika. Prodalo se na čtyři sta tisíc kusů, což sice zaplatilo vývoj, ovšem pokračování se vydavateli nejevilo jako lukrativní. Následně se Black Isle rozpadlo. Jeho zaměstnanci však přešli k Obsidian Entertainment, což je studio, jež se pozvolna v etabluje v silného hráče. Někdy v budoucnu by třeba mohlo zavzpomínat na své kořeny, a přestože by se hra nejspíše nejmenovala Planescape Torment 2, mohla by vycházet ze stejné myšlenkové báze. Šance – byť malá – tak stále žije.
No One Lives Forever
Střílečky málokdy dokáží vyvolat salvy smíchu, jelikož svou tematikou spadají většinou do nehumorných oblastí (válka, horor, sci-fi). Studio Monolith však v roce 2000 tento zažitý předsudek rozbouralo titulem No One Lives Forever. Prostředí šedesátých let, parodie na bonzovské filmy, sličná agentka a skvěle vykreslení neřádi. Hra se u Jamese Bonda inspirovala i v jiných oblastech: hráče uvedla například do exotických lokací (Maroko, Berlín, Alpy) a samozřejmě mu nabídla technologické vychytávky jako od mistra Q, akorát s ještě vtipnějšími funkcemi. Třeba zapalovač, který z potu udělal velmi hořlavou tekutinu, robotický pudl na odlákávání pozornosti či explodující rtěnka. Stylověji snad Cate Archer ani svět zachraňovat nemohla. Hratelnost se mohla jevit zpočátku povrchně, ale brzy jste zjistili, že je třeba využívat opravdových taktických fíglů a chovat se jak tajný agent. Bylo třeba zalepovat hledí kamer, lákat nepřátele do temných rohů a ve zbraních používat vhodnou munici. Pokračování z roku 2002 bylo podobně kvalitní, ovšem ani jeden z dílů nebyl prodejním zázrakem. Překvapivě. O tupém pokračování Contract J.A.C.K., které nemělo s původním šarmem pranic společného, raději pomlčíme a zadoufejme, že nový vlastník Monolithu, filmové studio Warner Bros. dá pokračování zelenou, ačkoliv by šlo spíše o zázrak.
Outcast
Na dílo studia Outcast vzpomínají dnes jen ti největší fajnšmekři. Roku 1999 se podařilo vytvořit jedinečný herní zážitek, který přišel s vlastní řečí (o něco podobného se pokusil Richard Garriot v Tabula Rasa) a odehrával se v parádně promyšleném, byť poněkud bizarním světě. Autoři si dali práci s vytvořením vlastního náboženství, politické scény, společenských struktur – prostě udělali všechno, aby se hráč mohl cítit v této realitě co možná nejuvěřitelněji. Povedlo se, i když ne na všechny působil Outcast pozitivně a nezřídka se setkával s nepochopením. Možná za to mohl příliš táhlý začátek, kdy jste s hrdinou Cutterem Sladem procházeli voxelovou technologií (žádná 3D akcelerace, vše vypočítával procesor) vytvořeným světem a s podivením sledovali všechny ty podivnosti, které se na vás vrhali. Planeta Adelpha byla divná, ale po několika hodinách si člověk zvyknul a už se mu nechtělo pryč. Časem se prostřednictvím questů, špičkových dialogů a zásadních detailů rozvinul úchvatný příběh o záchraně hned dvou světů. Příběh, na jehož konci jsme zhruba po třiceti hodinách byli doopravdy smutní, že skončil. Dnes se často mluví o umělé inteligenci obyčejných lidí v Assasins Creed. Věděli jste, že podobný systém před devíti lety obsahoval již Outcast? Autoři na hře rozhodně nešetřili a opatřili si třeba soundtrack od moskevského symfonického orchestru. Jenže mainstream to neocenil – prodalo se necelého půl milionu kopií. Příliš málo na jednu z nejdražších her té doby. V roce 2001 bylo přesto ohlášeno pokračování The Lost Paradise, jež vypadalo fenomenálně. Appealu ale došly peníze a zavřel krám. Pravděpodobnost, že bude značka Outcast obnovena, hraničí s nulou. Bohužel.
F1 2002
Kroužit v kůži Michaela Schumachera uličkami Monaka – to je sen většiny fandů královny motosportu Formule 1. Tenhle sen dokázalo studio Image Space splnit v podobě F1 2002. Přitom si dalo opravdu záležet a přineslo na tehdejší dobu nevídanou porci detailů. Na startu jste tak mohli vidět fešné dívky držící čísla jezdců, zatímco při závodě reagoval force feedbackem vybavený volant na každou nerovnost na trati. Po dojetí jste se mohli vrhnout na vyhodnocení telemetrických dat. Díky aktuální licenci pasovaly nejen sponzorské nálepky a jména jezdců, ale také nátura pilotů, což bylo nevídané. Například: čím blíže jste se přiblížili horké hlavě Juanu Pablovi Montoyovi, tím větší bylo riziko, že spolu s ním skončíte v kačírku. A když se bouralo, tak se bouralo pořádně. Vynikající fyzikální model nechal kola kutálet se po trati a odlétávat mnoho kusů vozu. Přestože hra uspokojovala hardcore fanoušky, začátečníci si mohli nastavit množství pomocníků a rovněž si pěkně zajezdit. F1 2002 se na rozdíl od předchozích titulů prodávalo skvěle, a přesto šlo o poslední díl v sérii. Proč? Jednoduše proto, že Sony zaplatilo organizaci FIA obrovské peníze za exkluzivní práva na formulové hry. Ty pak vycházely pouze na Playstation. Jelikož ale chceme končit pozitivně, je v případě formulí na PC situace růžová. Nedávno se licence dostala ke Codemasters, kteří kromě konzolí vyvíjejí také na počítače. A přestože nepůjde o pokračování F1 2002, očekáváme podobnou kvalitu, a to již v roce 2009.
Náš výběr znáte, jaký je ten váš? Podělte se s námi v komentářích!
A kde je Unreal??? Nevěřím, že není mezi výběrem. Epicu jsem dlooohu věřil, že vydá dvojku. Když pak přišla, nemělo to s Unreal nic společného a proto stále čekámna to pravé pokračování. I když po Unreal Tournamentu 3 a Gears of War na PC si začínám spíš říkat, že než Unreal: Rebirth podobný těmto dvoum hrám, tak to snad raději žádný další Unreal...
Blood, Carmageddon, Redneck Rampage, MDK a dalsi...
PT byl taky ze světa Dungeons and Dragons, ale založený na prostředí Planescape, ve kterém je Forgotten Realms (počítačovým hráčům známý např. z Baldur's Gate) jen jedním z mnoha různých světů. Je to prostředí pro dospělejší hráče, kterým už nestačí zápletky ve stylu "zlý kouzelník ohrožuje svět, běž a zab ho", což se na PT velice pozitivně odrazilo. Bohužel hráčská veřejnost to moc neocenila. :-(
ten by tu taky mel byt
Planescape je podle me nejlepší RPGvšech dob ani fallout ani BG na něj prostě nemá, je to jednoduže užastné dobrodružství.
A co mě tu schází je třeba hra GIANTS: Citizen Kabuto. Na pohled sice vypadá jako normalní střílečka z pohledu 3tí osoby, ale z této hry sršela hratelnost a hlavě humor se super nadhledem na věc. Dále rozmanitost prostředí a také na tu dobu super grafika. No prostě výborná hra což dokazuje i fakt, že asi před 2 měsící jsem ji už snad po 4té dohrál od doby co to byla novinka. Pokračování bych bral všemi deseti.
Dál třeba hra Messiah :) a nebo Sacrifice. Oboje svým způsobem originály.
Richard Burns Rally ( !!!!!!) XIII CRC 2005 nebo Rally Championship xtreme ?? skvělá konkurence pro CMR......
https://www.youtube.com/watch?v=1zu7u9AcvHc
jenom na ukázku jeden ingame filmeček. Takové podobné sekvence byly po každé misi a to člověka doslova hnalo plnit další a další a sledovat rozvýjející se přiběh :) Navíc postupné hraní za 3 caraktery, ktere jsou od základu úplně jíne i v ovládání no prostě super.
Jo a ještě jedna hra mě tu schází a přece AvP !!!!! jednička geniální 2ka také. Já chci 3ku !!! I kdyz tato hra nezpadá tak nejak do specifikace tohoto článku, přecejenom to byl docela i prodejní hit. Ale pokračování chci !!! :))
pekny clanek .. no one lives forever jsem kdysi miloval :)
original war,...to jsou hry který stojej za pokus. jinak freelancer byl good a Planescape je s Falloutem,Diablem a Baldurama nej rpgcko...kazdy je jiny,ale vsecky to jsou legendy.
a freelancer, jedna z mála věcí co se mi od Mrkvosoftu líběj :)
No on lives forever je good parka:) to ostatni taky doclea ujde myslim ze kdyby se tyto hry spojily s dnesnimi prvky her a treba cry enginem a dnesni grafikou u her bylo by to neco :)
Pokračování Mortal Kombat na PC!!!! :)
Hrál jsem Datadisk a pak vyšel ještě jeden datadisk ale tam hrajete za chlapa a je to o ničem.
to sem jako nedáte Original war? to snad nemyslíte vážně
a na domace gamesky nevspominate
opravdu staré obyčejné hry za3*
Carmageddon som normalne zabudol na tu hru ze este existuje :D nechapem preco nespravia jej pokracovanie bola to jedinecna hra strasne ma bavila
u toho jsem proseděl měsíce ;-)
chybí mi tam duken nuken 3D
to je maxi hra xD házet banány strážníkům pod nohy :D z toho sem vždycky nemohl...nedáno sem jí projel za dva dny...doporučuju lidem stáhnout si jí ;-) na tehdejší dobu má dobrou grafiku,hlavně zbraně mají hodně dobré odlesky
To jsou mi teda pecky.. ono je těch pecek asi milion a ty jsem napíšeš 4 a ne tolik známé... hezky..
Je asi 5ti letý dátě , jestli se mu zdají tyhle hry neznámé , měl by se léčit :) ... jinak určitě planescape tournament , je super RPG , NOLF taky :) ale určitě bych tam dal RPG Lionheart , protože mě uchvátila příběhem , a celkově zábavností a hratelností :)
nolf1 a nolf2 jsou hry které hraju od jejich vzniku, vlastním originálky včetně GOTY verze, pokračování Cotract J.A.C.K.. mám taky orig. ale to je vážně potupa pro jinak dokonalou sérii. Pokračování jako skalní fanda nechci, sice jsem podepsal petici, ale pak jsem se přiklonil k názoru i jiných nolfistů, a to tomu že by třetí díl mohl celou klasiku pokazit, vždyť už druhý díl sice byl, a pro mne je i nadále špičková zábava (online hraju halvně coop), už v single player nedosahoval takových kvalit jako jednička (maximálně hezčí grafikou). Jedničku i přes její stáří hraju každý den online, už tak přes 6 let a nepustil mě. Ale čechy potkávám jen ve dvojce. Pokračování bych uvítal spíš třeba u hry Blood, a určitě i u jiných, ale nolfa bych nechal zapsaného v našich pamětech tak jak je to teď, čas a nedostatek nápadů může trojku snadno přivalit, vždyť ze jmen slavných titulů se tak krásně těží.
Zdenek
Bohužel, takovou hru už si dnes nikdo nedovolí vydat. Hry degradovaly na kompost RPGoStrategioStříleček.
pokracovani je Magic Carpet 2. Ten tady chybi - svym nametem i zpracovanim se blizil ke spicce a dodnes jsem nezazil nic podobneho.
Jo chtelo by to novou serii formulek ;)
A jeste nakeho noveho Hitmana by to chtelo :)
Jak psal někdo nademnou .... To byla jedna z nej. adventur, jakou jsem kdy hrál :D Naprosto úžasně ujetá, něco podobnýho bych dneska uvítal :)
pro F1 2002 a jeho pokračování se nejednou zaplakal :) zku... PS tam jich vyšlo do hafa těch pokračování
byl (je) rulezní...
fakt předělávku do crysis enginu (no co.. i source by bylo super ;) )
...huhů to kdyby někdo předělal třeba do grafiky Gridu tak by pak pan Thompson (nebo Thomson teď nevím) vyletěl z kůže
jestli si chcete zahrat formule, zkuste F1 challenge 2007,nebo 2008, je to "jen" predelavka hry F1 challenge 2002, ale opravdu to stoji za to.
Vzhledem k tomu, ze svet v PS je jeden ze svetu AD&D tak veta "Studio Black Isle (jinak orientované především na Dungeons and Dragons tituly) dokázalo..." je trochu mimo :).
nolf1 - moje prvni hra, kterou sem hral pres net ;) nejvic me bavila !!!!!!!!
no nevim jak to bude ale mohloby to byt tak za 3
Naprosto skvela hra, nemoh sem se od ni odtrhnout. Neustale sem plnil mise, i kdyz pribehovych bylo "pouze" 13, tak zabraly spoustu casu. A to hlavne kvuli tomu, ze byly nehorazne tezke.
Skvelej clanek, skoda ze z tech her znam jenom Freelancera.
Páni tú hru som prešiel to bola riadna pecka. Ale s koncom tej hry by som si kľudne vedel predstaviť a dvojku...
Tak ani jednu neznám, ani jednu jsem nehrál. Snad jsem o nic nepřišel xD
drive neslo tolik o prachy jako dneska. kazda hra parada zadnej probem s hratelnosti nebo ovladanim ci nastaveim pc.vse vyvoj tlaci nahoru a pak uz jen staci stanout milion opravnejch patchu a jehra skoro kompletni:-)
už se těšim až vyjdou ty F1 od Codemasters
Freelancera jsem zrovna nedavno znovu nainstaloval a chystam se na multak. (jumpgate evolution se mu snad vyrovna) A Neverhood a hudba z nej to je proste klasa.
dobry sou ty formule ale ostatni mi teda nepripadaj jako pecky
Me pripada ze freelancer je dost podobnej Dark Star One, ale Freelancer sem nikdy nehral takze nemuzu rict nedelali to nahodou stejny lidi?
Jestli ne tak mi nenadavejte do idiotu jen se ptam:P
Uplne uzasne udelana RPG :D .. moc me bavila .. skoda ze ted uz podobny hry nevychazeji ;) .....
jednoznacna hustota, ktera me hafo bavila a pokracovani by si zaslouzila, jeste bych mohl mozna zminit hru pro deti Little Big Adventure, treti dil by se hodil, uz jen pro tu ujetou atmoferu a zajimavej svet..(zlikvidujte sveho Dr. Funfrocka.. :))
aneb vesmírní kovbojové sice 2D ale těch možností... a taky neverhood to bejvala taky super pecka
No tak lidi.. vy tu všichni brečíte nad tím, že není F1.. ale ona je!
Stáhněte nebo si kupte rFactor..... nainstalujte... zajďete na www.rfactorcentral.com (aby jste si něco stáhli musíte být registrováni zdarma). Tam máte na výběr dvě sezóny 2007 (od MMG, a FSONE).. ale já mám odkaz na mód F1 2008.. kdo bude chtít, tak ať napíše na QIP 427-856-953
space rangers mají pokračování ;) ještě sem ho nehrál, ale stahuju to a doufám že to bude minimálně stejně dobrý jak jednička :)
Pokračování téhle hry mi hodně chybí, prostě podle mě strašně originální herní koncept a celkem už pár let marně přemýslím, proč není nějaké pokračování
jj ty jsem hrál a docela mneto i bavilo :-)
Chtěla bych pokračování Fallout 1 a 2. Né tu komedii, co teď má vyjít ;-(
nekteri hry maj hroznou grafyku
Neverhood "má" jakés takés pokračování. Jmenuje se Skullmonkeys, a je to hopsačka. Která je stejně dělaná, navazuje příběhem, je to strašná prča, ale pořád je to jen plošinovka. A neverhood navíc neni RPG, ale Adventura, byť slovo "adventura" už ani asi dnešní herní mládež nezná :)
Freelancer byla droga, mam i origo, a šíleně jsem paříval "předchůdce", Starlancera. Žral sem ten "příběh" a hlavně to mazec renderovaný intro .)
Nejvíc na starlanceru bylo probojovat se sigma sektorama plnejma pirátů přes schovaný červí díry do tajnejch lokací, kde se dal pořídit TITAN, nejsilnější loď hry :)
Spellcross - kdo tuhle hru, ze který doslova kapala atmosféra hrál, vim o čem mluvim, a proč jí chci znova :)
mluvim o freelanceru, ne starlanceru .)
NoOne Lives Forever. To byla pecka, kteoru jsem opravdu jako malý kluk miloval.
co to je?
Nejsem znalec, ale vulgarit a srandy nepočítaně.
mel jsem strasne hrad hry na BUILD engine :)
redneck rampage, shadow warrior, NAM (napalm), blood, DN3D (snad se dockame)
Tyhle hry by si zasloužili pokračovat. ..
a nechytlo me skoro nic, vsak to uz je let, byli lepsi hry ;) ale neco dobry :D
Nekdo tu napsal KINGPIN? Sakra, ten by si zaslouzil pokracovani... ale jedine se soundtrackem od Cypress Hill :)
Tak u toho bych si pokracovani nechal libit :)
moje rec, ac jsem to nedohral tak me to sakra zaujalo, ale nejsem si jistej esi by pokracovani bylo taktez tak dobre
ale chybí tu ta fakt NEJ hra...wolfenstein:enemy territory. To by chtělo pokračování :-(
V celý herní historii je podle mě hodně her, co by zasloužili pokračování, ale já sním jen o jednom - OriginalWar 2 :-)
no ujde
1. grafiku nie grafYku
2. tie hry sú pravdepodobne staršie než ty, preto tá grafika ;) Ak ti ide o grafiku pusti si film ;)
______________________________________
Hudbu z Neverhoodu som nedávno pustil na intráku a ľudia na mňa čučali jak na ufona :D docela prdel :) Milujem tú časť z labáku tá je fakt skvelá :D
Z peciek samozrejme chýba Magic carpet :( a Carmagedon, MDK a Duke Nukem (u atomic Edition som stratil pár rokov života :D)
patrilo to samozrejme hráčovi kanec... nejak som si nevšimol že má debata 2 strany :D
myslim si ze by dobre hry mely mit pokracovani
james bond luxus
Už když jsem rozečítal, čekal jsem (a doufal), že na něj narazím. Geniální záležitost, suverenně jedna z nej- gamesek s jakými jsem měl tu čest.
GOOD
Nářez tato hra .. xP
tak tato hra mě ovládala dost dlouho teď jsem přešel na F1 2007 úplně suprová hratelnost..diky moc..
pekny,5 hvezicek
.....ja chci..ja chci...to byla taaak skvela atmoska :D
jo ten sem paril demo slusna parba na tehdejsi dobu
Co to je za hru? CoD forever
Mohlo by být něco podobného měl jsem tyto hry strašně rád
Prakticky všechny tituly by se dali dobře napokračovat ( a taky zkazit ).
Konec v Planescape po dalším dílu jen volal.
vypada dobre
no ta grafika u některejch těch her je hrozná
mo one lives forever jsem tak pred 100 lety hral xD ale byla to fakt parba na tu dobu.....best byla ta mise s tim doktorem
Jedna z průměrných her.
uplne se msi vybavil jak sjem chtel outcast hru ale nikde nikdo ji nemel a nikdy sem si ji nezahral:(
Úplně bombasticka hra! Začínal jsem na ní a asi si ji po letech zopakuji