Motto: Řekni, kde ty pecky jsou, co se s nima mohlo stát? Řekni, kde ty pecky jsou, kde mohou být… Trable si je vyhlédly a do hrobů přivedly, kdo to kdy pochopí, kdo to kdy pochopí...
Videoherní branže nezná slitování. Chcete-li uspět, musíte obstát v šílené konkurenci; neobejdete se bez důvěryhodného investora, který poskytne horentní částky na zaplacení vývoje; také potřebujete čas, spoustu času. Nesmí ovšem chybět ani pořádně silná vůle a pevné nervy. Hry jsou komplexní kolektivní dílo, proto aby se projekt dostal z návrhu na papíře až do lisoven, je třeba zkoordinovat práci desítek lidí, což se snadněji říká, než udělá. A aby nebylo problémů málo, až příliš často dochází k tomu, že musíte zahodit několikaměsíční práci jen proto, že vydavateli se tak úplně nezamlouvá, kam s “budoucím hitem” směřujete. Těžko rozlousknutelným oříškem je i pirátství: jak chcete zařídit, aby lidé zrovínka za váš titul, do nějž jste vložili krev, pot a slzy, utratili své těžce vydělané peníze?
Proto divu, že mnoho potenciálně skvělých titulů nakonec nikdy nenajde cestu k uživatelům. U některých přichází stopka těsně před dokončením, často ze zdánlivě nepochopitelných důvodů. Fanoušci na ně občas se slzou v oku vzpomínají; snad každý narazil při toulkách Sítí na screenshoty z nikdy nevydaných her. Dýchají stářím a nostalgií… Důvodů, proč hry končí na smetišti dějin, najdeme nespočetně. V dnešním tematickém článku si na pětici názorných příkladů ukážeme nejvýznamnější z nich.
Van Buren („Fallout 3“)
Každý správný pařan ví, že co v roce v 2008 vyšlo pod názvem Fallout 3, není bezprostředním pokračovatelem znamenité série. Na tomto – byť zdařilém a úspěšném – RPG už nepracovali původní tvůrci z Black Isle, slavnou značku totiž koupila Bethesda, jež převedla legendu do „oblivioní” podoby. Přitom na duchovním nástupci legendární dvojky pracoval původní tým mnoho let před vydáním loňského hitu, bohužel plody jejich práce nikdy neochutnáme (nepočítáme-li leaknuté technologické demo). Projekt nesl kódové označení Van Buren.
Dějovou osu tvořil konflikt Bratrstva Oceli a New California Republic. Nad zdevastovaným světem visela hrozba nového jaderného konfliktu a váš příběh měl začít v tajemném žaláři, kam vás kdosi zamknul na deset západů. Zda oprávněně, či nikoli, záleželo na tom, jaké přesvědčení jste zvolili při tvorbě postavy. Ať tak či onak, kola příběhu se nezastavitelně roztočila ve chvíli, kdy podivné vězení napadla skupinka neznámých útočníků a jedna z četných explozí, jež napadení provázela, vyrazila dveře vaší cely. Cesta na svobodu volná a moře možností před vámi…
Náhlý konec snů o třetím výletu do úžasného postapokalyptického světa přišel ve chvíli, kdy se hra už nacházela ve značně pokročilém stádiu dokončení. Zbrusu nový 3D engine, jenž mě být použit i na tvorbu Baldur´s Gate 3, byl už téměř hotový, zápletku tvůrci promysleli do nejmenších detailů; zhruba 75 % dialogů bylo napsáno a polovina lokací vymodelována. Bohužel zrovna v téže době (prosinec 2003) se vydavatel Interplay ocitnul v kapitálním finančním průseru, což odneslo i studio Black Isle, které na Inteplayi zcela záviselo… Prachy, prachy, prachy. Kolem nich se všechno točí, na vratkých základech z peněz stojí celá naše společnost. A peníze – či spíše jejich nedostatek – jsou samozřejmě nejvýznamnější příčinou smrti her. Přítok financí vyschnul, a tak v Black Isle zavřeli krám. Každý zaměstnanec studia, o němž bylo známo, jak přátelské vztahy uvnitř panují (bez ironie), se vydal svou cestou a na Van Buren začal sedat prach.
Full Throttle: Payback & Full Throttle: Hell on Wheels
Nastal čas přejít ke dvěma mrtvým zástupcům mrtvého žánru. Herní divize firmy Lucasarts proslula – zejména v první polovině devadesátých let – produkcí parádních kreslených agentur. Téměř všechny získaly hned po vydání kultovní status, mnozí fanoušci na ně nedají dopustit dodnes. Indiana Jones či Monkey Island mají v srdcích pamětníků navěky vyhrazené místečko. Mezi adventurní skvosty patří i Full Throttle, který zavedl hráče do prostředí motorkářských gangů. Hlavního hrdinu, drsňáka Bena, který hláškoval snad ještě víc než Vin Diesel, si nešlo nezamilovat, hra doslova kypěla humorem a poskytuje skvělý zážitek ještě i dnes.
Ale pojďme přímo k tématu: psal se rok 2000 (uběhlo 5 let od vydání jedničky) a v laboratořích Lucasovy společnosti se zuřivě makalo na pokračování nazvaném Payback. Vše šlo poměrně hladce, Ben byl v plné síle a kvalita připravovaného titulu prý zaujala i členy týmů, pracujících na jiných projektech. Jenže – a dnešní článek je podobných „jenže“ plný – Payback narazil u lidí z managementu, a to dost tvrdě. Spekulovalo se, že jednomu vysoce postavenému člověku v LucasArts prostě Payback nešel pod nos, což vedlo k pokynům předělat už hotové části projektu. Ale protože ani tím se potíže nevyřešily, v listopadu 2000 došlo k zastavení prací. Ponaučení? Rozpory a neshody spolu s nefungující komunikací tvoří smrtící kombo. Když to někde uvnitř skřípe, nespasí vás ani účet plný dolárků.
Neblahý osud stihl i další pokus o oživení série, pojmenovaný tentokrát Hell on Wheels. Peklo na kolech dostalo červenou po nepříliš povedené prezentaci na E3 2003, kde se dosti výrazně ukázalo, že titulu chybí potenciál uspět. Nevýrazná a nezajímavá grafika, posun k akčnějšímu pojetí žánru, absence Tima Schafera, z nějž v jedničce prýštily vtipné nápady, a konečně i úmrtí původního dabéra hlavního protagonisty, který hře vtiskl značnou osobitost, způsobily, že nástupce živoucí legendy vypadal trochu jako malomomocný na pokraji smrti. Zatímco o oprávněnosti konce Paybacku bychom mohli dlouze diskutovat, Hell on Wheels byl jasným krokem vedle. – Někdy tvrdě dřete, tak tvrdě, že jste zcela zaslepeni prací: teprve až negativní zpětná vazba umožní pohlédnout na svůj výtvor s patřičným odstupem. I to se stává a vy se jen můžete modlit, abyste takovou zpětnou vazbu dostali dřív, než v nedostatečně kvalitní hře utopíte ještě větší balík prachů.
Mythica
Co takhle dát si MMORPG založené na severské mytologii? Odin, Thor, nebeská Valhalla, ženy s bujným poprsím a nekonečné hodokokvasy, kde pití teče proudem, pod jídlem se prohýbají stoly a upocení hrdinové halasně pějí písně o dávných předcích… Zní to epesně, skoro až mýticky, že? Mythica, počin z dílen obřího Microsoftu, měla udělat díru do světa, místo toho skončila na smetišti dějin. Z našeho pohledu je to škoda, poněvadž Vikingové a jim podobní mají něco do sebe. Grafika vypadala na tehdejší poměry libově, engine zvládal bezešvé přechody mezi instancemi.
Koncem roku 2003 přistála na stole šéfů Microsoft Game Studios žaloba od právníků týmu Mythical Entertainment. Název „Mythica“ údajně porušoval pravidla hospodářské soutěže, neboť mohl v uživatelích vyvolat dojem, že za hrou stojí lidé z Mythicalu, kteří v té době provozovali úspěšné MMORPG Dark Age of Camelot. Český obchodní zákoník tomu říká „parazitování na pověsti“. Spor nakonec skončil dohodou, ale ještě během vlekoucích se přetahovaček o jméno média zveřenila strohou tiskovou zprávu, že práce na hře byly oficiálně ukončeny a že tvůrčí tým, čítající v té době přes 40 lidí, přešel na jiné projekty.
V tiskovém prohlášení stálo, že daná situace nemá nic společného se zmiňovanou právní kauzou. Důvodem prý bylo, že Microsoft nehodlá rozptylovat síly na víc MMORPG než je nezbytně nutné (firma tehdy provozovala dvojici MMORPG Asheron´s Call a AC 2). Zajímavé zdůvodnění. Nabízí se zjevně otázka, proč tedy Microsoft práce na Mythice vůbec inicioval, když „nechtěl rozptylovat síly“… Jsme toho názoru, že na oplétačkách ohledně názvu bylo víc, než Microsoft přiznával. Už jenom proto, že kdybyste zčistajasna museli změnit jméno své hry, celá dosavadní marketingová kampaň by šla do háje… Mythica měla nakročeno k alfa verzi, zůstal jen pozapomenutý mýtus a práva k celé značce ve spárech Mythicalu. I kvůli příčinám administrativního rázu končí hry.
Starcraft: Ghost
Někdy ani nemusíte potenciální pecku výslovně pohřbít. Občas stačí jen oddalovat datum vydání, odkládat již několikrát odložené. Když to uděláte, dostanete Starcraft Ghost, stealth akci postavenou na slavném univerzu Terranů, Zergů a Protossů. Hlavní hrdinka, sexy špionka Nova, disponovala psionickými schopnostmi a dokonale zvládala umění nepozorované infiltrace. Sečteno a podtrženo: atraktivní prostředí, atraktivní hrdinka, atraktivní herní prvky a především možnost podívat se na slavný konflikt z osobní perstpektivy – to znělo prostě báječně. A kdyby nic jiného, SC:G mohl příjemně ukrátit dlouhou chvíli při čekání na Starcraft 2. Jenomže tvorba nešla zrovna jako po másle. Studio Nihilistic, jemuž Blizzard svěřil práce na Ghostu, nestíhalo postupovat v souladu s časovým plánem. Věc dokonce došla tak daleko, že tvorby se chopilo studio Swingin´ Ape, ale ani tím se pranic neuspíšilo. Nadějná third person akce se začala nořit do bažiny odkladů a potíží, docházelo k ústupkům, umístila se i v některých vaporware žebříčcích…
Zajímavé je, že Ghost vlastně nebyl oficiálně zrušen. Datum vydání se jen posunulo. “Na neurčito“. I tak umírají hry: vytratí se jako pára nad hrncem. Lze se jen domýšlet, co stálo za vyšuměním Ghostu. Nedostatek vůle a technické obtíže, umocněné nechutí pouštět se do rizika? (Jak známo, fanoušci jsou obvykle velice konzervativní a i když křičí po inovacích a originalitě, novoty jim pod nos příliš nelezou. Krásným příkladem je FPS Renegade, o které jste nejspíš nikdy neslyšeli, přitom se jedná o vcelku zdařilý pokus transponovat sérii C&C do žánru akčních stříleček. Obdobně mohl dopadnout i Ghost, a to bez ohledu na kvalitu). Jediné, co ze zajímavého spin-offu zbylo, je novelka napsaná Keithem DeCandidem, jež popisuje Novino dospívání.
Závěr aneb…
kam se jim, zatraceně, poděl Duke? Inu, Dukea sice uložili k ledu, ale při troše optimismu ještě přichází v úvahu, že zaniklí-nezaniklí 3d Realms ještě přivedou chlápáckého Vévodu, co o sobě rád prohlašuje, že má koule z ocele, k životu. Naděje žije… Navždy. A to i když nemáte dostatek kapitálu, neshodnete se s manažery, máte potíže administrativního rázu či slabou vůli.
sakra Duke Nukem Never?!
pardon, asi jsem se nechal unést emocema :D Ale už asi nevěřím, že někdy vyjde
a ne toho z mékáče je mi fakt líto. Protože to už zkrátka není dělaný od BI...stejně jako BG3... F2 a BG2 jsou naprosto božský rpg a sice jsem je dohrál tolikrát, že je znám nazpamět, nicméně se jim porád nic nevyrovná..to bylo hodin řešení kde je sakra ten pos*anej GECK a kam se poděl Irenicus..RIP BI.
I když proti vydanému Falloutu 3 nic nemám, rád bych viděl tenhle nevydaný kousek taktéž. Jinak o BG3 kolují po netu různé spekulace. Bioware ale určitě dělá na Dragons Age a to prý má být nástupce BG...a musím říci, že zatím vypadá velice zajímavě. Nezbývá než doufat.
Ps: Duke Nukem: Forever snad někdy vyjde...ale možná se bude jmenovat Duke Nukem: Once :)
Škoda. Osobně si myslím, že kdyby posbíralo nějaké studio kluky z Interplaye a dali jim možnost se prezentovat jak chtěli kdysi. Mohl by Fallout být opět na vrcholu, jen bych se přimluvil za staré dobré grafické zpracování typu 1,2.
Vypada to velice zajimave... Spis vypadalo
vzpomínám si jak se četl jen krátkou zprávu ve score myslím asi před 8 lety, že se dělá připravuje fallout 3, tedy hudba do něj :) no vté chvíli sem měl fakt radost že hra mýho dětství bude mít pokračovaní, škoda že se ho nedočkám :(
neuděláme celosvětovou sbírku a prachy bysme dali na dokončení fallouta 3 :)
A další pecky...Tohle je trapný.Jedna hra mi příd jako Metin
škoda flatout 3 , jinak nic moc no jo konkurence je někdy tvrdá :F
co bych za ty hry kdysi dal :D
nevyšly vúbec me to neva
vyzera to zaujimavo... :-)
vypada to na dobrou hru :-) .....
Fakt skoda ze ty hry nevisly
Sem čekal víc her :( Ale co už.sice mě žádná neuchvátila,ale je to zajímavý 5*
Dvojka nemá nástupce a celá série tak dvojkou skončila. :
Tu oblivioní sra.čku, která má s faloutem společný akorát jméno já nepovažuju za nástupce falloutu.
Dvojka je furt pro mě nejlepší hra kterou jsem kdy hrát a na trojku jsem se těšil jak malej, bohužel :(
Skoda jí:( Podle toho videa to mohla bejt pecka stejně jako 1 a 2.
Jo na Ghosta jsem se kurvatěšil, a nic, to byla hodně škoda, to jsem byl do starcraftu udělanej jako nikdy:)
a co se falloutu 3 týče:) je škoda, že nevyšel ten starý, kdyby ho dodělali se vším všudy, podle ohlasů lidí, co si to, co se dalo hrát, sehnali a zahráli, tak to bylo fakt výborný....ale uplynulo mnoho let a kde nic tu nic, holt F3, který vyšel, byl moc dobré RPG, ale furt to nebyl onen fallout, ale co by jste taky chtěli od nich :)
vypada to jako pekna blbost
skoda mano ale treba budee dobry
ale já bych to nehrál
mě mrzelo, že nevyšla StarGate: The Alliance a to je vše
hezky seznam :) Pamatuju ze sem nekdy v roce 2001 cetl ve score (nebo plevelu?) podobny seznam deseti her kterych se asi nedockame - jedna z nich byla world of warcraft :-D No a jak nakonec dopadla :)
btw Renegade je(byl) super :-D
Musím říci že Fallout 3 nesahá aní po kotníky tomu co vytvořili hoši z Black Isle, nedávno jsem to dohrál a příběh je o ničem, hrozně krátké, nevyvýžené herní prostředí - k čemu je Power Armor když ho nemůžete použít jen s nějakým přihlouplým perkem, k čemu je rotačák na začátku hry když nemáte skill na používání,perky taky posrali protože v původních pravidlech dostanete perk jednou za 3 úrovně, tady byly každou úroveň atd je to prostě nudný oblivion jen s jinýma texturama, nedá se hrat po dohrání hry a celkově mně nic nenutilo objevovat nové lokace, jsou tam stovky předmětů co se dají sebrat ale nemají žádné využití, k čemu to je...... Falout 2 se dal hrát pořád znova a znova a nikdy neomrzel.
A to nemluvím co rozjeli teď, přídavky honem honem jen aby na populární značce vyždímali další prachy, licence se nikdy neměla dostat k Bethesdě......
Škoda že nestihli vydat pravého Fallouta 3, kluci měli na RPG talent.....RIP
ja chci ten Starcraft beeeeee :'(( xD
tenhle titul mě zaujal.. snad někdy vyjde něco podobného.. jsem úchyl do takovýchto her.. jen hlavně ne od Bethesdy.. oblivion už nikdy víc.. pitomá hra.. Morrowind je stokrát lepší Cche to nějaké pořádné studio a bohatého papínka
:-D
Mně teda víc než fallout 3 vadí to, že nevyšel Baldur´s Gate 3.
skoda je jenom ty posledni hry
nekterré fakt dobry
zajímavý a pěkný článek, ale hru co nevyšla lze jen těžko označit za pecku , ano mohly to být třeba dobré hra
Pěkný článek na zajímavé téma.
newim čemu ty řikaš pecky ale tyhle hry nejak hezky bevypadaji
Kdyby sis všiml, tak Buldars Gate pokračování mít nepřímo bude(Dragon Age).
A když už tak BioWare...
Bylo by co MASTIT!!!!!!!!!!!!!!!!
mnoho skvelych her ktere vysly ale nechytli se kvuli vetsim titulum ktere je zastinily
vypadá to zajmavě ale tyhle hry mě neberou
asi bych to nehral
da se to stahnout
čekal sem víc her,než jenom těhle pár...
Dragon Age mi připadá jako lepší pokračování Newerwinter Nights. Navíc to vypadá podobně jako s falloutem - už to není pohled zhora.
čau nezahrajem jsi něcohttps://www.gamepark.cz/img/smile/lol.gif
...že to byli pecky když to nikdy nevyšlo?
ještě že to nevyšlo
fallout jako tahove rpg? je to moje nej hra hraju to uz od mala, ale jake je minus? kdyz hrajete tak za tri hodiny se vam ukaze ze jste prohrali, protoze v prbvnim dile bouchne bomba v tom druhem umre vas kmen indianu hladomorem. Tu hru si nemuzete uzit, protoze je omezena.
Super článek, alespoň se dozvím, o co jsem přišel.
Lol
nic moc hry
je to skoda ze ty hry nevysly treba by byly super
nejake hry byli dost povedeny velka skoda cry
moc jako pecky mi to nepride
De to
no nemuzu uvěrit ze si ty hry nezahraju (sranda) XD
pecky ako EE , mario vyšli tak čo chcete..
velka čkoda
skoda pre mna hlavne Van Burena :(
no vypada to skvele
fakt skoda toho van burena...bethesda jen posrala skvelou legendu...mno doufam ze iply dodelaj Fool (fallout online) nebo ze by uz to taky zabalili?
.
Proč bychom o něm neměli nikdy slyšet? Vždyť to byla pecka a celkem dlouho se hrál i multiplayer.
ja bych to asi nehral ale muj stric asi jo
To byla dost dobra parba...na svoji dobu celkem dobre propracovana...a napad ojedinely...toho starcrafta je skoda....
některé hry vypadají fakt dobře a je škoda že se nikdy nebudou vyrábět (př.Mythica ---hodně pěkná a zajímavá hra )
:D:P
kdo ma call of duty 2,skoro kazdej a proc ho kazdej ma protoze ma nej grafiku a ty nejlepsi mapy,nejlepsi sou tounaje,stalingrad.a burgundy
Škoda všech, ve sví době by to byly pecky. Kdo tvrdí něco jinýho, neví o čem mluví.
myslím, že hratelnost těch her bue vysoká...
Abych nezapoměl, na internetu se někde povaluje ještě technologický demo, tak pokuď si chcete vyskoušet, jak by to asi přibližně vypadalo, tak si ho najděte. Moc si ale nezahrajete, je to dost krátký a hafo věcí tam chybí. Najdeto ho myslím na Šílený brahmíně a nebo použíjte Googla ;-)
C&C Renegade byl výbornej díl.. Může se tam jezdit autem.. pěšky.. hlavně skirmish byla prostě záležitost sama o sobě
tak to je krutý
Myslim že tohle nikomu vadit nebude...xD
zahrál bych si Van Buren :-D
jj good
PAMATUJU SI ZE DUKE NUKEM FOREVER JE TAKY UZ JEN LEGENDA A TREBA PRO ME TO BYLA NEJOCEKAVANEJSI HRA :D BTW I DNESKA BYCH SI JI ZAHRAL:D:D
jeste ze take chujoviny nevisly
Pro mně byl například hra Starcraft stěžejní material společne s hrou Duna. Pařilo se to denně několik hodin pořád dokola a nikomu to nevadilo. Tak jako se hraval Diablo 1. Po každém umrtí, sme se střídali za klávesnicí to byly časy Takže je mi smutno, že některé hry krachli.
zajimave ale neni to muj styl
hmm. dcl gut
dobře to wypada
škoda jen té Mythicy
clanek dobry. za 5*
Hry nevypadaji spatne ale hrafika celkem nic moc ..... ale zkusil bych si to klidne zahrat :-)
ty hry co tam sou to jsou same kraviny
moc jsem toho nehrál ale podle vás je to nej
Je škoda že nikdy nevišly.
toho starcraftu...
asi vedili proc :D
mi tu hi tech nebo jak se to jemnuje:)
my brute taky ale lepší je En.dinorpg.com je to 10x težší a te´d ke gamese: určo by to byla prdel ale nevim jestli byse mi to chtělo hrát :D
ten duke me jebe... jako kazdyho uz par let :-(
mno... všechno je možný... ale nehrál bych to...
nice ale skoda ze este nevysli ale asi uz nevyndu
heh tehdy bych si je zahral rad ale v novem veku s new grafikama to je uz neco staryho a otrepaniho
docela husty
fallout je nejlepsi hra co existuje !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!vsechny dily
nevyšli škoda
škoda že tento projekt definitivně zrušili (po 13 nebo kolika letech), naděje umírá poslední, třeba ho ještě vzkřísí.
dobrá hra
vypada to dobre
Vypada to na slusnou parbu!!!akorat ta grafa!!..skoda-...
nádherné časy
vypadaji dobre ty hry az moc dobre hlavne ten fallout 3 se uz dohral 1 a 2 a tendle vypada fakt dobre
Sem opravdu rád že tyto hry nevyšli
skoda ze nevysli
kdyby ta hra mythica vysla byl bych stastnej
zahral bych si neakou starou hru ty byly nejlepsi a ne jak tady ty novy vsechno to chce silnejsi grafarnu nebo procak ale u tech starych stacilo zapnout jen pocitac a uz vam to jelo:-D 5/5
nic moc
veliká škoda že už nevídú
MYslim ze je to skoda. Par z techto her by se urcite chytlo
ale jak by asi reagovali hraci kdyz by se reklo ze Mafia 2, World of Warcraft: Cataclysm nebo Guild Wars 2 ci jine hry, uz proste nikdy nevyjdou
neoc by se urcite chytlo a dneska by to bylo hry na ktery by se cekaly fronty
A škoda toho Falloutu, ten bych zapařil i nehotovej