V roce 2014 se na herním trhu urodila úctyhodná hromádka titulů, na něž budeme vzpomínat ještě pěkně dlouho. Abychom mohli vybrat ty nejlepší z nejlepších, bylo samozřejmě zapotřebí složit hlavy dohromady, čehož je výsledkem seznam, na nějž se můžete podívat níže. Nakolik jste se s našimi nejoblíbenějšími kousky uplynulého roku schopní ztotožnit vy?
Nejlepší FPS:
Titanfall
Po stránce stříleček viděných z pohledu první osoby nám uplynulý rok dopřál vcelku klasické sbírky titulů, jež se z většinové části hlásila k veleúspěšným sériím, s nimiž se setkáváme pravidelně. Hlavu se nicméně z davu podařilo vystrčit kousku Titanfall, jemuž jsme věřili už od jeho oznámení o rok dříve. Spíše než jako revoluci žánru jsme jej však tehdy brali jako unikátní výlet do nepěkné budoucnosti plné mechů snažících se navzájem rozstřílet na cucky. Hra nám však sama následně dokázala, že toho v sobě ukrývá mnohem více.
Kdybyste si pouze chtěli bezmyšlenkovitě zastřílet v její kampani, pravděpodobně nepochopíte, co je na ní tak fantastického. Překrásně vykreslená budoucnost a skvělá atmosféra totiž tvoří dvojici, kterou není nijak obtížné nalézt u hromady různých her. Specialitkou Titanfallu je multiplayer, z nějž zábava srší na všechny strany. Dospělejší zážitek než u současných pokračování Call of Duty ve spojitosti s fantastickým světem, perfektní grafikou, propracovanými mapami a akčnějším nádechem díky otevřenějším možnostem pohybu dokázal udělat své, a pokud žánru FPS fandíte, přestože jste se hře nikdy nepřiblížili, rozhodně nebudete zklamaní, když tak učiníte.
Nejlepší RPG:
Dragon Age: Inquisition
Bioware svými RPG kousky ovládá hráčská srdce pravidelně už od roku 1998, kdy se do světa dostal první díl legendární série Baldur’s Gate. I díky tomu jsme schopní bezmezně věřit každé novince, kterou tvůrci z kanadského Edmontonu vypustí. Zatím nikdy se nám to nevymstilo, i když na několik slabších momentů v průběhu let samozřejmě došlo. Před pár lety to bylo třeba vydání druhého dílu série Dragon Age. Zatímco ten první nás dokázal oslovit po prakticky každé myslitelné stránce, s pokračováním se vývojáři rozhodli vydat do podstatně akčnějších vod, které nám tak úplně nesedly. Trojka s názvem Dragon Age: Inqusition však reputaci série bezproblémů napravila.
Fanoušci si byli schopní přesně říct, co od ní požadují, což samozřejmě nebylo nic jiného než návrat k originálu. Bioware však přišel s ještě lepším nápadem. Zkombinoval to nejlepší z obou dílů a do výsledného mixu přimíchal několik zcela nových prvků, s nimiž série nikdy co do činění neměla. Finálního díla se nejsme schopní nabažit doteď. Ohromná spousta obsahu, který Dragon Age: Inquisition obsahuje, vám zajistí zábavu na mnoho desítek hodin, a pokud nepatříte k vlkům samotářům a raději byste si k hraní přizvali parťáka, můžete se pustit dokonce i do nově přidaného multiplayeru. Přestože jsme se dočkali mnoha výborných RPG, Dragon Age: Inquisition je na závěr roku všechna strčil do kapsy a cenu pro nejlepší RPG si rozhodně zaslouží.
Nejlepší akční adventura:
Middle-earth: Shadow of Mordor
Abychom řekli pravdu, když byl titul Middle-earth: Shadow of Mordor oznámen, příliš mnoho nadějí jsme do něj nevkládali. Celé to sice znělo krásně, dřívější pokusy o vytvoření kvalitní hry na základě Tolkienova světa nicméně dopadly vcelku katastrofálně a na další zklamání jsme zatím ještě nebyli připravení. Konflikty s dalšími studii kvůli vykrádání Assassin’s Creedu a dalších věcí celé záležitosti také příliš nepomohly. Jak se však ukázalo, naše obavy byl bezdůvodné.
Ač samozřejmě není bez chyby, podobně fantastický zážitek v herní světě jen tak k nalezení není. Studio si nečekaně skvěle poradilo s licencí, a pokud byste chtěli zažít dobrodružství odehrávající se ve Středozemi, v žádném případě nic dalšího shánět nemusíme. Tvůrci splnili své slovo a vytvořili hru kombinující to nejlepší z celé řady dalších. Middle-earth: Shadow of Mordor patří zcela bez diskuze k největším peckám roku a doslova každý by mu měl dát šanci. Lovení skřetích vojevůdců totiž díky otevřenému světu obaleného drsnou atmosférou a akční hratelností nikdy nebylo tak zábavné.
Nejlepší příběh:
The Wolf Among Us
Telltale se stal právoplatně jedním z nejuznávanějších vývojářů v celém průmyslu. Kousky, s nimiž se v průběhu posledních pár let ukázal, nemají obdoby. Geniální příběhy, charaktery a možnosti rozhodování se, které kompletně promění váš zážitek ze hry, patří k největším triumfů, jež mají vývojáři z Telltalu vždy připravené a nebojí se použít. Úspěch geniální první sezóny The Walking Dead možná zopakován v tomto roce nebyl, studio nám to naštěstí bezproblémů vynahradilo bezvadným The Wolf Among Us, který se snažil zahrát na kompletně odlišné struny lidského vědomí, což se mu podařilo setsakramentsky dobře.
Bigby, šerif útočiště pro charaktery z nejznámějších pohádek světa s názvem Fabletown, má před sebou nový případ týkající se série vražd. Nebyl by to ale vlk z pohádky o Karkulce, kdyby k hledání odpovědí nevyužíval své děsivé síly a sprostá slova mu na jazyk nepřicházela téměř bezpřestání. Dospělácký zážitek provedený tím nejlepším možným způsobem. Telltale při tvorbě The Wolf Among Us využil všech svých kvalit a stvořil kus, o němž byste možná nevyprávěli svým dětem před spaním, sami byste se do něj ale ponořili téměř okamžitě. Příběh plný obrovských zvratů a dojemných momentů hře snadno zařídil místo v našem žebříčku.
Nejlepší nezávislá hra:
Transistor
Americké tvůrčí studio Supergiant Games si naši pozornost získalo v momentě, když do světa vypustilo Bastion. Tento geniální příklad toho, jak by měly být tvořeny hry, patří k tomu nejlepšímu v celém roce 2011, což je obdivuhodný titul, když vezmeme v úvahu, že šlo pro herní průmysl dost možná o nejskvělejší ročník za posledních deset let. Kreativita a bezkonkurenční způsob vyprávění tvoří kombo, které fungovalo pro Bastion a o tři roky později i pro Transistor, druhý titul, s nímž se studio pokusilo ovládnout svět. Nezadařilo se mu sice ani zdaleka tak dobře jako Bastionu, přesto by pro fanoušky nezávislých her mělo jít o nezpochybnitelnou povinnost.
Perfektní hratelnost hry nás vtáhla do unikátního světa a prostřednictvím dialogů mezi Red a jejím mečem Transistorem nám byly neustále odhalovány kousky příběhového pozadí, jež časem vyplynuly v přenádherný obraz. Půlku hry nám Transistor do hlavy, aniž bychom si to stihli uvědomit, tísnil unikátní příběh, který se dostal na úplně novou úroveň poté, co jsme hru dotáhli do konce a mohli jsme nad tím, čím jsme si právě prošli, pořádně popřemýšlet. A přesně takto by měla zapůsobit ideální hra. Transistor se možná nedokázal vyrovnat geniálnímu Bastion, tvůrci však v žádném případě nezklamali a skvělá hratelnost, výborný příběh a bezvadné technické zpracování z něj dělají kousek, jemuž se vyplatí dát šanci, ať už nezávislým hrám fandíte nebo ne.
Nejlepší online hra:
Hearthstone: Heroes of Warcraft
Blizzard v každém případě umí tvořit hry a nijak nezáleží na tom, o jaký kousek se právě snaží. Už nám kolikrát dokázal, že má v malíku strategie, hack’n’slash akce i MMORPG. Tím však jeho repertoár v žádném případě nekončí. Na jaře se do něj přidala třeba i karetní hra Hearthstone: Heroes of Warcraft, která si naše srdce získala prakticky okamžitě a její chytlavost nás donutila s ní strávit celé dlouhé dny a noci. Klasické „ještě jednu hru a už půjdu spát” se s ní snadno promění v paprsky vycházejícího slunce bušící do pokoje skrze žaluzie, ale ani ty vás nedonutí po probdělé noci zalehnout.
Abyste si na tomto kousku vytvořili závislost, nepotřebujete mít dokonce ani žádné dřívější zkušenosti s karetními hrami. Samozřejmě se hodí, Blizzardu se nicméně podařilo vytvořit hru, která se díky jednoduchosti zalíbila masám. Kouzlem titulu je, že i když po prvním ochutnání vypadá snadně a jednoduše, pokud se v něm budete chtít stát pravými profesionály, počítejte s tvrdou prací na balíčcích, strategiích a schopnosti rychlého rozhodování se, kvůli jejichž ovládnutí je hraním nutné strávit několik stovek hodin. Nejlepší však je, že vás během nich Hearthstone nepřestane bavit ani na vteřinku, což se dá považovat za hlavní důvod, proč jsme jeho hraní za nejlepší online zážitek minulého roku označili.
Nejlepší DLC:
The Last of Us: Left Behind
The Last of Us se právoplatně řadí k nejlepším hrám roku 2013. Naughty Dog se samozřejmě nemohl nechat zahanbit a dal si záležet, aby pozadu nezůstala i jeho rozšíření. Přestože naprostá většina z nich pouze dodávala obsah do multiplayerového režimu, našlo se i jedno, s nímž jsme se ještě hlouběji ponořili do geniálního příběhu původního titulu a odhalili jsme něco málo o pozadí Ellie, zatímco jsme nahlíželi na dvě zcela odlišné scény z jejího života.
Stále si nejsme tak úplně jistí, jak se tvůrcům povedlo zařídit, aby podobně krátké DLC obsáhlo tak neuvěřitelné množství zážitků a emocí. Možná jsme pouze shodili laťku kvůli tomu, kolik bezvýznamných rozšíření se v současnosti do světa dostává, The Last of Us: Left Behind si nicméně zaslouží ocenění pro DLC nejen tohoto roku, ale spíše rovnou celé dekády. Náhled na akční scény rozšiřující původní příběh by mnohým hráčům k tomu, aby si Left Behind zamilovali, pravděpodobně bohatě stačil, tvůrci šli ale samozřejmě ještě mnohem dále, za což jej oceňujeme. Pokud jste The Last of Us nehráli, rozhodně byste to měli napravit, a když už budete u toho, toto rozšíření si rozhodně přidejte do nákupního košíku.
Nejlepší remaster:
Grand Theft Auto V
Správně, Grand Theft Auto V je natolik dokonalou hrou, že jsme si nemohli dovolit nezmínit jej mezi nejlepšími hrami roku 2014, přestože se na trh dostal o rok dříve. Je tu nicméně zcela oprávněně. Díky vydání nové generace konzolí se do světa v průběhu uplynulého roku dostalo obrovské množství všemožných remaků a remasterů, takže i v této kategorii bylo rozhodně z čeho vybírat. Nové verze třetího Diabla a The Last of Us se rozhodně povedly, za což ale z velké části může fakt, že šlo o fantastické hry i předtím, než se přepracování dočkaly. To samozřejmě pro GTA V platí také, Rockstar to s tvorbou jeho remasteru ale myslel vážněji než ostatní.
Vylepšené stínování, výbušnější efekty, větší množství pixelů a další grafická zdokonalení jsou obvykle hlavními body, jimiž se při tvorbě remaků vývojáři zabývají. Pro port kousku Grand Theft Auto V se však ústředním bodem stalo něco dočista jiného. Možnost hraní z pohledu první osoby. Dokonce i hráči, kteří si GTA V pořídili na starou generaci konzolí, by rozhodně měli zauvažovat nad jeho koupí na PlayStation 4 nebo Xbox One. Na první pohled jde sice o relativně drobnou změnu, ve skutečnosti se však při rozhlédnutí po světě skrze oči některého z hrdinů mění úplně všechno a můžete si být jistí, že se při projíždění kampaně budete cítit jako v úplně jiné hře. Už tak perfektní kousek se díky svému remasteru, ač jsme si mysleli, že to ani není možné, dostal ještě o kousek výše.
Hra roku:
Dragon Age: Inquisition
Plně otevřený svět, na jehož kompletní prozkoumání byste si museli uvolnit několik dní, fantastický příběh, který by si zasloužil přetvoření do knížky, propracované charaktery, s nimiž můžete navázat romantické vztahy, nebo si z nich udělat ultimátní nepřátele, rozhodnutí, jež nejsou pouhými ozdobami, ale doopravdy ovlivňují okolní svět a dějovou linii, funkční kooperační multiplayer, kvůli němuž nemusel být obětován singleplayerový zážitek a draci. Zatraceně velcí, přenádherní draci.
Dragon Age: Inquisition nepovažujeme za to nejlepší, co nám uplynulý rok nabídnul, náhodou. Když se všechny výše uvedené věci spojí dohromady, vznikne jeden z nejlepších herních zážitků současnosti, který by neměl minout absolutně žádný hráč. Nezáleží na tom, kterému z žánrů fandíte nejvíce a zda jste hráli první a druhý díl této fantastické série, Bioware nás znovu přesvědčil o svých schopnostech a výsledek si zamiluje skutečně každý správný hráč, vás nevyjímaje. Rok 2014 byl pro hráče fantastický a Dragon Age: Inquisition je jeho sladkou třešničkou na vrcholku. Pokud jste tak ještě neučinili, doporučujeme vám, abyste se do ní šli urychleně zakousnout, zklamaní v žádném případě nebudete.
S tím remasterem GTAčka nesouhlasím.Je to v podstatě jen převedení na PS4.Za to Metro Redux,konkrétně 2033 je opravdu mistrovský remaster.Toť můj názor
Prej hra roku novej dragon.......Po oznámení ,že nebude CZ překlad v základu,jsem si strčil pěst do žaludku,,,ale nebylo tam nic,páč už sem se vyzvracel......je mi smutno...a to sem měl predobjednáno...
pfcha ! a co This war of mine? Hm? ..
souhlasím s ^^00Int^^11E^^00ns^^11E .
Vážně Titanfall dyť ta hra je propadák, Trochu jste tu pozapoměli na hry jako Watchdogs, Far cry 4 a The Crew
Akční adventura roku: FC4
RPG roku: Shadow of Mordor.
Adventura / arkáda: This war of mine
Hra roku: SoM nebo WoD... :)
Rád bych poděkoval za vaše názory a doplnil, že žebříček je samozřejmě značně subjektivní. Ve větším počtu lidí je velmi náročné skutečně spravedlivě vybrat nejlepšího zástupce té které kategorie a ke spoustě kousků se nikdo z nás během roku dostat nestihnul. Pro příklad jde právě o indie titul This War of Mine a o remake Metra 2033. Tituly uvedené v článku se do našich rukou dostaly a alespoň část redakce se na nich schopná shodnout byla.
nejlepsi hra roku je wolf :) nejlepsi pribeh, skvela hratelnost, supr grafika... je to jak nejlepsi FPS za poslednich 7 let, tak nejlepsi hra od roku 2012
Tak jste mohli dát klidně dvě nebo klidně i tři nejlepší hry té kategorie. Kde je psáno že musí být jen jedna. To se pak stane co se stalo, spoustu (a hlavně lepších) her se do hodnocení nedostalo ;), 2015 napravit. (pokud to tu přežije :D)
zapoměli na hry jako Watchdogs
Dovol mi protirečiť, keďže táto hra bola veľkým sklamaním. Najlepší na tejto hre bol marketing na túto hru a reklama. Hra sklamala a preto sa predáva za 10-15 eur v obchodoch TESCO
za mě gta 5! topovka hlavně na ps4 to je něco .. pěkný článek 5/5
Nejlepší hrou je pro mě pořád a stále Neverwinter Nights 1 svět Demona tady na GP :-) A to už asi 9 let co to hraju!
https://www.youtube.com/watch?v=aTPOVLoNqR0