Je velice pravděpodobné, že většina z vás na nadpis tohoto tématu (konkrétně na slovo machinima) jen nevěřícně koukalo. Není se čemu divit, protože právě toto odvětví, o kterém si dnes něco více povíme, u nás není příliš rozšířené ani známé. Tedy alespoň prozatím. Hned z úvodu si tuto anglickou složeninu alespoň zhruba objasníme, abychom se mohli do tajů machinimy podívat podrobněji, konkrétněji a detailněji. Jak jsem již řekl, slovo machinima je v podstatě jakousi složeninou a pochází z angličtiny. Z čeho přesně vzniklo není úplně jasné, ale může jít o slova machine (stroj) a cinema nebo machine a animation. Žádný český překlad nebo zvláštní výraz neexistuje. Machinima je odvětví, ve kterém se vytvářejí v reálném čase videonahrávky (chcete-li rovnou filmy) přímo v prostředí a enginu 3D her. Nejčastěji jsou využívány akční střílečky a nebo RPG hry, ovšem to rozhodně není nutností, protože fantazii se meze nekladou. O jednotlivých titulech a jejich možnostech si ovšem povíme až za chviličku. Tolik asi k základní a jednoduché definici. A do jaké doby vlastně sahají počátky machinimy? Inu to je vcelku obtížné přesně stanovit, ale první náznaky se objevily někdy v 90. letech. V roce 1992 vyšla hra s názvem Stunt Island. V ní jste si mohli různě nastavovat kameru, dávat do záběru rekvizity, apod. Takže patrně zde se objevil vůbec první impuls natáčení filmů v enginu her.
Machinima video plné parodií z Battlefieldu 2.
Hry, které se k tomu vybízejí
Otázku jaké hry jsou těmi nejvhodnějšími a zároveň nejpoužívanějšími u machinimy jsme nakousli hned v úvodu. Pochopitelně jde především o střílečky. V první řadě staré známé klasiky jako Quake nebo Unreal Tournament a nebo z novějších Battlefield 2, Call of Duty 2 nebo Half-Life 2. Ale skutečně použití hry je čistě na tvůrci, takovém malém začínajícím Spielbergovi. Již teď například najdete několik machinima filmů z poměrně nového (a nepříliš povedeného) Shadowrunnu. Při volbě správné hry nemůže rozhodovat oblíbenost, hranost nebo snad obstojné hodnocení v recenzi, ale úplně jiné věci. Natáčet totiž film v enginu hry neznamená pouze ji spustit, zapnout program na snímání obrazovky a následně k tomuto videu něco namluvit. Pokud chcete vytvořit skutečně kvalitní filmeček, musíte si vybraný titul co nejvíce přizpůsobit svým požadavkům a představám. Ať už díky speciálním módům, cheatům a různým speciálním prográmkům, na které byste při běžném hraní ani nesáhli. Zkrátka při normálním hraní se podvádět nesmí, při natáčení naopak musí. Pokud byste potom chtěli ještě o stupínek víš, bude zapotřebí zmáknout alespoň základy práce s editory map a objektů ve hrách. Díky tomu si vytvoříte prostředí skutečně na míru, nahodíte vlastní textury a postavy proměníte ve své pomyslné herce.
Fanouškovský klip k písničce Toto Africa ze hry The Sims 2.
Samozřejmě střílečky nejsou tím jediným, kde je možné něco slušného vytvořit. Mnohé z vás patrně ihned napadnul titul, jež se k něčemu podobnému doslova nabízí. Ano, máme na mysli The Sims 2 a nebo The Movies. Sims jsou ideální, protože jde zkrátka o simulátor lidského života, a proto je v něm poměrně jednoduché i ten virtuální život zaznamenat. Další plus spočívá v obrovské nabídce módů, patchů a objektů ke stažení z internetu. The Movies napovídá samotným názvem, na druhou stranu podle mého názoru dělat machinima filmy ve hře k tomu určené není prostě ono. Možná to zní divně, ale pokud někdo předělá a natočí klip v mé oblíbené hře (která k tomu není primárně určená), rozhodně to ocením více a je to pro mne zajímavější. Vyjmenovávat stále další a další hry by šlo donekonečna. Z RPG zmiňme například World of Warcraft nebo Neverwinter Nights 2 a v něm vytvořený čtrnácti dílný seriál Bloodspell. Samozřejmě jsme nezmínili ani všechny základní tituly, v nichž se velmi často natáčí, ale šlo pouze o hlavní výčet těch nejzákladnějších.
Originální, vtipná a skvěle zpracovaná písnička z World of Warcraft.
Známá jména
První skutečně známá machinima jak se patří se jmenuje Diary of a Camper a pochází z Quaka. Děj sice není nijak slavný, ovšem stal se jakousi předzvěstí pro mnoho budoucích tvůrců. Jeho kvalitu můžete posoudit sami ve videu pod tímto odstavcem. Nyní se již tvorba v tomto směru značně rozšířila a především v USA a začínají objevovat i velká a zajímavá jména. Prozatím je většina machinima videí klipem k písničkám, ať už ty profesionálnější kousky a nebo čistě amatérské. Hodně povedený song se vším všudy je z World of Warcraft a naleznete ho přímo nad tímto odstavcem. V roce 2002 jste měli možnost vidět na MTV vůbec první „oficiální“ machinima klip k písničce Waiting Line od Zero 7. Osobně mám s tvorbou těchto hudebních klipů také určité zkušenosti. Před dvěma lety jsem se zúčastnil projektu, v rámci kterého se vytvářel videoklip k jednomu songu od české zpěvačky Victorie v enginu The Sims 2. Já jsem měl za úkol vytvářet jednotlivá videa (podle předem připraveného „scénáře“) a ty jsem následně předával filmovému studiu. V něm měl probíhat střih a finální úprava + synchronizace se samotnou hudbou. K jeho dokončení však (bohužel) nakonec nikdy nedošlo a sám pořádně nevím proč. Rozhodně by to byl v ČR velký krok v před a byl jsem zvědavý na reakce „obyčejných lidí“, kteří nemají s hrami lautr nic společného.
V podstatě první machinima video vytvořené v roce 1996 v Quaku.
Klady vs. zápory
Tvorba klasických filmů od těch z herního prostředí se pochopitelně velmi liší. Celkově má nejblíže asi ke klasickým animákům. Každý způsob má přitom své určité velké výhody, ale samozřejmě i nevýhody. Začněme raději tou pozitivnější stránkou, tedy výhodami machinimy. Předně jde asi o cenu a dobu, během které můžete film vytvořit. Stačí si totiž pouze sehnat danou hru a pár podobně naladěných kamarádů a hurá natáčet. Nic jiného (kromě dobrého nápadu) už k tomu víceméně nepotřebujete. S tím vším souvisí také i jednoduchost. Vytvářet například animovaný film komplet „od nuly“ v nějakém grafickém editoru asi každý nezvládne, oproti tomu interface her je skutečně jednoduchý. Hlavní nevýhodou je omezenost vámi vybraného titulu, pokud tedy nemáte skutečně dobré znalosti, abyste si mohli herní engine lehce poupravit. Druhým záporem potom vidím poměrně vysoké hardwarové nároky na váš počítač, pokud si tedy nezvolíte nějakou deset let starou hru. Abyste totiž natočili video ve vysoké kvalitě, je skutečně potřeba silný stroj. A na závěr si musíte také vyhrát s kompatibilitou, aby šel film přehrát na všech počítačích. Inu všechny klady i zápory jsou vcelku zásadní.
Skutečný mini-film z HL2. Všiměte si například mimiky obličejů.
Tvořit může každý
Zaujalo vás naše dnešní podívání o machinimě a žasli jste nad okolními videi? Není problém, abyste něco vlastního zkusili sami vytvořit. Po technické stránce skutečně není dělání podobného filmečku v enginu hry ničím obtížným. Nejdůležitější je ovšem mít nějaký dobrý nápad, který si musíte do detailů připravit. Potom už vám stačí nějaký program na „snímání“ obrazovky – například známý Fraps. Jako druhý krok byste si měli udělat dostatek místa na svém disku, protože tyto videa bez kodeku zabírají skutečně zatraceně hodně místa. Až budete mít všechny sekvence hotové, nezbývá než se pustit do závěrečného sestříhání. Bohatě postačí ve Windows zahrnutý Movie Maker plus freewarový VirtualDub. Pak už jenom nějakou tu hodinu (v závislosti na délce a rychlosti PC) počkáte na finální vyrenderování a je hotovo. Rozhodně se se svými výtvory podělte s ostatními tím, že je nahrajete například na YouTube. A úplně nakonec je rádi uvidíme v některém z vašich blogů zde na GameParku. Hodně štěstí při vlastní tvorbě!
Skutečný mini-film z HL2. Všiměte si například mimiky obličejů.
Hvězdy budoucnosti
Machinima se nám zdá rozhodně zajímavá a během své existence se postupně čím dál tím víc rozmáhá i mezi laické hráče. Odhadovat budoucnost je velmi těžké, přesto si troufám říci, že o ní ještě budeme rozhodně hodně slyšet. Například co se týká nových animovaných filmů, náklady jsou neuvěřitelné. Nerozhodnou se tvůrci raději vytvořit jakýsi herní engine a v něm natočit filmy? Navíc by ho potom mohli využít i k vydání videohry. Kdo ví, rozhodně očekávám, že se brzy nějaký nadšený režisér pustí do experimentu a vytvoří třeba celovečerní film. Všechno ukáže až čas, protože prozatím se žádná velká animátorská studia (Pixar, aj.) skutečně machinimy bát nemusí.
První díl seriálu Strangerhood vytvářeném v The Sims 2.
GTA: San Andreas a den poté
je tam asi jedna nesrovnalost a to u "klady vs zapory" - komentar k videu, "Skutečný mini-film z HL2. Všiměte si například mimiky obličejů." ale pritom tam je video z the sims.. a to je tam potom jeste jednou dole..
jinak uzasej clanek, to video z bf2 je opravdu luxusni:)) (nedavno bylo zmineno i v blogu)
nic moc... Tyhle rádoby filmy v engine her jsou amatérské a o ničem. Ano, já bych to nedokázal, ale prostě pokud si neupravujete kód ze hry, je to o ničem... Nikdy to nesplní všechny vaše fantasie. Článek je rozporuplný. Na jednu stranu je hodně rozepsán, ale autor "vařil z vody". Myslím, že tohle by pár lidí zvládlo i do blogu. Téma je upřímně nic moc, jednoduše je to průměrně sepsáno o průměrném tématu, ale nadprůměrně vyčerpávající... Dal bych tomu 5,5 z 10 (10 nejlepší), kdyby bylo hodnocení. No jo, moc her nevychází, co?
tak wowko to je nejvic video rofl :DDD
a co takhle Tales of The Past??? nejlepsi FILM udelany ve wow
Kouknete na machima z WOW na www.warcraftmovies.com
v tom videu z wowa paladin xD......
Minimálně divné... nevidím v tom nějak extra budoucnost, krom amatérské tvorby. Než dělat něco v game enginu, tak raději koukám po BLENDERu a zkouším zrobit fragment Elephants Dreamu. Ale proti gustu, žádný dišputát. (či jak se to říká) :o)
Ten BF.. koukam Mine 2 je hroozne slabsi ak 1 :) ale jednicka se fakt ako povedla... xD
http://www.machinima.com/films.php?id=1376 - aneb jak se dělá film :)
Ten filmek z HL2 u toho soudu je fakt nice :) ... .. fakt povedená prácička
..dobrá písnička z WoWka, škoda, že většina toho už je dávno v čudu..
Ale zapomeli jste na Gothic Der Film!!!
me se nejvic libi z Wowka "Unite the Trolls" - http://youtube.com/watch?v=vabUzLt6Qok velmi pekne zpracovani a dobry pribeh :) a k tomu ta hudba :) GL :)
dialogy jsou vystřižené z star gate atlantis. ten chlapík co se ptá je Shapperd a ten jehož se ptá je kapitán lodi Daidalos :)
myslim, s shapperdem sem si jist
http://youtube.com/watch?v=o8HaKSVZ0Yo
nas film, ktery zcasti toceny v enginu CoD:UO a zcasti hrany (normalne s zivymi herci)... bylo to do souteze Illusion Pictures
z SGA to rozhodne neni ten film jsem videl,sice nevim jak se jmenuje,ale ten zalobce byl tom cruise a ten druhej nevim....jednalo se o to jestli vydal rozkaz k pouziti rudeho zakonu-a smrti vojaka
http://litfusefilms.com/movies/ doporucuju vsem mrknout...
https://www.youtube.com/watch?v=mnQDvlqlsjg&eurl=
no tak kdyz mas garry´s ( nebo jak se to vlastne pise :D ) mod tak to zas tak tezke nebude :)
mno i tak kdyz se mrknes... Garry's mod...
Nejaky manici delaj celej film o ravenholmu. Ma mit 2 hodiny a je to fakt solidni http://www.mightycranefilms.blogspot.com/ tady je na ne odkaz a tady trailer na movie https://www.youtube.com/watch?v=ZmbxQyA_9BA
to BHD video je super
Myslím , že nejlepší machinima se dají tvořit právě v Half-Life 2 resp. ve hrách použivajících engine Source (CSS , Day of Defeat: Source) díky Garry's módu ve kterém uděláte prakticky cokoliv............
Dobrej film byl ten z toho San Andreas
az na ten quake a ani to wowko nic extra
cose tomu věnují,ale i modařů,nelitují svého času pro vytvoření něceho nového,proto že vím jak je to těžké.Wast
http://video.google.com/videoplay?docid=1966120442
609860747&q=FoS+GW&total=18&start=0&num=10&so=0&ty
pe=search&plindex=0
Nej byla ta pobrezni hlidka.
Nejvic se me libil ten wow