Kapitola první – Status Quo
V tomto článku se pokusíme zmapovat historii Flashpointu, která se příchodem ArmA: Armed Assault pomalu chýlí ke konci. Začátek doby Flashpointu můžeme datovat ještě do minulého století respektive tisíciletí. Někdy kolem roku 1996 začíná budoucí vývojářským tým BIS s tvorbou hry Poseidon, kdy se z obyčejné tuctové střílečky pomalu vyvíjí komplexní simulátor války. Píše se březen 2000 a o chystané hře se mluví již jako o Operaci Flash Point: Status Quo. Na veřejnost se konečně dostávají první obrázky a informace o tom, co všechno by mělo být ve výsledné podobě Flashpointu možné i nemožné. Sice stále ještě není známo, který vydavatel si toto dílo vezme pod svá bedra, přesto se vydání plánuje již na podzim roku 2000. Myslím, že každý kdo se trochu více pohyboval ve vodách Flashpointu, musel několikrát zažít na vlastí kůži, jaký je rozdíl mezi tím, co Bohemia Interactive Studio plánuje a tím, jak to všechno nakonec dopadne. Uběhne téměř rok a v březnu 2001 se na veřejnost dostává hratelné demo, které vzbudí obrovskou vlnu rozporuplných reakcí. Někteří jsou doslova nadšeni možnostmi, co všechno již samotné demo umožňuje a odkrývá, ale také jsou doslova vyděšeni především vysokou hardwarovou náročností a na svou dobu nepříliš oslnivou grafikou. Hodně kritiky také schytá i chování umělé inteligence. V tehdejší diskuzi k demu se objevují i kritické reakce vývojářů z jiných tehdy u nás působících studií, na což reaguje BIS (respektive bratři Španělové) otevřeným dopisem, kde vysvětlují hráčům, že to, co viděli, je v podstatě jen zlomek toho, co jim finální verze nabídne.
Plná verze je slibována na květen, ale dojde k menšímu odsunu, ve které se BIS snaží narychlo některé z kritizovaných věcí opravit a tak Operation Flashpoint: Cold War Crisis (CWC) vychází po celé Evropě 22. června 2001 pod záštitou Codemasters. Evropa se stává pro BIS velkým testerem pro americký trh, kde je vydání naplánováno až na konec prázdnin. Americká verze tak již vychází ve verzi, kde je řada chyb a problémů, které se hned po vydání objeví, opravena.
Kapitola druhá – Cold War Crisis
Flashpoint se hned od svého vydání stává doslova legendou. Žádná hra před ní i dlouho po ní nenabídne takové možností volného pohybu. Engine OFP umožní hráči používat velkou škálu všech možných zbraní, pozemních vozidel, helikoptér, letadel či lodí a pohybovat se na rozsáhlém území, kde je přístupné v podstatě každé místo. Ve své době neexistuje hra, se kterou by se mohla OFP v tomto směru rovnat (a to platí dodnes). Tomu všemu je však přizpůsoben i celý engine, který sice ve výsledku oproti demu dozná pár změn, ale nijak zásadně se pochopitelně nezmění.
Všechny vycházející recenze hru vyzdvihují do nebes a hodnotící čísla se téměř vždy pohybují mezi 90 a 100 procenty. Objevují se první lidé, kteří zakládají budoucí komunitu Flashpointu. Přicházejí první stránky nadšenců přičemž ty nejkvalitnější se udrží až do dnešních dnů. Příkladem za všechny jest OFP.info. OFP.info se stává jednou z obsahově nejkvalitnějších stránek a udrží si svou vysokou návštěvnost až do dnešních dnů. Důvodů je sice více, ale mezi ty nejpodstatnější patří kvalitní stále aktualizovaný obsah a také mnohojazyčnost (v době největší slávy až sedm jazyků).
Prázdniny roku 2001 nabídnou hned dva updaty, přičemž první opraví kritickou chybu s nečitelností CD v některých mechanikách. OFP jako první hra vychází s unikátní ochranou proti pirátům Fade, která sice způsobí problémy na některých mechanikách, ale v porovnání s dnešními ochranami typu StarForce to byl nepatrný problém. O měsíc později se objevuje druhý anglický update, obsahující konečně i nové addony do hry (například Hummer, vrtulníky Apache či Chinook). Bohužel čeští hráči si musejí až do prosince počkat na lokalizovanou verzi updatu, což se bohužel ještě jednou zopakuje s nepříjemnými důsledky pro české hráče, ale o tom později. Po updatu se snaží BIS více podpořit právě multiplayerovou scénu a tak pár dnech vychází i multiplayer demo Flashpointu.
Na konci měsíce září prosáknou na veřejnost první informace ohledně nové kampaně, která nese název Red Hammer. Codemasters jako vydavatel, využije svých nasmlouvaných možností a boomu, který Flashpoint způsobil a oznamuje začátek vývoje nové kampaně, tentokrát bez jakékoliv účasti českého vývojového týmu.
Prosinec 2001 se stává pomyslným milníkem pro české hráče OFP, a je také nejbohatším měsícem na opravné updaty. Nejprve vychází tolik očekávaný česky lokalizovaný update 1.20 a tentýž den BIS vypustí i update 1.30, naštěstí společný pro všechny jazykové verze. Pár dní před Vánocemi pak tenhle kolotoč uzavírá update 1.40, který na nějakou dobu updatovací horečku uklidní. V prosinci se také poprvé dozvídáme první informace o chystaném projektu VBS1, což má být čistě vojenský simulátor, vycházející z možností enginu OFP, vytvářený speciálně a primárně jen pro armádu. Nejdůležitější událostí pro české MP hráče se však stává spuštění OFP na GameZone. Tím v podstatě oficiálně začíná česká multiplayerová OFP scéna, která samozřejmě nikdy nedozná výšin mnohem více populárních her jako je Counter Strike či Call of Duty. Flashpoint byl vždy spíše než simulátorem střelby simulátorem taktiky, i když v pozdější době se někteří snažili z OFP udělat tuctovou střílečku. Flashpoint tak ne každému hráči sedne a výsledkem je, že mnoho hráčů po dohrání či ani nedohrání singleplayerové kampaně Cold War Crisis na Flashpoint navždy zanevře. Bohužel pro ně.
Kapitola třetí – Komunita
Již od začátku BIS nejeví nějak moc velkou snahu podporovat OFP scénu a její rozvoj nechává především na samotných hráčích a jejich nadšení. Sice se všude možně objevují prohlášení o tom, jak si váží práce komunity, ale většinou zůstává jen u těchto prohlášení. Pokud něco BIS nakonec pro OFP komunitu udělá (vydá nástroj či uspořádá soutěž), pak přichází v naprosté většině s křížkem po funuse. Naštěstí je však OFP natolik kvalitní hra, že u ni po dlouhou dobu zůstává celkem stabilní komunita, která je však již od svého počátku rozdělena.
Pokud se podíváme na tehdejší českou OFP scénu, tak za dva největší nositele pokroku se dají považovat servery na Gamezone a Tiscali. Gamezone především pro svůj OFP speciál (OFP.info) a serverové zázemí pro MP hráče. Flashpoint magazín na Tiscali (dříve Worldonline) pak pro soustředění těch několika mála českých tvůrců misí a addonů, kteří si zde vyměňují své mise, addony, skripty, tutoriály a další poznatky. Konec roku spojený s rozjetými servery na GZ sebou také přináší i vznik mnoha multiplayerových squadů. Jen pro vzpomínku uvádím průkopníky, mezi které jistě patřily OFP.CZ squad, CZSK1985, SAT či EPJ. Na začátku roku 2002 pak postupně vznikají další a další squady, mezi ty nejvýznamnější bych uvedl ETC, NPE či v září vzniklý budoucí nejúspěšnější český squad CSF. Tyto squady se postupně úspěšně zapisují do amatérských světových lig, které se rozjíždějí s masovějším rozvojem internetu.
S příchodem nového roku 2002 vydává Codemasters kampaň Red Hammer, která však ani zdaleka nedozná kvalit Cold War Crisis a nestane se příliš úspěšnou. S odstupem času se stává spíše terčem posměšků nad jasně viditelnou snahou Codemasters vytřískat z hráčů OFP co nejvíce peněz. Česká lokalizace se nakonec ani nechystá, takže do Česka se hra oficiálně nedostává. Pár dní po Red Hammeru vychází čistě první česká amatérská kampaň tvůrců soustředěných kolem serveru Tiscali, kterou vydávají spolu s několika addony Československé lidové armády (ČSLA). V této pionýrské době stále ještě nejsou k dispozici žádné oficiální nástroje pro tvorbu addonů a těch pár, které si sama komunita vytvoří, vznikají ve valné většině jen změnou konfiguračních souborů addonů (zvuky zbraní, chování a hlavně přenastavení textur). Z toho plyne, že většina addonů tehdejší doby jsou vlastně jen přetexturované originální jednotky. Ale i to málo přesto stačí na to, aby se objevily zimní jednotky i s vozidly včetně přetexturovaných originálních ostrovů v bílém hávu. Objevují se dokonce i nadšenci, kteří posléze předělávají celou původní kampaň tak, že je možné si ji zahrát v zimním provedení. Lidé jako Leon či MAA vydávají na Tiscali své tutoriály, ve kterých učí tvůrce misí jak vytvářet mise od těch nejlehčích věcí jako je ovládání a chování editoru až po první kroky se skripty a chování enginu OFP. Tyto tutoriály se stávají v podstatě jediným českým dostupným zdrojem informací pro zájemce, kterých postupně přibývá. Flashpoint se ještě na začátku roku 2002 stále drží v prodejnosti her celosvětově v první trojce a počet hráčů stoupá a stoupá a to nejen u nás. Monti a Bojler, kteří působí na Gamezone jako admini, toho využívají a přichází s prvním OFP turnajem. Jeho vítězem se stává VelkejMachr, zakladatel squadu EPJ a budoucí mediální hvězda.
Na konci ledna se konečně oficiálně dozvídáme o existenci dvou nástrojů, které v podstatě může za vznik celého OFP. Jde o Oxygen a Visitor. BIS na základě mnoha žádostí a proseb slibují jejich vydání pro veřejnost v brzké době. Vydání Oxygenu, sloužícího pro tvorbu modelů, se uskuteční v dubnu, ale bohužel je tento nástroj svěřen jen několika vyvoleným, které si BIS prověřuje. BIS se tímto krokem snaží zabránit, aby scénu nezavalila vlna nekvalitních addonů. Než se tak však stane vychází nový update 1.42…
Přelom února a března roku 2002 sebou přináší velké množství událostí. Nejdříve vychází první neoficiální pokus o MOD (OFP podpora modů, jak ji známe dnes, začíná v podstatě až s datadiskem Resistance), který je však velmi kritizován, protože jde o pack sesbíraných pouštních addonů, které vydali autoři modu pod svým jménem bez souhlasu původních autorů. Druhou významnou událostí se stávají první zveřejněné obrázky z datadisku Resistance, který BIS plánuje vydat do letních prázdnin. Třetí událostí je vydání posledního patche pro CWC 1.46 no a tou čtvrtou poslední je konec amatérské soutěže tvorby misí s ČSLA addonem, jejímž vítězem se stává Didymos s na svou dobu velmi dobrou misí HUNT. Těsně po těchto po sobě jdoucích událostech přichází první OFP squad turnaj a tou je legendární Jungle War na Jungle Everonu, jehož vítězem se stává tým Řezníků v sestavě s VelkýmMachrem, Flyconem a LordTomkem.
Duben roku 2002 se stává plodný především pro tu tvůrčí část komunity. Nejdříve vydává Ruprt první verzi svého CZ OFP Editor Helpu, do kterého umístí všechny vydané tutoriály z Tiscali, seznam tříd z konfigu a především syntaxi a příklady všech příkazů, se kterými OFP engine pracuje. O hodně později je toto dílo nazváno trefně Biblí všech tvůrců misí OFP. Pár dní poté se konečně dočkávají vybraní amatérští autoři vydání Oxygenu, přičemž první Oxygenový addon vychází hned druhý den (šlo o zprovoznění děla, které se v OFP nacházelo jen jako nefunkční kulisa). Ten pravý boom nových addonů přichází samozřejmě později.
Kapitola čtvrtá – Resistance
Resistance oficiálně vychází 28.6.2002, tedy rok a šest dní po Cold War Crisis. Hra sebou přináší mnoho nového – mírně vylepšený engine, packetový síťový kód, přívětivější grafiku, ale s tím i související větší hardwarovou náročnost. Například stromy a křoví na novém ostrově Nogova jsou již mnohem více oku lahodící než původní stromy z Cold War Crisis, ale také více náročnější a hodně hráčů je tak nuceno pro solidní hráčský zážitek upgradovat svůj počítač. Ostrov Nogova je mnohem více inspirována českým prostředím a to jak názvy, místy, tak i vybavením. Myslím, že každý hráč na Nogově pozná kus České republiky (neodmyslitelné paneláky v Petrovicích, Trosky, Dívčí kámen, Davle, ale i motocykl Jawa či starší autobus Karosa). Největší sílu však Resistance přináší s možností tvorby vlastních modifikací.
Tým kolem serveru Tiscali, který má za sebou poměrně úspěšný projekt ČSLA, ihned v červenci oznamuje začátek práce na pokračování, které nazvou jak jinak než ČSLA2. Ve stejnou dobu vzniká i tým Ballistic Addon Studios (BAS), jenž později velmi výrazně promluví do světa Flashpointu. Jejich addony, kterými postupně zahrnují komunitu, nepatří sice k absolutní špičkové práci, ale díky rychlostí, kterou je produkují a také díky atraktivnosti, se stávají více a více oblíbenými a dominantními addony především v oblasti multiplayerových kooperačních misí (mise, kde hráči nebojují proti sobě, ale většinou se snaží spolu splnit misi).
Na konci léta roku 2002 se dočkává česká multiplayerová scéna prvního většího úspěchu a to když tým EPJ vyhrává letní pohár EFL (Euro Flashpoint League). Na delší dobu je to jediný znatelný úspěch stále se rozrůstající komunity, který především u nás souvisí se stále rostoucími možností získání kvalitního připojení. Většina nových multiplayerových hráčů má s hraním OFP poměrně dost zkušeností, jen špatná rychlost připojení jim doposud nedovolovala aktivně se jakkoliv účastnit multiplayerových hrátek.
V září vydává BIS Oxygen jako veřejně dostupný nástroj. Vznikají první amatérské addony a s hromadícími se dotazy na ovládání přichází i první neoficiální tutoriály.
Na podzim se pokusí několik českých hráčů o vytvoření první české ligy pod názvem Zimní turnaj. Do něj se přihlásí většina aktivních českých squadů, ale turnaj ač dospěje až do finále se nikdy nedohraje. Druhý den po vzniku turnaje se Resistance konečně dostává i na Gamezone.
Na začátku listopadu vydává BIS nový patch 1.85, což by se mohlo zdát jako dobrá zpráva. Bohužel ale pro české příznivce znovu nevychází lokalizovaný patch. To má za následek především fakt, že české týmy ztrácejí pozice ve všech ligách, kterých se účastní. V pravidlech lig je povinnost využívání nejnovějšího patche, což bohužel nemůže většina českých squadů splnit. Bohužel na patch 1.90 si musejí hráči počkat až na konec listopadu. Toto mezidobí, kdy jsou čeští hráči odříznuti od okolního světa, je alespoň bohaté na turnaje, které pořádá Gamezone. Velmi rychle po sobě se dočkáváme MASO turnaje, jenž vyhrává Lukynk z NPE a v prosinci X-MAS Cupu, který “pro změnu” vyhrávají Řezníci. Vše vrcholí hned v únoru roku 2003, kdy se opakuje úspěšný Jungle War. V listopadu roku 2002 Ruprt zakládá své forum, kam se postupně přesunují všichni ti, kteří se jakkoliv zajímají o editaci misí. Díky této vzájemné výměně zkušeností a kritice vlastních misí postupně stoupá kvalita vydaných misí a české mise se dostávají na špičkovou úroveň. Na konci listopadu těsně po vydání patche 1.90 vychází Seb Nam Pack 2, jenž OFP na chvíli nasměruje do tématicky vděčného Vietnamu.
Kapitola pátá – Nová krev
V roce 2003 je cítit, že stará garda, jenž stála u zrodu OFP scény, je již unavena a tak se stále více prosazuje a do dění scény zasahuje nová čerstvá krev. I když na začátku roku probíhá na Gamezone hlasování o nejlepšího hráče a tím je “nečekaně” zvolen VelkejMachr. V dubnu se poprvé oficiálně dozvídáme, že BIS plánuje navázat na úspěch Flashpointu a začíná plánovat OFP2. O termínu zatím naštěstí nepadá ani slovo. Měsíc červen potěšil především tvůrce ostrovů. Těsně po vydání neoficiálního editora ostrovů WRPeditoru dává BIS volně k dispozici svůj editor nazvaný Visitor. Na začátku léta bishi pořádá první oficiální OFP LANparty a zakládá tak tradici čtvrtletních OFP lanek, jenž se pravidelně konají až do dnešních dnů. Díky těmto lankám dochází ke stmelení OFP komunity, která má mnohem větší šanci seznámit se i osobně. V letním období se stále objevují noví hráči a z těch několika, kteří pravidelně téměř dennodenně hrají spolu Flashpoint, vzniká kontroverzní squad CHINA. Někteří lidé jej budou v budoucnu nenávidět, nadávat a plivat na něj, přesto se na scéně projeví natolik, že by byla chyba se o něm nezmínit. Poprvé také máme možnost si zahrát CTI (Capture The Island), které dokáže naplno využít veškerého potenciálu, který Flashpoint nabízí. Několikahodinové bitvy o každou píď ostrova spojené s možností volného neomezeného pohybu ve všech dopravních prostředcích, které OFP nabízí, zaujme mnoho hráčů a v podstatě díky němu zůstane mnoho hráčů u Flashpointu ještě po dlouhou dobu. Podzim a zima 2003 se stane obdobím hodně plodným na vydání různých modifikací OFP. Nejdříve vychází Tonal Island s OPFOR od BAS, jenž celkem kvalitně doplňuje dříve vydané BAS addony Rangerů, Delta jednotek a helikoptér. Posléze se objevuje první větší modifikace configu ECP, která mění především celkovou hratelnost (na tento projekt navazují později Kurayami či projekt FlashFX). V prosinci jako první opravdu velká modifikace vychází FDF (Finnish Defence Forces) a po mnoha odkladech na ně v lednu následujícího roku navazuje český mod ČSLA2, na němž tým ČSLA tým pracoval přes rok a půl. V tomto období je výkon komunity pravděpodobně na svém maximu a postupně dochází k velmi pomalému útlumu. Objevují se první odpadlíci, kteří scénu navždy opouštějí.
Oblíbenost CTI se projeví i na faktu, že dalším turnajem Gamezone je CTI turnaj pojmenovaný administrátorem Machrem netradičně Bitva o Everon. Ten po celkem dlouhých pauzách vyhrává směska hráčů z různých squadů pod názvem Band of Lamers. V době, kdy tento turnaj vrcholí, vychází ČSLA2 update 1 a Atreides z NPE zakládá českou OFP ligu, kterou oproti předchozímu Zimnímu turnaji dokáže dotáhnout do konce a napomůže tak velmi výrazně zvýšit celkovou kvalitu české MP scény. V červenci vydává Kegetys svůj DXDLL, po jehož aplikaci dochází k úpravě celého enginu a tak se stává oku více lahodící (například zprovozněné odrazy objektů ve vodě). V srpnu oznamuje BIS, že OFP2 se zdrží díky práci na XBOXové verzi OFP a posouvá vydání na rok 2005. Na začátku listopadu, v době, kdy vrcholí playoff české OFP ligy zakládá, Celoush Flashpoint Bulvár, který se zaměřuje na informování o dění na české scéně. Posledním turnajem roku 2004, který je na Gamezone pořádán, se stává Bitva u dvou velkejch šutrů, kterou vyhrává napůl český a napůl zahraniční tým SVRC. Ke konci roku se uzavírá první sezóna české OFP ligy, jejíž vítězem se stává squad CSF. Druhá sezóna je téměř v zápětí zahájena.
Kapitola šestá – Pomalý konec
Dá se říct, že od počátku roku 2005 nastává pomalý konec OFP scény. Tu s mohutnou pompézností, či v naprostém tichu opouštějí hráči, tvůrci misí či addonů. Přesto se objevují známky, že by konec nemusel být rychlý. Časopis Level jako speciální bonus ke svému výročí vydává Cold War Crisis ve verzi 1.49. Bohužel se však hráči nedočkají datadisku Resistance a tak nemá mnoho hráčů možnost se přímo zapojit do online hraní či používaní nejnovějších addonů či modů. Spíše vše dopadne tak, že současní hráči OFP využijí možnosti získat legálně základní verzi a především s tím související nové ID. V březnu jsou vyhlášeny výsledky soutěže o nejlepší misi, kterou nedlouho předtím vyhlásila samotná BIS a jejímž vítězem se stává český tvůrce Silver Falcon se svou misí Hawk in Nets. O několik dní později jej BIS přijímá do svého týmu vývojářů. V témže období vzniká i nová mezinárodní liga pod názvem Classic Combat League, do které se přihlašuje rekordní počet českých týmů. V následujícím měsíci je znám vítěz druhé sezóny české OFP ligy, kterým se stává nakonec tým CHINA. Ačkoliv se plánuje začít i třetí sezóna, nikdy k tomu nedojde. V průběhu roku se sice objevuje několik amatérských turnajů, ale ty dopadají s různými úspěchy. Poslední snahou o znovuoživení MP scény se stává systém kampaně, který však po pár dnech zaniká v roztržkách mezi hráči.
Nejbohatším a nejdůležitějším měsícem se stává květen, kdy se konečně objevují nové informace o plánech BIS. Nejdříve je komunita nakrmena novými obrázky z OFP2, kterou však díky rozchodu s vydavatelem Codemasters, jemuž zůstávají práva na název Operace Flashpoint, musejí nazvat provizorně Game 2. S tím samozřejmě souvisí oznámení, že vydání se znovu posouvá. Naštěstí ale hráčům nabídnou útěchu a představují nový projekt Armed Assault, v němž hodlají využít všech zkušeností, které získali při vývoji XBOXové verze OFP a armádního tréninkového programu VBS1. Vydání Armed Assault je slíbeno na třetí čtvrtletí roku roku 2005.
Komunita si žije poklidně dál ve svém pomalém útlumu a tak všechny alespoň potěší CSF, které se téměř v zápětí po sobě podaří dosáhnout dvou velkých úspěchů. Tím prvním je vítězství v TNT Primera division a posléze i druhé místo v CCL, čímž se jednoznačně stává nejúspěšnějším českým OFP týmem. Podzim roku se nese především v duchu čekání na každou novou informaci o Armed Assault, kterých moc bohužel nepřichází. Většina amatérských projektů je pozastavena, protože BIS slibuje vcelku snadnou přenositelnost z OFP do Armed Assault. Ke konci roku ještě vycházejí nové mody jako Vietnam mod, mod Čínské armády či FDF WW2, kdy autoři chtějí svou práci rychle dokončit v představě, že ArmA vyjde v brzké době. V prosincovém posledním ohlášeném Gamezone turnaji Hell of Vietnam vítězí tým Band of Lamers, s kým jiným než Machrem v čele. Ke konci roku přichází to, co už mnoho hráčů očekávalo – vydání Armed Assault se posouvá na příští rok. Sice se ven dostává i video a několik nových obrázků, kterými BIS prezentovala svůj projekt již na Invexu, přesto je zklamání z dlouhého čekání pro mnoho hráčů celkem frustrující. Postupně dochází k uspání aktivity celé komunity, které trvá dodnes.
Během roku 2006 se stále posouvá termín vydání, nejdříve z konce první poloviny roku až na samotný závěr roku. Přesto však počet nových screenshotů, videí a dalších informací, které se dostávají na veřejnost, dává znát, že vydání se pomalu blíží. Na začátku září je konečně oznámeno přesné datum, kdy má Armed Assault vyjít. Tím dnem se stává 10. listopad 2006. V tento den končí éra Flashpointu a začíná nová éra – éra ArmA: Armed Assault. Ale to už je jiný příběh…
Mno, necetl jsem to, nicmene to vypada velmi zajimave a soude dle obsahu to autor nekdy hral xD Pekne ;))
Mimochodem, OF je hra pro losery... =)
Jo, Operaci Flashpoint jsem dohral nekolikrat tak snad me o5 nezklame :) jedna z nejlepsich her jakou jsem (pochopitelne v te dobe) hral :o)
neni lepsi tymovky (FPS). :D
je to vsechno na picu
rula... :)
Jestli je OFP hra na picu tak prosím ... ale neurazí nás někdo, kdo jí ani neumí správě pojmenovat :)
Není to OF, ani OPF ale je to OFP !!! ;)
Běžte hrát svoje CoD a CS ala rambo styl :)
proč myslíš? někoho třeba nebaví "co nejrychleji postřílet všechny v druhém týmu ... jo a kdyžtak ještě položit bombu" (CS)
OFP je opravdová simulace války a proto jí looseři nenávidějí - nemůžou si hrát na ramba protože by skončili rychle než by začaly hrát :)
Uklidni se kamo a podivej se na hranost CSka a OFP...
Klídek bubínci :)
Někdo má rád holky, jiný zase vdolky. Není důvod se tu hádat o tom, co je lepší, protože to prostě nejde porovnat. Každému vyhovuje jiný styl hraní.
Nicméně nesouhlasím s názorem, že větší počet hráčů znamená, že hra je prostě lepší.
Nahodou si myslim, ze toto je moc pekny clanek, ktery schrnul vse co se odehrava v OFP komunite. Sice se OFP nevenuju, ale clanek jsem si precetl a moc se mi libil. Dobra prace...
OFP byla a porad stale je podle me nejlepsi hra vsech dob.
Jako jeden z clenu tehdejsiho squadu SAT (o kterem se pise i v clanku) nezapomenu na spolecne hrani s lidmi, jako Vonty, Bigger a dalsi a dalsi.
Ted jen cekam az vyjde OFP 2 a taky doufam, ze se zase setkam s lidmi co hravali OFP 1.
clanek celoushi
Trochu mne udivuje ze tady autor jaksi zapomnel na nejrealistickejsi mod pro ofp jaky kdy vysel, a to WGL ! To byl snad nejhranejsi MOD ve svete co se tyce CTI ! Presnosti, modely a zbrane tam byly priblizene maximalni realite. Myslim ze by bylo vhodne to take v clanku spomenout.
to všechno pamatuju, a je to nenávratně pryč ... GG EPJ
tak to nechapu :D ty obrazky sou v lepsi kvalite nez ty trailery k OF.:)))
Nezdálo se mi, že by WGL byl nějak moc na české scéně populární. Hrálo ho jen pár lidí od nás (znám jen pár jedinců). Většina ten mod zkusila, když vyšel poprvé, ale postupně přešla spíše na klasické mfCTI či později na crCTI.
Nicméně uznávám, že své místo na scéně OFP měl (i když ne na té české).
Obrázky oproti trailerům zobrazují především všelijaké modifikace, addony z poslední doby, či použití dxdll, kdežto trailery a videa jsou z doby vydání (pět let zpět).
I Když do multiplayeru sem se nikdy nezapojil tak po dohrání singlu je to podle mě jedna z nejlepších her co jsem kdy hrál a to především svým příběhem který mě nesmírně zaujal (propracovanost misí a ne vzít kulas a postřílet to všecko) myslím že tohle všecko je dané tím že to dělali česi kteří si s tím vyhráli a ne jako amici rychle vydat vydindat prachy a konec Super hra mno je mi smutno když to čtu protože je mi jasné že takováhle hra už nebude at už bude pokračování jakekoliv ;)
Celoushi kámo, vynikající článek, normálně sem se vrátil zpět v čase a zavzpomínal na starý časy jak sme se proháněli jen tak po pláních everonu, maldenu, kolgujevu, prostě paráda, dal bych za to fakt hodně kdyby se ty časy vrátily a já se nemusel každej den nervoavat u CS, jestli udržíme 1 ligu nebo ne. V ofp to bylo hlavně o lidech o přátelský atmosfeře, což dokazuje i několik lanparty která tušim začíná dnes, a snad se tam i ukážu na chvilku. Takže díky Celo. A hlavně thx EPJ. Byly sme stejně nej :D
hele!!! ten co to psal UPLNE nahore je pekna lama!!! (upozorneni: cet sem jen a pouze ty co sou hned pod clankem)
OFP sem sice hraval jen SP ale i diky editoru to u me byla a dosud je best sp gamesa.
krasnej clanek... zamackavam slzu dojeti. :P ale musim se zeptat, nejenom celoushe: Je kral mrtev, at tedy zije kral? Odpoved je sporna, spis se narodil princ. Neprijde mi ze ArmA je dustoujnym nastupcem OFP...
PS: Hustej nuke, toho sem si nikdy v addonech nevsim, to je jen pro paradu, nebo to ma i likvidacni ucinky?
Pro mě jednoznačně nejlepší hra všech dob už kvůli tomu vynikajícímu Editoru misí bez kterýho by ta hra moc dobrá nebyla. Musíte si uvědomit že flashpoint vytvořil novej žánr her a sice "simulátor války". Žádná podobná hra neni (hlavně ať nepíšou lidi že ,cs,cod,Bf jsou lepší hry a jsou to taky simulátory války,musel bych se totiž nehorázně smát !) a dlouho nebude. Hra podporovala fanoškovské módy a díky nim se z ní postupně skutečně stávala legenda. Na flashpointu se mi líbylo že stačí jedna rána a končíte což se nedá říct o jinejch hrách kde do vás nasypaj 3 zásobníky a vy si vesele běháte a kosíte dál viz Call of Duty !!! Prostě tahle hra je dokonalá ať už chcete nebo ne :)
COD lamy ať nereagují na to co jsem napsal,nejsem na ně zvědavej !!!
Je to bezva hra ale myslim ze by byla vice hranna nes CoD takze ji sem prosim zevedte a to co nejdrive dekuji
OFP uz zpet nepridame, bohuzel to hralo moc malo lidi a vzhledem k pekelnym narokum na server se do toho nevyplati investovat.
Diky za pochopeni.
Armu bych spis oznacil za dvorniho saska. Otresna a nefungujici umela inteligence, neosobni a nudna kampan, spousta bugu, nesmyslny ovladani helikopter, rozpadajici se grafika, zvuky jsou snad vtip - misto toho, aby kulky normalne svistely, tak tady radsi nepochopitelne "cvakaj". Vysilacku snad autori ani nemysli vazne. Kilometr vzdalena helikoptera vydava stejne silny zvuk, jako kdyz je od hrace 50 metru. Optimalizace jaksi neexistuje (na GF7800GT pri mireni pres miridla nebo pri zoomu hra laguje i na nejnizsi detaily). Kdybych mel Armu zrecenzovat, vyslouzil by si tak 40% za obrovsky ostrov, krasnou (ale zabugovanou) grafiku a velmi pekne animace vojaku.
Nesmyslne tady srovnavate 3 upjne rozdilny hry!OFP jsem miloval,CSS a CoD 2 hraju neustale!!kazda hra je uplne jina a mam rad vsechny!
ten "cvakavy" zvuk strel, ktery tu pospisujes, je jen nadzvukovy efekt. Zvuk povazuju za velice povedeny, i kdyz i tam se objevuji bugy (kuprikladu s temi zvuky helikopter).
A zoptimalizovana mi hra prijde taky dost... je proste jen HW narocna. Ja si myslim ze po nekolika patchich z toho bude naprosto bezchybna zalezitost a nastupce, ktery se nebude mit az co stydet.
byla to dobra parba ...
jeto jedna nej her na světě
Podle me se OFP nerozsirila na net z duvodu toho ze ne kazdy mel moznost dobreho pripojeni k netu. Kdo z vas mel tehda jine pripojeni nez 64k ? Ja osobne hral jeste Vietcong prez vytacene spojeni :))
Operace Flashpoint byla, je a vždy bude jednou z nejlepších českých her. Kampaň byla suprová. I když je už stará, pořád jí rád pařim!!!
celo o5 nezklamal hustej clanek good job man :) ofp 4ever
Užasná hra s neutuchajícími možnostmi pro tvorbu vlastních misí ( WWII )............... v současné době mě v českém herním světě něco takového chybí....:o((
Jo tuhle hru jsem dohrál před rokem a půl... dokonce jse mse chtěl pustit do multiplayeru.. jenže jsem nevěděl jak.. a proto jsem si dělal mapy sám rozmisťoval vojáky různě po mapě zadával úkoly aj... po čase mě to přestávalo bavit tak jsem toho nechal.. ale jestli se to dostane na GamePark a bude možnost zahrát si tu hru po síti.. jdu do toho
ten cas tak strasne leti ...
U týhle hry jsem strávil několik stovek hodin... kampaň jsem dohrál až do konce bez mála 12x a to nepočítám neoficiální kampaně. O čase strávenym v editoru misí ani nemluvě. Tahle hra má snad jedinou chybičku a tou je grafika. Ovšem to že tuto hru používala a dodnes používá americká armáda k výcviku svých jednotek mluví za vše. Proste BEST OF THE BEST !!!!!!!!!
Jo byla to vyborna Gamesa......všechna čest
Tohle je tak výborná česká hra a teď se prodává jen za 250,-
Myslim ze snad zadna hra jeste nemela takovy clanek :D Ale tou dalsi bude urcite Vietcong ... na ten bude spousta lidi zapominat jen tezce
Hral ste nekdo VBS1 (Virtual Battlefield System) ? Mel sem moznost si testnout jen "jadro" te hry... coz je jeden jednoduchej ostruvek, dve zakladni armady proti sobe... chybi tam dost techniky (napr. M113 a tak) ale rozhodne je to pecka. Co sem videl co vsechno existuje za addony... cele poustni mesta, jako napr. Bagdad... atd atd. Bohuzel... kompletni DVDcko stoji 1300dolaru :))) je to simulator pro armady. Kdyby nekdo ale vedel kde to sehnat jinak at da vedet ;)
kdyz se tak ohlednu je to smutne az to cloveka skoro robreci proste jeko by umrelo i kousek me .
nad timto cloveku i trosku padaj slzy kdyz se zamysli nad touhle hrou.
Tak tahle hra nebude nikdy zapomenuta to vam rikam.... Nejlepsi FPS sem nikdy nevidel...vim,ted jsou novejsi i v lepsi grafice ale na tom vubec nesejde...Operation Flashopint ma neco do sebe a to je hlavni,co ma na hre byt... :-)
pro lamy ktere porad tvrdi ze slisi stejne tank ze 500m jak z 50m. VYPNITE SI EAX na tech Vasich zabugovanych CREATIVE starinach !!! Samozrejmne v ARMA jsou zvuky vporadku, chyba je v EAX casti ovladacu u firmy CREATIVE, vsechny ostatni firmy maji svoje ovladace s EAX 100% vporadku a hraji tak ze vzdalenost lze bez problemu zistit. Problem je jedine s kartami SB LIVE (vsetky), AUDIDGY a AUDIDGY2 (maji skoro uplne stejne ovladace).
je to moc dobrej clanek o historii OFP .. jinac OFP je a vzdycky pro me bude jedna z nejzajimavejsich her uz jen protoze je takova originalni narozdil od CS a CoD jejiz pointa je jen strilet
2 John_lenon: musím souhlasit, zamačkávám slzy, opravdu obsáhlý článek (samozřejmě, že Celo nemohl obsáhnout vše - 5let je dlouhá doba, spousta historie).
2 Solitary: klíd chlape, leda že by si dělal pro samotnou BIS, tak je tu šance, že by ti to dali - tak nějak kooperuje kolega s tvůrci VBS1
K článku: Celo, tohle je na poklonu, nečekal jsem, že do historie zabruslí i vydán všech patchů, ale je pravda, že byly některé velice zásadní (resp. všechny).
K ArmA: tohle by se tvůrcům takových šlágrů jako OFP stávat nemělo, ArmA vypadá hezky, má pár vylepšení, tečka. kritika je na místě, ale co jsem jako komunita dokázali za 5let stvořit z OFP - stačí se jen rozhlédnout po screenech z nových módů a porovnat je se screeny z původního OFP - nedá se téměř srovnat. ArmA je velice podobná OFP a tudíž adaptace by teoreticky neměla být až tak složitá, ale je tu velké ALE. stojí také za ním spousta úskalí a tím jsou nutné pořádně vydatné záplaty (snad jich nebude tolik, protože se v tom můžeme ztratit), brzké vydání v ostatních regionech Evropy, kde bylo OFP dle mojich zkušeností také nejvíce populární a také nesmí chybět nutné nástroje.
2 posměváčci: jen se smějte nad fandy OFP, my jsme si za těch 5let užili mnohem více smysluplné a variabilnější zábavy s milovaným i proklínaným Flashpointem než vy CoDaři a CSkaři. Nepopírám, že jsem nehrál jednu dobu často CoD, ale jeden by z té hry zblbnul. Tohle se u OFP stane jen těžko, opravdu jsem měl často pocit, že tam někde na nějakém ostrově jsem a bojuju opravdu s reálným protivníkem v reálném konfliktu a bylo frustrující když jste věděli, že jedna rána do hlavy a můžete tak akorát čekat na další kolo ve spectatoru. Mluvím především o BAS a jejich kooperativních misích na ECLIPSu (ofp.info), které byly v článku zmiňovány. Opravdu úchvatné večerní akce. Tohle jsem v Cod nezaziž ani na Omaha Beach (MP).
Koukam ty si nakej chytrej, ze vis co mam za zvukovku. Bohuzel ses vedle, mam integrovanej realtek a EAX mam samozrejme vyplej, pac stoji za velky kulovy.
doufam ze bude na gameparku ArmA .....................................tak co Bojlere
jj Bojler dříve prohlásil, že má být. Musíte ještě vyčkat ne vydání dedikovaného serveru a zvýšení stability hry.
dik se tesim
Čelo, díky za takový článek.
Ty máš teda pamatováka., kdy vedle mě v OFP vypadáš jako fousatý kmet:-)) , ačkoliv je to naopak.
Hrozně rád jsem poznal začátek OFP v zemích autorů. Sice jsi v článku jmenoval Atreida, ale já v návaznosti na tento článek bych mu chtěl ještě jednou poděkovat. Jeho dva ročníky ligy bylo to, co hýbalo OFP komunitou. Tam se výsledky cenili. A jeho vymyšlená, nedohraná kampaň v r. 2005, to bylo něco. To tedy spojilo 60 lidí a další, co prošvihli registraci, čekali, zda se budou muset zaregistrovat.
Jediná chyba OFP byla, že nešlo pořádně zabránit cheatům v MP.
Nadhernej clanek... malem jsem uronil slzu....V zadne jine hre jsem se takhle nikdy nevyradil jako prave v OFP.
Celo ty sis po cely ty roky psal denicek a nebo si fakt pamatujes kazdou udalost co se udala? musim uznat ze na treba kegetysuv tuning grafiky sem uz i ja zapomel
kazdopadne ofp 4ever
Trochu doplním Čela o konec OFP u nás. Trochu se tomu vyhnul.
Kampaň se nedohrála, neboť konec OFP u nás i na staré GZ je spojen s jedním hráčem. Slambem. Ano, je to ten admin v CoD. Staré GZ kvůli chování admina Slamba opustila většina hráčů a v zápětí na podzimní LANce byl objeven Slambconfig. Víc na http://bulvar.epj.cz/clanek/snake-a-slambuv-config . OFP scénu opustilo kvůli tomu většina hráčů a klanů, kteří přešli na jiné hry. A už nebylo už možnost hrát CW, což je asi základ OFP. I proto není OFP na GP.
Klan SWAT pokračoval v OFP, asi poslední CW odehrál vítězně 27.9. 2006 proti [T6M] (St.Piere : Remíza 1:1 a Battlefield 1985 NOGOVA: Výhra).
Dodnes se SWAT schází 4x týdně na trenincích OFP a pomalu přechází na Armu, ale OFP bude hrávat dál, dokud budou hráči. A po rozčarování z Army přicházejí za nimi si OFP zahrát i jiní. Každý, kdo se umí slušně chovat, je vítán.
Tak sem se konečně dohrabal k tomu článku a musím říct, že mě trochu plandá čelist... To je článek jak z MfDnes. Fakt skvěle napsaný, nevim kdo kdy líp sepsal něco podobnýho týkajícího se OFP. Popravdě je mě teď docela smutno. Ještě že sem se zasmál u tý věty "Jeho vítězem se stává VelkejMachr, zakladatel squadu EPJ a budoucí mediální hvězda." :o)
Komentáře nečtu, tušim co tam asi lidi píšou :o)
SKODA...je to jen legenda ALE JA NIKDY NEPREJDU NA ARMA HRAJI TOTIS OFP UZ 5LET a PRES NET "NEVÍM JAK DLOUHO ALE JE TO DLOUHO"
Krasny CLANEK!!!Opravu super napsane!!
ad CHINA: Nejsme kontroverzni..Jsme nejlepsi z nejlepsich. Tak to je a bude. A kdo si to nemysli at jde okamzite na Sahrani:]]
Mam vas rad. S pozdravem shad0w
Jeste k teto veci:
pamatujete si jak jsem rikal ze SNAKE cheatuje??Pamatujete si to jak jsem ho zabannoval na GZ???? HMMM??? Co jste mi rikali. No co? ze jsem kreten? no..to v lepsim pripade..
a pak..na lance. Se objevi slamb a snake config v kterem nejsou krovi. ajaja..kluci kluci. CHEATERA poznate preci rychle a snadno..a v OFP jeste rychleji. Tam proste nektere veci nejsou mozne viz. trefeni kdyz lezim ve krovi pres celou mapu viz. snake a slamb style.
takto upravene config mel i klan GGX a pak ti rusaci v cele s GEN MAXX. Dam za to krk.
Ako ma rad headshot po 2m vyskoku v CS tak nech sem neleze
hh koukám, že si nedáte pokoj...jak je libo
2tuňák: To, že si kvůli mě (na to jsem hrdej) skončil ty, neznamená, že kvůli tomu skončila celá ofp scéna. To si napsal pěknou sračku a dobře to víš. Čelo se tomu vyhnul, možná proto, že měl rozum a věděl k čemu by to vedlo...
2Shadow: To je ten Shadow, co mi týden zpátky psal, že v CHINĚ budu vždycky vítanej? :D :D. Ne, že by s tebou měla cenu nějaká debata na úrovni, ale tys mě zabanoval, podle tebe za speeder, ale to je jedno :))...zítra třeba budeš zas stát za mnou, záleží na tom, jak se ti to zrovna bude hodit ...
lol
2buben: poklada se i v CoD takze to cs do zavorky davat nemusis
2Tunac: po TE LANce opravdu dost lidi upustilo OFP ale z toho duvodu co jsi uvedl asi jen ty ...
2stin: hh koukam ze ty mas svuj stabilni nazor na vec ...a btw ... keře tam nemizely ...
Skutečně nemám k článku co dodat. Nice. Jinak ke komentářům. Ať tu mluvíte o CoD či CS, nebo já nevím o čem ještě, Operaci Flashpoint její velikost neupřete. Má i stejně tak veliký stín a v něm se toho nachází mnoho. Třeba vy, já, CoD, CS a tak. :)
Já OFP hraji dodnes, tak Ti radost nedělám
Jak už tady padlo,obojí je jinej žánr.Ale CS a podobný hry jsou prostě rychlý,svižný a na odreagování.Tohle je opravdu simulace reálnýho boje a hra,která je ve světě jedna z nejlepších i po té dlouhé době,protože nenašla ve svým zaměření konkurenci,až dnešní nový Armed assault,kde je jedinej rozdíl mezi hrou a realitou to že potřebuješ v reálu tu fyzičku.A pro fandy militarismu a OPF jestli si chtějí něco zkusit naživo jim určitě bude vyhovovat Airsoft.
podle me je uz ze zacatku blbost porovnavat treba CS s OFP ... vzdyt CS je hra ciste MP a OFP naopak pro MP delany vubec nebylo :O
ze si v OFP nejde hrat na ramba? to byses divil ... uz z vlastni zkusenosti vim ze to slo :X a kdo neveri at se koukne na snad jedine OFP fragmovie war on campers
ad ofp:Nezlobte se na mě, ale tvrdit, že ofp je realistická simulace boje je blbost........je možná o něco reálnější než třeba cs, ale to je tak všechno. A pokud má nějaký prvky realsimu v SP, tak v MP je úplně postrádá....a jak říká kokes, na ramba si hrát jde :).
heh to sem netusil ze de odpalit to je masakr (teda odpalil sem ho ale nikam nedopad :))
Ano, OFP bylo vytvořeno jako vojenský simulátor boje. Pokud si pamatuju, tak si moc velké mapy či CTI nehrál a spíše si se zaměřoval na arkádové střílečky CTF s malejma mapama a g36kou v ruce, tudíž ano, z tohoto pohledu nešlo o vojenský simulátor boje.
Jako Rambo šlo sice hrát, ale jen podobný styl map. Na CTI by ti to bylo celkem k ničemu.
snake: k celoushovo příspěvku není co dodat ...
jarmulka: takže OFP je jen o málo realističtější než CS? ROFL :D
v CS není technika, mapy 10x10 m ... můžu pokračovat
CS je o skillu a rychlých reakcích, OFP o taktice a přemýšlení ... každému vyhovuje něco jiného
to, co se hrálo za mapy před "koncem" OFP je k pláči ... ale ukazuje to, že OFP je hra, která každému může něco nabídnout!
no tak ze zacatku ... rekl jsem neco takoveho? ne ... psal jsem ze CS a OFP se neda srovnavat ...
no a co se tyce taktik ... taktiky v OFP MP? chachachaaaaa to byly taktiky jako ... ten pujde stred, ten pujde pravou a ten levou ... a kdo CS hral vi, ze n00b team s dobrejma taktikama muze porazit team kterej je o tridu vejs ale ma taktiky na nic ...
Cau lidi, pro mne bylo OFP nejlepsi hrou, co kdy byla a tento clanek se mi velmi libil, zavzpominat na stere dobre casy, stravene u kompu, to byla fakt parada, hned bych se vratil o tech 5 let zpatky.
ja to tvrdil ze to je nej hra ktera exsistuje
Ofp chybela jedina vec a to zlepsena grafika a zivoty vim je to podle reality ale na multi se to bohuzel nehodi. ale zas Ofp byla jedna z nej her projel sem originalni kampan asi 6 krat kamos ji projel 14 krat ale ted se chystam si stahnout jine mise kampane tak se tesim jinak arma je chujovina nelibi se mito .... gd and hf
On je taky rozdil mezi tim,jestlis e na tebe vyriti ctyri teraci s kalachama nebo ctyri T-80ky
ad:pro ty co to nepochopi rozdil mezi CS a OPF
OFP je nejlepší hra na vojáčky jaká kdy byla kdo někdy běhal alespon s paintballovym kverem ví, že to ostatní ( COD ...atp. ) jsou jen různě vylepšené verze DOOMa, jedna kulka většinou zabije, OFP je opravdu hra na válku a v době kdy vyšla sem nikde neviděl lepší grafiku na to vše ukazuje, dojem z grafiky hry hodnotím při hraní a ne ze screenshotů, třeba lokace v COD jsou oproti OFP ostrovům komické.
Totéž ArmA: brutální HW nároky ale podívejte co to umí, čmeláčci, ptáci, srnky, oslnění, tráva před váma lehne, běhat mezi stínem a sluncem je sebevražda pro viditelnost, prkno de prostřelit, kulka se může odrazit i za roh, různý místa zásahu na vozidlech ... udělali spoustu nového pěkného hlavně v ovládání pěšáků, zase zmrvili překonávání malých překážek, řízení vozidel je opět areaktivní, s vtrulníkem ještě horší než OFP nejde projít ani půlmetrovim křovím, AI vidí přes trávu, nejdou hodit dva granáty za sebou čeká se až dopadne první to je. AI mi přijde lepší jak v OFP cose týče pohybu vojáků, i reakce na útok konečně se slušně kryjou možná je to tim že je tam víc křoví, akorát sou zase neskutečně dobrý střelci.... hru nemá cenu hodnotit, neb jak sem někde čet: "Nechte BIS udělat engine, komunita udělá hru! "... no tak počkám cca. 5 let až dokončí všechny patche a koupim si i ArmU, a stáhnu něco addonů a zahraju si.
OF je prostě klasika. Podle mne jede o jed nu z nejlepších svého typu. OF je prostě NEJ......
fakt dobrý :-)
Hledáš klan? ano tak právě ty se můžeš stát členem mého klanu který sice teprve začíná ale hráčí,kteří zde jsou mají dlouhodobou zkušenost s hraním OFP a bez problému bereme každého ,kdo se bude alespon snažit takže nevahejte a pište bud na nas clan web www.tjf.snadno.eu nebo na naše fórum
http://tjfforum.quickbb.net/
Celý článek jsem nečetl ,ne proto že by byl nudný,i když já celý průběh vývoje OFPčka znám,ale proto že moc dlouho nevidržim číst.Jednoduše souhlasim se všim co bylo řečeno ve prospěch OFP,hra je to rozhodně kultovní a říct o ní že je stará je trochu pravda.Já který jsem ji byl věrný celých těch 5 a rozhodně ještě budu,nebod jsem si ji za ta léta náležitě vyšperkoval,z původní OFP toho zbylo pramálo v oblasti modelů a engine ,ale jinak je kořen ta klasická Operace Flashpoint.A jelikož zatim žádná jiná hra toho žánru ji nesahá ani na paty ,atk si mysslim že je to hra století
nevite nekdo jak mam nainstalovat flashpoint na windows vista nebo xp? poradte prosim
nevite nekdo jak mam nainstalovat flashpoint na windows vista nebo xp? poradte prosim, porad se tam ukazuje ze hra nebyla nalazena. jestli nekdo znate odpoved, tak ji poslete na darwin3@seznam.cz diky
Operace Flashpoint je hra kterou mnoho lidí hraje od jejího vydání až doteť (rok 2008) což je něco přes plus mínus sedm let. Nedokážu pochopit jak můžete porovnávet CS nebo COD s OFP. Flashpoint je o taktice navíc je to čistě SINGPLAYEROVÁ hra a COD a CS je o skillu a reakcích a jsou to MULTIPLAYEROVÉ hry.
Jako hra vytvořila nový žánr a ještě za ni nebyla naprogramována dostatečná náhrada. ArmA sice má být nástupce ale podle mě je prostě Flashpoint lepší.
Podle mě se OFP zařadila do sínř slávy mezi ty nejlepší hry a nikdy nebude zapomenuta jako DOOM 2 :-)
Tak pro lamy co píšou že je OFP na h*vno:
Doporučuji stejně jako kolegové běžte si hrát rambo hry a nepiště debilnosti o kvalitních bojovích simulátorech... Nikdo z těch vašich úžasných CS a CoD klanů by nepřežil ani nástup do auta... Doporučuji naučit se aspon základy z editorem,protože jestli vás to ani pak nechytne není vám pomoci xD
Mimochodem přiznám se nečetl jsem to celé jen pár odstavců,ale nezdá se mi že by OFP ustupovalo oproti ArmE... ArmA se s OFP nemuze hratelnosti vubec rovnat... Jinak ted jsem zvedav na ArmA 2 a OFP 2 MUHEHE xD
OFP možná tak úplně neustupuje, díky nedostatkům ArmA 1 u něj zůstalo pár lidí, ale dle statistik ArmA hraje 10x více lidí. OFP hraje míň lidí než před vydáním ArmA.
ste best !
Taky jsem si krásně zavzpomínal při čtení tohohle článku. Ještě nedávno jsem se k OFP vrátil a znovu si prožil nejen základní misi CWC ale i kampaně z Resistance, ČSLA a ČSLA2. Takové příběhy v žádné jiné hře nezažijete. Vžít se do Viktora Trosky a bránit s ním celé hodiny a dny jeho rodnou zemi, prožívat osudy konkrétních vojáků, využívat množství zbraní a techniky a svobodně si volit cestu a styl, vytvářet vlastní taktiku a snažit se přelstít protivníka ne převahou olova ve vzduchu, ale rozumem, dobývat doslova každý metr rozsáhlého ostrova od malých vesniček až po hlavní město... to jsou zážitky na celý život. Je pravda, že grafika byla trochu slabší, a první verze nebyli zrovna vyladěné, ale když člověk instaluje hru se všemi patchi, datadiskem a některá dodatečná vylepšení vytvořená komunitou (DXDLL atd) tak se hra podstatným způsobem zlepší i po stránce grafiky, i po stránce herní. Bohužel ArmA (i když je po stránce kvality s nejnovějšími patchi velmi dobrá a graficky samozřejmě lepší) nenabízí takové příběhové kampaně a ani takové prostředí (domácká atmosféra) jako OFP. ArmA2 sice prostředí nabízí pěkné, ale opět trpí počáteční nevyladěností a tak si musíme počkat na nějaké ty opravy. Operace Flashpoint spolu se vším co do ní bylo vytvořeno a jak se postupně vyladila zůstává pro mne jednoznačně nejlepší hrou všech dob. Její hlavní síla sice leží v SP, ale i v MP to byla a je špička, i když na MP je asi o něco lepší ArmA. Škoda, že mladší generace MP hráčů zažila převážně jen CTF a podobné "rambo" akce a nehráli radši CTI nebo coop...
to stará dobrá střílečka
nic moc hra
je to supr hra ale stara 10 let :D