Fallout 3 je pro mnohé nejočekávanější hrou tohoto roku. Snad každý web (popř. časopis, zabývající se počítačovými hrami) na svých stránkách publikoval tuny informací o tomto připravovaném RPG. V dnešním tematickém článku se však podíváme do minulosti: pokusíme se rozebrat prvky, které ze série Fallout udělaly kult. Povíme si, jaké složky těchto slavných postapokalyptických her v nás zanechaly nezapomenutelné dojmy a co způsobilo, že se ze série Fallout stala zbožňovaná klasika (o spin-offech Tactics, Brotherhood of Steel a Warfare však taktně pomlčíme).
Válka. Válka je vždycky stejná. Mrazivé intro, pronesené hlasem známého Rona Perlmana, vrhlo hráče do postapokalyptického světa, světa zničeného nukleární válkou. Na obloze se jednoho krásného dne rozzářilo sto tisíc sluncí, a ty, kdož se včas neukryli, stihla smrt nebo ještě něco horšího: mutace a živoření ve zpustošené krajině, kde život lidské bytosti nestojí ani za zlámanou grešli. Jen ve speciálních krytech, takzvaných Vaultech, lidské plémě přežilo nezasáhnuto následky katastrofy. Slovo „fallout“ označuje v angličtině „radioaktivní spad“. Takže vítejte ve světě radioaktivního spadu, vítejte ve světě Falloutu. Už intra s dokonalou hláškou „War. War never changes“, ukázala, že hry s názvem Fallout nebudou patřit k průměru. A první kroky mimo Vault 13 (Fallout 1), resp. mimo vesničku Arroyo (F 2) tento předpoklad potvrdily. Co všechno tedy dalo dvojici RPG od Black Isle šmrnc?
„Mnoho lidí míti ducha zlého v sobě. Ty? Ty míti hloupá ducha.“
Dialogy. Byla radost číst hlášky barbara Sulika a jiných postav, kterým autoři skrz rozsáhlé texty vdechli život. Přestože postapokalyptický námět není nejlepší platformou pro hromadu vtípků, tvůrcům se podařilo vytvořit hru prodchnutou humorem skrz na skrz. Bizarní postavičky s nepřebernou zásobou ulítlých keců dokázaly zvednout koutky úst i lidem, kteří slovo „humor“ považují za vulgarismus. Přidáme-li k tomu ještě obrovské možnosti, kam vést rozhovor (při vhodně zvolených dovednostech jste mohli ukecat téměř kohokoli k čemukoli), dostáváme hru, která dokáže RPG-pozitivní lidi přivést k extázi. Mimochodem, pokud jste při tvorbě postavy opomněli investovat nějaké bodíky do inteligence, užili jste obzvláště vypečené názorové výměny (pro ilustraci viz obrázek pod odstavcem). Nelze opomenout ani vynikající český překlad, na němž se podílelo mnoho nadšených fanoušků – a jejich úsilí dodnes vzdáváme hold. Vzhledem k velkému množství slangových výrazů a slovních hříček by si hru v původním znění dokázal plně vychutnat snad jen člověk s vysokoškolským diplomem z angličtiny.
Vorvaň a květináč petúnií
„Něco navíc“. Série na každém kroku obsahuje odkazy na moderní kulturu. Před člověkem, který přečetl víc než jen Honzíkovu cestu a viděl víc než jeden film, se otevírá úplně nový rozměr hry. A tak zatímco většina lidí neuzná týpka proklamujícího „rovnost bohatých a chudých“ a „všeobecné bratrství“ za hodna povšimnutí, zbývající menšině se při spatření mužova jména (Thomas Moore) roztáhnou rty v úsměvu. Schválně si zjistěte, kdo Thomas Moore byl. Narážky na literaturu, filmy a zajímavé události jste mohli nalézt na každém kroku, a mnohdy to pro vás mělo i vážné následky.
Ještě mám v živé paměti, jak jsem se pod všeříkající přezdívkou Velkej Zlej Hajzl přihlásil do boxerského turnaje, kterým jsem prošel jako nůž máslem (specializace pro boj zblízka dělala divy). Problém byl v tom, že poslední protivník znal zřejmě z doslechu Mika Tysona, poněvadž mi, hnusák, ukousnul ucho. Systémová hláška o amputaci sluchového orgánu mě velmi pobavila, bohužel až dlouho po turnaji jsem zjistil, že se mi trvale snížilo charisma. Achjo. Kulturní odkazy občas dokážou pěkně bolet – a od jisté doby nemám boxery v lásce. Bůhví proč.
Fallouti též nabídli mnoho lokací, kam jste pro dokončení hry nemuseli vůbec vkročit. Kdo to ale udělal, nelitoval. Některé lokace – jako ta s rozpláclým vorvaněm a květináčem petúnií – sloužily pouze pro pobavení (čtenáři Douglase Adamse jistě chápou), v jiných jste zase mohli splnit propracované questy a získat vysoké odměny. A zkuste hádat, k čemu se vztahuje hláška z následujícího screenshotu? … Právě vysoká přidaná hodnota okouzlila tolik fanoušků. Hlásíme se k nim.
„Zahraj to znovu, Same“
Znovuhratelnost. S velkým množstvím nepovinného obsahu souvisí i velmi vysoká znovuhratelnost (platí především pro F2). Na rozdíl od konkurenčních počinů jste během jednoho dohrání zdaleka nemohli využít vše, co hra nabízí. (A to i přesto, že po dokončení druhého dílu vám jeden ctihodný farář věnoval příručku, která namaxovala všechny vaše dovednosti). Jsou známy pokusy, kdy si hráči vytvořili žhavou sedmnáctiletou slečnu, charisma nastavili na 10, jako talenty si vybrali řečové dovednosti – a celou hrou se doslova „proflirtovali“. Jiní zase zjistili, že ačkoli se to nezdá pravděpodobné, dementní charaktery mají občas dost usnadněný životi. Veškerá jejich komunikace sice sestávala ze slov „uh“ a „eh“, ale díky tomu se dostali do některých dobře hlídaných oblastí, kam je stráže vpustili v domnění, že se jedná o tupé otroky… A nebo: když víte, jak na to, hned na začátku hry můžete snadno získat druhé nejlepší brnění. Všechny tyhle maličkosti měly jediný důsledek: málokdo si po poražení Franka Horrigana (finálního bosse F2) nevyzkoušel projít hru ještě jednou a trochu jinak. Možností, jak se vyřádit, bylo opravdu požehnaně, na čemž měl nezanedbatelný podíl i…
„You´re special“
…systém vývoje postavy a soubojů. Talenty, perky, propracovaný systém charakterových bodů, kdy opravdu záleželo na tom, zda do obratnosti dáte bodíků 8 nebo jen 7… Prostě krása. Mohli jste vytvořit nepřeberné množství různých postav (argumentační majstr, plíživý tichošlápek, mašina na zabíjení zblízka, chladnokrevný odstřelovač…). Investice každého bodu měla smysl a drsným způsobem se projevovala na tom, jak si ve hře povedete (viz zmínka o vlivu inteligence na dialogy). A hlavně: nedalo se říct, že by nějaký build byl výrazně efektivnější než ostatní, záleželo jen na vás, jaký směr hraní si zvolíte. Extrémní pacifisté dokázali hry dokončit bez jediného zabití, zatímco jiní za sebou zanechávali hromady hnijících mrtvol. Kdo ale při tvorbě postavy rozházel všechny bodíky bez rozmyslu, hořce zaplakal nad výdělkem.
Co se soubojů týče, systém SPECIAL se ukázal jako ideální volba pro zápolení v pustinách. Velké množství proveditelných akcí, zásahové zóny a rozdělení hrací plochy na hexy přinesly do žánru RPG nevídaný prvek: taktiku. Však také stojí za zmínku, že v roce 2001 vznikla čistě na souboje zaměřená hra – dnes už zapadlá v prachu dějin, ale kvalitní – Fallout Tactics. Snaha co nejefektivněji utratit každičký akční bod, využívání bojových drog, dopování nepřátel stimpaky (stimpak – lékárnička; při použití na soupeře měl ale přesně opačný efekt) – to vše udělalo z Falloutů nezapomenutelný zážitek.
What a wonderful world
Prostředí – snad nejsilnější deviza série. Zdevastované pláně severní Ameriky, pozůstatky měst a lidského osídlení, to vše vytvořilo úrodné podhoubí, na kterém se Black Isle povedlo postavit dvě úžasné hry. Futurismus kombinovaný s retro prvky čtyřicátých let 20. století hráčům sednul a dal vzniknout kultu. Svět viděný z izometrické perspektivy byl rozsáhlý, na svou dobu graficky parádně vyvedený a dýchala z něj atmosféra nukleární války. Nepřátelé, obyvatelé měst a váš avatar – to vše fungovalo v harmonickém celku, kterému dokázalo konkurovat jen několik her (namátkově vybíráme Planescape Torment – a není náhoda, že pochází od stejných tvůrců). Ve světě Falloutu jste si mohli dělat cokoli: hrát si na slušňáka, který neodmítne pomoc lidem v nouzi; mohli jste se stát parchantem, který hodné a bezbranné lidičky prodává do otroctví. Buď, kým chceš být”, praví televizní reklamy. “Nos oblečení téhle značky, jez naši skvělou mraženou pizzu. Buď, kým chceš být, praví Black Isle a dává hráči volné pole působnosti. A když na své cíle nebudeš stačit sám, najmeš si společníky rekrutující se z řad, lidí, zvířat, mutantů i robotů, a ono se to poddá.
Bratříčku, kde jsi?
Co dělá z Falloutu 3 nejočekávanější hru tohoto roku? Odpověď je prostá: jeho předchůdci. Na vývoji nejnovějšího pokračování se ovšem nepodílí chlapci z Black Isle – toto studio zaniklo už před několika lety. Práva k falloutímu univerzu koupila Bethesda, tvůrce Oblivionu, což mnoho pravověrných fandů sledovalo s nedůvěrou a obavami. Mnoho kritiky se sneslo na hlavy vývojářů kvůli upuštění od izometrického zobrazení: Fallout 3 si projdeme z pohledu první/třetí osoby. Navíc souboje budou primárně realtimové, starý systém ustoupí do pozadí. Nemyslíme si, že by pouhá změna zobrazení a úpravy soubojového systému měla za následek vznik nekvalitní hry. Podsouvá se nám ovšem jiná, dosti znepokojivá myšlenka: když v Bethesdě změnili tohle, co dalšího bude jinak? Zůstanou břitké a propracované dialogy, nebo se všechno změkčí a zjednoduší? Bude nová hra obsahovat něco navíc, nebo před nás jen rozprostře standardní mainstreamový obsah, v němž absentuje hlubší podtext? Uvidíme všechno už při prvním hraní, nebo nás touha po poznání zláká k opětovnému stisku tlačítka „New game“? A co souboje: nestane se z Fallout 3 jen prachsprostá střílečka? Otázky, otázky. Odpovědět zatím nedokážeme.
Nemyslíme si, že Fallout 3 bude špatná hra, to vůbec ne. Věříme, že Bethesda se postará, aby se nám do rukou dostal titul, který s potěšením projdeme od intra k závěrečným titulkům. Nás trápí jiná věc. Až někdy během studené zimy roku 2012 dostaneme chuť na nějaké kvalitní RPG, nainstalujeme si stařičký hit z roku 2008, nebo sáhneme po něčem jiném? Mnohým jedincům dodnes na ploše straší ikonky legendárních RPG – potká tento krásný osud i nejmladšího bratříčka? Třeba vám napoví naše nedávné dojmy z hraní…
peknej clanek. Nebal bych se , ze Questy a dialogy budou nudny i v Oblivionu bylo dost super questu mimo dejovou linii a nej asi za temny bratrstvo a to i kolikrat s dost cernym humorem, ktery bych rad videl i ve falloutovi.
To jo, linie Dark Brotherhood byla snad nejlepší z celýho Oblivionu, ten kdo to vymyslel měl dělat nejlíp celej scénář, hra by dopadla o dost lépe.
A tohle? No uvidíme, ale po tom co sem viděl videa se mi to teda moc nelíbí..
Hral jsem hodne RPG,ale Fallout 2 povazuju za bezkonkurencniho krale... ;) Meli byste ho zkusit, Fallout 3 uz nebude Fallout...
ze u starsich dilu daber intra odvedl sakra dobrou praci. Clovek se v tom tak nejak uchylne vyzival, kdyz slysel takovy nasmutnely, nakraply hlas "War... War never changed..." Proste bozi!
Na trojku se tesim. Ac se uz nebude u vetsiny brat jako nasledovnik predchozich Falloutu, stale to muze velmi hodnotne dilko.
Ono taky nesmime zapomenout , ze velkej podil na zabavnosti fallout mela Levelecka cestina, to oni tomu dali ten spravnej ostrej smrnc. Mel jsem moznost hrat to i s druhou cestinou, vysla myslim ve Score a to tu hru dost ochudilo. Takze doufam, ze pro fallout vyjde aspon podobna cestina k ty levelacky.
ale uz to tu bylo podle mne jinak pekny
a vsimnul jsem si new gameparku :)
:)
neni nad klasiku fallout1,fallout 2 a fallout tactics
Peknej clanek,ale lepsi je fallout
Pekne, fallout je best hra bavime a bavit bude :)
Tak na to se těším.Je to dost dobra hra.
nejlepsi hra...a PipBoy je nej:P
5*
strašně moc se těšim!!
fallout je neeeej!!!!!§
... nehrál jsem ani 1., ani 2. díl, ale tuhle hru bych si zahrál.
Každopádně to bude nářez. Už se těším. Spíš mi vadí, že určitě nebude česky. :o( Ale i to překousnu. Neví někdo pleas kdy vyjde?
Já teda vysokoškolskej diplom z angličtiny nemam, ale nijak mi to nebránilo v tom si tu hru užít a pobavit se stejně jako s českym překladem, ne-li víc.. Každopádně je mi jasný kam se trojka dostane a mrzí mě to :/
Mám strach právě z dialogů, humoru, a pořádných RPG možností, které popsal sám autor článku....myslím, že tyhle věci tam právě vůbec nebudou, nebo spíš minimálně....a zůstane tak obyčejná střílečka s možností pozastavit čas v prostředí falloutu, kde bude sem tam nějaký rpg prvek....MOC RÁD bych se dověděl, že je to jinak a nechal se překvapit úžasnou kvalitou hry, a mohl bych o ní pak mluvit jako o dobrém pokračování
jo jo jedna z nejlepších her co jsem hrál, hlavně dvojka. Moje nejoblíbenější lokace New Reno, největší malé město na světě :D
F1 a F2 jsou vynikající hry, ale F3 bude pro mně odpad.
Pekny clanek, jen mi radost kazi jinej na jinym serveru:
http://www.madbrahmin.cz/
no jako nic moc nejaky divny mi to pripada lol
to vypadá divně
hra je super,ale smrt toho mladeho kulturisty je hrozna,nechapu jakto muze nekdo udelat,docetl jsem se o tomk ve skole na netu a kamos ho i tak trochu znal a sam z toho byl paf...jeho clanky byly fakt dobry
pekne
moc se mi nelibi, jak tu nekteri uz zacinaj psat jako F1,2 nej a F3 odpad, by me zajimalo, jestli ti dotycni, co to rikaji uz tu hru hrali, ze ji chcou pasovat na odpad...
kazdopadne F3 vypada zajimave, doufam v to, ze se to podari, i kdyz z tech videi co sem videl taky zrovna 2x nadsenej nejsu, tedka krom te brutality, ta vypada fakt brutalne, nicmene, furt me na tom drazdi takova ta domenka, ze to trochu ztraci takovej ten postapokalyptickej smrnc, zvlaste, jedna-li se o takove to 2D znazorneni, jako menu, pipboy se skilly apod. ani ty dialogy me pripadaj takovy dost jednodussi (hodit typka se kterym mluvim do popredi a pred nej hodit 3 zeleny dialogy... to je podle me az moc jednoduche a nezazivne), ale uvidime co z toho vypdane :)
stary dobry F2, F3 bude sracka malo to byt z hora a tahovka len nova grafika novy pribeh nove prostredie
fall out je rpg alebo strategie
dobre clanek
cool
dobry clanek
cool
fallout je akcni,tahova takticka RPG
hnus toto at to cely to tmdle posraly black isle forever :-(
fall out je good a ta 3 to bych si zahral
Z videí co zatím ukázaly je to pěknej hnus, už se na to ani netěšim, prvně sem očekával něco jako tactics s lepší grafikou a nějakými 3d efekty, ale nakonec vyšli se střílečkou na bázi half life. Nevím proč to vůbec pojmenovaly Fallout 3 ???
no ujede ale mě to moc nezaujalo
S tou češtinou máš pravdu, hrál sem to in English a ta čeština od Levelu tomu dodala ještě slušnou porci zábavnosti navíc..
F3 je pro mně odpad protože takový hry nemám rád. Já doufal, že bude fallout 3 na stejnej styl jako F2 a F1. Ale dělají z toho oblivion zasazenej do předstředí falloutu.
Fallout 1 a 2 lidí baví, protože je to zábavný RPG, čistá klikačka - to už F3 nesplňuje. Má se sérií falloutu má společný jedině jméno a přestřědí. Herní styl je uplně jinej - takovej, kterej nabízí každá druhá dnešní hra.
maca
pčece nejde pořad delat dokola to sami...... technoligie je už nekde jinde než před 11 lety ....
mastna hra
jeste dotas de to na vistu
da sa to ale mna to moc nezaujalo
no jasné, ale to neznamená, že udělají z taktického RPG skoro netaktickou FPS... Já nevím hodnotím zatím dle videa, ale opravdu dost se obávám, že tahle hra má společného s falloutem jen název a pár věciček z minula....
nesouhlasim,je pravda ze puvodni verze byla svym disajnem dobra ale toto neni spatny prece jen nova grafika dela svy divy
dos dobry
falllout somm nemal moznost hrat ale zda sa ze to bola super hra......a dufamze aj tatu bude dobra pretoze takych je uz v dnesnej dobe stle menej
celkom sa to dá..
Já si počkám až to výjde potom začnu remcat ale myslím že už teď je jasný že se to předchůdcům nevyrovná. Rozhodně nebude ve hře moc dialogu a nečekám ani moc zajímavé, questy prostě mi to všechno příjde jak mod do oblivionu.
pocity mám z toho smíšený ale asi, to nebudu hodnotit moc dobře za 3
hehj :D
stejně je nejlepší F2 tomu se nic nevyrovná(možna F1xD)
ze je to hnus tak sou LAMY...bethesda ma nejlepsi RPGcka...Oblivion forever!!
To je shit...nic horsiho sem neviděl v porovnání s Gothic 3 je to hruza...Né,že by mě bavilo jedno jak druhe,ale v Gothicu 3 je celkem good přiběh...sice je to nuda likvidovat vesnici,hrad za druhym,ale vždy je to trocha v jinem provedeni..
jo ujde to me fallout baví
jenom takovej detail, boxerskej turnaj v New Renu neubere charisma, autor clanku si nejspis nechal udelat advanced dermal implants ;) jinak na F3 se tesim, ale obavam se, ze to bude jina hra ve falloutovskem kabate, no nic, du hrat F2, pro fandy doporucuju killaps restoration patch, pridava spooousty veci, ktery byli z finalniho release F2 vypusteny
takhle nějak bych to shrnul. Nemůže to bejt POKRAČOVATEL, protože systém hry je naprosto jinej. Tempo hry, soubojovej systém, zkrátka, je to jako srovnávat master of orion s freelancerem. Teoreticky je to to samý, prakticky je to naprosto jiný. BUDE TO DOBRÁ hra, ale cejtim v kostech, že se do ní bude bethseda bude snažit zakomponovat hororový prvky, to že nemůže bejt tak ... falloutovská se bude snažit vynahradit "thrillerem". Zkrátka už nikdy to nebude FALLOUT, ale prostě jen jinej, dobrej, a zajímavej postapokaliptickej obvilion.
po tomto clanku som znova dostal chut zahrat si F2, uz to aj stahujem bo mi to zo stareho cd neak nejde nwm proc
F3 sracka
ja osobne bych moc neocekaval..ale prekvapeni sem se jiz dozil tolikrat ze nemuzu rict...
alespon tak bohate jako MASS EFFEKT, tak je to bezkonkurencne nej fallout, i v tom pripade ze bude na texty chudsi, co podle vsech zprav byt nema...... ono jsem zastancem toho ze kazdy dil ma byt jiny a originalni.... skeptici at jdou do haje at si vytvori svoji gamesku ;-) Lepsi Falout3 od bethsedy nez falout zadnej magori!!!
azz si zahraju Fallout 3 :-)
bude to picovina na ntou staci cist ty hinesovy picoviny nechapu jak nam z fallouta udelali zkurvenou střilečku pravý fallout je mrtev ale s radosti si BIS serii zahraju kdykoli F3 neřikam ze ho nezkusim ale urcite to nedohraju 20x jako serii od BIS jestli to bude jednou tak to bude mit bethseda uspěch jo a kdyby Fallout 3 dělali BIS koupil bych si i origoš :D
Někdy nechápu jak někdo mohl přehlédnout Fallouta :) nebo ho nezná dyť je to legenda! (myslim hráče normální lidi co nehrajou u nich to pochopim že neznaj) Jinak Fallout suprová hra a já se těšim na tu 3!!!
ale ze by ste o me neco psali to sem nezaregistroval :D
...u toho mne dodnes zamrazí v zádech, když na to intříčk koukám...ta hláška je prostě klasika a jak už bylo výše napsáno, dabér byl naprosto úžasnej.Uvidíme s čím nakonec tvůrci ani neberu tak Oblivionu, ale spíš jeho předchůdce Morrowindu, přijdou.
Prostě to bude super hra ... kdo to soudi negativně nehrál asi 1 a 2 .. sice to bude menší změna ( pohled z prvni osoby ) ale mě to nevadí :-) .. teda aspoň doufam že z toho neudělaly 3D střilečku ... toho se bojim nejvíc ..
kdo hral F2 a F1 tak vi,ze ta uspechem stalo hlavne studio BLACCK ISLE---Baldur´s Gate,Ice....,Fallout....
zkratka je to jen komercni,s F2 to nebudfe mit moct splecnyho.
LOL si pamatuju fallout 1ku :D nářes hra tak sem zvědavej jestli se 2ka taky vydaří uvidíme
2KA? jsi zhulenej?:D ta uz davno je:P
už se těším na fallut 3!!!všechny díly fallout jsou zabávné!!
hral jsem hafec RPG, z toho serie fallout a gothic jsou nejlepsi. Gothic 3 se povedl, ale o F3 se hodne bojim
můj dojem je na tuto game celkem pasivní
... jsem hral, ale nemam rad tu starou americkou modu a obrazky, tak depresivni prostredi, ble! Ale hratelnost a pribeh super, mno.
Pokud si tu někdo myslí, že to bude něco jiného než starý dobrý Fallout mrkněte na tohle https://www.youtube.com/watch?v=HUI0Up4AiQw&feature=PlayList&p=BAC14D1594B5BFE5&index=0&playnext=1
BTW:Nápad udělat to jako FPS měl tým Black Isle :)
vsechni fallout sou dobre
mno nic moc
no fallout