Mnoho hráčů jistě chová v dobré paměti střílečku z druhé světové války Medal of Honor: Allied Assault z roku 2002. Dá se říci, že právě ona započala celou tu válečnou mašinerii v žánru akčních her. Vylodění na Omaha Brach dávalo vzpomenout na drastické záběry z filmu Zachraňte vojína Ryana. Viditelná spojitost byla jednoznačně chtěnou, ostatně na hře se coby myšlenková studnice podílel i Steven Spielberg. Po dokončení Allied Assault se řada kreativních hlav z vývojářského studia 2015 sebrala a založila Infinity Ward.
Již v roce 2003 jsme mohli rozpoznat jejich rukopis na titulu jménem Call of Duty. Málokdo tušil, že se zrodila nová legenda, ostatně první recenze referovaly jen o velmi dobrém klonu Medal of Honor, nikoliv hře, která svého praděda snadno překoná a stane se neuvěřitelně populárním multiplayerovým kusem. V americké kampani autoři tentokrát pro změnu rozpustili řadu přísad ze série kanálu HBO Bratrstvo neohrožených. Britská kampaň pak kopírovala bitvu o most Pegasus, kterou jsme mohli vidět již ve starém snímku The Longest Day (1962). A mise sovětského výsadku se až nápadně podobaly záběrům a zápletce filmu Nepřítel před branami (2001). Pokračování se sice už sice nečerpala z filmových ani seriálových předloh, ale to jejich kvalitu nesnižovalo. Tvůrci se zkrátka naučili inscenovat intenzivní válečné prožitky i bez nutnosti se silně inspirovat z již existujících zdrojů. Vůbec nejpatrnější to je na Call of Duty 4. Většina kritiků i hráčů se shodne, že tak bombastická akce je něčím výjimečným – i ve slavné sérii.
Komunitní manažer Infinity Ward Robert Bowling říká, že odtrhnutí se od druhé světové války byl prvotní impuls k poskytnutí takové míry akční intenzity a válečného prožitku. „Zbraně i taktiky sice staví na současných reálných předlohách, ale to celé kolem je náš vynález. Proto jsme měli volnost v rozhodování, do jakých situací hráče vrhneme. A to si piště, že jsme zvolili ty nejnabitější. Vlastně jsme si situace tvořili sami. Skvělým příkladem je nejen vlastní intro, které si opravdu zahrajete, ale vůbec všechny další mise."
Kde najde v severním Los Angeles sídlící vývojářské studio předlohy pro vytvoření reálných zbraní a postupů? Odpověď: zhruba 250 kilometrů na východ, v americké vojenské základně 29 Palms. Díky ochotě armádních velitelů, kteří si prý Call of Duty oblíbili, mohli tvůrci podrobně prozkoumat pohyby cvičících jednotek, ale třeba i tanků. V Call of Duty 4 si tank sice přímo nezařídíte, ovšem válečná hra bez ocelových monster by byla asi jako Karel Gott bez slavíků. Dva první návrhy M1A2 Abrams byly nedesignovány podle modelů, které si můžete koupit v libovolném modelářském obchodě. Finální polygonový kolos ale vznikl na základě podrobného prozkoumání originálu, jemuž vojáci familiárně přezdívají „War Pig". Mariňáci v 29 Palms dokonce Infinity Wards prosili, aby jejich milovaný tank do hry zahrnuli. Autoři přání rádi splnili: jedna mise je podle válečného prasete dokonce pojmenována.
Na základně 29 Palms si tvůrci neprohlíželi pouze War Pig, ale procvičovali také nejrůznější válečné situace, které mohou ve hře nastat. Za tímto účelem jim sloužila jednotka vojáků. Jedním z nejdůležitějších elementů bylo docílit korektních pohybů se zbraní v ruce a také věřně zpracovaného postupu vpřed z úkrytu do krytu, tedy když jsou vojáci pod palbou. Mariňáci například předvedli své taktiky v místnosti, která nápadně připomínala centrálu televizní stanice v Call of Duty 4, kde se strhla jedna z největších řeží za celou hru. A nutno dodat, že jak vojáci, tak teroristé se tu chovali hodně uvěřitelně. Rovněž pro scénář ne až tak důležitá záchrana rukojmích v epilogu byla podrobně nacvičena na základně. Především proto se všechny ty polygonové modely pohybují ve čtvrtém dílu arkádové střílečky věrněji než ve většině hardcore titulů. Osazenstvo a výbava 29 Palms pomohla také nahrání reálných zvuků zbraní, které ve hře máte možnost slyšet.
Jedním z nejdůležitějších prvků atmosféry, a proto i celého tajemství úspěchu Modern Warfare, je jednoznačně práce se světlem. Helikoptéra Black Hawk z druhé mise byla například prvním hotovým modelem hry. Právě on pomohl Infinity Ward při vývoji světelných efektů, umocňujících nejrůznější situace a události. Všimněte si, že v některých misích, obzvláště těch, jež se odehrávají v noci či příšeří, světla dodávají ty správné grády. Vývojáři díky modelu vrtulníku mohlou zkoušet, jak intenzivní zrcadlení mohou nastavit a jak moc bujné reflexe (shader efekty) si mohou dovolit, aby 3D objekty vypadaly realističtěji. Díky propracované světelné technologii a chytrému nasazení normal-mappingu si Infinity Ward mohlo dovolit husarský kousek: postavy v Call of Duty 4 postavili z menšího počtu polygonů než v případě Call of Duty 2, aniž by to bylo poznat. Naopak, modely v Modern Warfare vypadají na pohled mnohem lépe. Jak nepřítel, tak kamarád vypadají jako živí. Autoři všem ukázali, že i se staršími technologiemi se dá docílit vynikajících výsledků. Bonusem pak je skutečnost, že hra běhá i na slabších počítačích ve velmi solidní kvalitě.
Asi největší výtkou na adresu Call of Duty 4 byla jeho extrémní krátkost. I při zohlednění současných trendů a konstatování, že standardem je desetihodinová hranice, vychází Modern Warfare na první pohled jako takový delší film, což za vysokou cenu nemusí vypadat zrovna pozitivně. Kdo se opravdu snaží, dokáže hru dokončit za pět hodin. Robert Bowling tento fakt poměrně úspěšně obhajuje: „Nechtěli jsme doplňovat žádné dodatečné mise, i když bychom mohli. Naším cílem nebylo chlubit se potom vysokým číslem hodin nutných k dohrání. Rozhodli jsme se naopak vtlačit do našeho příběhu a misí tolik pamětihodných momentů, kolik se jich tam jenom vešlo." Zkrátka a dobře, autoři nechtěli ředit stoprocentní adrenalinovou jízdou dalšími úrovněmi, které by nebyli schopni zpracovat v tak ryzí kvalitě. Dalším důvodem krátké singleplayerové kampaně byl dost možná také multiplayerový mód. Navzdory rozšířeným představám není Infinity Ward nikterak velkým týmem a z 85 zaměstnanců byla od určitého bodu vývoje velká část delegována právě na tvorbu a ladění multiplayeru. A vyplatilo se – Call of Duty 4 je na síti podobně silným zážitkem jako offline. Dokonalá spokojenost ale u Infinity Ward přesto nevládne. Robert Bowling na otázku, co by ve hře ještě rád viděl, odpovídá: „Přál bych si, abychom do hry implementovali možnost vytvořit si vlastní vojenskou třídu i pro LAN mód."
Ale jinak všechno dobré? Ale kdeže! Momentálně fanoušci série nejsou příliš nadšení. Ve fóru Infinity Ward se kupí stížnosti na hru, která ještě nebyla ani oficiálně ohlášená. Řeč je o Call of Duty 5, které by se podle řady indicií mělo odehrávat opět ve druhé světové válce (dost možná v Pacifiku). Ale po Call of Duty 4: Modern Warfarce chce málokterý z nadšených hráčů zpět na historická bojiště, vždyť tak aktuální se dají inscenovat tak grandiózně. Fandové si ale svou nespokojenost vyplakávají na špatném hrobě. Pátý díl série totiž vzniká v kancelářích studia Treyarch, které přišlo již s Call of Duty 3 (pouze na konzolích).
Infinity Ward se ještě nějakou dobu bude věnovat vylepšování aktuálního dílu, jehož vývoj trval 22 měsíců, tedy takřka dva roky. Na takto velkolepý titul to je velmi dobrý čas. Pokud uvážíme, že pětka by mohla vyjít již koncem tohoto roku, měli by se ale otcové série vrhnout pomalu na přípravy dílu šestého, aby i rok 2009 byl rokem Call of Duty (čtyřka byla většinou médií vyhlášena za akci loňského roku).
Do moc o vyvoji tam nebylo XD. Hlavni skoda, podle me je, ze nikdo nezaradil video(a), jak se nataceli zvuky zbrani :(.
A nenapadlo ťa žeby to boly tajné informácie?
..si nemůžu stěžovat, tahle hra je fakt dobrá. Dík za článek. Sice to neni extra informativní, ale je to vcelku zajímavé. Nejlepší mise jsou ty za A-10 a ta sniperská ala Stalker. :) I když, tu šílenou sniperku jim jen tak neprominu. :D To byla fakt blbost s tim větrem (kdo hrál, ví..).
uz je tech clanku o CoD4 nejak moc...zas takovej zazrak to neni. Ale samozrejme chapu, ze je potreba to poradne zviditelnovat ,aby si decka uz konecne ty originalky u rodicu vyprosili.
že COD 4, byla pro mě opravdu nečekaně dobrá hra , ta délka by mi ani tak nevadila , protože to byla prostě neutuchající akce , která mě od začátku až do konce na100% bavila a opravdu nevím o jedniým hluchým místě , kde bych se nudil.Rozhodně mě to bavilo mnohem víc než celá slavná Crysis.Prostě ta náaditost autorů je naprosto úžasná-atomovej výbuch a závěrečná scéna- to byly snad ty nejepochálnější momenty jaký jsem kdy ve hře viděl.
A já byhc mu dal korunu:D
Jaka A-10 tam nebyla ??? Jesli myslis to jak si kryl tu jednotku zeshora tak to byl AC-130 SPECTRE! jo byla to dobra mise a ty se snipery taky good :) by me zajmalo jestli meli ti vojaci kdyz je monitorovali ty blbosti na sobe co snimaj pohyby jako napriklad kdy se delal Splinter Cell?
Ososbně sem ani jeden dil CoD nemusel ta nascriptovanost momentu byla v predchozich dilech hodne okata a dost mi to vadilo. Proste byl sem spise odpurcem CoD. Ale 4ku, uz sem single dojel 3x a to uz i na veteran obtiznost. Opravdu sem necekal ze to bude az tak dobra hra. Nejdrive sem ani nemel chut moc instalovat demo, ale pak sem to z nudy skusil a hra me absolutne nadchla. Hnedka sem sehnal plnou a me teda hra vydrzela minimalne 15hodin pac na veterana to uz neni opravdu zadnej med :). Multiplayer nehraju to je moc kropicí na to mam Americas army .-). Osobne doufam ze dalsi dil se nevrati do 1000x omlete 2.svetove a nebo alespon ne do evropske 2.svetove.
Necros: To s tim vetrem blbost urcite neni .-). Akorat to trosku nesikovne zpracovali ze ta kulka zahnula az v poslední moment. Ale ve strelbe na skoro 1Km hraje vítr obrovskou roli.
ja som to uz presiel
Je to cool hra je to dobre udelany
Hele ty asi nikdy neviděl nebo nezažil pocit opravdického snajpra. Takovej snajper má někdy vedle sebe i pomocníka ktere mu určuje směr větru apod. Takže to nebyla blbost ale spíš hodně blízká reálnost takovej sniper má nejtěžší výcvik a taky musí být dobrý na matiku. Musíš dobře prpočitat sílu větru atd. to není jen o tom abys jenom namířil a střelil to potom přídeš o ten pocit rélnosti, ale nezapírám že by to bylo težší takle s tím větrem někoho trefit než bez něj.
souhlasim s tim komentem nade mnou.
Me to vubec nevadi, ze tu sou clanky o COD 4, kdyz sou zajimavy tak mi to opravdu neva.
Jinak me nejvic bavila mise za snajpra a jeste ta pri vybuchu atomovky za amiky v Arabii.
coze uz zase do2.svetovy?to uz bude fakt o nicem na to se jim kazdej akorat vys.......!
cod4 me bavi este si to obcas zahraju..ale radsi mam 2 svetovou :)
cod 4 je nejlepsi titul ja osobne ho do ted hravam
ne jak ta ceskal nebo slovnska hra :D
CoD4 jako singlplayer je opravdu skvela hra, ale multiplayer jak se hraje na cb a kdekoliv jinde je opravdu na 2 veci. CoD 1 je proste nejlepsi multiplayerova hra, co jsem kdy hral.
...když řikaj že tam mají realistické zvuky tak se musim smát. Třeba AK47 má skoro stejnej zvuk jak m4,což je megahovadina. Dále mě sere že se hra nedá modifikovat protože by to punkbuster nepovolil,mluvim třeba právě o těch zvukách. Na internetu se už objevily první re-skiny zbraní ale kvůli punkbusteru se s nima nedá hrát. Pokud na tom chtěj makat tak by mohly přidat ještě tak 10 zbraní. Samozdřejmě furt hraju s AK ale chtělo by to novou motivaci :)
Kdyby ste hráli BATTLEFIELD2,tak nemusíte čekat na posraný CoD4.CoD4 je okopírovaný z BF2.Ale to je stará věc,že?Nebo tady snad BF2 nikdo ještě nehrál po netu??CoD4 je SHIT!!
A těch zbraní,co v BF2 je!!A vozítek atd.........................................
Víš BF2 neni špatná hra ale na to jak je stará je dost předražená a to nemluvim těch datadiscích. Jinak kdyby byl cod4 okopírovanej tak máš asi volnost pohybu a plně použitelné auta,tanky,letadla,vrtulníky ne? Tak přestaň plácat ty magore!
ty vole,drž tady hubus battlefieldem,je to taky jenom blbá akce já sem taky netaham world of warcraft
Jo pri strelbe na vzdalenost 5km se uplatnuje koreleisova sila(rotace planety) a vitr hlavne ....
Me to jako kravina nepripada ( s tim vetrem). To si myslis, ze kulka leti porad rovne? :D. Jinak jestly te bavi sniper hry, tak si kup sniper elite, ale budes muset pocitat s gravitaci, kdyz budes sestrelovat cile z velke vzdalenosti.
To stim větrem je realné na 900 m se kulka vychlí až68cm
To stim větrem je realné na 900 m se kulka vychlí až68cm
To stim větrem je realné na 900 m se kulka vychlí až68cm
na omaha brach? snad beach ne ale jinak pekny clanek:-)
Chápej je pokud si většina lidí myslí že povolání Snipera je přímo lehoučká práce to to se sakramentsky mýlíte. To co hrajete ve grách typu Cod 2 nebo 4 apod. stačí zmáčknout u snipky shift a v klidu dáte hedku ale to ve skutečnosti byste uplně s prominutím po*****! Záleží tam totiž na síle větru a v jaké pozici ste CoD 4 se snažil co nejvíce propojit k rélnosti (možná) ale pak by ta hra byla o ničem protože kdyby byla podle reálnosti jedna kulka do břicha a vykrvácíte. CoD 4 prostě taková směš vyrtualní fyziky s reálností.
Mno ja myslim ze mas pravdu ja strilim obcas z kulovnice s dedou a zamirit je radna fuska.Dle mne je cod4 porad na mireni lehky(ono by se to ale pak nedalo hrat).Ti co si mysli ze jim to snipovani ve hrach de tak si rikaji (nekteri) ze by mohli snipovat aj normalne.Hm tezko musite v optice najit spravny uhel,nehybat se ,mit dobre chicenou zbran,pocitat s vetrem a navic to docela cuka.Podle mne je cod4 ve snipovani skvele udelany na to ze se to zatim moc neprojevovalo v predeslich cod.
Je to trumf cod sice hratelnost ma lepsi crysis ale mp ne.
Me hodnoceni je tak 95proc.
Předem zapomeňte na srovnáváni CoD4 a BF2, docela mě překvapil ten vývoj CoD4 :), ale sere mě že CoD5 bude vyvíjet Treyarch, trošku se bojím že to ''nebude vono'' i když an konzole je to dobrá pařba.
Střílím zbrokovnice na asfaltové holuby ale kdyš si půjčím nějkou odstřelovačku ta si změřím výtr po celé střelnici a teť si budete myslet že kecám ale měřím i vlhkost vzduchu nezdáse ale je znát kdyš je sucho nebo po dešti je to velkej rozdíl na 2km to dělá až 20cm rozdíl až pak si vyberu náboje. Bejt Sniper není prdel a stím zakulacením země je to uš na 500m trochu znát.
v cod4 maj rusky vrtulniky ceskou kamuflaz, kterou pouziva jen CAF
MENŠÍ MAKING OF JE NA CGSOCIETY, tady je link http://features.cgsociety.org/story_custom.php?story_id=4414
nevite cd-key na co4 jestli jo tak me napiste na icq-492-098-777
To už i na gameparku musej bejt ty nechutný reklamy uvnitř textu?
Hoj.. k tomu střílení na holuby....:) je to smutné já občas sice střílim vzduchovkou na cikány u nas před barákem, ale že bych střílel na holuby... a brokovkou :D:D chudááci holuby...xD, njn jen si ce zahrát na pořáádnýho vojááka :D
lolec! ste pěkný magoři co sedí celej den u počítače a nikdy si nezašukáte :D.... a jak se bavíte o těch kulkáách :D:D:D se z vás poseru vy kibernetici :D:D... ste jak malýý děcka fakt :D
Když už jsem u nich jsou docela dobrej terč tata ma nějký pušky a kulásky na slepý ale pšt.Nekecám no a párkrát jsem střelil pár cikánů do zadnice (nejsem rasista). I když je docela dobrý že zatim ve hrách nevysituje tolik reálnosti to by sme potom mohli místo kompu pořídit kulásky a snipky apod. a máchat to po sobě venku. Ale bejt sniper je ta nejtěší vojenská práce hele takovej nájemnej odstřelovač to má docela krutý. Ale hoši přece jen ne nšechny sniperky neovládá už tolik vítr stačí přibliženě zamířit ve směru větru (a ani vlhkost nemusíte propočítávat) a střelit. Taková automatická sniperka na dálkové ovládaní myslil že to je As-57 nebo nějak tak sice nejsem velkej odborník na zbraně ale takovej 4 kilovej Canon (sniper s ráži 45.8 !!!) to už je něco dokáže prbít i silnej plát pancíře
A ještě k tomu srovnáváný Battlefieldu s CoD 4. No tak to už vůbec žádný srovnávaný. Tyto hry se sebou nemají nic společného v BTFL máte skoro absolutný volnost zde si vyberete i nějaké to vozítko ale v CoD 4 ne leda že byste to měly zadané v misi. Ale multiplayer CoD 4 je docela takovej dost nařez vem si že už je to obtížnější / vyspělejší zbraně autoamtické snipery apod, no newim jestli by takovej voják s tomíkem dal týpka s M16 S granátometem a laserem XD
Sice newim jakou reálnost dává Česká kamuflaž na bojovích vrtulnících Ruska. To už by tam mohli dát Hratelného Čecha (hm to by byl dabing co řekne to vole debile kua apod XD ) To potom vypadá jako by nějak Česko bylo Zapleteno s Ruskem do boje proti SAS. XD coč vyzní celkem komicky i když co íš třeba tu kamufláž maj náhodně
spis ta nase kamuflaz tem strojum slusi nejvic ze vsech
tak ja jen doufam, ze v realite skutecne nemaji teroriste k dispozici jakysi tajemny generator vojaku, kteri maji iq na urovni meho synovce. kdyz uz autor hovori o "autenticky vypadajici valecne vrave"...
tady sem našel video jak se nahrávali zvuky zbraní v COD4 ... sice to neni HD ane nějak extra dlouhý ale aspon něco. http://www.edisk.cz/stahni/89533/COD4Guns.flv_6.65MB.html
No, tka kapku mě naštvalo, že je to moc krátky, to lepší CoD1 s UO :D:D Jinak, grafka a hratelnost - 10 hvězd z 5 možných.
Když už jsem u zvuků zbraní je pravda že taková M16 má stejný zvuk jako ak-47 to zase MOHA to má propracovbanější tam nenarazít na stejný zvuk zbraní dokonce i potom což v CoD 4, slyšíte ozvběnu výstřwelu jak se pozvolna strácí. což v CoD 4 není tam vystřelíš je bum a dal nic maj tam i v MOHA propracovanější taktiku si vybereš kudy to vše dáš budto střechou či kostelem či vilou starosty ale newim mě by už připadalo ohrané CoD 5 ALA 2 či první světová a když ano mohly by dát kampan za němce. Ale ani kdyby v CoD 5 byly nějaké nadpozemské plasma guny a BFG apod.
s 0,5 snipou na 800 metru vytr zas az tak resit nemusi http://world.guns.ru/sniper/sn02-e.htm
a vy tady furt řešíte na jakou vzdálenost střílíte ze snipy a jak měříte vírt bla bla bla všichni ste držely snipu maximálně tak v něaký hře
ta odstřelovačská mise proti zakhaevovi je dobrá a dost realistická,jestli třeba viděl někdo film Odstřelovač(celkem nic moc film,takovej novodobej rambo),ale je to tam hlavně na začátku dobře zpracovaný,tak se na to kouknětě a pak něco mluvte.a v tom filmu to je podle pravdy,já se o tyhle věci tak trochu zajímám,dělám i airsoftového odstřelovače a je to fakzt práce,ale když to někdo umí,tak je to mnohem lepší stroj než predátor.jdete a najdeou rána do hlavy a nevíte odkud
KIA by nuclear weapon :-D tahle mise me bavila uplne nejvic zvlaste pak takovej krasnej zaver, jdu si zachranit nabijecku, pripadam si jako HERO a pak zdechnu no bomba :-D Jeste stesti ze to cely melo v zaveru happy end, protoze sem si uz pomalu zacinal myslet ze z autoru COD serie se stali PACIFISTI co me chteji nasrat :-D
a stejne si myslim, ze CoD 1 byl nejlepsi.... grafika sice nic moc, ale dej byl nejlepsi... porad se jenom nezabijelo..atd.
http://cz.iq-test.eu/?d=4849
- udělejte si nejlepší celoevropský IQ test vytvořen předsedou Mensy ČR a porovnejte výsledek s ostatními
- NEBO se staňte dealerem jako já a vydělávejte jednoduše peníze, fakt to funguje!!!
412455
jo jistě s tou realističnosti to teda sedí to by mě zajímalo kde ty vývojáři byli zkoumat u armády spásy co? jestli tohle je reálný tak to je packman graficky lepší než crysis
vi si mislite ze to je spatna hra ale je to omyl nejlepsi hra co muze by vite
CoD4 je super hra fakticky :D tusim skusim aj CoD 2 :D