V našem seriálu, který se pídí po kořenech vzniku velkých herních hitů, jsme si tentokrát vzali na paškál titul našim srdcím blízký. Zaklínač vznikl v Polsku, zaštiťuje ho CD Projekt, který je největším herním distributorem také v České Republice a předloha – romány o Zaklínači od Andrrzeje Sapkowského, jsou nám bližší než komukoliv na Západě. Ač nejde o českou hru, místy je vřelost hráčů vůči ní taková, jako třeba u Mafie či Operace Flashpoint. Proč vlastně nebýt hrdý na hru od našich slovanských bratrů, s nimiž brzy budeme sdílet protiraketový deštník?
Jak už to tak bývá, abychom pochopili celý vývoj a historii Zaklínače, musíme se podívat daleko do minulosti. Konkrétně do roku 2001. Tehdy teroristé zaútočili na newyorská dvojčata, ale stala se ještě jedna, mnohem méně významná událost. Vyšlo Baldurs Gate: Dark Alliance, jakýsi odštěpek slavného RPG na konzole. Pro náš příběh je důležitější, že se tato hra nikdy neobjevila na počítači. Právě této skutečnosti totiž Zaklínač vděčí za svou existenci.
CD Projekt je ve své domovině zavedenou společností, která se začala rozvíjet již roku 1994. Od té doby je největším (s podstatně větším náskokem než v ČR) dovozcem a distributorem her v Polsku. A tato firma již nějakou dobu koketovala s myšlenkou, že bude hry sama vyvíjet. Převod Baldurs Gate: Dark Alliance na PC měl být vstupem do vývojové fáze. Projekt nakonec vzhledem k problémům Interplaye zkrachoval. Poláci už ale byli rozjetí, tak proč nevytvořit vlastní hru! Majitelé společnosti koupili licenci na nejdůležitější fantasy ságu východoevropského literárního prostoru – Zaklínače od polského spisovatele Andrzeje Sapkowskiho. Práce začaly v září roku 2003. Cílem bylo vytvořit epické RPG. Na epické hodnoty se rozrostla také vývojová doba. Dokončení hry trvalo přes čtyři roky, a to na ní pracoval místy až sedmdesátičlenný tým (pro Západ podprůměr, pro Východ velký luxus).
Making of – Story
„Abychom byli přesní, začali jsme s produkcí hned dvakrát,“ vzpomíná vedoucí designer Michal Madej. Nejprve předal CD Projekt vývoj externímu studiu, které ho mělo převést na jakýsi domácí engine. To se ale docela brzy ukázalo jako chybný krok. A tak došlo k založení interního týmu CD Projekt Red, který se do práce pustil zpočátku jen v deseti lidech. Nejprve bylo zapotřebí vyřešit otázku enginu. Majitelé se opět rozhodli nešetřit a pořídili si Aurora engine od BioWare.
Tento krok se ukázal být poměrně prozíravým. Aurora engine už tehdy nebyla žádná špička. Ostatně, byl vyvinut především pro potřeby Neverwinter Nights z roku 2002. Tudíž vypadal poněkud zaprášeně a nakonec nebyl ani tak drahý, přestože v jeho jádru byly solidní schopnosti. A samozřejmě – o akvizici a tím i o Zaklínači začal psát západní tisk. Nejprve to byly opatrné zmínky „o začínajících Polácích a nejistém výsledku“, postupem času se ale Zaklínač do médií dostával stále více a získával pro sebe větší prostor.
Autoři navíc Aurora engine nekupovali na grafiku. „Od začátku nám bylo jasné, že řadu částí enginu budeme muset zaměnit vlastními, moderními technologiemi,“ říká Michal Madej. O hodně důležitější bylo, že balík jménem Aurora obsahoval robustní role-playing systém s řadou databank, skriptovacím jazykem a schopným editorem. „Většina lidí při vyslovení jména engine myslí jen na grafické vyobrazení,“ vysvětluje Madej. „Abych byl upřímný: zrovna tahle část je úplně nejjednodušší.“ Díky Aurora enginu mohl Madej a jeho lidé začít s implementací herního obsahu, zatímco programátoři předělávali grafické technologie. „Samozřejmě jsme v konečném důsledku změnili leccos z herní logiky Aurory,“ vypráví Michal. „Ale tyhle úpravy přicházely postupně v průběhu vývoje.“
Již na výstavě E3 se Zaklínač prezentoval překvapivě pozitivně. Tvůrci vyměnili poněkud opotřebované rozhraní OpenGl za vhodnější DirectX 9 a implementovali do hry vlastní charakterový systém. Jako další velký krok vyměnil CD Projekt mocné Aurora Toolsety za vlastní sbírku editorů a vývojářských programů, které dostali jméno Djinni. Podle Michala Madeje vězí uvnitř hotové hry zhruba dvacet procent původního Aurora enginu. O zbytek se postarali pánové z CD Projektu.
Svět zaklínače Geralta, kterého hráči ve hře ovládají, není žádným vynálezem tvůrčího týmu. Vymyšlen byl Andrzejem Sapkowskim (60), nejznámějším polským fantasy autorem. Na počátku devadesátých let napsal první knihy o Zaklínačovi, jejichž dospělé, ponuré a mnohovrstevnaté vyprávění okouzlilo i hráče za hranicemi Polska. Autor se však na vývoji hry nechtěl podílet. Zejména z toho důvodu, že měl špatné zkušenosti se zpackaným zfilmováním Zaklínače. Ovšem autoři získávali důvěru Sapkowskiho stále více, takže jim vyjadřoval podporu a nakonec přece jen vypomohl s tvorbou mapy herního světa a zodpověděl otázky scénáristů.
Making of – Combat & Magic
Pracovat v rámci licence, která do velké míry určuje pojetí hry, nepovažuje hlavní designér Madej za omezení. Právě naopak: „Licence můžu jenom doporučit. Nejenom proto, že dostanete spoustu vytvořeného designu, ale pomohou také při komunikaci ve studiu.“Každý z členů týmu měl od počátku přístup ke knihám a příběhům. Tím pádem bylo jednodušší vytvořit společnou vizi herního světa a tu pak dodržet. „Můj názor na kreativitu je tento: čím jsi omezenější, tím více jsi nucen myslet kreativně,“ popisuje Madej.
Zaklínač si získal popularitu hráčů kromě jiného proto, že nabízel skutečný dopad hráčových akcí na herní svět. Ty se navíc nepromítaly přímo a v okamžité návaznosti, ale klidně nepřímo a později. Podobně je to s konsekvencemi vývojářských rozhodnutí během cyklu, kdy hra vzniká. „Od začátku jsme věděli, že některé myšlenky se za dva roky ukáží být správnými nebo špatnými a potom možná způsobí velké problémy a nemalé náklady,“ vypráví Michal Madej. A tak tomu také bylo. Zejména pak v případě bojového systému, který se časem ukázal být nepoužitelným. Jeho první prototyp totiž stavěl na symbolech, z nichž si hráči skládali vlastní bojové kombinace. „Bylo to příliš komplexní a docela zbytečné,“ soudí Madej zpětně. Nakonec se boje velmi zjednodušily a jsou částečně automatizované. Podobného osekání se dočkala jednu dobu velice podrobná alchymie. Kromě toho musel tým často vyměnit některé technologie a přepracovat grafiku. „Možná, že jsme k projektu přistupovali trochu naivně,“ vzpomíná Michal. „Nebo lépe řečeno: příliš optimisticky.“ První termín vydání byl totiž stanoven na rok 2005. O tom brzy nemohla být ani řeč.
„Na začátku jsme necítili žádný časový tlak,“ říká hlavní designér. Na konci to bylo přesně obráceně. Mezinárodní vydavatel Atari dával autorům několikrát více času na další vylepšení a posouval termín tu o měsíc, tu o dva. Takhle to šlo zhruba rok. Až v říjnu 2007 musela hra zkrátka ven. Měsíce a týdny předtím byly pro CD projekt Red skutečně obtížné. Autoři si totiž byli vědomi toho, že nestihnou vychytat všechny problémy a bugy, o kterých stoprocentně věděli. Dnes tvrdí, že je kritika příliš nepřekvapila. Navíc se ukázalo, jak obtížné je lokalizovat hru do jedenácti jazyků. S tím se totiž pojily další technické problémy.
Delší vývojová doba se ale týmu přece jen vyplatila. Zaklínač se přes všechny své bugy, a že jich v první verzi bylo, ukázal být velice kvalitní hrou, kterou hráči mnohdy vynášeli do nebes. Nakonec možná ono zpoždění hře pomohlo. Protože kdyby vyšla v roce 2006, musela by se postavit silným konkurentům v podobě Oblivionu a Gothic 3. Koncem roku 2007 panoval naopak nedostatek kvalitních RPG, a tak se dostalo prostoru právě polskému eposu. A to nejen v Evropě, ale překvapivě také v Americe. Dosud se Zaklínače celosvětově prodalo zhruba 700.000 kusů. To je na PC exkluzivní hru velice dobrý výsledek. K tomu nahromadil Zaklínač celou řadu mezinárodních ocenění, mezi nimiž se to hemžilo také cenami za nejlepší RPG roku.
Making of – Art
Michal Madej má největší radost z toho, že se hru podařilo dokončit, a že z ní mají hráči potěšení. Přesto ho ale netěší programový stav hry, a to ani po trojici patchů. Proto se CD Projekt Red vrhnul na tvorbu takzvané Rozšíření edice, která právě vychází. Ta obsahuje mnohem lepší technologické zázemí, kvalitnější interface, rychlejší nahrávání a pár obsahových dodatků. To je podle autorů stav, ve kterém měl Zaklínač původně vyjít.
A jak to půjde dál? Na konverze cizích her už CD Projekt Red myslet nemusí. Dnes patří k nejopěvovanějším vývojářským studiím ve střední a východní Evropě. „Naším cílem je, etablovat Zaklínače jako pevnou součást RPG žánru,“ poukazuje Michal Madej na plány do budoucna. „Stojíme teprve na začátku téhle cesty.“
..už hooodně dlouho sem nehrál něco tak dobrýho. U tohohle sem si koupil i origoš, přece jen šest stovek neni nějak moc. A zrovna teď to hraju (rozšířenou verzi). Polskej dabing, český titule.. ňamka prostě a ta grafika je luxus.. jen možná trošičku delší loadingy, ale nic strašnýho.
Teď jsem to dohrál na normal obtížnost za řád ,a hraju to zas znovu ale za veverky a na hard... Škoda těch bugu atd. a některých nevychytaných věcí ale co už :) ... Každopádně to stojí za zahraní :)
jak muzes ty psonsky zvasty poslouchat :-D cesky dabing, pres to vse jak to s ceskymi dabingy chodi, je nejlepsi. Jeste lepsi nez engl ;-)
Jinak dobry clanek :-)
Zaklinac se vazne moc povedl, oproti filmu ma svet ten spravny fantasy nadech, citite se proste jako by jste tam byli, a hlavne se snadno clovek s Geraltem szije. Cesky dabing se pomerne povedl, jeho ponury charakter daber vystihl slusne, a konecne dle meho, byl geralt prvne vystizen tak jak si dle meho i Sapki predstavoval.... Souboje jsou jednoduche a zabavne, mnohdy sice stereotypni, ale tady jde samozrejme o pribeh a rozuzleni zapletky...... Hodne povedena hra, mnou by dostala minimalne 90%.... Az na ty loady a obcasne zaseky "skraty" se tomu neda dle meho vubec nic vytknout... Vdyt i ta hudba je naprosto fascinujici :-)
Nová pecka na trhu co?
no nwm me tahle hra nic nerika :)) neni to muj oblibenej zanr jinak grafici udelaly peknej kus prace :))
je to asi nej rpg co sem hral a urciete nejlepsi rpg s nejlepsim pribehem co znam nevite jestli ma vyjit pokracovani?? :D
ze ne.... Spise bych pocital ze to skonci jako serie star wars.... ve styl JEDI academy.... ten kdo zna tyto serie scifi a fantasy, zjisti, ze se to od sebe skoro vubec nicim nelisi :-)
ja zaklinace moc nemusim uz jen kvuli tem veverkam:)
je to rpg??
to bych bral takovou hru
Nevim, jestli je to tím, že jsem si dříve stáhl anglickou verzi, než jsem si koupil českou, ale ten anglickej Dubing mi přišel lepší.. Ten českej se mi oproti tomu zdál příliš "uhlazenej"
Ale hra bomba a článek jakbysmet.. 5*
ale vis cim to je? :-) protoze v anglicky mluvici zemi nezijes :-) Tam by ti to totis prislo taktez uhlazene ;-) Ono se to nezda, ale nad ENG dabingem se kolikrat anglani staveji s usmevem stejne tak jako my nad CZ dabingem :-)
Kazdymu jak mu zobak narost...Ceskej dabing je vynikajici, poslouchat to v anglictine je barbarismus, zejmena proto ze hra je udelana slovanskou mentalitou, takze slovansky jazyk se k tomu jiste hodi mnohem vic nez anglicitina...nechapu moderni trend cpat ji uplne vsude, nechapu co je na ni tak uzasneho ze se z vsichni posadit na prdel... Vzdycky kdyz slysim takove ty silacke recicky: No ja hraju hry v orig. dabu voe, protoze je to vostry, a sehnal jsem si anglicky titulky protoze v ty cz to fak jako neslo... " tak se musim smat
me tam vadilo, ze nektere postavy mely dva a vice hlasu :), dokonce i hl. hrdina pronesl par vet jinym hlasem (proste chvili to daboval nekdo a pak chvili zase nekdo jiny-nebo nevim)
trosku mi pripominate deti prominentu co se za komancu od malicka ucili rusky a chodili na ruske filmy do kina a pak na nas machrovali ve skole co jsme za primitivy...jenze misto rude zare nad hlavou vam svitej na zadku hvezdicky a pruhy, a na kozach se holkam houpe osminovej obdelnik spojeneho kralovstvi
kdy postava nereagovala na bojovou (nebo jinou) akci dokud jste sni nepoposli, coz v boji, kde kolem vas bylo hafo maniku bylo velice prijemne (tolik zbytecnych smrti a hlavne to nastvalo, kdyz hafo dlouho predtim jste neulozili), coz me pripomina jeste problem s automatickym ukladanim, ktere nekdy ukladalo co chvili a nekdy hafo dlouho ne
tuhle hru mam a bez pochyb je to nejlepsi hra kterou sem kdy hral
tato hra je vinikajici a hcte by sem si ji za hrat!!!!!
Tuhle hru obcas hraju je to mazec jen me stve jedna vec neni tam skoro zadna volnost to je takove - jinak grafika atd... je supr......
mazec jak svina sem vubec nevedel heh tak to je moooc
hafo
je ta hra taky na ps2??
Protože je původní.. navíc je tam občas leccos co neni v titulkách. :) Za předpokladu, že tomu rozumíš.. když pominu to, že Zaklínač je polská hra, podle polskejch knížek, takže to logiku má. :) Z českýho dabingu sem se málem pos...
njn je to good :-D
no zaklínače sem chvíli hrál a musímříct že mně dost sklamal těžkopádný ovládání a celkově mi to nepřišlo moc dobře optimalizovaný na mym pc (AMD athlon 3800+ x2 2,1 ghz, 1gb ram, n vidia 7300se) se to cvílema sekalo i kdyzse mel vsechno na low detaili vypnuty vyhlazovani a pod a přitom si myslim že můj počítač odpovídá věčině počítačů v domácnsti a u dětí takže prostě Sacred 4ever
je to fakt good game
tato hra je dost debilní ale je to jen můj názor
RPG co sem za poslední dobu hrál, na ovládání si člověk po chvilce zvykne a kromě pomalýho loadingu jednotlivejch lokací to snad ani chyby nemá :).
Mě docela sedl ... a nejlepší hláška Talara ve Wyzimě: "Tak kurva jak, uděláme kšeft nebo jak?" :D U toho jsem vždy brečel smíchy :D
Luxusní gamesa u které jsem ztrávil spoustu večerů. Jediná věc co můžu vytknout je trochu pomalejší načítání lokací.
..witcher me nejak minul..nechytnul spis teda.. :D
Hodně se mi líbily příběhy, které postavy vyprávěli. Myslím že na venkově se ve zkratce vyprávěl celý příběh z knih. Zavzpomínal jsem na dobu kdy jsem to všechno přečetl. Hlášky super akorát anglický dabing to asi musel dost oželet(tím mylsím nářečí a tak)
Do ted jsem byl zastancem Gothicu,ale po koupění teto hry se vše změnilo..mnohem lepší příbech lepší hratelnost,lepší styl boje,mnoho skvělích dodatku ( Defky atd :D ),určite to je nejlepši rpg co kdy vyšlo podle mě je to zatim nepřekonatelne rpg uvídíme c roce 2012 jak dopadne Gothic 4 :D
je to super hta stravil jsem u ni hromadu casu:)
to je fakt :-) asi jsem narodni rasista :-) protoze polstinu povazuju za nejhorsi a nejhnusnejsi jazyk stredni evropy :-) a navic nemam polaky rad jako narod :-p tIM SE OMLOUVAM VSEM CO MAJI POLSKE OBCANSTVI ;) zase tak vazne to nemyslim :-)
vyborna hra a pritom kdyz to byla novinka tak to stalo asi 999kc vydat to amici tak podle toho jak je to dlouhy, propracovany tak si za to uctujou tak 3k jestli je to vubec mozne:D
jedina chyba je otevyrani dveri :D
mam tu hru doma ale jeste jsem ji nehral
Pekna grafika ale hratelnost je hrozna...muj nazor
dve videa mas vlevo..nak to hapruje,pekny
5*
Zaklínač se jako hra velmi povedla, podle mě nej RPG jaký jsem hrál , ale některé věci mě ve hře neseděj.Přečet jsem zaklínače 2krát a ve hře se chová podivně. Vim že tam je že Geralt neví kdo přesně je, ale napřiklad " machrování" na konci pěstních soubojů je trochu přehnaný , stejně tak sekání stříbrnym mečem , kdy Geralt sekne potvoru v saltu. =o) Trochu mě tohle a několik dalších vécí zamrzelo.
S těma pěstníma soubojema vcelku souhlasim. Ale nevim proč by nemoh seknout potvoru v saltu.. mutanti jsou mnohem líp fyzicky vybavený a rychlejší než lidi.. btw. pohyby jsou dělaný pomocí motion capture, takže tohle někdo vážně i dokáže..
to zase ber s rezervou :-) (co se motion capture tyce)
jdu ji hned objednat
je to hustá hra... Ale skončil sem u Bestie:-D
je to fakt skoro bezchybna rpg hra ale proste u me furt boduje diablo2multiplayer,zaklinace sem hral u kamose a taky sem mel to obdobi ze ho za kazdou cenu chci hrat ale po tejdnu me to preslo
Normalne stahuju hry jak dabel ale tudle hru jsem si koupil a nelituju toho sice na zacatku byla hra zasekana a zbugla ale bavila me tedkon po update je to narez .) doporucuju
O zaklínačovi vím snad všechno jenom ta hra mi chybí a nemám na ni požadavky a to mě hodně mrzí.
vedsi hnus sem nikdy nevidel takova picovina
tuhle hru prostě miluju,hodně času sem ztratil hraním této hry a vůbec toho nelituju:)
kupovat si to nebudu xD
no deto
velice solidni narez
tak to si nenacham ujit
silena hra projel sem ji us trikrat :D
Zaklínač je výnimočná hra ktorá sa určite zapísala do dejín hier. Navyše takýto kvalitný dej má len málo hier....
sem to zacal hrat ale nejak me to onudilo tak sem e nato vyprd
tak tahle hra patri k nejlepsim aspon pro me
vypada to hodne huste
Dobrej clanek docela me prekvapilo ze film byl propadak a hra je vyborna... jeste ze ceska lokalizace neni formou DABINGU jako v Assassin's Creed
takove hry nehraju ratši střilečky
je do doba hra ale mne se moc nelibila a nektere rpg mne bavili vic jak tohle
celkem dobra gameska ale akorat ten maly pocet lokaci , loadingy a taky opakujici se lokace mne nakonec ve 3. kapitle odradily.....,ale asi si to casem zas nainstaluju :D
Tohle se polákům opravdu povedlo...Zaklínač je super
nejak me to nebavilo..... nemužu si pomoct ale furt se mi z RPG libi nejvic Fable the lost chaprets (muj nazor)
.
hodne dobra hra fakt ze jo ale na cod to u mne nema :)
blbost
zaklínače prostě žeru hraju ho už po 5 a furt mě to baví. Zvlášť některé hlášky jsou dobré :D:D Třeba: detektiv: můžu vědět, proč hledáš Javeda? Geralt: Řekněme, že Javedova prdel má rande s mojí botou. :D :D :D
Zaklínač super hra dohrál jsem ho a vhšechny 3 urovne proste nej
Nakopu ti prdel a ještě na tom vydělám.... uvidíme ...
zaklínač je skvělá hra ale věřte tomu že knízka je hezci... ja ted bubu cist patej dil
tahle hra je skvělá dohral jsem to už 15x nemužu se dočkat druheho dílu ;D