Není mezi námi nikdo, kdo by neznal legendární postavičku prince z Persie. Já byl před dvaadvaceti lety též zlákán vůní romantických dálek a slunného orientu. Možná za to mohla v mém dětství populární, knižní série Ve stínu Padišáha, od Karla Maye. Nad šesti svazky jsem prožil spousty chlapeckých večerů. Zahrát si tedy novou dobrodružnou hru byla nabídka, která se neodmítá. Prince of Persia se sice mým představám o orientu moc nepodobala, ale naštěstí dokázala nehorázně bavit. Hrdina bez bázně a hany ze stejnojmenné herní série Prince of Persia, je tak moje a ne jen moje srdcovka. Jako blesk z čistého nebe zapůsobila zpráva. Jde o to, že autor perského prince, Jordan Mechner nalezl původní, fanoušky série již oplakané, zdrojové kódy. Jako správný otec série je dal, jak začíná být nepsaným zvykem, k dispozici na internet. Za což mu patří díky!
Příběh legendárního dobrodruha se začal psát už v roce 1989, perem geniálního mladíka Jordana Mechnera. V nadaném týmu Brøderbund přiložil ruku k dílu i jeho bratr a postava prince se zrodila. Svoji světovou premiéru si pak odbyl na Apple II. Za necelý rok vzal útokem i další platformy Amigu, Atari ST a IBM PC. Prince of Persia byla na první pohled klasickou 2D plošinovkou. Tento žánr tehdy zažíval zlaté časy. To co ji od plošinovek odlišovalo, byl exotický, pohádkový příběh a fantastická hratelnost. Každého hráče do nosu hned v úvodu uhodí vůně dálek a zláká dobrodružství odehrávající se ve vzdáleném, východním světě. Právě tam, kdesi v poušti, ze ztraceného města, vyráží místní sultán do války. V jeho nepřítomnosti se zrádný vezír Jaffa zmocní opuštěného trůnu a chystá se, vzít si za ženu krásnou sultánovu dceru. Naštěstí jí z městského žaláře, uprchne na pomoc uvězněný princ. Cesta plná nebezpečí a soubojů o záchranu dívky začíná. Samozřejmě hra končí happy endem.
Nedlouhá hra má jen dvanáct levelů a je limitována 60 minutami. Moc času na záchranu princezny tedy nemáte. Zvuky a grafika hry jsou poplatné své době. Hru tehdy odlišovala, od ostatních plošinovek, její fantastická hratelnost. Nabídla i gradující výzvu, k níž přispěla solidní, ale zvladatelná obtížnost. Hra totiž postrádá, dnes už klasickou možnost uložení, a tak pokud vás zabili, museli jste na začátek levelu. Přes svojí krátkost, se hra Prince of Persia, stala hitem.
Pokračování v roce1993 se dalo čekat. Mělo dlouhý název Prince of Persia: The Shadow and the Flame. Vývojáři příběh volně navázali na konec prvního díl. Otec sultán vrátil z vojenského tažení, je rád, že jeho dcera je zachráněna a chystá se mladého prince zahrnout poklady. Princ ale ví, že není všechno zlato, co se třpytí a za odměnu žádá „pouze” ruku princezny. Žádná rodinná idylka se nekoná. Zlý Jaffa se vrací do děje, má podobu prince, který se proto stává psancem, a chce uchvátit princeznu pro sebe. Princezna tuší zradu a vážně onemocní. Hráč v roli vypuzeného prince vyráží znovu na cestu na záchranu své lásky. Stejně jako první díl je i pokračování omezeno časem, tentokrát celých 75 minut. Ve dvojce najdete rozmanitější prostředí, barevnější grafiku a na potrápení tu máte více nepřátel. Vyladěno bylo i ovládání. Tedy snad vše bylo o fousek lepší a u hráčů slavilo zasloužilý úspěch.
V roce 1999 se objevilo třetí pokračování Prince of Persia 3D, jenž vzešlo z dílny vývojářského studia Red Orb. To bohužel ustoupilo od konceptu plošinovky a podlehlo tehdejšímu fenoménu 3D. Princ z Persie v třetím rozměru působil jako pěst na oko. Důvodem bylo, že duchovní otec princem, již neměl hlavní slovo a na hře jen spolupracoval. Příběh hry je sice zajímavý. Zamilovanému párečku štěstí opět nepřeje. Do hry vstupuje nový záporňák Assan, který chce ukořistit krásnou princeznu, pro svého zrůdného syna. Princ se opět ocitá v zatuchlé vězeňské kobce, která mu však nezabrání vyrazit na záchrannou misi. Ve hře se nově také objeví více druhů zbraní. Hrdina má k dispozici nejen meč, ale také kopí a luk se šípy. Vylepšeny jsou i jeho pohyby, a tak pro něho není problém lézt po čtyřech, plavat, či bravurně střílet z luku. Zajímavé je, že může používat i pár bojových úderů. Hru doslova deklasovalo jen děsivé technické zpracování. Grafika působila hrozně hranatě a postavy měly nekoordinované pohyby. Nebylo proto divu, že hra u hráčů propadla, je to nejhorší díl série. Brrr…
Čtyři následující roky se užuž zdálo, že exotický princ, se už na monitory počítačů nikdy nevátí.
O restart perského prince v roce 2003 pokusili vývojáři z francouzského vydavatelství Ubisoft. Hra Prince of Persia: Sands of Time, započala zcela novou etapu virtuálního života, tohoto skákajícího dobrodruha. Naštěstí do Ubisoftu povolali toho nejpovolanějšího a započali tak novou epochu. Pod vedením vývojáře Jordana Mechnera začala vznikat hra v novém, moderním hávu. Návrat do dvourozměrného světa se sice nekonal, ale i tak hra stála za to. Příběh je opět zajímavý a plný zvratů a dobrodružství. Vypíchl bych jen originální ústřední zápletku. Vše se točí okolo nalezené dýky, s jejíž pomocí, se díky Pískům času, dá vracet čas. To do hry zdařile zasadilo tehdejší herní fenomén bulettime. Postava prince ve hře famózně šplhá po zdech a skáče přes překážky. Je to nejzdařilejší skákačka ve 3D, jaká kdy vznikla. Grafika, i když je kompletně 3D je skutečně fantastická, i celkové ozvučení hry je vynikající. Tohle byl princ, kterého si všichni hráči přáli.
Pokračování veleúspěšných Písků času, se k hráčům dostalo už za rok. Mnozí si tak právem dělali starosti o kvalitu hry. Prince of Persia: Warrior Within vyšel na konci roku 2004. Příběh se posunul o sedm let dopředu. Přestože se princovi podařilo, v minulém dílu vše uvést do pořádku, nezůstalo jeho jednání zcela bez následků. Nastala nechtěná změna toku času. Mezi princem a strážcem času Dahakou vznikne proto konflikt. Princ se rozhodne vše napravit, a tak se vydává na tajemstvím opředený, záhadný ostrov, s časovými portály, kterými se dá cestovat napříč časem. Jejich průchod vám dá jedinečnou možnost hrátek s časem. Při hrdinově boku se objevuje nová princezna Kaileena.
Dýku s pískem už k dispozici nemáte, ale nebudete ji potřebovat. Právě z tohoto ostrova totiž pocházejí Písky času. Hra i celý příběh je laděn daleko temněji, což lze považovat za veliké plus. Warrior Within má propracovanější soubojový systém i parádní komba. Vývojáři nezapomněli obohatit zbraňový arzenál o labužnické kousky. Hra nabízela hráčům vynikající grafiku, s celkově navýšenou brutalitou, ale i fantastickou hratelnost okořeněnou dokonalými souboji s nepřáteli.
Jediné co by se dalo vytknout je nevhodné konzolové ovládání, pocházející z konzolových verzí. S gamepadem si prostě rozuměla hra mnohem lépe než s myší a klávesnicí. Recenze byly nadprůměrné, a tak v Ubisoftu dali zelenou pokračování.
To vyšlo až na konci roku 2005 a neslo podtitul The Two Thrones (Dva trůny). Příběh hry znovu navazuje na události z předchozího dílu. Princ se po úžasných dobrodružstvích na ostrově času, vrací na lodi domů, do Babylonu. Nevrátil se sám, ale i se svou milou Kaileenou. Náhle je Princova loď potopena zákeřnou střelou z katapultu. Kaileena je ve zmatku zajata a nová dobrodružství prince začínají. Princ tu bojuje nejen s nepřáteli, ale jak už název vypovídá, i se svým temným já. Graficky i po zvukové stránce jsou na tom Dva trůny celkem dobře. Bohužel zamrzí opět použité konzolové ovládání. Důvodem bylo, že hra vyšla i na Xbox360 a PS3. Přesto se třetí díl může hodnotit jako velice kvalitní počin. Vypadalo to, že s trilogií už Ubisoft s princem s Persie ukončil spolupráci. Naštěstí pro hráče tomu bylo jinak.
Vydavatelství Ubisoft po čase překvapil oznámením, že se chystá zbrusu nový díl Prince of Persia. Koncem roku 2008 se objevil nový Prince of Persia. Samostatná hra, která nejen že nenavazovala na události z předešlé trilogie, ale ledasco změnila. Nový princ se oděl do nového grafického hávu cel-shade. Což mnozí hráči už dopředu kritizovali. Zastavme se nejdřív u jejího příběhu. Je poměrně jednoduchý. Princ se náhodně, při hledání svého oslíka setká s krásnou Elikou, která je na útěku před svým otcem. Ten, šílený zlostí, zpřetrhá kořeny držící zlého boha Ahrimana. Zlo a zkaženost se šíří říší jako mor a je znovu na princi, aby ho s pomocí Eliky zastavil.
Autoři se pokusili dostat do hry aspoň nějaký náznak nelinearity. Omezeně si tedy můžete vybrat další postup hrou. Společnice Elika funguje i jako nápověda, a tak ji můžete požádat o radu, či směr kam se vydat. Po stránce hratelnosti se nic moc nového, oproti předešlým třem dílům, nekoná. Opět je to v podstatě skákačka, a tak skáčete po zdech, či po nich běháte, ale také balancujete na římsách a sloupech. Princ byl vždycky úžasný akrobat, a pokud se mu něco nepovede, půvabná společnice Elika mu vždy pomůže. Zemřít je zde věc zcela nemožná. Změn se dostalo soubojovému systému, všechny základní pohyby se dají kombinovat do efektních komb.
Princ tu má novinku – rukavici, která slouží nejen na udělení speciálního úderu. Díky ní, se můžete svézt dolů po zdi bez zranění. Funguje to tak, že železné drápy zarazíte do zdi a už jedete. Obrovskou pochvalu zaslouží postava krásné Eliky. Ta nejen, že hru svým kouzlem a přičiněním okořeňuje, je také pro prince parťák, jak se patří. Až na malé výjimky je stále u něj, vždycky připravena pomoci. Vrátím se ještě ke grafickému zpracování celé hry. To je opravdu famózní, tak neuvěřitelně kvalitní cel-shade provedení, až hra budí skutečně umělecký dojem. Vynikající je i její celkové ozvučení. Od Ubisoft je to podle mého, jedna z nejlepších her, kterou si právem můžou zařadit do zlatého fondu. Nebylo divu, že hra měla u hráčů úspěch a recenzenti pěli jen chválu.
Série her o princovi se pak přesunula na nejmenší konzole PSP a Nitendo DS. Nejprve se v roce 2005 na Nintendu DS objevila tahová strategie Battles of Prince Of Persia. Zpracování hry bylo poměrně solidní, ale hříčka příliš fanoušků série neoslovila. Další hra od konkurenčního PSPéčka, Prince of Persia Revelations, vydaná v roce 2006 nedopadla také moc slavně. V podstatě šlo o pouhou předělávku druhého dílu Warrior Within, pocházejícího z moderní série. Bohužel konvenze se moc nepovedla a hra brzo zákonitě zapadla. Do třetice, se Nitendo pokusilo vrátit prince do jeho začátků a koncem roku vydalo nefalšovanou plošinovku Prince of Persia: The Fallen King. Dějově je hra celkem zajímavá a dějová linka se točí kolem nákazy, zlé a temné látky, devastující celé království. Je tedy opět na hrdinovi, aby vytáhl do boje a příběh plný intrik a nečekaných zvratů začíná. Bohužel i tahle celkem povedená hra měla jisté zápory, které ji v očích hráčů deklasovaly. Například nepovedené ovládání, a také celkové ozvučení hry bylo fádní.
Čtyrlístek her na mini mašinkách uzavřeme v roce 2007, vydaným Prince of Persia: Rivar Sword. Druhý PSPčkový (hra vyšla i na Nintendo Wii) titul přímo navazuje na předchozí díl Revelations, což také napovídá, že jde o konverzi titulu Prince of Persia: The Two Thrones. Vývojáři, vědomi si nedostatků předchozího dílu, vyladili ovládání, díky čemuž měl hráč úžasnou akrobacii perského hrdiny konečně zcela pod kontrolou. Ve hře byla ponechána možnost ručního nastavení kamery, přičemž i ta automatická fungovala výborně. Vítanou novinkou byl i multiplayer. Snad právě proto Rivar Sword i přes pár nedostatků hráče přece jen pobavil svou vynikající atmosférou. Princ časem dobil i platformu mobilních telefonů, a tak není problém si ho zahrát prakticky kdekoliv. V roce 2010 vyšla na PS3 kompilace všech tří dílů novodobého prince z Persie pod názvem Prince Of Persia Trilogy: HD Collection a hráči si tak mohli prince užít ve vysokém rozlišení.
V roce 2010 Princ úspěšně zaútočil i na filmová plátna. Americký režisér Mike Newellv, v produkci Walt Disney Pictures a Jerryho Bruckheimera natočil filmovou adaptaci Prince of Persia: The Sands of Time. Na plátně tak ožil první slavný díl z novější trilogie. Kde se sympatický a statečný, do královské rodiny adoptovaný princ, po boku s krásnou kněžkou, strážkyní dýky ovládající písky času, snaží zachránit své i dívčino království před svým zrádným strýcem a neblahým koncem celé říše. Film pobaví celou rodinu a dokonce skončí happy endem.
Princ z Persie má nám stále co nabídnout a doufám, že ještě neřekl své poslední slovo.