Loňský rok byl na novinky v hardwarové oblasti poměrně bohatý. Ostatně jako každý. Vývoj jde kupředu mnohem rychleji než aplikace, mezi nimi i hry, vůbec potřebují. Už nějakou dobu neplatí, že na dva roky starém počítači se nedá hrát. Dá – a docela dobře (samozřejmě záleží, jakou mašinu jste si před těmi dvěma léty kupovali). To jen věčná mediální masáž nedá hráčům spát a nutí je vylepšovat. Moderních technologie ale určitě potěší oko i duši každého, kdo se o ně zajímá. A nepřímo i všechny ostatní. Když už si totiž kupujete nový počítač složený z opravdu kvalitních a vyspělých komponent, vydržíte s ním déle než dříve. Při sestavování je ale třeba hledět na nové trendy. To proto, abyste si náhodou nepořídili něco, co bude za měsíc out, co se ukázalo být slepou uličkou. Proto jsme se bedlivě probrali materiály, které vznikly na základě nedávné výstavy CES (Consumer Electronic Show) v Las Vegas, konfrontovali je s reálnými poznatky a na základě této promyšlené úvahy vám nabízíme náhled do blízké budoucnosti. Zkrátka a dobře – prozradíme vám, jaké v tomto roce nastanou hardwarové trendy.
Grafické karty
Letos se na trhu etablují grafické karty s dvěma čipy. Jako první to rozjede AMD/ATi s Radeonem HD 3870 X2 (zjednodušeně popsáno: dva Radeony na jedné desce) a želízko nVidie bude následovat jen krátce poté, zhruba koncem února. To nese název GeForce 9800 GX2 a skládá se ze dvou spojených GeForce 8800 GTS. Na rozdíl od ATi však nVidia zůstává technologicky zastaralejší, což se projeví mimo jiné i podporou DirectX 10.1 u Radonů. To platí i pro střední třídu, kde se nVidia chystá uvést novinku, která by měla trhat prodejní rekordy – GeForce 9600. Nová generace grafických čipů v podobě AMD R700 a G100 se nachází vprostřed vývoje. První by měl vypuštěn nový Radeon, na který chce nVidia zareagovat patřičně upravenou GeForce. Spekuluje se, zda budou nové čipy podporovat DirectX 11, jež by mělo pro Windows Vista vyjít v tomto či příštím roce.
DirectX 10.1
V rámci prvního Service Packu pro Windows Vista by se měla objevit i revize DirectX, jež ponese označení 10.1 a přinese něco nových efektů. Otázkou je, nakolik bude hráče zajímat. Podle nedávného průzkumu používá Windows XP stále zhruba 80% hráčů, kteří se tak obejdou i bez DirectX 10, natožpak jeho vylepšení. Není divu – jedná se o stabilnější a rychlejší systém na hraní. Service Pack 1 by měl způsobit zvýšenou vlnu zájmu o Visty. Díky DirectX 10.1 budou vývojáři moct psát komplexnější shader programy, samy určovat vyhlazování hran, dojde k povinnému zařazení dosud volitelných vylepšení obrazu a velký důraz je kladen i na tzv. globální osvětlení scény. Problém je v tom, že vývojáři vidí situaci na herní scéně, kdy většině hráčů bohatě stačí obraz ve formátu DirectX 9 a až na výjimky se tomuto stavu přizpůsobují. Her, které by opravdu těžily z desáté verze tohoto grafického rozhraní, je minimum, například Crysis. Těžko tedy najednou začnou vycházet hry vyžadující nebo aspoň významně podporující DirectX 10.1. Zatím nebyl dokončen ani první krok a už je tu příprava na další. Vycházíme z toho, že první velká vlna her stavících na DirectX 10 a možná DirectX 10.1 se objeví koncem tohoto roku.
1024 MB videopaměti
Pokud se něco v oblasti grafiky za poslední dobu opravdu hodně zlepšilo, jsou to vynikající textury, v kombinaci s efekty, jako je reálné nasvícení apod. Ovšem takové textury vyžadují velké množství paměti. Méně než 512 MB na grafické kartě je v dnešní době problém, respektive bude problém v nejbližších měsících. Lepší textury není tak těžké do her zapracovat a na rozdíl od jiných prvků jsou okamžitě vidět. Například GeForce 8800 GTS se 640 MB je zhruba o 25% rychlejší než stejný čip s 320 MB. Podobné ztráty vykazují i 256 MB verze GeForce 8800 GT a Radeon HD 3850. Při nákupu nové grafické karty je proto 512 MB pro rok 2008 úplnou nutností. V high-end segmentu se pak brzy začnou etablovat grafiky s videopamětí o velikosti 1 GB.
Šetření proudu
Energie jsou stále dražší. Tento vývoj dokládá i růst cen ropy, která se začátkem roku vyšplhala až na 100 dolarů za barel. Výrobci grafických čipů a karet tento trend zachytili a pomalu, ale jistě snižují energetickou žravost. Daří se to především díky efektnějším výrobním procesům. AMD/ATi by s řadou Radeon HD 3800 mohla sloužit coby vzor a nVidia se s jádrem G92 nechce nechat zahanbit. Zatím to platí jen o střední třídě grafik, v té vyšší plánují výrobci výkonná monstra až se čtyřmi grafickými čipy v jednom. Ta by si podle předpokladů mohla říct o 300 až 600 Wattů. Dá se ale předpokládat, že i zde se nastávající trend projeví.
AGP na odchodu
Příchod nových PCI slotů na grafické karty nadělal před několika lety vrásky na čele nejednomu vlastníkovi tehdy rozšířených základních desek vybavených pouze AGP slotem. Přechod byl poměrně drtivý, přesto však AGP grafické karty zatím nepřestaly vznikat. Pokud tedy vlastníte starší systém a chcete prodloužit jeho životnost ještě o nějaký ten pátek (ačkoliv lepší alternativou by bylo sestavení zcela nového stroje), máte letos asi poslední příležitost obstarat si relativně moderní grafickou kartu. Například Sapphire nabízí Radeon HD 3850 s 512 MB pro AGP slot. Smiřte se ale s tím, že i tuto kartu střední třídy budou ostatní komponenty – především nejspíš zastaralý procesor – brzdit. Co se týče nVidie, ta už AGP segment zcela opustila.
Procesory
V oblasti procesorů zbrojí na nový rok především Intel s řadou atraktivních Core 2 procesorů. Všechny využívají úsporné 45nanometrové jádro Penryn. Cenové rozpětí u dvoujádrových procesorů by se mělo pohybovat mezi 3500 Kč a 6500 Kč. Čtyřjádra pak začnou zhruba na 6500 Kč a vystoupají až ke 13000 Kč. AMD se chystá zrychlit své Phenomy X4. V dubnu se objeví nejvýkonnější model Phenom 9600 s frekvencí jednoho jádra 2,6 GHz. V prvním čtvrtletí by se mělo objevit i první čtyřjádro s cenou pod tři tisíce. Bude se jmenovat Phenom X4 9100 s taktem 1,8 GHz. Stejně tak hodlá AMD uvést na trh trojjádrové procesory. Tato společnost však stojí před hodně těžkým úkolem. Pokud se hned zkraje roku nepodaří zvyšováním taktů a lehkými úpravami jádra zaútočit na výkonnostní pozice Intel, bude jediným východiskem agresivní cenová politika a výrazně nižší ceny. To je sice krátkodobě výhodné pro zákazníky, ovšem špatnou finanční situaci AMD to ještě zhorší. Dalším nemalým problémem je pro AMD rychlost, s jakou Intel uvádí nové technologie. Ten totiž chce právě uváděné Penryny již koncem roku nahradit novou, avšak plně kompatibilní architekturou Nehalem. Zatím se nezdá, že by mělo AMD v záloze adekvátní odpověď.
Několik jader
Procesory s jedním jádrem se v roce 2008 hodí jen pro naprosté šetřílky, kteří kvalitní výkon obětují na oltář několika málo ušetřeným tisícům. Něco si na něm ještě zahrajete, protože stále mnoho her – především těch od menších studií – netěží z více jader, ovšem právě letos by se poměr mělo konečně přelít ve prospěch vícejádrových procerů. Už dnes ale prakticky každá vysokorozpočtová a dobře vypadající hra dvoujádro využije. U špičkových her tedy letos půjde o proces, na jehož konci se začnou vyplácet i čtyřjádra. Již zmíněné trojjádro společnosti AMD by přitom mohlo být jakýmsi mezistupněm a překvapivým černým koněm trhu. AMD totiž vychází z předpokladu, že i když vznikne hra využívající více jak dvě jádra, opravdu málokterá vytíží naplno všechna čtyři (zatím to je tedy jen reklamní tahák). Díky úspoře na jednom jádru, která se pak na výkonu příliš neprojeví, by společnost mohla mít v rukávu rychlý a levný trumf. Ovšem Intel má v záloze dost možná ještě větší bombu. Speciální technologie, na níž staví procesory Nehalem, přináší virtuální zdvojení jader. Reálné čtyřjádro tak při některých, obzvláště paralelních procesech, bude moct vystupovat jako osmijádro. Á propos – skutečných osmi jader v jednom procesoru se letos nejspíše nedočkáme, ovšem už začátkem příštího roku bychom se s nimi měli pořádně vyřádit.
Více výkonu, stejná spotřeba
Jak AMD, tak Intel slyší na znamení doby a snaží se své procesory zbavit energetické žravosti. Jedním z důvodu je již zmíněná rostoucí cena všech energií, druhým potom jednodušší a tišší chlazení. Například Phenomy dokáží automaticky podtaktovat každé ze svých jader, pokud jeho výkon zrovna není třeba v plné síle. Intel plánuje něco podobného až pro nadcházející Nehalem, v technologické pokročilosti však půjde ještě dále. Jednotlivá jádra se nejen podtaktují, ale dokáží svou frekvenci také automaticky zvýšit. A to tehdy, když pracují s aplikací – například hrou -, která nevyžaduje všechna čtyři jádra, ale pouze dvě, jež by se jí hodila s vyšší frekvencí. Celková spotřeba proudu nevzroste, pouze se přerozdělí priority. Intel své aktuální procesory vyrábí 45nm technologií, která umožňuje vyšší výkon při stejné spotřebě jako předchozí generace, popřípadě stejný výkon při mnohem nižší spotřebě. AMD přejde se svými Phenomy na 45nm výrobu ještě letos.
Příště
Tímto jsme si probrali trendy, které nás letos čekají v oblasti grafických karet a procesorů. Ovšem to zdaleka není vše, a proto připravujeme druhý díl, jenž se bude věnovat výhledu na základní desky, operační paměti, mechaniky a také notebooky, které nabízejí i hráčům stále větší komfort. Máte se tedy na co těšit – zůstaňte s námi.
nečetl jsem to celé, ale zítra cto checknu pěkné
tech 100$ za barel bylo spusobeny jen nakym magorem kterej koupil ropu strasne nad cenou a hned je s velkou stratou prodal... takze to neni moc smerodatny
Jak to tak vydím chce to celej novej comp :))
..bude platný, až pojede na Linuxu. :) Což se stane až někdy za hooodně dlouho, spíš nikdy. Ale nevim jestli je tak pomalej DX10 nebo to brzdí natolik Visty.. každopádně je to neadekvátně pomalejší než DX9. Přitom veškerej zisk z DX10 je skoro žádnej..
V článku bylo napsáno, že hry podporují dvojjádra, ale čtyřjádra nikoliv. Musím nesouhlasit, aplikace je napsána na X jader, ne na 2, nebo na 4 (to by se nadřeli pořád přepisovat kódy a museli by si vybrat, jestli bude podpora pro dvoj, nebo čtyřjádra). Není to tedy jen reklamní tahák a celý výkon čtyřjádrového procesoru využijeme například u sli, nebo quad sli (CF...), kde už dvoujádrový procesor nestačí zásobovat grafiky. Autorovi doporučuji testy procesorů na www.ddworld.cz , kde bylo jasně dokázáno, že čtyřjádra se ve hrách využijí.
Ty se stavají každému, tak jen pro shrnutí. Druhá věta: "statně jako každý. Vývoj jde kupředu mnohem rychleji než aplikace, mezi nimi i hry, vůbec potřebují.", na konci nedává smysl. Pak někde u Radeonů máš pouze Radonů, nevím nevím ale radonová grafická karta, asi nic pro naše zdraví. Jinak hezký článek :-)
"To platí i pro střední třídu, kde se nVidia chystá uvést novinku, která by měla trhat prodejní rekordy - GeForce 9600."
Omg, dyť tu byl nedávno test 9600GT a ukázal jak nehorázně odlehčená ta 9600 je, tak proč by měla trhat rekordy, když stojí oproti 8800GT za starou belu? Anebo tady cucáte nesmysly z prstů?
Tyhle obrázky jsou na netu tak profláklé, že z toho musí být lidem už mdlo... Co takhle příště použít něco co Google nevygoglí na prvních 5ti místech?
Hmm tak newím ale zdá se mi že to bude tenhle rok pořádnej nášup.A hlavně bude zase za co utrácet ;-) Myslím, že do konce roku přijdou určitě ještě s něčím novým o čem jsme neslyšeli.
Mam úplně nový pc intel 3,2 Ghz RAM 1024 gr. karta radeon x 1550(256mb) a instaloval jsem need for speed pro street demo z netu a lagovalo semi přitom všechno převušiji. Nevíte proč?
podobnou sestavu mam taky a uz to stoji za prd... letos bude muset bejt hold upgrade
Radeon HD 3850 s 512 MB pro AGP slot. Myslite že by mi to šlo Pentium4-3 Ghz, 512mb ram, MSI 865PE Neo2-P-zakladni deska z vystupem AGP??????
Tak jestli jsi to zkoušel na nejvyšší detajly tak se ti nedivím, že se ti to laguje, u středních si myslím, že to pojede jen tak tak čistě, ale na nejnižší by se to mělo ještě rozjet vpohodě...
Pokud chceš grafiku pro AGP tak je to ta nejsilnější volba, takže proč ne...
rekl bych, ze obrazky jsou pouze ilustracni a pro clanek staci. Jestli hodnotis clanky jen podle obrazku, tak je mozna cas prejit na beletrii pro dospele...tam nejsou obrazky na kazde strane.
no, nemas tak uplne pravdu, aplikace neni psana obecne pro x jader, kazdy kdo programuje paralelni pro vic jader musi vybirat, kery jadro, ktery registr z ktereho jadra bude vyuzit, jedina hra, ktera je jakztakt "optimalizovana" pro 4 jadra je Half-Life2:EpisodeTwo, jinak pokdu vim vetsina novejsich her vcetne crysis vyuziva jen 2 jadra, do budoucna se 4 jadro rozhodne hodi, nove aplikace bude na ne stavene, maji malo spotrebu, tze si myslim, ze koupe 4jadra misto 2jadra je jasna vyhra, to ze hafo lidi rika, ze vetsina aplikace prave 4 jadra nepodporuje, jak rika beermonster, je sice pravda, nicmene v dohledne podporovat urcite bude
Kup si novej komp, na nic jinýho než dvou-jádrový procesory to nemá význam.. Do AGP má dneska smysl možná tak x1950..
ja mam tyden starej komp ale vubec tomu nerozumim, kdyz mam procesor 2x2 GHz pamet RAM 4GB a grafickou kartu nVidia 8800 GT je to hodne dobry nebo na blby?
ale fuj. Tak jakto, že Winrar podporuje dvojjádra i čtyřjádra? Co takový 3DSMax? Cinema? Všechny tyhle programy plně podporují dvoujádra i čtyřjádra. Budou klidně podporovat i čtyřistajádra. Neříkej mi, že Winrar nepodporuje čtyřjádra, když oproti dvoujádru na nižší frekvenci má čtyřjádro vyšší výkon a nakopak dvoujádro má vyšší výkon při nižší frekvenci oproti jednojádru. Vybrat si nic nemusí, logicky je psán Winrar pro x jader.
Radši dražší dvoujádro, nejlépe AMD Black Edition, než 4jádro
Já mám jedno jádro a po tech létech už nestíhá skoro ani ten winrar xD
mas bud zastarale informace, nebo jsem nepochopil tvuj styl psani, nebo jsem v predstihu:) 3870X2 tu uz chvliku je 9800X2 je jednoduse propadak-trojsotovej chladic, spotreba odhadem 200W(!!!)...9600 by mohla byt lepsi... Jenomze ATIny ted na rozdil od procesoru drti co muze, coz by se mohlo projevit cenami:)
si vzpominam ze kdyz uz byla 6600GT a x800GT0 tak tvrdili ze uz jsou to posledni grafiky na AGP a vidime jak to dopadlo delali se dalsi ale tak jednou to skoncit musi ale kdo vi AGP se zda byt nesmrtelne :)
Mno Grafika je v pohodě , procesor je blbej.... a ramek mas pro změnu zbytečně moc. .. máš vůbec 64bit systém ?
jednojadrovy athlon 64 3200, 2 GB ram v dualu, grafarnu ati x1950 pro 512 MB v AGP, desku dfi lanparty nforce3 a prehraju na tom vsechny nový hry, vetsinu na plno, crysis jsem hral na stredni az ten konec na ty lodi jsem stahnul na nizke detaili, jinak jsem zpokojenej. Novej comp planuju tak za rok, mozna dva podle situace. Myslim ze kdyz clovek kupuje skutecne vykone a kvalitni komponenty, tak to chvili vydrzi.
text komentare
http://cz.iq-test.eu/?d=4849
- udělejte si nejlepší celoevropský IQ test vytvořen předsedou Mensy ČR a porovnejte výsledek s ostatními
- NEBO se staňte dealerem jako já a vydělávejte jednoduše peníze, fakt to funguje!!!
Drive jsem se v tomhle vyznal, ted uz skoro ne, ale zajimalo by me jakou budou mit tyhle procesory apod zivotnost, jedou uplne nadoraz a myslim si ze tak za 2-3 roky,tesne po zaruce zacnou zlobit:)
mám 4,2 Ghz Ram 2,5 G,Grafická karta NvidiA GEforce 8500 GT S (512MB). LoL :)
Je tadle sestava dobra za ty penize co mam ?
ZAKLADOVKA.........: ASUS M2-CROSSHAIR, nForce590 SLi MPC, DDR2 800, 2xPCIe x16, SATA II RAID, FW, USB2.0, 2x GLAN, 8ch audio, scAM2
PROCESOR..........:AMD Dual-Core Athlon A64 X2 6400+ Black Edition (125W), 3200MHz,socket AM2 (Windsor) (3,2GHZ)
GRAFIKA...........: XFX Extreme Edition NVIDIA GeForce 8800GTX (600MHz), 768MB DDR3 (1900MHz) 384bit, PCIe x16 2.0, SLi, 2x DVI.... 768 MB DDR3, 384-bitová sběrnice
ZDROJ........: 700W, ATX2.2, aktivní PFC, 2x PCIe, 4x SATA, 135mm ventilátor, (Gamer Edition)
Dale 2G ram ale to je nepodstatny ....:) Bude mi todle k sobe ladit ? časem chci koupit druhou 8800GTX...tak mi prosim napiste jestli to bude takhle dohromady i stou druhou grafikou pracovat..... Predem dik vsem za odpoved!:D
todle uz neplati mam Striker extreme(Asus)atd. nechce se mi to psat cus
Krasny clanek diky...
mi prijde jako vtip od nvidie