Když NCsoft společně s ArenaNet představili svůj koncept MMORPG GuildWars, dostala se tato hra okamžitě do popředí v hledáčku hráčů. Vlna zájmu měla mimo jiné důvod v neexistenci měsíčních poplatků, což bylo (a stále je) velmi nezvyklé. Aby se profesionální MMORPG se vším všudy prodávala pouze za cenu krabice, to se prostě nedělá. A tak hned po vydání měly GuildWars fenomenální prodejní úspěch. Od té doby už nějaký ten pátek uplynul a dočkali jsme se dvou samostatně hratelných datadisků Factions a Nightfall, nesčetně turnajů a skoro čtyř milionů prodaných krabicových verzí. Absence měsíčních poplatků sebou nese autorům ještě jednu výhodu, neexistují neoficiální servery jako u ostatních MMORPG, protože prostě nejsou potřeba. Na druhou stranu, ale musejí autoři hru a její správu nějak financovat, což se v případě GuildWars děje pomocí zmíněných datadisků, které však nejsou povinné pro hru. Za tuto cenu se ale správci o hru starají v pravdě perfektně, stačí si pročíst oficiální update list a nenajdete jinou hru s poměrem cena/herní čas jako tato.
Další odlišností, která odděluje GuildWars od ostatních MMORPG je nezapírané zaměření na PvP. Boje živých hráčů mezi sebou jsou hlavní náplní hry a PvE (příběhová část) je pouze prostředkem, kterak získat nové skilly a vytrénovat si postavu na maximální dvacátou úroveň. Příběhová část se skládá ze série misí, které na sebe navazují a jsou pospojovány sérií primárních úkolů. Ty můžete plnit buď sami, nebo s dalšími živými kolegy. Toto je další výhoda GuildWars, i když nenajdete dostatek živých společníků pro plnění úkolů nebo misí, můžete si vždy najmout počítačem řízené pomocníky (takzvané henchmany), kteří mají velmi dobrou umělou inteligenci (která je stále vylepšována) a kteří jsou lidským pomocníkům zdatnými sekundanty. K henchmanům přibyli v Nightfallech i hrdinové, což je jejich obdoba a dostaneme se k nim později. Kromě hlavních úkolů, jsou tu i desítky vedlejších a další možnosti jak vybít své hráčské požadavky.
Jakmile vás přestane PvE bavit, určitě se podíváte do PvP. Dobré je, že do PvE v podstatě vůbec nemusíte zavítat. Pokud chcete, můžete si přímo jednorázově založit postavu pouze pro PvP a začít ihned hrát. Dokonce je v prodeji PvP balíček, který vám umožní hrát jen PvP a nic jiného. Každý kdo se okrade o PvE, ale přijde o hezké zážitky a možnost získat nějaký ten bonus do PvP, který se dá získat jen v PvE (například hezčí zbraně a brnění). Hráči se mohou spojovat do Guild (bez toho se ostatně nedostanete do některých soubojů) a následně do Aliancí a společně pak hrát PvP. PvP arén je k dispozici několik.
Team arena – hraje se v týmech čtyři proti čtyřem v několika různých arénách, které se odlišují svým tvarem a odlišností boje. V každé narazíte na nějaké překážky typu pichlavé korály, bažiny a podobně. Za deset výher v řadě je jeden Gladiator bod, který se vám započítává do titulu (o těch si povíme za chvíli).
Random arena – Naprosto stejný princip jako u Team areny, s tím rozdílem, že nemusíte vlastnit žádný team, ale při spuštění bitvy dostanete tým náhodně nalosovaný.
Heroes ascent – Bojuje se ve skupinách osm na osm (chvíli bylo 6v6 což je podle mě lepší, protože když už se sejde 8 lidí tak jsou hrát GuildBattle) na několika velkých mapách s úkolem obsadit centrální portál pomocí hlavního NPC a udržet ho do vypršení časového limitu. Na každé mapě je způsob dosažení výsledku odlišný a také počet týmů, které jdou proti sobě se mění, od dvou až po čtyři. Za výhry se dostávají famy, které se opět započítávají do titulů. Krom toho, výhra v hlavní mapě nazvané Hall of Heroes je považováno za poměrně prestižní záležitost a navíc je tím umožněn přístup do speciálních lokací pro daný světadíl, ze kterého pochází výherce.
Guild Battle – Nejprestižnější bitvy v GuildWars. Hraje se osm na osm na velkých mapách, které přísluší každé guildě (každá guilda si může zvolit jednu mapu jako svou základní). Zde se projevuje propracovanost taktiky, volba buildu (viz dále) a zkušenosti týmu. Naprostá nezbytnost je hlasová komunikace. Ty nejlepší guildy se utkávají v celosvětových turnajích a získávají ocenění jak ve hře (zde mají své pamětní desky) tak v reálném životě. Delší dobu se na špici drží korejské a americké guildy (The Last Pride, Esoteric Warriors, Warmachines), ale i naše malá země má své zástupce v prvních stovkách top guild – například Pilsner Urguel Guardians (PUG), Necroraiders (Nr) nebo Kudly v Zádech (KvZ).
Aliance battle – Tento „mod“ se objevil společně s Factions a bojuje se o území z tohoto datadisku. Svět GuildWars se rozdělil na dvě aliance – Kurzikové a Luxoni, kteří mezi sebou bojují na několika typech map, kde vždy jde o zabrání co nejvíce portálů. Hraje se ve třech teamech po čtyřech lidech a za vyhrané body si velké guildy mohou kupovat města.
Hero battles – Hrdinské souboje přibily až v Nightfall, kde se prvně objevili Hrdinové (viz dále). Hraje vždy jeden živý hráč a jeho tri hrdinové a opět jde o ovládání portálů. Herní styl je stejný jako u alliance battles, ale s rozdílnou taktikou, protože je třeba ovládat počítačové pomocníky. Tento herní mod nyní zažívá velký zájem hráčů, především díky spuštění oficiálního žebříčku.
Jek je vidět, hráč chtivý PvP má opravdu na výběr. Unikátní na PvP a vlastně na celém GuildWars je také možnost vzít si do boje jen 8 vybraných skillů. Vždy není lehké si vybrat protože celkově je na výběr z deseti různých povolání (která se dají navzájem kombinovat a máme tak 90 různých kombinací) a skillů je v současné době zhruba tisícovka a s každým datadiskem přibývají další. Této osmici se říká build, a vytvořit dobrý a vyvážený build je doménou těch nejlepších hráčů. Jeden build sám o sobě ještě nic neznamená a při hře v týmu musí být sladěné všechny buildy, jinak team nemá šanci na úspěch. Schopnost perfektně sladit skilly a taktiku je to co odděluje průměrnou guildu od špičkové guildy.
Nyní se společně podívejme na zásadní updaty, které se objevili v průběhu celé historie GuildWars.
Jako jeden z největších přídavků bych zmínil Hrdiny. Jsou to vlastně vylepšení henchmanové, které si může každý personalizovat dle své potřeby. Můžete jim nastavit build dle výběru, koupit lepší zbraň a lepší brnění, nastavit stupeň agresivity a poslat je kam chcete a oni na vás počkají. Je to výborný krok pro ty, které mrzí když se jim uprostřed plnění úkolu odpojí živý člověk a nechá je na pospas, nebo kteří jsou spíše samotářští. Využití najdou také ve zmíněných Hero battlech, které se čím dál více stávají pevnou součástí hry a dokonce už je v plánu i velký turnaj. V provozu je i žebříček velmi podobný tomu v Guild battlech, který vám automaticky volí soupeře podle vaší zkušenosti a schopností.
Další zásadní změnou je možnost uložit si buildy, což je funkce, po které dlouho hráči volali. Nemusíte si tak pamatovat, nebo zapisovat své nastavení, ale prostě si je uložíte jako malý soubor na disk, a ten můžete posléze posílat kamarádům, archivovat nebo zveřejňovat dle libosti. Dokonce je možno ho posílat přímo skrz hru do chatu nebo přímo jako template, který si přijemce rovnou uloží. S touto funkcí jde ruku v ruce možnost „vyrábět“ si PvP vybavení za chodu. Dříve jste museli vždy znova vytvořit celou postavu i s vybavením a dnes na to máme hezký interface, kde si lze vše přehledně navolit a samozřejmě uložit pro budoucí použití stejně jako skilly.
Velkým zlepšením prošla práce se skilly. Krom jejich ukládání je nyní k dispozici velmi přehledný interface, kde si nastavíte atributy postavy a build. Skilly si můžete vytřídit, zobrazit v matici a dokonce si již můžete při boji prohazovat pořadí skillů, což dříve nešlo. Krom tohoto se konečně podařilo aspoň částečně přizpůsobit hru tak, aby hráč, kterému hra spadne, nebo mu na chvíli vypadne internet, nebyl automaticky zrušen ze hry, ale mohl se do hry do určitého limitu napojit zpět. Ne vždy to funguje stoprocentně, ale je to určitě dobrá funkce.
Dočkali jsme se taky několika klasických eventů jako je Halloween nebo Vánoční oslavy. Součástí vánočních/novoročních oslav byla možnost hrát souboje v koulované, což byly v podstatě random arény se speciálními skilly (vyvolání laviny, hod koulí). V podobném duchu veselých hříček se nesla nedávná akce u příležitosti oslav příchodu nového čínského roku, kdy se závodilo v převleku za brouka ala závody autíček. Autoři také nezapomněli na velikonoční svátky kdy jsme mohli “ulovit” čokoládové zajíčky. Pravidelně se také objevují víkendové akce – dvojnásobná šance na padnutí zelené věci, dvakrát více bodů za výhru v bitvách a tak.
Jen drobnou zajímavostí je, že postavy v animacích konečně otevírají ústa 🙂
Do budoucna si ještě všichni přejeme, aby se ještě objevil nějaký aukční nebo tržní systém, kde by hráči mohli prodávat a kupovat předměty bez nutnosti stát ve městě a vyřvávat v chatu o prodeji nebo nákupu. Možná se něco objeví v nově představeném datadisku Eye of the North, který má vyjít v zimě a má být prvním samostatně nespustitelným datadiskem především pro high-level hráče.
Čím zakončit toto shrnutí světů GuildWars? Snad jen informací, že autoři už mají v hlavě nové zcela rozdílné pokračování s číslovkou dvě, kde dojde k naplnění většiny proseb hráčů, a která by se mohla stát novou mmorpg modlou. Více informací o GuildWars 2 čekejte v samostatném preview.
Několik linků pro ty, kteří chtějí další informace
GW wikipedia – Informace úplně o všem z GW.
Oficiální stránka – Vše co člověk může od oficiální stránky čekat.
Česká fan stránka – v dnešní době již bohužel málo updatovaná, ale pro začátečníky slušná.
skoda tehc obrazku, ze maj tak titerny rozliseni. tezko si clovek z toho udela obrzek o grafice, ale jinak nice clanek
Grafika je dost bra... a ani to celkem neseka.. xD a to mam slabej komp.. Jinak GW vrele doporucuju.. Jak tam nejsou mesicni poplatky .D tak je hned radost hrat
Heroes ascent 8v8 asi uz 1 mesic .) a samozrejmne ze neoficialni servery na GW existuji :)))
..akorát ta absence dost velkýho světa jako je ve WoW by mi asi silně chyběla. PvP je určitě skvělý, ale to dam na druhou stranu přednost střílečce.
Pěkně sepsanej článek ;)
Ano, skutecne je Heroes Ascent uz asi dva tydny zpet na 8v8. Vim o tom, nicmene tenhle clanek vznikl uz pred delsi dobou a pri upravach jsem si bohuzel zrovna tohohle nevsiml. Omlouvam se, rano to bude opraveno.
hele nechteli by ste dat guilda na Gamepark ucim se nemecky a kdyz hraju tak se tam moc nviznam takze =)))
hezkej clanek nechtel jsem nejak rejpat stim HA :/
ak si chcete kupi gw tak rozhodne naj je tyria
a k tým svetom neviem aky je velky svet wow (myslim 2 ostrovy) ale gw ma 3 obrovske krajiny a planuje sa 4 :D
Malinko, recenzisti maj hodně zkušeností, který MoRPG by jsi doporučil - žadné poplatky (jen koupě originalky), nebaví mě farmaření = žere to čas, ale přesto PVE chci, ale ne takové měřítko jako je u L2(wow) . Aby to mělo super grafiku. Má tato hra v dnešní době další konkurenty? (neřadit L2 a Wow - měsíčni poplatky, free servry sem netahat)
Až na ty nadávky musím souhlasit , WoW je rozhodne rozsahlejsi a už je tam i další "ostrov " :) A co do herních možností je zcela jinde než GW.
Nechapu co zase řešíte, srovnávat GW a WOW je jako srovnávat auto s lodí. Jsou to naprosto odlišné hry s rozdílným přístupem k tématu a právě díky své rozdílnosti patří obě ke špičce v MMORPG, rozhodně to neznamená, že jedna nebo druhá je lepší, prostě jiná.
Celkem dobre recenze ted zacina dostavat Lotr: Online, dostal na jednom zahranicnim portalu 9.2 z 10, je tam trochu jiny system hrani a necha se koupit dozivotni ucet (pak uz neplatis mesicni poplatky). Dale tusim jeste funguje zcela zdarma hra Mu online, ktera se neustale vyvyji a je pomerne zabavna ale nevim jestli by ti vyhovovala. Jinak si ted zadnou nevybavuji, pockej na GuildWars2, pokud to vyjde, bude to idealni mmorpg :)
Není co dodat ranger a Elementalista jsou RullZZZ:D
Lotro je dobrý. Osobně se mi líbí a myslim si, že dotahuje to, co je ve WoW třeba jenom nakousnutý. Třeba krafting, promakanější komunity systém, lepší personalizace postavy. V neprospěch lotro mluví oproti WoW zatim nějak ne moc extrémě velké herní oblast, to by se ale měsíc od měsíce mělo měnit pomocí přídavků, z nichž by měla být většina zdarma s občasným velkým placeným. Taky potom to, že lotro se musí pevně držet předlohy, takže co se herních ras, druhů mountů a jiných rozšíření tohodle rázu týče, nebude ve výhledu lotro do budoucna až tak flexibilní. Na druhou stranu půjde o super příběh a skvělou rostoucí krajinu s množstvim nových a nových questů.
Malinko asi se "opravdu vyznas" v ceske GW scene... sice hezky ze si uvedl PUG, NR a KVZ ale jaksi si zapomel na L I Z Z A R D S kteri se momentalne drzi na 30 miste a ostatni CZ/SK guildy jsou hooodne za nima... navic jsme se umistili na 12. miste ve winter cupu, kde nas predstihli jen NR kteri skoncili na miste 8.... ostatni CZ/SK se neucastnili z duvodu spatneho umisteni... Jen tak pro upresneni.. a pro tvoji moznou obhajobu ze si uvedl pouze nektere CZ/SK guildy... hezky ale asi by se nemelo zapominat na jednu z nejlepsich, ne-li nejlepsi CZ/SK guildu... To by se dalo v urcitem slova smyslu prirovnat k tomu jako kdyby si psal o CS a zapomel si na neophyte ... taky by to bylo divny co? ;)
Ve výpisu top českých guild jsi nejak opoměl na L I Z Z A R D S [Lz]. momentalne sou z čechu nejlepsí, celkově rank 30. Na www.guildwars.cz je koneckoncu cz/sk ladder. A add GW2 - u gw2 pravděpodobně poplatky budou...
se na nekoho zapomene, tenhle clanek je napsanej uz delsi dobu takze se ted muze malinko lisit. Nicmene jste se doplnili takze se nic nedeje a sami dobre vite ze ty pozice na prednich prickach se meni pomerne casto. A u GW2 pravdepodobne poplatky nebudou viz. preview v aktualnim cisle casopisu level, info o hre na hrej.cz a cituji z games.tiscali "Na závěr doplním, že autoři počítají s podporou DirectX 10, byť ho hra nebude vyžadovat, a že podobně jako první díl nebude ani Guild Wars 2 po hráčích chtít pravidelné měsíční poplatky." . Takze nebudou.
..GW nemá žádnou "špatnou" stranu, že? Nic nemrtvého, démonického..
dobře no ja slyšel že to spoplatneny bude ale to je vedlejši:-)
to hilton: btw vis ze prodavat ucet je nelegalní? a kdyz uz, tak si to prodej nekde jinde a nespamuj tady komenty...
To co se mi na GW líbí jsou autoři, kteří se snaří dělat to co hráči chtěj. Například HW Nároky. Minimální sou Win 98, PIII 800MHz, 256 MB RAM a Grafika s 32MB RAM například Radeon 8500. Já mam PIV 2.0GHz, 512 Mb RAM, a Radeon X1300 256Mb RAM. Nic si namlouvat nebudem žádný dělo to fakticky neni a hra jede bez záškubu (pokud nejsem v přelidněnejch městech jako LA nebo někdy Ascalon) na plný detaily. Dále měsíční poplatky. Vždycky sem chtěl hrát MMORPG, ale nebyly prachy abych nejaký dva měsíce platil skoro tisícovku. To si radši koupim jinou hru. A Guild Wars Togle řeší. Ne každej je natolik finančně schopnej aby mohl každej měsíc zaplatit zhruba 500 Kč. Za 600Kč lze např. pořídit Oblivion což je pro někoho lepší než kdejaký MMORPG. Dále někomu vadí že není vyšší lvl než lvl 20. NJ ale ty potvory mají na určitym místě určitej lvl a aby byl lvl 30 tak to by se musel uděla další kus světa. A ani na max lvlu to neni žádná hračka! Pokud chcete aby vám padal nejdraší rare matroš ve hře tak si musíte zajít do Underworld a za vstup se platí! (herníma prachama pro začátečníky :] )A i na lvlu 20 je to těžký jak svi*ě, páč sou tam potvory na lvl 25 a je jich např 5 na jednoho takže pokud nejste opravdu dobří hráči tak nemáte šanci! Ale GW má samosřejmě také stinné stránky. Např mise, ty sou dost nudný až na nějaký ojedinělý. Příběh je trochu slabší, ale to nevadí, protože hra je hlavně PvP, ale i já spíše na PvE mám pořád co dělat, např farming. Nebo sbíram vzácné zbraně runy a jiné itemy. Zkrátka pokud jste začátečník Guild Wars je pro vás jasnou volbou.
PS: Zajímalo by mě kde tady ten někdo (nevim jnak se menuje) vzal neofficialservery, když je to téměř nemožný. Jestli si je našel tak napiš a já seti samosřejmě omluvim, ale z principu je to téměř nemožný. Moje ICQ: 450-104-029
To Free: Jestli se Freeman z Cpcz tak zdravim, jestli sem se zpletl tak sry :) Teď speklulovat jestli to bude zpoplatněný nebo je jedno páč to vyjde až za dva roky... A stejně, proč by to zpoplatňovali? Vždyť právě na to nalákali hráče a když to zpoplatní tak je zase "odlákaj"
PS: Hraju za W / Ele - Michael Irisek
Jedna z těch lepších recenzí na GW, hlavně proto že jí psal hráč, co jí delší dobu hraje.
Co se týká zmiňování guild apod., tak je logické, že autor čerpal z faktů v době psaní recenze, což se dalo vyčíst i ze zmínky o Last Pride, která už ve hře delší dobu nepůsobí. V tu dobu byla situace jak na světové, tak Cz/Sk scéně jinší než je teď, co se týká pořadí guild.
Jinak co se týče poplatků za GW2, tak má malinka pravdu. Opravdu nebudou a Gaile to hodně zrůdazněně psala na různá fan fóra.
Poplatky nebudou viz. 4 veta teto tiskove zpravy:
http://www.guildwars.com/press/releases/pressrele
ase-2007-03-27.php
Jen par detailu k teto recenzi. Pokud budem striktni, tak oznacovat GW za MMORPG je moc silny kanon. Lepsi a presnejsi je pouzivat oznaceni CORPG - Competetive Online Role Playing Game.
Co se tyce poznamky o strankach www.guildwars.cz, tak ty nedavno presli pod novou redakci. Jejich update je minimalne 2x tydne a v soucasnosti je to stycny bod cele ceske a slovenske komunity.
Filky
GuildWars CzSk Executive Editor
ne to nejsem ja:-)
proc to neni mmorpg?? to fakt nechapu. Je to asi 5 nejhranejsi hra podle xfiru.
Protože MMORPG má jiný herní systém, který já nazývám : zabij 358 vlků a seber 257 kůží a dones mi je, za předpokladu, že ti někdo loot neukradne. GW je zaměřením na PvP a rozhodně není jednoduché do něj proniknout. GW taky nemá rozsáhlý svět, kde by ses všude potkával s hráčema (proto to není MMORPG, ani o Diablu II nemůžeš v žádném případě říct, že to je MMORPG).
nechtel bys jeste napsat co to je za dil ? :) jsou 3 !! :(
Ahoj, muzu se te zeptat jak jsi zapnula ten addon nebo co to je v GW ve screenech? ze ti to ukazuje triangly a pocet fps :) Docela uzitecna vec. Diky za odpoved
Musis si do zastupce pro spusteni hry pridat do políčka cíl za Gw.exe parametr perf, takze by to melo vypadat asi takhle "E:Guild WarsGw.exe" -perf
looooooooooooooooooool
pokud nebudete srovnávat účel her - WoW - prodloužit co nejvíc herní dobu a vydělávat na tom peníze. GW - vybalancovaný PvP systém který je zaměřený spíše na instant action tak bych viděl jen jedinou chybu GW oproti wowu - má omezený protor kde se dá pohybovat a vlastně je to jen pozemné hra, chybí zde další rozměr - možnost skákat (s TBC i létat).
ze ja sem se na GW na 2 roky vysral .. :D:D mohl sem sem misto odchodu z Lizzards zustat a bejt slavnej :D:D
wypadá to dobře...
nejlepší grafika na světě to je nejlepší prostě