Když se řekne A, mělo by se říct i B. Když se řekne Diablo 3, mělo by se říct, že Blizzard neodpustitelně zmršil launch. Vývojáři se pak káli, ano, “takový nápor jsme nečekali” a bla bla bla. Jenže jak může provozovalel největší onlinovky na světě něco takového podcenit? To si snad v Blizzardu mysleli, že když si hru předobjedná 6 milionů lidí (k prosinci 2012 se prodalo 12 milionů kopií), jen málo z nich se ji pokusí zapnout později než minutu po vydání?
Přetížené servery ovšem nebyly jedinou poporodní komplikací očekávané řežby. V průběhu vývoje totiž tvůrci učinili řadu diskutabilních (někdo by řekl, že stupidních) rozhodnutí, z nichž nejvýznamnější se týká co-opu. Můžete se hádat, že hůře dopadl (neexistující) systém distribuce skillů, absence run (à la D2), a že chybělo PVP. O tom se ale vědělo před vydáním, a pokud jste s tím snad měli problém, mohli jste zrušit předobjednávku. Ale že Blizzard nastaví kooperativní multiplayer tak, aby sólové hraní bylo výrazně efektivnější než hraní v partě, tak o tom se nikdo nezmínil. Škálování monster ve vztahu k počtu hráčů ve skupině lidem značně znechutilo pobyt ve světě Sanctuary. Nastala tedy paradoxní situace. Zpočátku všichni hráli Diablo 3, protože všichni hráli Diablo 3 – a tedy byla spousta podobně postižených přátel, s kterými se dalo naskočit do party a dávat pekelným zplozencům co proto. Jenže multiplayer se stal reálně použitelným teprve v okamžiku, kdy ti méně trpěliví přešli k jiným titulům. A pak už nebylo s kým hrát, tedy alespoň ne s lidmi, se kterými se znáte osobně.
Devět měsíců po vydání hra začíná vypadat tak, jak měla vypadat už o půlnoci ze 14. na 15. května loňského roku, kdy milionům natěšených pařanů poprvé (a rozhodně ne naposledy) ukázala prostředníček chybová hláška – error 37, takové blizzardí “fuck you.” Tvůrcům se ale musí přiznat, že patche – a některé z nich pěkně výživné – hru vskutku přiblížily stavu, který po několika dalších záplatách bude možno označit za finální. Než ale přejdu k pozitivům, rád bych se věnoval PVP přidaném do hry minulý týden.
Blizzard slíbil, že hra bude obsahovat PVP, ne sice hned, ale jednou že na masakrózní souboje dojde. A taky že došlo. Devět měsíců po vydání už můžete ostatním ukázat, zač je toho loket. Nebo se o to aspoň můžete pokusit. Nepotrvá však dlouho (asi tak 5 minut), než zjistíte, že PVP v současné podobě není příliš použitelné, alespoň ne z dlouhodobého hlediska. Nepočítá se skóre, nevedou se statistiky, chybí matchmaking. PVP v D3 snad už nemůže být prostší. Je to zábava, která omrzí téměř okamžitě, a upřímně řečeno, nejsem si jistý, jestli slovo “zábava” mohu ve spojitosti se souboji vůbec použít. Následující patche snad přinesou dílčí vylepšení systému, ale vím s jistotou, že Blizzard spíše než na patchích usilovněji maká na datadisku, který teprve přinese to pravé ořechové, a vím, že za to dáte minimálně litr, jak je u Blizzardu dobrým zvykem.
Je ovšem fajn, že stále vychází obsahové aktualizace. Považuji to za příklad hodný následování, jenže pokud jde o zrovna o třetí Diablo, aktualizace nelze vnímat jako jakési “dobrodiní” nebo službu poskytnutou nad rámec toho, co jste si zaplatili. Hovoříme-li zrovna o PVP, nejsme v roce 1998, kdy člověku stačilo, když to před městem někomu nandal (ideálně v hardcore režimu). Dnes chceme (dobře, já chci) aby nám (mně) hra dala najevo, jak si v PVP vedu dlouhodobě, tedy aby vedla nějaké (i jednoduché) statistiky. A chci hrát s lidmi zhruba se stejným dovednostmi/vybavením (copak je tak těžké udělat matchmaking založený na systému Elo?). Při kvantu předmětů a možných buildů by samozřejmě bylo absurdní požadovat precizní vybalancování, ale jistá očekávání směrem ke zpracování vzájemných soubojů člověk mít může a D3 ve verzi 1.07 jim nedostojí. D3 je v tomto a jiných ohledech nedodělek, proto dodnes vycházející záplaty nevnímám jako nadstandard, nýbrž jako nápravu chyb, které hra ve verzi 1.0 vůbec neměla obsahovat.
Vedle soubojů patch 1.07 přinesl i další změny a nový obsah. Pokud jde o změny, za zmínku stojí buff rubínů, takže snad alespoň některé classy dají přednost jinému šutru ve zbrani než smaragdu. Také se objevuje nový “tier” drahokamů, určený těm, kdo neví, co se zlaťáky. Craftnutí vás přijde na dvacet mega a za odstocketování (tj. přehození do jiného předmětu) dáte bratru 5 miliónů (!), takže i největší vytvrdlíci si rozmyslí, jestli budou s takovými šutry šachovat.
Největší význam ale má vylepšený systém výroby předmětů, který umožňuje – při troše štěstí a trpělivosti – vyrobit ty úplně nejlepší předměty ve hře. U kováře (případně u klenotníka) lze totiž vyrobit předměty s hodnotou primární statistiky (každé povolání má jednu) přesahující maximální hodnotu jakéhokoli dropu. Takto vyrobené předměty nemůžete prodat ani vyměnit; nový systém však představuje způsob, jak se i bez využití aukčního domu dostat za pěknou cenu ke slušným předmětům. Nový systém navíc s největší pravděpodobností ovlivní i trh s běžnými předměty. Komu se podaří např. vyrobit dobrý amulet (šance, že se mu to povede je mnohem vyšší, než že srovnatelný amulet vypadne z monstra), bude se chtít zbavit toho starého. A pokud se to povede většímu množství lidí (což je jen otázka času), v aukcích získáte tyto předměty, které mohou být lepší než to, co právě nosíte, levněji.
V patchi 1.05 byl představen tzv. “paragon systém”, mající reflektovat představu tvůrců o end-game obsahu. Když dosáhnete šedesáté úrovně, k čemuž za normálních okolností dojde při průchodu hrou na třetí obtížnostní stupeň, vývoj vaší postavy pokračuje dál získáváním “paragon levelů”. Těch je celkem sto, každý level přinese pár bodíků do statistik a o 3 % navýší šanci na nalezení magického předmětu a množství zlata padajícího z monster. Zatímco “normální” maximální level pokoříte za několik hodinek, než se dostanete na stý “paragonovský” level, musíte se obrnit OBROVSKOU spoustou trpělivosti. A připravit se na to, že třetí akt hry budete farmit dokolečka dokola, znovu a znovu, et cetera et cetera ad nauseam. Proč zrovna třetí (a konkrétně pouze několik lokací) aktu? Inu, jedna chytrá hlavička (jistý Alkalizer) totiž našla způsob, jak mít velmi efektivní poměr zkušenosti/hodina. Jeho postup byl ještě mírně vylepšen, takže zkušenosti můžete získávat ještě rychleji. I když ale využijete veškeré prostředky, které hra nabízí k navýšení zkušenostního zisku (to jest nephalem valor, dvojici speciálních šperků a bonusy za monster power), sté “paragoní” úrovně dosáhnete jen se zaťatými zuby a s vypětím všech sil. Věřte mi, se svým demon hunterem jsem na levelu 33 a jen s přemáháním se posouvám dál.
A propó, monster power – další z novinek uvedených v patchi 1.05 a shodou okolností novinka, která se v 1.07 dočkala menšího vylepšení. Pokud si vzpomínáte, před launchem Blizzard avizoval, že čtvrtý obtížnostní stupeň (inferno) bude UKRUTNĚ těžký. Ano, ano, křičeli exakticky fanoušci, jen pěkně do nás, ať to není pro žádný máčky. Když hra vyšla, ukázalo se, že inferno opravdu není pro žádný máčky, že je to skutečná výzva, kterou průměrný pařan nepokoří. Takže vývojáři vyslyšeli četné nářky na fórech, a čtvrtou obtížnost snížili, a to drasticky. Což nebyl ideální krok, když si vezmete, že D3 má vpodstatě perzistentní svět. S nejlepší výbavou bylo i původní inferno procházkou růžovým sadem – a k nejlepší výbavě se člověk prostě dříve nebo později dostane, chce to jen mít trpělivost. Zjednodušením v podstatě tvůrci hře snížili výdrž.
Jakousi náhražku představuje zmiňovaný monster power systém, jenž vám v rámci herní obtížnosti (normal, nightmare, hell, inferno) dovolí určit si na stupnici od 0 do 10 sílu monster. Vyšší stupeň = vyšší počet hitpointů monster, vyšší poškození monster, vyšší zisk zkušenostních bodů, vyšší šance na získání vzácného předmětu. Pokud jde o veřejný co-op (tj. nikoli s přáteli), až do patche 1.07 bylo možné hrát pouze na MP0. Což ale nevadilo, protože nějaká chytrá hlavička spočítala, že pro většinu hráčů jen právě MP 0 nejefektivnější.
Pokud jde o aukční systém, především v softcore režimu se ukazují jeho nedostatky, dané neexistencí “item sinku”. V hardcore módu přichází se smrtí ztráta postava a celého jejího vybavení. Dříve nebo později umře každý (představte si, že vám při hře s postavou, do které jste investovali stovky hodin, spadne připojení k internetu), existuje zde poptávka i po předmětech s “horšími” statistkami. V SC módu takový “item sink” chybí, to znamená, že předmět s dobrými statistikami (tj. se statistkami, které vám umožní hru pohodlně hrát na nižší MP) pořídíte za pár šupů, protože jich prostě lidem z monster vypadla spousta. Ovšem týž předmět (jen s o trochu lepšími statistkami), vás přijde na stovky milionů až miliardy zlatých. Aukce jsou extrémně polarizované, což představuje obrovskou výhodu pro občasného hráče, ale před patchem 1.07 to znamenalo prakticky jistotu, že se nikdy nedostanete k úplně TOP věcem, pokud nepatříte k tomu nejtvrdšímu hráčskému jádru (tady se bavíme o tisícovkách odehraných/nabotěných hodin. Nový systém výroby uvedený problém poněkud zmírňuje, neodstraňuje jej však úplně.
Co říct závěrem? S třetím Diablem se pojila nepřiměřená očekávání a mnozí fanoušci dávali a stále dávají své zklamání tvůrcům pěkně sežrat. Je třeba si ale uvědomit, že ti, co stále křičí, u hry přesto zůstávají. Nadávají na dovednostní systém, nevyváženost jednotlivých aktů (nemá smysl hrát jiný než třetí akt), nedostatek end-game obsahu. Nadávají na milión dalších věcí. Ale stále hrají. Za mnohem zajímavější považuji mlčící většinu, tj. ty, kteří to se hrou opravdu vzdali, ty, kteří se nevyjadřují k její současné či budoucí podobě, protože je už nezajímá. Kolik takových lidí je? Neexistují statistiky a je jasné, že veliké množství lidí hru nezapne po dokončení normální obtížnost, a to nikoli proto, že by je hra nebavila či neuspokojila, ale proto, že si ji dostatečně užili a přesunuli se jinam. D3 patří k hrám, do kterých stojí za to investovat čas, značnou část herní doby se ale neubráníte pocitu, že to celé mohlo být o stupeň lepší.
Ten jsem zkoušel ihned po možnosti otevření Bety a byl jsem nadšen. Ze začátku jako z D3, ale bohužel mě omrzelo stejně jako Diablo. Uznávám že je to stále Beta, ale po měsíci jsem se vrátil zpátky k tomu, že si jednou tejdně zapnu Diablo.
jo je to dobra hra ujde to
Prosím tě je to placený nebo mohu hrát zdarma? Nebo musím po delší době hraní platit?
"S nejlepší výbavou bylo i původní inferno procházkou růžovým sadem"
To neni vubec pravda, pokud si dobre vzpominas, nazacatku clovek nemohl dostat ani tu nejlepsi vybavu.. legendarky (rezave+zelene) nemely vubec co nabidnout z hlediska vlastnosti a ve vetsine pripadu byly nepouzitelne (a to nemluvim o jejich dropu). Chodilo se jen ve zlutych a i ty nemely supr vlastnosti. A skilly tez nic neumeli a neovlivnily. A kdyz k tomu pridas tehdejsi silu a vydrz monster na opravdu neunosne urovni, pak je to spis deprimovani hrace nez hra. Takhle jsem si teda opravdovou vyzvu nepredstavoval.
Opravdu se nedivim lidem, co na hru nadavali a mozna i ted nadavaji, protoze Inferno je nemotivovalo hrat dal a i ted blizzard stale nenabizi nic moc, i kdyz je fakt, ze uz to dostal do stavu, ktere melo byt na pocatku vydani a ne az tak pozde. Stejne si myslim, ze pokud blizzard neprespeje necim hodnotnym typu promyslenym zpusobem vyrabeni predmetu, kdy hrac muze mit svym zpusobem unikatni vec oproti ostatnim 12 milionum hracu( bo kolik uz je na svete kopii..), tak, aby mel radost z toho, ze neco ve hre dokazal.
Posledny prispevok ma pravdu , je tu zjavne vidiet ze autor clanku je slabsi fanboy a hlada pozitiva v hre , kritika sa ako tak da , ale je to slaba pravda o tom ako to momentalne v d3 je . Je to dobra hra na zahratie , ale povedzme si uprimne pokial kamarati hraju d3 a ty zrovna do neho vstupujes tak v podstate to skonci tak ze dostanes boost na lvl 60 [cize ta poexpia] daju ti goldy nakupis na AH veci a hura expit tupy paragon , ktory ako vsetci vedia nieje ziadna vyzva a farmit 9 mesiacov akt 3 je samozrejme na hlavu.Od blizzardu si myslim kazdy cakal vela , ale toto co predvadzaju je az smiesne , no hlavne ze predali 12mil kopii.
super hra
Jedine pokracovani diabla co se muze libit lidem co meli velice radi diablo 2 a hrali ho trosku se skillem a mozkem je path of exile.Mnohem lip vyladena hra co jde po stejne ceste jako diablo jedna a dva a dokonce nestoji 1400 bo kolik ale je free.Kdy uz konecne pochopite ze blizz vydava konzumni veci pro konzumni lidi kteri odnich hrajou hry jen kvuli jmenum,treba to ze d3 vubec nedelali lidi co delali d1 a d2 taky moc lidi nevi.Jedina vec co ma spolecnou d3 a d2 je jmeno jinak vubec nic.
hra mě moc nebavy je to nuda ale článek o tom máš dobrý :)
..je to kompletne zdarma, môžeš si tam dokupovať nejaké vizuálne doplnky, ktoré ťa nemôžu zvýhodniť, takže to nie je žiaden Pay2Win model
Fakt docela super hra ale např. Call of Duty 2 mnohem lepší zábava!
Vypadá pěkne
Toho propadáku se prodalo přes 12 milionů....
Presne som cakal kedy niekto napise ze sa toho predalo 12mil kusov , pretoze keby to nema nalepku diablo 3 a nema to dalsiu nalepku blizzard tak po tom v zivote nikto neskoci , pretoze je hamba aby som za 8hodin dal lvl 60 a nakupil si veci na AH , uzastna zabava
někdo tě nutí kupovat itemy na AH?, já si ještě žádný nekoupil a hra mě stále baví.
Že to je o ničem... zkuste si pořádně zahrát HC a pak posuzujte...
Pokud 8 hodin neni nějakej rekord, pro běžnýho smrtelníka nedosažitelnej...
Opravdu si to hral? za 8 hodin level 60? to seš trochu mimo... už jenom to že jsou achievmenty na akty ukončení do hodiny (těch aktů musí bejt minimálně 12) tak nevim co by si dělal aby si to dal za 8 hodin. Je pravda že s AH a monster power se to dá jet podstatně rychleji než když to vyšlo ale pořád to na 60lvl bude aspoň 20 hodin s tim že máš věci z AH.
je ta hra taspon dobra ???
možná se mnou nebudou nekteří lidé nesouhlasit,po tom co jsem tu četl za komenty tak 90 % z nich vidělo D3 max z videa a nebo remcaj že si to nemůžou zahrát,protože na to není crack a ani nebude...K tomu frajerovi co to dohral za 8 hodin dost silně pochybuju že to vubec hrál.... :)Jinak ze začátku se nedalo inferno pomalu ani zabít nevím jak to je teď už nehraju :)
Tento styl her me abolutně nebaví
Tak třeba v takovém Diablo 2 LoD dáš taky za málo hodin vysoký level, pokud hraješ s nějakým rusherem, majícího teleport. S jeho pomocí uděláš jednu obtížnost za čtvrt hodinky, dohromady tedy něco okolo jedné hodiny (tři obtížnosti). Mezi tím musíš samozřejmě nasbírat první zkušenosti a získat prvních potřebných 20-30 úrovní, což zabere asi nejvíce času, ale potom si nalezeš do hry s nějakým botem, který ti dokola zabíjí Baala s jeho miniony a tam tvé levely poletí jako blázen. Samozřejmě nad 90 level to leze už hodně pomalu, ale 60 level uděláš jako nic.
Na druhou stranu tě ale nikdo nenutí hrát hru takhle rychle a je jen na tobě, jakým stylem k té hře přistoupíš. Klidně můžeš levelovat měsíce, než si uděláš vysoký level.
Už bych to taky měl zkusit sakra
Inferno bylo těžké právě proto, že lidi chodili v crapovních žlutých. Jenže vzhledem k absenci item sinku by zanedlouho začali chodit v méně blbých žlutých, časem by se dostali k tri a quadfecta a bum, bude to procházka růžovým sadem.
Není to špatný jen škoda že mám kalkulačku , na který jedu cod2 na 60 fps
Kdo si koupí ??? :D
mylsím si že 2 je stará dobrá klasika :)) ale hra je to dobrá
legendarni hra co si drzi nadprumerne hodnoceni
třetí díl diabla mne zklamal, hrál jsem dvojku několik let multiplayer přes net a trojka podle mne nic moc.. hlavně naprosto zničená ekonomika hry.. ale článek pěknej ;)
cau potreboval bych pomoc ze stazenim cd key na diablo 3 :D
nekdo napsal ze diablo 3 je spatny a uz o tom pisete vsichni :D diablo 3 je skvely a ma jen par chybicek na krase :) doporucuju vsem ozkouset :) je to vynikajci jizda. a kdyz si zahrate co-op ve 4 lidech je to teprve narez :) jinak borec co tvrdi ze dohral diablo 3 za 8 hodin ocividne hru ani nehral to je jasny a debil co se pta kde by nasel cd key je proste debil :))