Krach ambiciózního projektu
Na začátku minulého roku jsme na GameParku publikovali článek, který podrobně popisoval koncept tehdy vznikající ligy Championship Gaming Series. V lednu 2007 se zdálo, že v USA vzniká liga, která má velkou budoucnost a která konečně progamingu zajistí potřebnou prestiž. Prostřednictvím zápasů vysílaných přes televizní obrazovky měla CGS kolem sebe vytvořit i silné fanouškovské zázemí.
Po takřka dvou letech je ale všechno jinak, CGS před několika dny oznámila svůj konec a na významných progamingových webech se začaly objevovat první analýzy pátrající po příčinách neúspěchu.
Ve zkratce si nejprve shrňme, jaký byl koncept CGS. Jedna z největších amerických kabelových sítí DirectTV se rozhodla mohutně investovat do progamingu, v němž viděla velký potenciál. Byl navržen koncept profesionální ligy, která by fungovala na bázi NHL nebo NBA tj. jednotlivé týmy by byly frančízami, které by dostávaly přidělované peníze od ligového vedení. Tyto prostředky by následně týmy použily na platy hráčům a dalším zainteresovaným osobám (manažerům, trenérům).
Američtí organizátoři byli ve svých plánech velice ambiciózní a postupně do ligy zapojili 16 týmů ze všech koutů světa. V jednu chvíli tak v CGS působily americké týmy společně s kluby z Asie, Austrálie a Evropy. Každý z klubů byl pojmenován podle místa, kde měl zázemí. K názvu místa byl připojen druhý název, který měl zdůraznit jedinečnost každého týmu. Díky tomu jsme se mohli setkat s týmy se jmény jako Berlin Allianz, Stockholm Magnetik a nebo Sydney Roosters.
Parafrázujeme-li populární otázku z českého filmu Pelíšky a zeptáme se, kde udělali soudruzi v USA chybu, můžeme uvést hned několik věcí, které se nepovedly nebo které mohly být provedeny jinak. Pojďme si je postupně na následujících řádcích rozebrat.
Špatná volba her
Největší bolístkou Championship Gaming Series byla nešťastná volba her. V rámci CGS spolu soupeřily kluby, které byly tvořené pětičlenným Counter-Strike: Source týmem a následně hráči tří konzolových her. Mezi tyto tři hry patřila závodní Project Gotham Racing (ten byl ve druhé sezóně nahrazen hrou Forza Motorsports), mlátička Dead or Alive 4 a fotbalový simulátor FIFA 2009.
Konzolové hry sice jsou velice populární v Americe, kde pro jejich hráče existuje skutečně prosperující celonárodní liga (Major League Gaming), ale zoufale nepochopeny zůstávají v ostatních částech světa. Progamingový fanoušek tak byl ochoten zkousnout konzolové hry snad jedině v USA, zatímco v Evropě se tento krok setkal s nepochopením, protože na starém kontinentě je slovo progaming pevně spjato s PC hrami. Díky zvolení tří konzolových her se tak liga stala těžko stravitelná pro řadu potenciálních diváků.
Ani volbou Counter-Strike: Source coby hlavní týmové hry, CGS řadu progamingových fanoušků nepotěšila. CS:S totiž k sobě nikdy nedokázal přilákat masy a ačkoliv si hra našla celou řadu skalních příznivců, co do velikosti a věhlasu vždy zaostávala za svým starším bratříčkem Counter-Strike 1.6. V CGS se patrně hrálo na to, že obrovské částky přilákají ke hře známé tváře z CS1.6 a že moderní vzhled CS:S bude atraktivnější i pro diváky, pro které by skoro deset let starý grafický engine CS1.6 byl až příliš archivním kouskem. Organizátoři se ale krutě přepočítali. Nejenže do ligy nenatáhli opravdové hvězdy, ale zvolením CS:S ztratila o ligu zájem i podstatná část progamingové komunity.
Zbrusu nové týmy
Asi nejčastější argument proč CGS neuspěla nejlépe popsal zakladatel SK Gaming Andreas “bds” Thorstensson. CGS nedokázala pro svůj projekt zlákat už etablované a mezi progamingovou komunitou známé týmy. Opět se to podařilo pouze v USA, kde se k CGS připojili Team 3D a compleXity. V Evropě ovšem k zapojení SK Gaming, mousesports, MeetYourMakers nebo fnatic nedošlo, byť se takové nápady objevovaly (psal o nich ve svém blogu i jeden z prométrů CGS, populární komentátor Paul “ReDeYe” Chaloner).
Místo proslulých a celosvětově známých týmů se tak v CGS objevily nic neříkající nové kluby, které se sice pyšnily vznešenými názvy jako New York 3D, Rio Sinistro, Chicago Chimera, London Mint apod., ale ve výsledku si nenašly žádné fanoušky, protože ti zůstávali i nadále věrni “prověřeným” značkám typu SK Gaming. Nezájem o soutěž tak byl způsoben nejen špatným výběrem her, ale také vytvořením zbrusu nových týmů, které na sebe nedokázaly strhnout pozornost.
Příliš velké sousto
Championship Gaming Series se zjevila jako blesk z čistého nebe, který měl zastínit všechny ostatní perfektně etablované soutěže typu ESWC nebo WCG. Ambicí bylo, aby CGS vytvořila jakýsi progamingový standard, který by se stal běžným a kterému by se progamingový svět postupně podřídil. Za tímto účelem se pořadatelé nerozpakovali hned v první sezóně proinvestovat mnoho miliónů dolarů, z nichž rovný jeden milión tvořil dotaci pro první sezónu. Vedle toho bylo postaveno speciální studiou v USA, ve kterém se odehrávala podstatná část zápasů.
Jako plýtvání se brzy ukázalo i štědré vyplácení měsíční gáže všem zúčastněným hráčům. Andreas “bds” Thorstensson ve svém blogu dobře podotknul, že v momentě, kdy byli všichni hráči do CGS draftováni, jen mizivé procento z nich bylo zvyklé na pravidelný měsíční příjem za profesionální hraní. Vedlo to k tomu, že “plná profesionalizace” ligy neměla patříčný efekt a nepřinášela o to kvalitnější úroveň soutěžení. Většina hráčů zkrátka nebyla na peníze zvyklá, takže náhlý příchod výplaty brala většina z nich jako zajímavé přilepšení a nikoliv jako odměnu za profesionálně odvedený výkon.
CGS by dobře fungovala i bez vyplácení vysokých platů. To si organizátoři sice brzy uvědomili a pro druhou sezónu systém výplat pozměnili, přesto se na výplatách utratilo značné množství prostředků, které mohly být použity jinak.
Jednou z největších chyb v tomto ohledu bylo, že organizátoři vsadili vše na jednu kartu. Nikdo si nepřipouštěl, že by zvolený koncept nemusel být tím pravým ořechovým. V kombinaci se špatně vybranými hrami, novými týmy, kterým nikdo nefandil se ale přesně toto stalo. O CGS nebylo v roce 2008 prakticky vůbec slyšet a celá druhá sezóna se odehrála v naprosté tichosti a bez většího zájmu světových progamingových portálů.
Poslední hřebíček do rakve CGS pak zatloukla naplno probíhající světová ekonomická krize. Vzhledem k tomu, že CGS si na sebe nedokázala vydělat (díky kombinaci výše zmíněných chyb) a sponzoři byli nuceni utahovat opasky vzhledem k citelnému propadu výše jejich zisku, bylo v kombinaci s malou popularitou CGS rozhodnuto o jejím skončení. Do projektu tak byly vloženy obrovské částky, které za jiných okolností skutečně mohly progaming posunout na jinou úroveň. Místo toho byly promhrány na špatném konceptu.
Klíčovou otázkou nyní zůstává, nakolik krach CGS ovlivní budoucnost profesionální hraní (pokud vůbec) a jaký je možný scénář budoucího vývoje. Na tyto otázky se budeme snažit nalézt odpověď ve druhé části našeho článku.
Dopad na světový progaming
Pro předpověď budoucího vývoje můžeme použít analogii se situací, která nastala začátkem roku 2004, kdy v Las Vegas naprosto zkrachoval ambiciózní turnaj Cyber X Games, na který tehdy zavítal i štědře podporovaný český Counter-Strike 1.6 tým Necroraisers.
Cyber X Games měl být první ze série několika turnajů, které ohromovaly svou obrovskou finanční dotací. Organizátoři CXG tehdy slíbili neuvěřitelných 600.000 dolarů pro ty nejlepší hráče v několika různých hrách (Counter-Strike 1.6, Return to Castle Wolfenstein, Unreal Tournament 2003…). Celá soutěž ale skončila neuvěřitelným fiaskem. Kvůli obrovským organizačním problémům a všemožným zmatkům se neodehrál skoro žádný turnaj a v nastálém chaosu si hráči odnášeli jako “suvenýr” připravené herní počítače a špičkové LCD monitory. Nikdo je při tom nekontroloval.
Po této katastrofě se okamžitě vynořila řada spekulací, že takovéhle fiasko přivodí zkázu celému progamingu. Očekávalo se, že sponzoři už nadále nebudou ochotní dávat velké finanční částky na podporu e-sportů a celá scéna se vrátí o několik let zpátky. Nestalo se tak. Například ESWC v roce 2004 pro hráče Counter-Strike 1.6 přichystalo prize money ve výši 100.000 dolarů.
Dá se tedy očekávat, že i pád CGS nepřivodí světovému progamingu žádnou vážnější újmu? Odpovědět není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Především je třeba chápat, že ve světě skutečně probíhá ekonomická krize, která se nese ve znamení zeštíhlování rozpočtů na různé akce, což se týká i firem pohybujících se v oblasti IT technologií. Je tedy dost možné, že příští roky čekají progaming hubená léta, kdy bude velkých turnajů skutečně pomálu a udrží se jen ty opravdu největší, jako jsou ESWC, WCG nebo DreamHack.
Je ale klidně možné, že vše dopadne přesně opačně. Na rok 2009 ohlásila comeback společnost CPL, kterou převzal silný investor ze Spojených arabských emirátů (více informací). V roce 2009 se taky má objevit AGPTour, turnajový projekt za kterým stojí bývalý hráč Quake 4 Jarod “Streetrunner” Reisin (více informací). Stejně tak se bude s netrpělivostí očekávat další expanze ESL, která tento rok slaví obrovský úspěch se svým formátem Extreme Masters, který de facto nahradil celosvětové turnajové kolotoče typu CPL nebo WSVG.
Zánik WSVG a CPL v minulých letech byl tehdy také považován za nechválnou známku úpadku progamingu, přesto elektronické sporty přežívají a dá se říct, že se jim stále daří. Jeden z největších týmů světa SK Gaming dokonce plánuje expandovat a v Asii otevřít další kanceláře. Je ovšem pravdou, že některé kluby jako třeba Serious Gaming byly donuceny začít šetřit, což se třeba u Serious projevilo propuštěním takřka celé Warcraft III divize. Na klubové bázi se tak dá očekávat zmrazení platů a vyjma několika opravdu velkých týmů se budou klany snažit snižovat výdaje na svůj provoz, což může vést i k propouštění některých hráčů.
Pokud si zahrajeme na věštce s kříšťalovou koulí, lze příští rok označit za rok, kdy progaming bude hledat sám sebe. Nadále budou fungovat soutěže typu ESWC a WCG, které se staly zavedenou značkou. Tyto soutěže začínají oslovovat i širší vrstvy hráčů, nejenom progamery. Dá se očekávat, že se objeví i některé nové turnajové projekty (AGPTour, CPL) a že se bude pokračovat v již rozjetých soutěžích (ESL Extreme Masters, KODE5). Pro progaming bude nicméně klíčové, aby se dostal do širšího podvědomí lidí, což se mu ne tak úplně daří.
Je velká škoda, že zkrachoval právě projekt CGS, který dokázal progaming (byť v dost nešťastném formátu) procpat na televizní obrazovky. Právě to bude klíčový úkol pro elektronické sporty. Velkým úspěchem bude, pokud se v horizontu dvou let podaří protlačit vysílání progamingových zápasů do kabelových sítí po Evropě. Velkou roli by v tomto procesu mohla hrát právě evropská ESL, která se v současné době těší velké popularitě a mohutně expanduje (v tomto roce ESL spustila svůj ligový portál v Číně a USA).
Suma sumárum: soumrak progamingu se zatím neblíží. Můžeme hovořit o tom, že se stahují mračna, ale do bouřky je ještě daleko.
A progaming v Čechách?
Konečně v poslední části našeho článku nemůžeme vynechat aní naší kotlinu, která ostatně bude zajímat zdaleka největší procento čtenářů. Jestliže se progaming na evropské potažmo celosvětové úrovni spíše rozvíjí, pak v Čecháh profesionální hraní dlouhodobě stagnuje. Podmínek, které tu byly v letech 2003 a 2004, kdy se v progamingu točily i na naše poměry velké peníze, se zatím nepodařilo dosáhnout.
V České republice (počítejme i Slovensko) zoufale chybí velké herní turnaje, kterou jsou klíčové pro rozvoj komunity. Je zvykem, že jednou za rok se uskuteční jeden větší turnaj, na který se vždy sjede poměrně dost týmů, ale jednou za rok, to je opravdu velice málo. Díky absenci domácích turnajů chybí týmům motivace pro trénink, neboť online soutěže (byť s cenami) zas tak velkým lákadlem nejsou. Je to logické, protože věta “byl jsem na turnaji a vyhrál jsem” zní daleko líp než “včera jsem hrál na netu ligový zápas”.
V našem regionu zoufale chybí turnajový organizátor, který by alespoň dvakrát do roka uspořádal větší progamingovou akci, které by se účastnil větší počet hráčů. V minulosti takové pokusy troskotaly na tom, že nebyly pro organizátora výdělečné. Na tomto místě pak lze spekulovat o tom, zda v Čechách skutečně podmínky pro pořádání větších soutěží nejsou (a vydělat se na nich nedá) a nebo se jednalo jen o nedostatečné schopnosti pořadatelů.
Český progaming nutně potřebuje člověka s jasnou vizí, který by dokázal pro své projekty nadchnout i potenciální sponzory, a to pokud možno i mimo IT sféru (tedy přitáhnout zájem i těch firem, které nedělají do počítačů). Bez takové osobnosti se budeme i nadále pohybovat v bludném kruhu různých online lig a jednorázových soutěží. Na zahraniční LAN turnaje totiž mohou (a to ještě v omezené míře) výsílat své hráče jen dva nejsilnější české kluby, o kterých bude řeč vzápětí.
Co se týmové situace týče, v Čechách se vyprofilovaly dva silné subjekty, a to nEophyte a eSuba. Těmto multiklanům nemůže aktuálně nikdo konkurovat, jak co do jména, tak co do podpory a zázemí. Oba dva týmy přitom sledují rozdílné cíle. Zatímco eSuba se snaží o široký záběr a cílí nejenom na progamingově pozitivní část hráčů, nEophyte se profiluje jako hardcoreový progamingový klub se silnou historií (tradicí) a výsledky z minulosti.
Nedá se očekávat, že by se v brzké budoucnosti na scéně objevil nějaký silný třetí subjekt, který by těmto dvou zaběhlým značkám dokázal konkurovat. V současnosti jsou totiž podmínky nastavené tak, že prostor pro třetí silný tým by se v Čechách hledal jen velmi těžko a je skoro vyloučeno, že by se někdo třetí v dohledné době objevil.
Příští rok by se v Čechách měla konečně objevit i ESL Pro Series, která už běží v mnoha zemích Evropy. Právě tato liga by mohla přispět ke zkvalitnění progamingového prostředí u nás a přivést k hraní nové týmy. Stále přitom platí, že bez většího počtu LAN turnajů (dva-tři větší LAN turnaje do roka bohatě postačují) se budou elektronické sporty točit v kruhu. V roce 2009 se tak dá očekávat, že porostou oba dva velké klanové subjekty (eSuba a nEophyte), ale progamingové prostředí bude spíše stagnovat.
Epilog
Na řádcích výše jsme nastínili příčiny kolapsu první profesionální progamingové soutěže Championship Gaming Series a zamysleli se i nad dalším vývojem elektronických sportů. Prostor jsme také věnovali situaci v České republice. Vzhledem k tomu, že se jedná o úvahu a volný proud myšlenek autora, je dost možné, že se s některými názory neztotožníte. Proto neváhejte přispět do diskuze pod článkem odpovědí na otázky: Co si o progamingu myslíte vy? Má progaming budoucnost? Bude se progaming v roce 2009 v Čechách rozvíjet? Vaše názory nás zajímají!
taky ybch tam chtel byt kua:DDDDD musito bejt masakr
když na Digitexu letos v Breně to nandalitymu snoop.COD 4 celkem umi to znamena 1-3 misto tabulky ale jak to hrali oni sem nechapal
driverx jako obvykle skvely clanek, diky!
Celkove je to podle me ukazatel, ze zatim nikdo neprisel na zpusob jak progaming sjednotit a dat mu smer. Pokusy jako WCG atd. jsou sice moc pekne, ale porad to neni ono a do klasickeho sportu to ma daleko. Az se to nekomu povede, tak vydela nemale penize :o)
well played driver) až jsem z toho článku občas měl pocit že TY znáš ten klíč a na konci všechno vyřešíš, zachráníš scénu a šťasně budou žít až do smrti :)
lol cesi sou lamy
tam museli byt dobry matche
tak konzolove hry su podla mna ovela horsie ako tie na PC nevedel by som si zvyknut na to ovladanie ani po 10 rokoch hrania. Nemozete proste chciet po niekom aby hral CoD5 na XBox360 lepsie ako hrac na PC....
Driverx diky za tuto namahu
Byl to masakr. JO jinak k prvnímu komentu. Znám hráče na PS3 který zahraje COD4 líp než většina hráčů na PC
Zdravim hh.....ten typek nahore to moc neudrzel:D:D....Ale ani se mu moc nedivim.me by to take nas**lo
celkem slusne
tam bych jel zaparit hned jel bych vas tam roztriskaatttttt all :-)
peknej clanek ;-)
Pekne poctenicko :)
Mozna se tu jeste najde par lidicek co to mamatuji.. LANKA na RUZYNI
velmi pekny clanek
kandovany ovoce a kyticky
vetsinu clanku nedoctu ale tehle ano je dost zajimavy. Jak uvadis tak vis co chybi pragamingu a to je reklama a fanousci kteri by do toho davali penize to ztm bohuzel neni ale podle me se to zlepsi ale chce to udelat podobnou vec jako s CGS ale musime to delat nekdo kdo tomu rozumi a muze na tom i solidne vydelavat..treba si z tohodle nekdo veme priklad a zkusi to znova a lepe !
hmm ..nic moc
Hodně dobrá věc chtěl byh tam bejt xD
Fakt skvelý článok len dúfam že progaming nikdy nezanikne ! Bola by to škoda,síce som len obyčajný hráč , ale vždy tam je tá budúcnosť byť skvelým hráčom v skvelom týme :)
ten kiler co ho zabil pres tu zem:D
tak su to kokotiny ktore ma nikdy zaujimat nebudu
Aby PG fungoval musi se podporovat porad stejny hry
Podle mě by to měli být CS 1.6, Q3 1v1, a W3, nic víc nic míň, žadný COD, AOE a podob ke konzolým se nemá cenu vyjadřovat.
Jenže tyhle hry sou v dnešní době skilově náročný že je newbie bez letitýho tréningu nemá šanci dávat, takže šahne po nějaky lowskill gamesce typu COD a podob, tím se toho chytnou sponzoři a hra je najednou podporovaná, s kdysi noobu se v dané hře stanou Profíci a nedávaj šanci nováčkům a ty tedy šáhnou po něčem jiným třeba COD2, a kolotoč se točí... Nikdo si neuvědomuje že to hrozně niččí komunitu kolem dané hry, a jednou to musí spadnout
A jaký je dle mě rešní? Vrátit se ke klasikám který se v PG jakžtak drží tedy ty výše jmenované :)
je out, uz to neni, to co byvalo..
musim pochvalit drivexe za paradni cteni, GJ!
Docela by me zajimalo, proc ve clanku nebyla zadna zminka o spolecnosti Progamers, ktera toho v CR pro progaming udelal hodne. Hodnekrat udelala mistrovsti CR pro hodne her. Bývali mezihernove turnaje. Nechapu, jak jste tohle mohli v tomto clanku opomenout. Mozna proto, ze berete PG jako konkurenci (pak me napada otazka jak chcete nekdy neco z progamingu udelat), pak mi ovsem prijde ale takovy postoj k psani clanku mirne neprofesionalni
Jeste me napadlo par veci, ktere bych tady rad zminil. To ze tu je progaming je sice hezke, ale vemte si, kolik lidi hraje na PC? Od samotneho hrani her se k progamingu dostane doopravdy malo lidi coz je zapeklita skoda. Pokud by jste byly talent na fotbal, tak pujdete na nejakej trening, tam trener uvidi jak ste dobri a ve svem dobru vas nekde zaangazuje. Ale v Progamingu? Mate net na pi** a nikdo si vas nikdy nevsimne.
podle mě jsme na to dobře
Parádní článek, kde bereš ty informace...
samozřejmě 5*
Pekny clanek hodne dobra prace 5*
všichni tu řikáte moudra atd, ale nikdo z vás nechce ukázat prstem na ty špatné
kdo z vás si pamatuje na projekty jako AMD PG Challenge a jména Dan Mikšovský a Viktor Wanli?
Muze mi pls nekdo napsat ve strucnosti vo cem ten clanek je? :) Nic proti, ale tohle se mi cist nechce...
Ze to jde vsechno dohoven kvuli lenivcum jako ty :)
co nacpaly do CGS, tak jsem schopnej vybudovat soutěž s reputací jako Liga mistrů ve fotbale. Ale trvalo by to tak 5 let. Stačí se umět zaměřit na správný lidi.
dobrý
nice :D nejwíc ten nervák :D
líbí se mi xD
Hodne dobry clanek :) 5/5
dokud hraní nebude doména jen školáků a studentů, tak se situace nikdy nezmění, což si myslím, že se také stane, protože kdo by sponzoroval zábavu "dětí" (kterou v podstatě nikdo nezná) co ani nevědí co pořádně chtějí.. a pokud bude všeobecný pohled společnosti na hraní pořád stejně mizerný, tak prostě nikdy nebude šance, že se to změní..
a ono je to docela dobře, až tady 70% z vás pozná něco jiného než PC a otevřete mozek, tak to pochopíte ;)
Neber do ust Ceskou mentalitu.... V USA je progaming i otazkou reklamy pro IT..... ostatane pro koho se dnes vyvijeji nadupane GK atpd.... Herni branz dnes taha za nitky.... Nikoliv projekce a jine pitchoviny, ktere jsou a taktez potrebuji to nejvykonejsi
je to hodne dlouhej clanek a to prispiva k hodnoceni malo komu se chce psat tak dlouhej projekt. nej clanek jak dlouho si to psal??
dem hrat :D
Progaming jsou hry. Her je mnoho, žádná ale co by šla dobře "progamingovávat" a navíc strhávala masivní pozornost i diváků. Counterstrike je zombie udržovaná na životě umělejma hadičkama s výživou... unreal je mrtvola jakbysmet... Zkrátka mam takovej dojem, že nové hry nejsou pro progaming vhodné a ty staré zastarávaj a ztrácej zájem....jestli progaming neupadá, tak minimálně aspoň - neroste.
si medzi takymy skillermy ! lol tak to by som chctel zazit :)
90% ze sta je o tom že je to pěkný článek (né že by nebyl, ), ale proto není diskuze:D Co se týče mého názoru pokud to někoho zajímá - Byl to dobrý nápad, ale jak autor uvedl , hry které byly vybrány jsou cice velmi hrané, ale myslím že měli do soutěže připojit např. cod2 bo cod4 no všechno jednou končí...PS Ale škoda že tak brzy...
jj mas pravdu ve strileckach PG opravdu zacina upadat proste ty nove hry se delaji spis user friendly aby je zvladli ovladat i deticky ale na poradne PG hry se nejak zacina zapominat ale tak aspon ze u strategii to jisti blizzard s warcraft 3 / starcraft 2 tady se neni ceho bat :) snad by ty strilecky mohl aspon trochu ozivit ID s Quake Live jinak nvm...
Článek dobrý sem zvedavý kdo letos vyhraje
... na světě se hraje fakt hodně, v Japonsku jsou to šílené Fantasy Final, Korea, tam vede StarCraft, evropa vede counter strike...ale je fakt, že něco, co by hrál celý svět je těžké najít. jedniné co by se třeba dělat jako pořad nebo pro gaming, by byly sekvence z mmorpg jako je WoWko, nebo Star Wars Galaxies, tam se třeba něco děje.. přece jenom, většina games co jsou "progamingu" jsou strašně stereotypní, jenom hráči onanují hodiny nad tím, kde v kántrovi střelit do beden a rohů, a oddělat hráče ještě dříve, než vás uvidí...to není zábava ani pro jednu stranu, profík to vnímá jako rutinu a nováček prudérně, protože nemá šanci
to bude zase mazec
je to sice nice článek ,ale pokud bereš progaming jako celek ,tak se neomezuj jenom na evropu a ameriku ... o jižní koreii ,sem tu nikde neviděl ani slovo ,přitom se tu oháníš celosvětovim progamingem ...to je podle mě docela zásadní nedostatek ,hlavně pokud si uvědomíš že to je právě korea ,kde je progaming na zdaleka nejvyžší úrovni .. evropa nebo amerika je oproti tomu teprve na začátku
Velmi zajimavy clanek!!
co se čech týče ,tak v současný době ,respektive už posledních pár let (pro) gaming v čechách spíše upadá ,než že by stagnoval - stačí se třeba podívat na esubu a jejich cod4 sekci ... kvalitní hráči co berou hraní vážně a chtěj něčeho dosáhnout pomalu odpadaj a nikdo novej nepřichází a když už se objevil špičkovej tým ,tak se rychle zdekoval do zahraničí (zdravim do anglie) ... pravda je ta ,že by česká scéna potřebovala schoný manažery ,který by to tu rozjeli ,ale nejdří se budou muset češi znova naučit a pochopit význam slova progaming ... protože hlavní problém enni v nedostatku financí ,oraganizátorů ,ale hlavně v kvalitnch a rozumnejch hráčů ,bo většina z těch co by na dobrý úrovni hrát mohli ,si představuje progaming jak hurvínek a válku a naprsto nechápou o čem to je .... standartní představa čecha je ži si vodpoledne ,když bude čas ,pude zahrát a pak o tým pošle na lanku ,kde is to samozřejmě povodí ,bude dostávat plat a klan se mu postará o zázemí ,ale to že ve skutečnosti progaming znamená desítky hodin tejdně dřiny ,tréningu a pilovaní každýho detailu a že to je docela zodpovědnost si neuvědomuje nikdo ...bohužel
Sice dlooouhy a ja cteni nerad ale clanek je to zajimavy
to sou ale pařmeni :D taky bych bral jet na turnaj někam :-)
Good článek, pravda trochu dlouhej, ale dobrej. Podle mého (samozřejmě odborného... :D ) názoru se v České republice progaming dostane do širšího povědomí až s ozšířením digitálního příjmu, protože dnes ještě pořád ohromné množství lidí "chytá" pouze naše 4 největší televize, které vysílají analogově. PS: někdo tady psal o tom že u spousty lidí se počítačové hry (kor "střílečky") nesetkaly zrovna s úspěchem.
sem zapomně dokončit větu... ...nesetkaly zrovna s úspěchem, má naprostou pravdu.
co to jako ma byt
tam se musí hrat jedna radost:D
Progamining = jak rychle a ucine cloveku vygumovat mozek a dostat ho do stadia celkovy nepouzitelnosti.
NAD ČIM PROBOHA TAK DUMÁTE? Celej tenhle humbuk kolem progamingu začaly podporovat výrobci HW pro PC, protože nakrátko uvěřili tomu, že jim to zvýší prodeje grafických karet a dalších HW komponent periferií. Proto se v tom taky začaly točit velký peníze. Jenomže za chvíli si spočítali, že PC není jenom o hraní pirátských kopií her, které se navíc z toho důvodu začínaj přesouvat spíše na konzole. Takže reklama v téhle oblasti není zas tak výdělečná a perspektivní investice, jak se na první pohled mohlo zdát. PC hráči by rádi, aby bylo o co hrát, ale firmám se do toho z těchto a dalších důvodů už zase tak nechce. Byla to drobátko předčasně nafouknutá bublinka. I když..je jasné, že tzv.virtuální "hry" nakonec lidskou populaci naprosto ovládnou. Manipulace s realitou je přece pro kapitalisty velice přitažlivým tržním artiklem.
chytráci jako ty ,je přesně jeden z největších problému českýho "(pro)gamingu" ....
je to škoda no já sem jim tak fandil...XD
Lip jak Easy bych to nenapsal
Ako bolo povedane, zla volba hier. To su vcelku male komunity hracov, aj ked tie peniaze su pekne. A preco konzolove hry? To takisto nechapem, ale budiz.
celkem dobry clanek ale nejak mi to nezaujalo.:)
hnet bich tam jel
Ahoj drivere :). Predne bych chtel pochvalit za zajimavej a ctivej clanek, ale v nekterych bodech si musim dovolim trosku oponovat :).
Jako hlavni pricina padu CGS by se mela uvadet hlavne katastrofalni prace organizatoru co se tyce vyberu her a jejich systemu. Vezmi si, ze zmenili CS pravidla na mr9 a mr12 roundime, takze se vlastne CGS stala naprosto samostatnou ligou, protoze zadny svetovy turnaj / liga nikdy nepouzil tyto pravidla. Maximalne americke CEVO se jim trosku priblizilo, ale s vetsim poctem, kol, ktere je myslim klicove. Navic se zvolenim noveho reditele minuly rok se zacalo CGS stale vice orientovat na "MTV show" misto nejakeho seriozniho prenosu herni ligy. Kamera a strih take nebyly zvladnuty na 100%.
Dalsim faktorem padu CGS bylo naproste mrhani peneznich prostredku. CGS melo rozpocet 50 milionu USD na 5 let, ovsem uz prvni rok je stal 25 milionu. To vsechno kvuli naprosto nesmyslnemu utraceni. Napriklad komentatori bez jakychkoliv zkusenosti pobirali okolo 300 tisic USD / rok.
Dalsim problemem v Evrope bylo, ze hraci CGS odmitli. Jak hraci CS 1.6, tak hraci CS:Source odmitli CGS system a prakticky se o nej nezajimali, to potvrdilo, ze CS:Source muze perfektne koexistovat s 1.6kou, ktera je v soucasne dobe uz o 10ti tymech, ktere jezdi vsude po svete a konkuruji si.
Co se tyce napadu - CGS nebylo spatny, jenom provedeni bylo nezvladnuty. Na Eurosportu to sledovaly podle statistik miliony lidi a na DirecTV to byl dokonce nejpopularnsi porad v USA, takze o nezajmu divaku to nebylo.
S ceskymi kluby bych to videl tragicky dokud budou vyhazovat penize do 1.6 hracu, kteri uz nikdy nemaji sanci niceho dokazat, protoze svet je asi tak o 5 ligovych urovni nad nimi. V 1.6ce nam proste ujel vlak a nikdo s tim uz asi nic neudela. Sanci souperit s Evropou mame v "novych" hrach jako je CS:Source a Call of Duty, ovsem napriklad Source se v cechach nikdy neprosadi, protoze ceske tymy odmitaji vzit top2 cesky tym. Chteji top1, ale neuvedomuji si, ze top1 Cesky tym je na urovni nejlepsich tri tymu na svete.
napad to byl dobry co nadelam
to vypadá dobře,asi to bude mazec
simtě dyť bys tam nic nevyhrál :D akorát by sis udělal ostudu :D
dobře vy!! :)
nesouhlasim s 57. komentářem .....
toto bych chtěl jednou Zažit :-)
blíží se.. myslim si to
Hehe, sem neveděl že sem byl v objektu. NevadíxD
jste borci
Koupil bych si flašku havany a všechny bych tam podrtil :D
no...vubec ńevim o co ma jit ale nevadi
že peníze budou chybět.. Nemusí být přece tak lákavé ceny. Hlavní je si přece zahrát. A vyzkoušet si něco takového, to je cena už dost veliká a dosti lákava a motivující.
no to doufam ze ne...byla by to skoda...
věřím že bude pokračovat
jojooooooooooooo
:-/
good clanek fakt jo a ty viejka tayk good fakt jo
SDGsg
tgS
DG
dfzD
hygfj
yxjhYDGJSGSjhf
SgghyjdlgS
:D:D:D:DSKJGl
:smoke xD parba xD
,m
chtělo by to dokončit
jjj to bude teda mazec.. to si pis :D
progrmamatori sou mastri
Progaming nikdy nezanikne,třeba se nebude hrát o tak velké částky,ale lidi vždycky hry hrát budou.
Obsáhlej a poučnej, asi půjdu hledat práci jinde xD
Neblíží se
Jde to do OUTu
Pěkný článek
ujde to
to sou proste borci :D...
doufam ze ne byla by to skoda