Jsou tomu již 4 roky, co se na našich monitorech objevil první Zeno Clash, který přineslo nezávislé studio ACE team. Přesto že se tehdy nejednalo o žádnou velkou záležitost a hráči byli v té době “masírováni“ zcela jinými tituly, Zeno Clash představoval skvělou alternativu – bylo to prostě něco jiného. Naprosto originální prostředí, skvělý příběh a především mlácení všeho možného. Samozřejmě, že i první Zeno Clash měl své mouchy, přesto byl však dosti zábavný, ale především netradiční.
Dnes vyrážíme již podruhé do bláznivého světa Zenozoik, jaký byl náš výlet? Hned v úvodu můžeme podotknout, že jsme se ze Source enginu přesunuli na Unreal 3, což s sebou nepřináší žádné extra velké změny. Zeno Clash 2 začíná přesně tam, kde první díl skončil a i pro tentokrát se ocitnete v kůži známého rváče jménem “Ghato”. Změn se však dostalo vaší drahé společnici, kterou je v tomto případě Rimat.
Pokud jste snad pozapomněli příběh nebo jste ve světě Zenozoik noví, bude vám nápomocen tutoriál, který vás naučí základní sekvence úderů, ale i způsob obrany. Krom toho také tutoriál rekapituluje příběh a slouží tedy, jako skvělý úvod do veškerého dění.
První Zeno Clash byl atraktivní především proto, že v době, kdy se objevovala jedna FPS za druhou, on přinesl pěstní souboje, což bylo nejen nevídané, ale hráčskou komunitou navíc nečekané. Stejný základ převzal i díl druhý. Stále jde tedy především o rozdávání tvrdých ran. Jinými slovy, Zeno Clash 2 eskaluje to, co bylo na prvním díle skvělé, ale již nepřináší nic nového. Převzal tak nejen ty positivní věci, ale zároveň i stejné mouchy.
Vaším úkolem v rámci příběhu je sjednotit všechny bratry a sestry, což není rozhodně jednoduchým úkolem. S pomocí Golema se navíc dovídají pravdu o svém původu. Samotný Golem je velice zajímavý charakter, jehož posouzení nechceme nijak ovlivňovat, a tak to necháme na samotném hráčovi. Vaše cesta vás tak nakonec zavede až na samotný konec světa, kde se dozvíte zásadní fakt, který se týká pravdy o Zenozoiku.
Příběh je vypravován především pomocí cut-scén, jejichž zpracování je velmi poutavé. Rozhodně doporučujeme se do příběhu hluboce ponořit, jelikož v první řadě za to opravdu stojí a za druhé tak dělá Zeno Clash 2 něčím více, než jen strohou mlátičkou. Zatímco v prvním dílu jsme se zabývali spíše vztahy a celkově byl příběh orientován na lidi. Tentokrát vchází do popředí zájmů samotný svět Zenokoid a příběhové události, tak nabývají spíše obecnějšího charakteru.
Pokud jde o hratelnost, jsme na stejné lodi, jako v případě prvního dílu, jen je naše pomyslná loď o něco větší. Máme k dispozici více zbraní, více kombinací, více nepřátel, ale také mnohem větší svět, z čehož plyne i delší herní doba. Ta byla u prvního dílu velmi krátká, což spousty hráčů tehdy zamrzelo. Druhý díl už vydrží na cca 8-10 hodin.
Bojovat s nejrůznějšími nestvůrami a hybridy je stále stejně zábavné. Pokud snad chováte oblibu k udílení headshotů, Zeno Clash 2 vás v tomto ohledu neuspokojí. Na střelné zbraně totiž narazíte jen zřídka a jejich munice je navíc více než omezená. A tak se v důsledku budete muset soustředit stejně na vaši brutální sílu.
Přesto, že hra je velice lineární záležitostí, nejedná se pouze o tupé rozdávání ran. Stačí pár nepřátel navíc a náhle již vítězí taktika nad hrubou silou. Provedení, kterým budete udílet údery, totiž záleží jen na vás. Pomocí myši lze jednoduše ovlivnit, zda chcete udílet rychlé rány s menší silou nebo jestli si situace naopak žádá pořádnou ránu, například k rozbití krytu. V takovém případě lze užít i rozběhu a to už je pak pořádná rána. Držením obou zde máme kladivový úder, ale ani tím to nekončí. Nakonec tu máme ještě kombinace v podobě sekvencí, kde je možno díky správnému časování provést celý řetězec úderů.
Boje jsou ještě zajímavější, když vezmeme v potaz systém vylepšování schopností. Ten bychom sice jen těžko mohli nazvat komplexním, ale sám o sobě je účinný a plní svůj účel dobře. K vylepšení se nám nabízí rovnou 4 oblasti, kterými jsou zdraví, síla, výdrž a v poslední řadě velení. Ano, systém je opravdu jednoduchý a jednotlivé oblasti lze vylepšovat pomocí nacházení totemů s lebkami. Vždy když naleznete totem s lebkou, který se zpravidla skrývá v různých zákoutích a zapadlých uličkách, dostanete tak jeden bod, který můžete vzápětí investovat.
Systém musíme pochválit, jelikož oproti klasickému sbírání zkušeností, je tento navržen tak, aby měl hráč motivaci objevovat herní svět. Když k tomu přibalíme fakt, že svět je teď mnohem otevřenější, jedná se docela o rozumný tah nebo snad ne?
Vývojáři se opravdu snažili udělat svět mnohem větším a otevřenějším. Pravdou však je, že se jim to úplně zcela nepovedlo. Otevřené sektory jsou totiž pusté a působí tak polomrtvým dojmem. Krom toho najdete v otevřeném prostoru spousty neviditelných objektů a zdí, přes které se nelze dostat. Častokrát se tak můžete seknout v uličkách, kde vás bude brzdit neviditelný objekt a nakonec v ní stejně nic nenajdete. V momentě, kdy se vám to stane již po několikáté, buďte si jisti, že zrovna positivní dojem to v hráči jistě nevzbudí.
Pokud ještě vzpomenete na systém vylepšování, jistě jste si všimli, že mezi vlastnostmi se nachází i velení. To je z prostého titulu toho, že si můžete do party přibírat pomocníky. Na první pohled docela užitečná věc, která však v praxi nefunguje zrovna optimálně. Čím větší velení, tím lepší osobnosti můžete přibrat. Parťáci jdou však po pár ranách k zemi a tak spíše než samotnou pomoc, vám pomohou tím, že fungují, jako návnada pro nepřátele a vy tak máte více prostoru i času.
Herní principy se navíc během hry zásadně nemění, ani negradují nebo nějak neeskalují. Jediné, co odráží postup je samozřejmě vývoj příběhu, ale fakticky jen neustále se zvětšující počet nepřátel, který roste ve větší a větší houf. V posledních fázích vás tak může boj již lehce unavovat. Je třeba si také uvědomit, že rozdávat pěsti lze jedním směrem, a tak může větší skupinka představovat určité nebezpečí. Hlavně si hlídejte záda!
Grafika vypadá skvěle a je velmi dobře doplňována designem hry. Přesto, že prostředí je polomrtvé, je aspoň nápadně zpracované, atraktivní a často se mění. Zavítáte tak na spousty zajímavých míst a je nutno říci, že některé jsou opravdu hodně originální.Jedná se jak o místa přírodní a různorodá, tak i z městského prostředí. V tomto ohledu se vývojářům podařilo naplnit určitou rozmanitost.
Zeno Clash 2 má tak stále svoje mouchy, je lineární, snaží se vypadat velkolepě, přičemž není, ale na druhé straně zůstává i to positivní. Netradiční koncept, spousty mlácení, kvalitní příběh a ujeté prostředí. Zeno Clash 2 si od nás odnáší 70 %, už jen proto, že za tímto počinem stojí cca 15 lidí a v mnoha ohledech se titul může rovnat mainstreamu. Škoda jen, že druhý díl není více inovativní.
pěkné
Ujde to ale jsou mnohem lepší hry! ;)
to přijde jako kravina. Hrál sem jedničku a prostě blbost... vše bylo takové divné..
hra je to zajímavá, dohrál jsem 1čku i 2ku. Jednička byla více revoluční, tohle v podstatě pokračuje tam kde jednička skončila. Hra je nedoceněná a jak už tady vidím komentář, lidí ji považují za divnou. Je to pouze proto, že nesplňuje koncept hry pro moderního hráče. Plus si ale vývojáři zaslouží za to, že se do takového projektu vůbec pustili.
pravda v dnešni dobe zkusit jinou hru tak bud to je propadák či hra co se chytne je to risk ale plus za každej risk který se oběvi
Kdy se konečně Gamepark probere a přestane dávat k recenzím fotky ve stejném rozlišení jako za dob GameZone. Myslete u toho.
Kdyby se na hře podílelo více lidí schopni do toho investovat více, tak by to byla jedna z her roku. Takhle mi přijde zajímavá, ale jinak nudná.