Je to už více než čtyři roky, kdy vyšla jedna z nejlepších her minimálně této dekády, Zaklínač 3. V naší recenzi si hra odnesla zasloužených 95 % a dodnes patří k tomu nejlepšímu v RPG žánru. Od svého vydání již Zaklínač 3 vyšel ve všech možných edicích a je dostupný samozřejmě jak na PC, tak na hlavních konzolích. Před pár dny vyšel port na konzoli, kde bychom tak obsáhlou a graficky propracovanou hru, asi nečekali – na Switch. Samozřejmě se to neobešlo bez řady ústupků, ale vezměme to hezky popořadě.
Příběh Zaklínače 3 se točí kolem hlavního hrdiny Geralta, který se vydává hledat po světě svou chráněnku Ciri. Jde po ní totiž Divoký hon, tajemní jezdci, po kterých zůstává všude jen spoušť a aby toho nebylo málo, to vše se odehrává na pozadí vpádu Nilfgaardu na sever. Doba to tedy není jednoduchá a nese s sebou řadu nebezpečí. Cesta za Ciri se může hodně protáhnout a cestou zjistíte, že nikdo není vyložené zlý a vyložené hodný, ale každý se snaží nějak přežít a případně zaopatřit svou rodinu. Vojáci ale nejsou jediné nebezpečí, které se v krajině potuluje a tak Geralta čeká souboj s řadou potvor od těch úplně obyčejných, přes démony, krále lesa až po vlkodlaky a ještě horší nepřátele. Často ale zjistíte, že ve finále ten nejhorší nepřítel je člověk, který všechny zlé věci dělá z vlastní vůle, zatímco zvířata to mají vrozené. To vše se nachází na obří herní mapě s otevřeným světem, po kterém můžete cestovat dle libosti.
Původní hra byla navíc postupně doplněna dvěma velkými rozšířeními Srdce z kamene a O víně a krvi, nemluvě o spoustě dalších malých DLC. A tohle vše se autorům povedlo vtěsnat do maličké konzole Switch, která původně nebyla na obří tituly ani zamýšlena. Je jasné, že se to neobešlo bez menších či větších kompromisů. Předně bylo zmenšeno rozlišení, snížena vzdálenost výhledu a celkově úroveň detailů textur. Ani tyto úpravy ale nepomohly tomu, aby hra běžela na více snímků za vteřinu. Podle autorů je rozsah někde mezi 24 a 30 fps a hra automaticky reguluje podle náročnosti scény, aby běžela co nejplynuleji. Je třeba říct, že se jim to poměrně daří, a i v zaplněných lokacích jako je Novigrad hra pod 24 neklesá. Dokonce náročné bažiny ve Velenu, kde se často cukaly i velké konzole, fungují konzistentně ke zbytku hry. Přesto ale občas plynulost hry dostává na frak a je to hlavně v televizním režimu.
Pokud plánujete Zaklínače hrát v dockovaném režimu na televizi, připravte se, že snižování tam bude daleko znatelnější než v handheld režimu, kde malý, šestipalcový, displej leccos skryje a hra na něm vypadá velmi dobře, byť je automaticky ještě v nižším rozlišení 540p oproti 720p v televizním režimu. Na televizi hra zkrátka dobře nevypadá a asi nikdo nebude nad krásami hry jásat. Handheldový mod tak získává jedině plusy a to je cesta, kterou by hra měla být hrána. Naštěstí autoři nezapomněli na možnost nastavení velikosti herního rozhraní tak, abyste i na malém displeji konzole byli schopni číst titěrné texty. Co je zásadní je fakt, že snižování kvality se neodrazilo v samotných herních mechanismech. Průzkum obřího světa, interakce i soubojový systém je pořád stejně kvalitní a zcela vyvažuje případné zhoršení vzhledu. Síla Zaklínače je totiž úplně jinde a nepřepokládáme, že by si hru někdo na Switch kupoval kvůli grafice, na to jsou tu jiné konzole nebo PC s HD texturami. Herní zážitek ale zůstává stejný a příběh si budete užívat stejně hladce, jako si pamatuje třeba z předchozího hraní.
S čím určitě nebudete mít problém je ovládání, hra je velmi dobře namapována na tlačítka handheldu stejně jako na pro controller. Při vstupu do hry jsem neměl jediný problém s oživením ovládání, které už jsem mezitím od posledního hraní na PS4 zapomněl a rychle jsem se dostal zpět do hry. Ovládání si tak sebou přináší jak všechno dobré, tak i negativní věci jako občas podivné reakce při rychlé změně směru, nebo smrtelné pády z malých výšek. Důležité je, že port nic nepokazil a ovládání funguje precizně.
Pokud budete uvažovat o zakoupení hry, bude lepší, pokud se poohlédnete po krabičkové verzi, protože stažitelná verze má bezmála 32 GB a zaplní pěknou část konzole nebo karty. Bohužel Switch verze nepodporuje savy z jiných verzí, což je velká škoda, protože si umím dost dobře představit, že bych vzal svůj save z PS4 verze a pokračoval na cestách ve svém původním putování, ale asi to není technicky možné. Co ale technicky možné bylo, je kompletní česká textová lokalizace, kterou samozřejmě najdete i ve Switch balení.
Doporučení, zda hru zakoupit nebo ne, bude do jisté míry záviset na tom, zda chcete hru hrát na televizi nebo ne. Pokud chcete hrát převážně na televizi, bylo by možná rozumnější investovat do verze pro některou z velkých konzolí. Dneska se dá sehnat ve slevě za pár stovek, stejně jako třeba stará PS4 nebo obyčejný XOne. Na druhou stranu tyto konzole vám neumožní hrát na cestách, brát si hru všude sebou a hrát si třeba i jen deset minut v tramvaji. To všechno Switch dovoluje a navíc v handheldovém modu hra vypadá opravdu použitelně a umím si představit, že ji postupně dohraju znovu. Zaklínač je prostě skvělá hra a i když nevypadá tak dobře jako by mohla, tak jádro a kvalita hry všechno přebije.
I po čtyřech letech od prvního vydání a nucené grafické dietě je Zaklínač jedna z nejlepších her na Switch, kterou by žádný fanoušek neměl minout a možná se díky tomuto portu dostane i ke hráčům, kteří by jinak na podobný titul ani nenarazili.