Slovíčko “Yesterday” donutí každého vzpomenout si na něco zcela jiného. Zatímco hudební fanoušci začnou prohrabávat desky Beatles, milovníci filmů se pozastaví nad dramatem z Jižní Afriky nominovaným na Oscara za nejlepší cizojazyčný film. Hráči adventur si však odteď mohou k tomuto výrazu přiřadit i zcela nový kousek známé vývojářské firmy Pendulo Studios, která se rozhodla po několika milionových kousích skočit na novou značku. Ty to však nikdy nemají snadné. O to větší výzva je pak alespoň pro titul prosadit se. Podaří se to hře Yesterday? V dnešní recenzi se to sice nedozvíme, ačkoli zjistíme, zda na to má dostatečné předpoklady. Dokáže titul nalákat stejné počty hráčů jako kupříkladu série Runaway pocházející taktéž z pracek Pendulo Studios?
Pokud bychom se poohlédli do minulosti studia, rozhodně vše splňuje na jedničku a nezbývá než začít s prodejními úspěchy. Pendulo Studios totiž byly založeny již v roce 1994 a mají za sebou celou řádku úspěchů a ocenění. Hlavní pozornost však bude v každém případě věnována trojdílné sérii Runaway, která má na kontě celé miliony prodaných kusů. Jistě si ale vzpomenete i na kousky jako The Next Big Thing či na zajímavou adveturu Hollywood Monsters pocházející z roku 1997. Her na kontě skutečně oproti jiným studiím mnoho nemají, nicméně mnohem důležitější je zmínit, že se všechny vyprodukované kousky řadí ke špičce žánru adventur a že na co ve studiu sáhli, to bylo po vydání vynášeno do nebes. Nepřišla ale spolu s Yesterday první výjimka značící apokalypsu?
Yesterday se odehrává v zářném městě New York. Vy však po uličkách slávy za hvězdami těch nejznámějších filmů běhat nebudete, neboť jste obyčejný student, který však narozdíl od jiných myslí na druhé. Dobře, přiznejme si, že až tak obyčejný student nejste. Po zdědění mnoha a mnoha peněz, jež se jen tak neválí ani v trezoru strýčka Skrblíka, jste založili organizaci pomáhající bezdomoveckým troskám skrývajícím se v kontejnerech a pytlích na odpadky. Henry White, zmíněný student a zároveň hlavní postava, s níž si velkou část hry prožijete, nicméně nemá život až tak snadný, jak by se mohlo zdát. Po nalezení několika spálených těl bezdomovců se totiž musí vydat na dráhu dobrodruha a vypátrat, co se děje a kdo nemá dostatek slitování na to, aby je nechal žít.
Aby se neřeklo, po boku mu stojí i jeho věrný přítel Cooper. Je sice trochu natvrdlý, ale na druhou stranu vždy ví, kdy zakročit a kdy pobavit. Hra se totiž úspěšně snaží kombinovat jak dramatické scény, se kterými byste nechtěli mít nikdy co do činění, tak příjemné oddechové chvilky nabízející pobavení a hromady a hromady odkazů na jiné videoherní a filmové série. Ale nebojte se! Dojde i na hudební průmysl a Beatles se při narážkách na něj krčit v pozadí nebudou. Třetím z charakterů je pak tajemný John Yesterday. Ten sice se zbylýma dvěma hrdiny nemá nic společného, ale chvilku času pro něj hra získá taktéž. Bohužel, trpí ztrátami paměti, takže spíše než na zjišťování okolností vražd dojde na pídění se po vlastní minulosti. To by v tom ale musel být čert, aby se v jednom bodě vše nedalo dohromady a neměli jste o záhadnou okolnost navíc.
Podobných okolností každopádně bude celá spousta. V Yesterday se vám dostane více zvratů než kolika se Michaelovi Jacksonovi dostalo plastických operací. Možná, že nebudou tak razantní, ale rozhodně si jich užijete naplno, protože rozvíjí už tak skvělý příběh nabývající na kráse především díky skvělé atmosféře a úžasným charakterům hlavních i vedlejších postav. Ano, hra na příběh dá, a to pořádně. Popravdě, časem zjistíte, že vám dává dávek příběhu pomalu více než hratelnosti, ale vadit vám to nebude. Právě rozhovory a hraní za hned tři různé zajímavé charaktery, které jsme si zmínili v předchozím odstavci, totiž nabízí prostor pro změnu, díky čemuž hra nebude v případě hraní za kterýkoli charakter stejná. Zatímco Henry je spíše vychytralý kluk, který ale dřevěné dveře pažemi dokořán nerozrazí, Cooper je jeho přesný opak, nicméně aby se vlezl do menších prostor, to by nejdřív musel shodit pěkných pár kilo. U výběru cesty naštěstí adventurní složka hry nekončí.
Někdo to může brát jako výtku, jiní jako jasný důvod ke koupi. Yesterday však tak jako tak v žádném případě není obtížná hra. Samozřejmě, stejně jako u všech jiných adventur, při ní musíte myslet, nicméně když za sebou pár logických kousků máte, prokousat se ke konci nebude ani trochu problém. Zdejší hádanky spočívají většinou na kombinaci předmětů a následném využívání jich v prostředí a na puzzle hádanky se příliš často nedostane. To ale vůbec nevadí, neboť právě čistý postup hrou dává možnost užít si příběhu i atmosféry bez nepříjemného pocitu v žaludku během frustrujících momentů, které zde prakticky neexistují. Ani fanoušci výzev však zklamaní nebudou, protože pokud se skutečně opřete do hry naplno a řeknete si, že nikdy nevyužijete nápovědy, pak se vám dostane obtížných momentů k rozřešení až až.
Pokud ale tak zatvrzelí na svých pravidlech nebudete, hra vám nabídne hned dva druhy nápovědy zajišťující čistý průchod hrou. První z nich se bere spíše jako poslední možnost, kdy už skutečně nevíte, co dál. Přesně vám to totiž řekne. Naštěstí ji nesmíte brát jako samozřejmost. Předtím, než dostanete možnost ji aktivovat, bude nutné strávit určitou dobu hraním a především zkoušením možných postupů. Teprve poté se vám možnost výběru této nápovědy otevře a budete se moci bez dalších průtahů vydat dále. Druhá z nápověd je o mnoho méně jednoznačná a především je přizpůsobivější i hráčům, kteří chtějí na vše přijít sami. Pouze se vám po kliknutí na ni zobrazí veškerá aktivní místa na obrazovce, s nimiž budete moci dále pracovat. Zbytek je jenom na vás. Nám výběr vývojářů přijde jako ten nejlepší možný způsob, jak se s nápovědou ve hře vypořádat, neboť nabízí několik možností zahrnujících i ujištění se, že celou dobu nejedete jenom podle ní, ale sami přemýšlíte a snažíte se nalézt ideální cestu dál.
Pro hru je velmi důležité kombinování předmětů v různých variacích a především jejich následné umisťování do prostředí a manipulace s nimi. Hoši v Pendulo Studios měli hned dvě možné cesty, kudy se s tímto aspektem hry vydat. Zavzpomínáte-li si na adventury vašeho dětství, jistě vám na mysli vytane série Tales of Monkey Island. V té jste si většinu kombinací odbyli s tím, že jsou to nejšílenější možná řešení a logické mohou být leda tak pro psychopata myslícího na útěk ze svěrací kazajky svého imaginárního kamaráda. Na druhou stranu se striktně logické kombinace jeví jako neoriginální a nudné. Yesterday si sice zvolilo druhou z možných cest, nicméně to hře nesmíte mít ani náhodou za zlé. Jenom díky jejich logičnosti je snadné se soustředit na příběh, který koneckonců zábavných momentů nabízí sám o sobě dost, takže o příjemné chvilky se hrou ani omylem nepřijdete.
Yesterday však zároveň nic nebere na lehkou váhu a každý bezdomovec planoucí jako pochodeň je pro vás nelibá starost navíc. Zároveň tak hra spolu s každým dalším nalezeným tělem dodává na atmosféře už tak vybroušené originálními prostředími, charaktery a fantasticky procítěným příběhem. A ten by samozřejmě nemohl být vyprávěn jinak než za pomoci cut-scén, které zde nabízí pohled na ty klasičtější stejně jako na zajímavé komiksové ústřižky, s nimiž se do zdejšího světa ponoříte ještě více. Proč? No přece proto, že, jak koneckonců můžete vidět na obrázích kolem, je celý zdejší svět stylizován do světa komiksů. Komiksů v každém případě skvělých, neboť Yesterday vypadá skvěle, a to ve všech ohledech.
Zapomenout by se nemělo ani na hudbu, která je zde stejně podstatná jako grafika či hratelnost. A věřte, že si jí užijete naplno. V soundtracku se sice neobjevují žádné popové pecky či jiné jim podobné hudební kousky, nicméně to vše vám vynahradí skvělá vážnější hudba, kterou určuje prostředí a situace, v níž se právě nacházíte. Po uši v problémech? Věřte, že byste to poznali i se zavřenýma očima jenom díky reproduktorům zapojeným k počítači. Podobně snadno se dá ve hře vyřešit spousta věcí včetně mnoha hádanek. Některé se vám však zaryjí pod nehty a bez zdejší skutečně vychytané nápovědy přes ně nepřejdete. Naštěstí, když vše půjde jako na drátkách, si užijete skvělého příběhu doplněného o zajímavé charaktery, skvělou hratelnost i výborný audiovizuál. Yesterday se rozhodně může řadit k nejlepším adventurám roku a my hře s chutí udělujeme krásných 85 %. A teď už zbývá jenom vlézt do sklepa pro gramofon, vytáhnout tu pravou desku a užít si zaslouženého vítězství při té nejlepší skladbě od Beatles. A která to je? No přece Yesterday!
To si stáhnu
Pls nevis kde se da sehnat ceska verze hry ? diky
která mě zaujala... :-P Adventurky mám moc rád...
Mám rád adventury a tahle vypadá dost nadějně.
Jo tak zkusím a stáhnu :D
stojí za vyzkoušení
Vypadá to zajímavě ;)