Pokud patříte aspoň trochu k herním pamětníkům, určitě si pamatujete skvělou strategickou hru UFO: Enemy Unknown (na americkém trhu pojmenovaná Xcom: UFO defence). V ní jste měli zabránit „šmejdu z vesmíru”, aby otravoval pozemské obyvatele a pomocí základen po planetě zemi, bojových letadel a výsadkových jednotek reguloval jejich počet. Od vydání UFO už uplynula hezká řádka let (přesně téměř 20) a za tu dobu tu byla spousta pokusů, jak starý koncept vytěžit a oživit. Našly se i dobré hry, ale zase neměly s původním konceptem až tolik společného a tak fanoušci marně čekali až do letošního roku, kdy konečně vyšla hra z dílny Firaxis, nazvaná kombinovaným názvem Xcom: Enemy Uknown.
V hlavní roli hry se postavíte do čela tajné mezinárodní organizace X-com, která hlídá zemi před čím dál horšími návštěvami z vesmíru. Ty už nejsou tajné, ale ohrožují i běžnou veřejnost, po planetě se šíří čím dál větší panika a tak je třeba jednat, protože jednotlivé státy vaší organizaci nehodlají podporovat jen tak. Prvním krokem je tak umístění vaší základny do některé z nabízených lokalit. Je to v podstatě jedno a záleží jen na vašich sympatiích k dané lokalitě. Hlavním základem pro vaše fungování je dostatek zdrojů, které plynou právě z příspěvků jednotlivých členských států, těch je z počátku plná obrazovka, ale pokud se vám přestane dařit a nebude bránit útokům, některé se od vás mohou distancovat a nedostanete od nich ani korunu, vlastně dolar. Způsobů, jak si státy naklonit, je několik, ale jako první je to umisťování hlídacích satelitů na oběžnou dráhu nad určitou oblast. Tím se sníží v dané lokalitě panika a také by mělo být možné snadněji detekovat nepřátelské lodě.
Poté co umístíte satelit do některého z nabízených míst na velkém digitálním globusu a povede se vám zachytit první nepřátelský signál, vyrazíte na misi s partou vojáků. Po ekonomické stránce hry je to tedy druhá, bojová. Jakmile dorazíte letadlem do místa výsadku a vojáci se rozmístí, je třeba postupovat směrem ke splnění cíle mise. Vzhledem k tomu, že se jedná o tahovou strategii, postupujete krok za krokem a využíváte k tomu nabízené schopnosti svých vojáků. Těch je celkem čtveřice tříd. Na výběr máte těžkého vojáka, útočníka, podporu, ostřelovače, každý s určitými vlastnostmi. Nicméně obecně platí, že každý voják může v rámci kola vykonat několik činností – kus popojít + zaútočit, popojít dvakrát anebo jednou zaútočit. Nepochopitelně chybí možnost zaútočit a poté popojít zpět do krytu, která by byla logicky hodně používaná. K tomu se ještě občas hodí speciální akce jako je připravení na protiútok v soupeřově tahu (ta je hojně využitelná), zvýšení vlastní obrany pro následující kolo a dobíjení zbraně. Pokud se vám povede vše dobře zkombinovat, misi vyhrajete a každý voják, který zabil, obdrží zkušenosti. Ty je možné po dosažení úrovně přeměnit na nějakou vlastnost specifickou k vojákově třídě. Sniper se tak může naučit střílet dvakrát za kolo, support se naučí používat více lékárniček a těžký bojovník zase rakety. Trochu chyba je, že voják se nezastaví ve chvíli, kdy narazí na nepřítele a tak občas nemůžete včas reagovat a voják dojde na porážku.
Samotné zlepšování vlastností by ale bylo ve srovnání s pokročilou nepřátelskou technikou k ničemu a tak se po každé misi vrátíte na základnu, která slouží k výzkumu, tréninku, stavbě, ale i jako ekonomické zázemí. Stavba vlastní základny je vlastně třetí typ hry, kterou si v rámci Xcomu zahrajete. Na úrovni několika podzemních podlaží můžete stavět celou řadu místností od laboratoří, přes ubikace vojáků až po místnosti pro detekci nepřátelských signálů a trénink psycho schopností. Protože zdroje nejsou nekonečné, vždy je třeba si dobře rozmyslet, co postavíte dříve a navíc je potřeba vzít v potaz i bonusy, které mají určité budovy, jsou-li postaveny vedle sebe. Postupem času se vaše základna rozroste na desítky místností a ve spojení s tím, se vám otevře řada dalších možností.
V každé misi totiž získáte nějaké ty mimozemské artefakty a v pozdější části hry dokonce živé exempláře. Pro jejich výzkum je tu speciální oddělení vedené cílevědomou doktorkou, ve kterém vyzkoumáte všechno od kovů, které ufouni používají, přes pitvu jejich těl až po psychické schopnosti, kterými vládnou. Každý výzkum vám přinese možnost výroby nové zbraně, brnění, lodě nebo nějakého vylepšení. K tomu zase slouží dvě výrobny, kde si můžete zadat výrobu techniky, která se vám bude hodit. Zakoupenou výbavu pak v ubikacích navěsíte na své vojáky, které si můžete pro větší sblížení pojmenovat a trochu i vzhledově upravit. V neposlední řadě je třeba stavět kontrolní místnosti pro satelity, které pak rozmisťujete po světě. Jejich přehled máte v hlavní řídící hale, kde je již zmíněný digitální globus s přehledem všeho, co se kde děje. Pokud se objeví nějaké ufo, vyšlete stíhačky a pokud se vám jej povede sestřelit, je tu mise. Krom likvidace sestřelených plavidel ještě budete zajišťovat místa mimozemských výskytů, likvidovat bomby, chránit civilisty, ničit bomby a řadu dalších. Každá mise je náhodně generovaná, takže nikdy nehrajete zcela to samé dokola. Je ale třeba přiznat, že pokud se budete zdržovat a nebudete pořád směřovat směrem k povinným cílům, bude se dost věcí opakovat pořád dokola. Pak už ale záleží na vás, jestli vás to bude bavit nebo ne.
Grafika určitě nepatří mezi špičku a našli bychom spoustu hezčích her, ale pro potřeby tahové strategie plně dostačuje. Postavy i prostředí jsou hezké, poměrně členité a vše doplňují hezké herní animace, které se ale často opakují a naštěstí se dají vypnout. Problémy s grafikou jsou spíš občas ve směru prolínání a problikávání textur, střelby přes zeď a podobně. Největší problém ale je, když se akce odehrává ve více úrovních, kamera neví jak se správně nastavit, musíte neustále přepínat mezi patry a často se nám stalo, že pohyb postavy směřoval úplně jinam, než se zprvu zdálo. Prostředí je také částečně destruktivní a tak vaše minuté střely zničí zeď, vozidlo, nebo kryt nepřítele. Nedá se toho bohužel využít cíleně a snažit se prostřelit skrz zeď na nepřítele.
UFO obsahuje i základní multiplayer, který je ale dost omezený. Umožňuje vám postavit si jednu šestičlennou jednotku složenou z vojáků i ufounů a postavit se proti druhé skupině svého kamaráda. K dispozici je bohužel pouze pět map, které se negenerují náhodně, ale jsou stále stejné. Vítězí ten, kdo druhého zničí první, přičemž na každý tah máte jen 120 vteřin. Není bohužel možné si vytvářet ani různé buildy pro různé typy her, ale skutečně můžete mít jen jednu uloženou jednotku, kterou musíte stále předělávat. Multiplayer tak mnoho parády neudělá, ale hlavní náplní je zde skutečně single.
Co říci závěrem? Po dlouhé době se konečně někomu povedlo vytvořit kvalitní remake jedné z nejlepších strategických her své doby, zkombinovat možnosti taktické, budovací a ekonomické strategie ve vyváženém konceptu. Samozřejmě hra to není dokonalá, má řadu mušek, ale ty snad budou brzy opraveny a nebraní samotnému hraní. Od nás si Xcom určitě zaslouží 90 %.
jestli jsi hrál původní XCom, tak nechápu, jak můžeš tohle nazvat kvalitnim remakem. Klíčový věci chybí, tj. propracovanej inventář vojáka ( ne ta stupidita ve stylu "vyber si mezi granátem, medikitem nebo třeba puškohledem v jednom slotu, puškou nebo brokovnicí v dalšim atd. ). Běž do hajzlu s kvalitou. Kde jsou ovladatelný vzdušný souboje? Kde je volnost ve strategický části? Hej máme tu pro tebe 3 mise, ale můžeš letět jen na jednu, páč jsme hrozně trapný. Ty si jen vyber, kam poletíš a koho necháš chcípnout. Co to má bejt? Hrál si původní hru, kde jsi mohl dát třeba 2 mise najednou? Asi ne ty kvalito. Taktická část celá na p*** ve stylu doběhni za auto nebo zeď a tupou dávkou ( kde jsou režimy střelby? ) krop emzáky. Fakt kvalitní remake. Co to s váma je? Debilně zjednodušená prasečina tak, aby šla v pohodě hrát i na konzoloidních gamepadech a všichni jste z toho posraný. Free remaky jsou mnohem kvalitnější a nikdo za ně nechce 9 kil.
Zcela souhlasím s prvním komentářem. Tohle není kvalitní remake. Tohle je prasečina, kde ty dobré věci byly vypuštěny a místo nich nasázena spousta amatérských designových chyb. Opravdu mě to mrzí. Raději než tohle doporučuji už postarší český UFO: Aftermath. Někde mám DVD, asi to půjdu zkusit rozjet na Win 8.
Nevím no, nazývat to remakem je podle mě blbost. Je to starým XCOMem spíš inspirované. Každopádně se tím dá zabavit. Jednoduchost beru jako klad (což u mě nebývá zrovna zvykem :D), jde to totiž pohodlně hrát na laptopu bez myši, takže na nudné cesty vlakem a nezáživné přednášky super, pokud bych měl na hraní čas, volil bych asi něco jiného.
Tak skus nastínit svoji představu,jak by remake tydle hry mohl vypadat,určitě Ti nabídnou místo ve vývojářským teamu..Mužeme byt rádi,že něco takovýho vzniklo.
Jestli jsi radši, že máš aspoň šmejd místo ničeho, tak je to tvuj boj, já jen napsal svuj názor.
Původní ufo jsem dohrál snad stokrát a tohle je důstojný nástupce. Nikdo ve dnešní době nemůže očekávat remake na podobné úrovni složitosti nebo nedejbože klasickém turn-based, to ty peníze rovnou mohl hodit do kanálu. To by to dopadlo jako UFO Exterrestrials, což byla blbost na entou. Je to zjednodušené, holt je to trend. Původní UFO také bylo dost hardcore a ne každý ho dohrál. Tento nový tahový systém je vynikající nápad (a hlavně originální), není to taková nuda jak může klasický turn-based být, ale zároveň je to zachovává obtížnost a taktiku. Celkově je to dobré pokračování, je z toho cítit respekt k původní hře, ať už narážkami v příběhu či vůbec celkovým pojetím. Probdělé noci jako u originálu jsou samozřejmostí :-)
je vidět, že využívání herního průmyslu ke zdebilňování populace funguje na 100%, ovce jsou spokojený se šmejdem, kterej jen vykrádá geniální sérii a mrší jí degradovánim na tupou kosičku, která nenabízí skoro žádný taktický a vůbec žádný strategický možnosti.
Náročnost strategické hry závisí hlavně na inteligenci soupeře, méně už na celkovém počtu možností, jak provést nějaký tah. Tady pravda tak nějak chybí oboje, ale jak jsem napsal, jako hra na občasné odreagování to funguje, a že bych u toho debilněl mi taky nepřipadá :-)
no hra nebyla uplmne nepovedena ale spise dosti kratka by mne zajimalo kdo u toho muze travit noci kdyz ja to mnel za tri dny na hard dojety
Když opomenu fakt, že obtížnost hard ta hra nenabízí, tak Half-life lze taky dohrát za půl hodiny, ale o tom to jaksi není. Modifikace Ironman taky dělá své.
Osobne si myslim ze ze vsech tech ufo her co vysly po TOM ufu je to zatim to nejlepsi
... tedy vlastně nevidím, protože idiotští programátoři tohohle zázraku ho neuděli pod Windows XP... na druhou stranu, alespoň jsem si ušetřil frustraci z hraní, protože zjednodušené hry dělané multiplatformově (tudíž pro stupidní konzolistické stádo) naprosto nenávidím..
Již delší dobu se dá pozorovat smutný trend, že až na vyjímky, které bych spočítal na prstech jedné ruky, nevychází z lépe financovaných studií žádné kvalitní hry a pokud si chci zahrát něco opravdu dobrého, sáhnu po něčem z nezávislé scény, neboť tam lidi tvoří protože je to baví a ne proto, aby na béčkovém paskvilu parazitujícím na známém jménu nahrabali peníze z nešťastníků, kteří jim na to skočí.
;P
Objednal sem si tuto hru a doufám že splní mé očekávání
ujde to
Tuto hru mám nejraději ze všech her, co mám
na tabletu nejlepší tahová hra :)