Někteří s nimi mají spojené dětství, jiní je hráli s kamarády až na střední škole a najdou se i tací, kteří se s nimi setkali na prvním Playstationu. Ať patříte do té či oné kategorie, jistě budete znát, dnes již legendární, záležitost Worms! Po do dnes oblíbeném Armageddonu a World Party se nám červíci vydali vstříc 3D grafice, což nedopadlo úplně nejlépe. Je pravda, že i ve své 3D verzi vydali několik dílů, které byly schopné nabídnout alespoň nějakou tu porci zábavy. Pravdou však je, že předchozí díly zůstávaly stále nepřekonány, což byl také důvod, proč se k nim komunita stále navracela. Můžeme se tak mluvit o nadčasovém konceptu, jehož klona byste hledali jen marně. Ano – je tu Liero a Worms Realtime, kteří se pokusili o obdobnou hru v reálném čase nebo sympatické Hogs of War, kteří si zase troufli na 3D o nějaký ten pátek dříve než Worms. Aniž bychom jim upírali jejich dobový úspěch, zkušeností ověřenou pravdou zkrátka je, že k Lieru už se dnes vrátí jen málokdo. Musíme tak konstatovat, že pomyslný trůn zkrátka neokupuje nikdo jiný, než právě červi.
Po dlouhých letech čekání a tichém brečení nad tím, jak to kreslené 2D bylo vlastně nejlepší, jsme se dočkali nového dílu (je pravda, že mimo PC nějací ti 2D Wormsi vyšli ještě dříve). Nenechte se však zmást tím, že by šlo o nějaký remake nebo pouhý upgrade grafických textur. Vývojáři nás nechali čekat opravdu dlouho, ale za to teď přinášejí plnohodnotnou hru, která nejen, že pravděpodobně osloví všechny vzpomínající nostalgiky, ale bezpochyby oplývá potenciálem, který může oslovit i nové generace. Worms jsou zkrátka zpět v plné síle i zdraví, tentokrát s podtitulem W.M.D. Ptáte se, co ona zkratka znamená? Jednou z variant je „Worms Must Die“ což se dá s trochou ironie vykládat různě, zatímco varianta „Weapons of Mass Destruction“ se tváří o něco exaktněji. Důvodem je i arsenál zbraní, ve kterém najdete kousky, které jsou schopny zničit 80% povrchu, a to bez přehánění! Zbraně si však zaslouží zvláštní pozornost, a proto se k nim dostaneme ještě podrobněji.
Už na první pohled můžete vidět, že se jedná skutečně o ty staré a dobře známé Worms. Grafika už není tak kreslená, ale jinak jsou všechny prvky důvěrně známé, včetně ukazatele toho, jakým směrem zrovna fouká vítr, což jak zasvěcení vědí, je velmi důležitá součást hry. Krom toho vždy platilo, že kdo se naučil využívat dobře vítr, ten lehko převýšil ostatní hráče. Na poměrně nevelké mapě se tak odehrávají dobře známé boje mezi červíky, kteří neváhají likvidovat jeden druhého za pomocí bazuk, granátů, dynamitů, naváděcích raket, ale i speciálních zbraní, jako třeba proslulé banánové bomby! Věrná předchozím dílům zůstávají i veškerá nastavení zápasu, jako počet životů, čas jednotlivých tahů i celé hry, frekvence padání beden se zbraněmi, výskyt min, ale i mnohé další. Ve hře je navíc kromě osvědčených věcí i několik zásadně nových a nepoznaných, jako například „magnety“, které zkrátka přitahují vše ve své blízkosti, včetně granátů a střel z bazuky.
Nejlepší cestou, jak se seznámit s veškerým novým obsahem je volba správného módu. Hráč samozřejmě není odsouzen jen k repetetivnímu hraní „vlastních her – skirmishů“, ve kterém si navolíte mapu, týmy včetně počtu červíků a barvy a zamíříte tak rovnou do akce. Stejně jako ve Worms World Party i zde najdeme nejprve „training“, a následně dokonce i celou „kampaň“. Trénink je přirozeně jakýmsi tutoriálem a průpravou ke všemu, s čím se ve hře můžete setkat. Úplnou novinkou jsou tak například dopravní prostředky nebo turrety, které je možno obsadit. Takovým turretem může být běžné kulometní hnízdo, minomet či dokonce sniperovací turret s laserem. Mnohem účinnější jsou však dopravní prostředky. Mezi nimi najdete sakra silný tank, který dokáže vykropit salvu několika střel s efektem jako bazuka, dále mechanického robota, který umí uštědřit silnou ránu až za 50 životů a nakonec vrtulník, jehož poškození nedosahuje samo o sobě takových čísel (je vhodné zkombinovat například s vybuchujícími objekty), ale za to představuje extrémní formu jetpacku – a tedy možnost efektivně se přemístit.
Trénink nabízí dokonce i výuku s proslulým ninja rope, která rozhodně není k zahození. Kdo totiž uměl ovládat vítr – ten se zpravidla trefil tam, kam chtěl. Kdo však ovládal ninja rope – ten se naopak dostal přesně tam, kam chtěl. Jakmile projdete tréninkem, který však nemusíte vůbec absolvovat – pokud nechcete – vystoupí před vámi kampaň, jejíž zpracování si rozhodně zaslouží pozornost. Nejedná se totiž jen o pouhé mise, na které jste mohli být zvyklí z minulých dílů. Každé kolo představuje spíše jakýsi scénář, ve kterém jsou pro vás připraveny vždy 4 konkrétní objektivy. Některé představují konkrétní úkony, které je třeba udělat (například získej toto a vycrafti toto), jiné zase podmínky, které je nutno dodržet (například žádný červ nesmí spadnout pod 20 životů, nesmíš použít tuto zbraň nebo že misi je třeba splnit do 15 minut). Nutno říci, že jednotlivé úrovně jsou zábavné, nápadité i interaktivní a v současné době jich ve hře najdete kolem 30.
Úplnou novinkou jsou pak „challenge“. Těch není prozatím tolik, ale výzvu, kterou nabízejí, by bylo určitě chybou přehlédnout. V každém challengi na vás čeká jeden konkrétní padouch, který je „WANTED“, pokud si vzpomenete na ty klasické plakátky z divokého západu. Onoho padoucha bude třeba zlikvidovat – zpravidla specifickým způsobem či za použití specifických zbraní a můžete si být jisti, že jeho kořínek bude zpravidla tuhý. Challenge tak představují jakousi třešničku na dortu singleplayeru, ve které si můžete potvrdit svůj skill i um. Všichni však moc dobře víme, že pokud si chce člověk Wormsy opravdu užít, je třeba sehnat pár kamarádů nebo alespoň přítelkyni a vydat se do oblastí s názvem multiplayer. S tím je však spojena naše první výtka, která míří na možnost výběru mapy. Zatímco ve starých Worms jsme byli zvyklí na to, že kromě generátoru zcela náhodných map je přibaleno i několik předem vytvořených, nikoli však vůbec špatných, jako třeba Windmill, barevně příjemné ovoce nebo skládka – v nových Worms W.M.D se všichni musíme spokojit s pouhým generátorem.
Možná si říkáte, že generátor náhodných map musí stačit, ale otázka je, do jaké míry je skutečně náhodný. Jde totiž o to, že máte na výběr typ povrchu, kterých je celkem cca 5! Jediné co tedy můžete udělat je vybrat si jeden z pěti přednastavených skinů povrchu a následně si nechat vygenerovat terén, přičemž nenarazíte na nic víc, než 3 základní možnosti. V prvé řadě je to větší kus země, na kterém si to prostě rozdáte. Druhým možným typem jsou 2 ostrovy a do třetice nakonec prostor s uzavřeným nebem (jako podzemí). Je pravda, že tyto 3 typy v základě stačí, ale můžete nám věřit, že z nabízených 5 typů povrchů se vám stejně 2 nebudou oproti těm jiným zase tak líbit a nakonec tedy zjistíte, že se stále dokola pohybujete na maximálně 10 mapách. Ptáme se jen proč? Dyť zrovna terén není ve Worms nic nepodstatného, a tak bychom se jako hráči chtěli pokochat větším výběrem.
To nejlepší nakonec – pokud nás v nových Worms W.M.D. skutečně něco oslovilo, pak je to bezpochyby craftění zbraní. Ne, že byste si snad mohli vytvořit úplně zcela nové nebo svoje vlastní, ale takřka všechny, které ve hře jsou (a je jich celá řada nových – možná něco najdete na screenshotech) je možno nejrůznějšími způsoby vylepšovat! Stačí k tomu posbírat nějaké ty materiály, které padají ve speciálních bednách. Výhodou je, že jakmile si jednou uděláte dostatečnou zásobu, už o ni nikdy nepřijdete. Nasbírané materiály budete mít vždy k dispozici na začátku každé hry a je jen na vás, jak je v aktuální hře investujete. Jakmile z nich něco vyrobíte, pro danou hru jsou spotřebované, ale příští hru se vám vaše nasbíraná zásoba opět obnoví. Díky craftění je tak možno vyrobit například poison dynamite, který po výbuchu vytvoří ještě oblak jedu, který nakazí všechny červy, kteří s ním přijdou do styku. Obohatit můžete také Air Strike, tím, že rakety po doletu rozptýlí ještě trochu ohně.
Nakonec to bylo právě craftění, které představovalo největší zábavu a zároveň velkou neprozkoumanou oblast. Když si vezmete, že ve hře je několik desítek zbraní, které je možno třeba hned ve 3-4 verzích vylepšit – konečný počet prostředků, se kterými můžete decimovat své nepřátele, je více než značný. Worms byli vždy unikátní záležitostí, která dokázala krátit dlouhé noci a při hře s kamarády byla schopna nabídnout i epické a komické momenty. Nutno říci, že ani po letech se Worms těchto atributů nezbavili a zůstávají tak tím, za co jsme je všichni měli – poctivou zábavou. A nakonec co jiného by v první řadě měly hry být, než zábavné? Věrni svým ideálům si od nás nový Wormsíci odnášejí přívětivých 82 % – jelikož bychom dali ruku do ohně za to, že tahle záležitost nemůže nikoho urazit… leda jen naopak.