Úvodem bych chtěl upozornit mnohé čtenáře a hráče na jeden důležitý fakt. Hra World of Tanks není a nikdy nebude simulátorem tanku! Nebyla ani jako simulátor tanku vyvíjena. Na toto upozorňovali už propagační videa této hry a přesto si mnoho hráčů neustále stěžuje na nereálnost některých skutečností obsažených ve hře. Je to pouze a jenom hra s tanky, stíhači tanků a dělostřelectvem, která má pobavit. Pokud chcete simulátor tanku musíte hledat jinou hru.
V předchozím článku jsme se seznámili s hrou World of Tanks a teď bychom vám chtěli přiblížit změny, které se v této hře udály po více než ročním působení na trhu. Na neustálem vývoji této hry lze skutečně vidět, že se developeři snaží, aby tato hra přinášela neustále novinky. Podle množství nových typů tanků, dělostřelectva a stíhačů tanků je hodně poznat, že navštěvy britských a ruských tankových muzeí a knihoven přinášejí své ovoce na poli nových strojů jež jsou k dispozici přímo ve hře, přestože mnohdy v realitě nebyli bojově nasazeny nebo vůbec neopustili rýsovací prkno. A velké změny jsou nejenom v samotné hře. Vedení společnosti Wargaming velice o své hráče stojí a snaží se o neustálou podporu své komunity hráčů ať už velice štědře dotovanými turnaji nebo přímou lokalizací webu, hry a technické podpory do jejich rodného jazyka.
Schopnosti a specializace posádek:
Ve chvíli kdy vaše posádka dosáhne sta procent výkonosti dostanete možnost si vybrat nějakou schopnost nebo specializaci. Při plném startu byli k dispozici pouze tři schopnosti a to opravář, hasič a vylepšené maskování. Před pár měsíci došlo k podstatném rozšíření možností jak vybavit posádku. Od lepšího dohledu pro velitele a radisty, až po větší výdrž uložišť munice u přebíječů. Rychlost trénování posádky se odvíjí od počtu zkušeností jež získáte za jednotlivé bitvy. Přirozeně, že si musíte dát pozor co na svou posádku vybíráte, protože s každou další vybranou schopnosti nebo specializaci na jednotlivých členech posádky se rovněž zvyšuje počet zkušeností, které musíte získat a některé specializace fungují až od sta procent. Velice doporučuji navštívit oficiální forum a tam hledat rady dříve než zběsile naklikáte na posádce jejich specializace. Protože přesný popis funkčností všech schopností a specializací jakými může disponovat vaše posádka tanku by vydala na další článek, omezíme se tedy na odkaz, kde naleznete jejich soupis a český překlad na oficiálních stránkách World of Tanks.
Nové medaile a ocenění:
Určitě by nikoho nebavilo, kdyby za sve výkony v jednotlivých bitvách nebyl žádným způsobem oceněn. Takže každý hráč, který podá určitý výkon v bitvě si zaslouží ocenit, ať už přímo medailí za počet zničených nepřátelských vozidel, nebo za to, že každým výstřelem trefil nepřátelský tank. Vzniklo zde mnoho nových medailí a ocenění plus jedna z nejcenějších, kterou hráč může získat byla přejmenována. Je to Bölterova medaile jež se udílí za zničení sedmi a více tanků nebo deseti a více stíhačů tanků se původně jmenovala Wittmanova medaile, podle německého tankového esa kapitána Michaela Wittmana. Ale Michael Wittman byl dobrovolník 1. panceřové divize LSSAH a tedy nechvalně známých Waffen SS, které byli po druhé světové válce prohlášeny Norimberským tribunálem za zločineckou organizaci a většina evropských zemí má ve svých zákonech ukotveno, že propagace nacizmu a fašizmu je trestná. Proto společnost Wargaming změnila jméno tohoto ocenění na Bölterovu medaili podle jiného německého tankového esa kapitána Johannese (Hanse) Böltera, jež byl členem Wermachtu přesněji 502 těžké tankové roty. Všechny medaile a ocenění s anglickým popisem jež je možné získat ve World of Tanks naleznete na zde.
Klany, klanové války a česko-slovenské zastoupení:
Hrubě nastíníme jak fungujou klany a klanové bitvy o území na globální mapě. Už pouhou registrací do hry máte možnost vytvořit klan, nebo do něj vstoupit. Přirozeně, že klany vyhledávají hráče, kteří disponují technikou těch nejvyších tříd, aby byli konkurenceschopní. Počet členů na jeden klan je omezen sto účty v tomto klanu a klany mají možnost bojovat o území Evropy, Afriky a Asie. Každé území má pevně daný počet goldů (virtuální měna ve World of Tanks), které toto území produkuje za 24 hodin a každou hodinu se určitá částka připisuje do klanové pokladny. Co se potom s těmito goldy bude dít rozhodne majitel klanu, který má možnost je rozdělit mezi jednotlivé hráče svého klanu nebo ponechat v klanové kase. Jak se klan dostane na mapu? Aby se klan dostal na globalní mapu musí podstoupit turnaj na jednom z vyloďovacích prostorů, které jsou pevně dané, a ve finále porazit jeho vlastníka. Poté umístí na toto území své velitelství a začne posunovat žetony na sousední území, kdy musí opětovně bojovat s jejich vlastníkem, pokud ten má na tomto území rovněž své žetony. Jeden žeton se rovná jednomu hráči v klanu s minimálně jedním tankem o třídě pět a výše. Hraje se 15vs15 kdy se musí zabrat nepříteli jeho vlajku nebo ho zničit. Pokud zápas skončí remízou tak se bere, že původní vlastník území ubránil a vy přicházíte o 15 žetonů na dobu 24 hodin. Když prozkoumáte mapu, zjistíte, že mnoho území má jinou časovou zonu a to od 16:00 do 20:00 takže není problém, aby jste nalezli klan ve kterém vám bude vyhovovat některé časové pásmo. Mapa pro evropský server se nachází momentálně v beta verzi a v budoucnu bude rozšířena o další tři až čtyři regiony.
Přirozeně, že na globální mapě už to není jenom o síle jednoho klanu, ale i o politice, kdy vznikají velké aliance, které se snaží si navzájem pomáhat v udržení svých teritorií, které jim zajišťují velice krásné goldové příjmy. Zde musím zmínit, že doposud nevznikla žádná úspěšná česko-slovenská aliance. Je pouze pár česko-slovenských klanů, které se dlouhodoběji drží na mapě, ať jako samostatný klan nebo jako součást mezinárodní aliance. V evropské části mapy, která má jedny z nejbohatších území, je to klan [CSA] CS Army a jeho subklan jako součást obrovské šedé většinou polské aliance, která okupuje území od Lamanškého průlivu až po Kavkazké stepi. Další velice úspěšný česko-slovenský klan a jeho dvě další divize, které naleznete na evropském území jsou [BIA] =BiA=Steel panthers Cz/Sk, který vystupuje zcela samostatně bez jakékoliv aliance a po ročních bojích proti všemu a všem se usadil na Apeninském polostrově. [BIA] =BiA=Steel panthers Cz/Sk jsou dokonce na celkovém třetím místě v počtu odehraných klanových bitev a na čtvrtém místě v počtu vyhraných klanových bitev o území. Za zmínku zde stojí i klan [1CSTR] 1.Československá Tanková Rota, který se nedávno vylodil v blízkosti italských břehů a má rovněž k dispozici pár hezkých území. V Africké části mapy, která se vyznačuje velice chudým uzemím se dlouhodoběji drží klany [TNT] Takový normalni Tankysti a [TGM] XXVIII. Brigáda TGM. Ostatní české klany jsou také čas od času vidět na mapě, ale jsou většinou velice rychle vytlačeni zpět do moře. Abychom to trochu shrnuli. Být součástí úspěšného klanu, který je schopen mít denní příjem kolem pěti až deseti tisíc goldů často znamená pro takového hráče, že si může dovolit premiový účet nebo různé hezké věci, aniž by do této hry potom investoval nějaké peníze. Přirozeně, aby jste se někam dostali tak se většinou nějaké drobné investici nevyhnete, ale to pouze v případě, že skutečně to chcete rychle. Jinak všechnu techniku lze získat bez toho aniž by jste cokoliv investovali, ale přirozeně je to podstatně více časově náročnější a vše jde více pomaleji.
Další klanové války, kterých se lze zúčastnit najdeme na ESL nebo turnajích. Zde nemusíte mít k dispozici poslední typy techniky, protože tyto turnaje jsou většinou omezeny na třídu osm a níže. Společnost Wargaming na svých hráčích skutečně nešetří a tomu odpovídají i ceny, které na ESL nebo do turnajů dává. Jako příklad bych uvedl již 60tý turnaj ESL který je dotován částkou 1 400 EU (36 400 Kč) nebo turnaj Ural Steel 2012 jež už má lan finále v Moskvě a je dotován obrovskou částkou 77 000 USD (1 540 000 Kč), kdy jsou hráčům hrazeny veškeré náklady od letenek, stravu až po ubytování. Dalo by se říci, že Wargaming má snahu oproti jiným společnostem stímto typem hry se podělit o své zisky a především umožňuje hráčům si velice hezky přivydělat u jejich zábavy.
Česko-slovenská komunita:
Ano čeština a slovenština zaznívá čím dál častěji. Jak podpořit toto narůstající procento česko-slovenských hráčů? Společnost Wargaming nalezla velice jednoduché a efektivní řešení. Najmula česky mluvící zaměstnance a od 9.7.2012 je oficiální web plně lokalizován v českém jazyce. Rovněž veškerá zákaznická a technická podpora již probíhá pro naši komunitu v češtině, což velice otevírá bránu pro hráče, kteří by měli jinak velké problémy s angličtinou. Také hra jako samotná již delší dobu nabízí češtinu a není nutné používat překladač nebo slovník, aby jste zjistili co to slovíčko před číslovkou znamená u technických parametrů jednotlivých tanků. Musím se zde rovněž zmínit možnosti přispívat ve vašem rodném jazyce na forum a to, že koordinátorem československé komunity se nedávno stala 27 letá slečna, nebo možná už paní, která se nám představila jako Míša a vystupuje pod přezdívkou CzechOut. Doufejme tedy, že díky těmto krokům se naše komunita ještě rozšíří.
Změny v původních technických stromech a mírné hodnocení nových tanků:
Veškeré hodnocení odolnosti pancíře a vlastností jednotlivých tanků je bráno dle zkušeností autora a bez použití prémiové munice. Označení typu vozidla jež je pod anglickým názvem Tank Destroyer jako Stíhač tanků. Česká vojenská terminologie definuje tyto typy vozidel jako Ničitel tanků nebo Stíhač tanků a proto se autor přiklonil k druhému názvu.
SSSR:
Lehké tanky:
Byli přidány tanky čtvrté a páté třídy typu T-50 a T-50-2. Zde je nutné říci, že tank T-50-2 je jeden z nejrychlejších a především nejpoužívanějších průzkumníků v klanových bitvách, kdy díky své rychlosti 72 km/h a mrštnosti, kdy je doslova proklínán hráči, protože trefit tento tank v plné rychlosti a takzvaném bruslení je malé umění.
Střední tanky:
Byl přidán tank typu T-54 deváté třídy, jež disponuje nízkým profilem, dobrým pancéřováním, solidní rychlostí a poměrně výkoným dělem.
Těžké tanky:
Při nedávném patchi 7.3 se řada ruských těžkých tanků rozdvojila oproti původní technologické linii, tank Kliment Vorošilov KV-3 povýšil z šesté třídy na třídu sedm. Asi největší změnou je přeřazení tanku Iosif Stalin IS-4 z třídy devět na třídu deset a tím vznikla nová linie k dosáhnutí tohoto tanku. Od této doby je tank Kliment Vorošilov KV-1 klíčový nejenom pro postup na obě linie těžkých tanků, ale i na ostatní linie pokud se chcete vyhnout hraní na nižších třídách středních tanků a dělostřelectva. Začneme změnou která se udála v původní Iosif Stalin IS-7 linii a to především přidáním tanku IS-8 deváté třídy, který lze vybavit velice výkoným dělem, jež se používá na jiném tanku a to IS-4, ke kterému se dostaneme později, velice solidnímu času přebíjení, poměrně vysokou pohyblivostí a rychlostí. Ale vše má svou cenu a tak tank IS-8 je velice slabě pancéřován takže jeho životnost je velice diskutabilní. Teď se dostáváme k Iosif Stalin IS-4 linii. Byli přidány tanky T-150 což je lehce vylepšená KV-1, osmé třídy tank KV-4 kterého poznáte na bojišti velice jednoduše, protože je mnoha hráči přezdívaný mamut, podle velikosti a především delkou děla a tank ST-1 deváté třídy, který oproti IS-8 disponuje větším pancířem, ale na úkor jeho pohyblivosti, rychlosti a rychlosti otáčení věže. Tank Iosif Stalin IS-4 jež se stal tankem desáté třídy dostal nejenom navýšení hitpointů z původních 1790 na 2400, ale také nové a výkoné dělo se kterým se dostanete na čas přebíjení pod deset sekund což z tohoto tanku činí skutečně nebezpečného protivníka. Je třeba dodat, že tanky IS-4 a IS-7 se vyznačují velice dobrým čelním pancéřováním a to díky sklonu pancíře jež mají k dispozici.
Stíhače tanků:
Zde oproti startovací verzi nedošlo k žádným změnám, ale v novém patchi 7.5 má přijít nový typ stíhače tanků a to Object 268 takže se nechme překvapit co tento nový stroj bude umět.
Dělostřelectvo:
Byla přidána artylerie osmé třídy s označením Object 261 jež se vyznačuje vysokou pohyblivosti, časem přebíjení, rychlostí doměření a přesností na úkor jeho poškození a malým střepinovým efektem jeho granátu, který tento stroj s vysoce explozivní municí je schopen dát do nepřátelského tanku a rovněž nízkou trajektorií střely což je poměrně nevýhoda při střelbě na cíle jež jsou za různými teréními vlnami či za skálou. Přesto tento typ dělostřelectva je v rukou zkušeného hráče velice smrtící zbraní.
NĚMECKO:
Lehké tanky:
Byl přidán tank páté třídy typového označení VK 2801, jež díky svému pancéřování a dělům jež má k dispozici dominuje v bitvách své třídy.
Střední tanky:
Zde je novým tankem deváté třídy typ E-50 jež díky svému pancéřování, rychlosti, velice výkonému dělu, vysokým hitpointům, celkovému dohledu a především váze jeden z nejlepších jež je ve hře k dispozici na svém stupni. V rukou zkušeného hráče je extrémně nebezpečný pro kohokoliv koho ve hře potká.
Těžké tanky:
Stejně jako u ruské řady těžkým tanků, tak i zde vznikla druhá řada oproti jedné původní. Ve směru na nejtěžší tank ve hře Maus byli PzKpfw VI Tiger a PzKpfw VIB Tiger II nahrazeni novými tanky a to PzKpfw VI Tiger (P) což je jeden prototypů původního tanku Tiger s věží Porsche, a tankem VK 4502 (P) Ausf. A, kdy “P” v závorce opětovně naznačuje, že se opět jedná o konstrukci z dílny dr. Porsche. V druhé linii, kam byli přesunuty již zmiňované tanky Tiger, je přidán nový tank deváté třídy E-75, jež se vyznačuje silným panceřováním a má k dispozici dělo, jež je použité na Mausovi. Poslední změnou je nový tank desáté třídy s označením E-100 jež se opětovně vyznačuje typicky německou válečnou gigantomanii. E-100 při svých 150 tunách je druhým nejtěžším tankem ve hře po Mausovi. Je velice silně pancéřován a má k dispozici dělo s obrovským poškozením, ale s velice pomalým přebíjením. Vzhledem k jeho váze jeho obratnost a rychlost velice nízká.
Stíhače tanků:
Podobně jako u ruských stíhačů tanků zde zatím nebyla provedena žádná změna a opětovně v novém patchi 7.5 bude dán k dispozici nový typ a to JagdPz Е-100 kdy už označení napovídá, že tento stroj bude postaven na podvozku tanku E-100.
Dělostřelectvo:
Zde nalezneme nové dělostřelectvo osmé třídy s označením GW Typ E, jež se oproti jiným národům vyznačuje nižší pohyblivostí, ale druhým nejvyším poškozením a střepinovým efektem při použití vysoce explozivní munice. Dalo by se říci, že tato artylerie je taková univerzální s použitím na všechny typy map.
USA:
Oproti beta verzi a ostrému startu zde bylo uděláno nejvíce změn v technických stromech a přidáno nejvíce techniky.
Lehké tanky:
Nový lehký tank páté třídy M24 Chaffee. Velice mrštný malý tančík, který je schopen poškodit z boku a ze zadu i tanky desáté třídy a doslova utrápit kteréhokoliv stíhače tanků jež nedisponuje otočnou věží. Pro mnohé mé kamarády a spoluhráče je tento tank doslova srdcová záležitost a jsou schopni neustále vyjmenovávat jeho pozitiva, přesto ho v klanové bitvě moc nepotkáte.
Střední tanky:
Nový tank deváté třídy M46 Patton jež se vyznačuje jedním z největších dohledů ve hře, ale oproti středním tankům jiných národů na stejném stupni je nejpomalejší, s nejnižší průbojností děla a takřka absencí pancíře jak na věži tak i na podvozku.
Těžké tanky:
Po přidání linie stíhačů tanků zde došlo k přesunům původních top tanků a jejich nahrazení novými typy. Tank deváté třídy T34 (zde nezaměňovat s ruským T-34) byl zcela odstraněn z technického stromu tanků a stal se zněj premiový tank, jež šel potom zakoupit virtuální měnu ve WoT obchodě a byl nahrazen novým tankem M103 jež se vyznačuje velice solidním pancéřováním, dělem o vyborné průraznosti, ale nížším poškozením oproti německým a ruským protějškům v té samé třídě. Původní tank desáté třídy T30 byl přesunut do linie stíhačů tanků a byl nahrazen nahrazen tankem T110E5. Tento tank je velice dobře čelně napancéřován, vybavený dělem s extrémně rychlým přebíjením a především výbornou rychlostí a akcelerací i při jízdě do kopce, což zněj dělá vynikající stroj pro průlom do nepřátelské liniie. Bohužel je tento tank velice citlivý na boční zásah a jsou mu často poškozený uložiště munice, případně přímo exploduje.
Stíhače tanků:
Tato linie byla pár měsíců po spuštění ostré verze WoT přidána a nedávno opět upravena. Některé americké stíhače tanků mají jako jediné k dispozici otočnou věž. Za zmínku stojí především slavné M10 Wolverine a M18 Hellcat což jsou stíhače tanků páté a šesté třídy. Americké stíhače tanků se dají rozdělit do dvou skupin podle kombinací jejich vlastností. Buď jsou velice dobře pohyblivé, ale takřka nepancéřované nebo extrémně pomalé, ale s obrovským pancířem. Do první třídy patří stíhač tanků deváté třídy s označením T30 jež byl původně tankem desáté třídy. Tento stroj má otočnou věž, dobrou rychlost, jeho dělo se vyznačuje vysokým stupněm poškození, ale jeho podvozek je takřka bez pancíře a má velice pomalé přebíjení. Jeho protějšek v druhé linii amerických stíhačů tanků je označen jako T95, hráči standartně názýván “želva” kteří mají pro to několik důvodů. V prvé řadě vzhledový, potom jeho obrovské čelní pancéřování kdy i při použítí premiové munice je tento typ stíhače tanků velice obtížné prostřelit na střední a větší vzdálenost a v poslední řadě je jeho maximální rychlost 13 km/h z kopce (po cestě je standartní rychlost 11-12 km/h). Je vybaven stejným typem děla jako T30, ale s rychlejším přebíjením.
Dělostřelectvo:
Byla přidána nová artylerie osmé třídy s typovým označením T92. Tento stroj se vyznačuje vysokou dobou přebíjení, poměrně dlouhým přiměřováním na cíl avšak by se dalo říci, že na místě dopadu jeho náboje sto let tráva neporoste. Jednoduše řečeno má nejvyšší stupeň poškození s vysoce explozivní municí a nejvetším střepinovým efektem kterého lze v této hře dosáhnout. Rovněž poměrně pohyblivý stroj s možnosti rychlého přesunu nebo útěku.
FRANCIE:
aneb bílou vlajku sebou. Přidáním francouzkých tanků Wargaming velice změnil hru. Všechny těžké tanky od třídy 8, střední tanky od třídy 5 a dělostřelectvo 8 třídy mají zásobník na 4 až 6 kusů munice, který lze poměrně rychle vystřílet avšak je to vykoupeno vysokou dobou přebíjení. Což v praxi znamená, že po vystřílení zásobníku se musí tank ukrýt nebo mít kolegu který ho vystřídá na dané pozici, aby mohl znovu přebít. Bez použití premiových doplňku je to minimálně 28 sekund, což někomu třeba nepříjde hodně, ale na bitevním poli kde kolikrát rozhoduje každá sekunda je to mnohdy strašlivě dlouhá doba. Francouzké tanky jsou koncipovány na rychlost a extremní poškození jež dokážou způsobit nepříteli ve velice krátkém časovém úseku. Ale každá mince má dvě strany a francouzké tanky jsou minimálně panceřované, jakýkoliv zásah jež obdrží má velice často za následek zranění některého člena posádky nebo poškození modulu tanku.
Lehké tanky:
Jako jediný národ má k dispozici lehké tanky až do třídy sedm oproti jiným kde lehký tank je maximální třídy pět. Jedná se o řadu AMX kdy skutečně nejúčinější, velice rychlé a obratné jsou AMX 13-75 a AMX 13-90. Tyto tanky jsou koncipované jak na rychlý průzkum, kdy se dokážou včas vrátit, ale především jako přepadové tanky kdy hráč doslova číhá až bude nějaký protivníkův těžký tank osamocen nebo zaujat bojem s jiným tankem, vjede mu do zad a ve velice rychlem sledu mu vysází zásobník šesti nábojů do zadní části tanku. Případně si počká na mezeru v nepřátelské linii a vjede na nepřátelské dělostřelectvo které zničí. Čas přebíjení u těchto tanků je od 15 do 40 sekund podle typu použitého děla, schopností a specializací jež může mít posádka tanku.
Střední tanky:
Střední tanky jsou zde zastoupeny pouze třídou osm a devět. Jsou to Lorraine 40t a Bat Chatillon 25t. Oba tyto tanky jsou vybaveny zásobníkem na šest nábojů a 100mm dělem o nejlepší průraznosti ve své třídě. Jejich nevýhodou je tříčlenná posádka kdy tyto tanky, přestože jsou extremně rychle, mají podstatně menší dohled než jejich protějšky ve stejné třídě. Především díky nižšímu počtu členů posádky trvá podstatně déle dosáhnout všech potřebných schopností a specializací na posádce.
Težké tanky:
Zde jsou tanky až do sedmé třídy velice podobné jiným národům a změna přichází až na třídě osum tankem AMX 50 100, který již disponuje zásobníkem na šest nábojů a stejným dělem jako mají střední tanky posledních tříd. Změna v počtu nábojů a výkoností děla příchází na deváté třídě u tanku AMX 50 120, který je vybaven 120mm dělem s perfektní průrazností, průměrným poškozením a zásobníkem na čtyři náboje. Počet nábojů v zásobníku mu přirozeně snížil dobu přebití. Králem francouzkých tanků je AMX 50B jež je vybaven stejným dělem jako AMX 50 120, ale s podstatně lepším časem přebíjení. Strašlivou nevýhodou těchto tanků je elevace jejich děla, která je velice malá a jste nucení manévrovat s celým tankem, aby jste mohli zasáhnout cíl který je postaven nad nebo pod váma.
Stíhače tanků:
Francouzské stíhače tanků přišli s posledním patchem 7.4 a mohu osobně říci, že se velice povedli. Rychlé, obratné a díky zkosenému čelnímu pancíři velice odolné. Žádný z francouzkých stíhačů tanků nedisponuje zásobníkem. Za zmínku především stojí obrovská průraznost jež disponují děla posledních dvou třídy těchto stíhačů tanků což jsou AMX AC Mle. 1948 a AMX 50 Foch. Musím zde oznámit, že v dalším patchi má Wargaming v plánu těmto stíhačům ubrat něco na výkonosti, aby je vyrovnal ostatním stíhačům tanků.
Dělostřelectvo:
V patchi 7.4 přišli tyto francouzské artilerie, jež se vyznačují extremní pohyblivostí a průměrným poškozením jež způsobují jejich houfnice. Až do sedmé třídy jsou velice podobné ostatním národům, ale na osmé třídě přichází Bat Chatillion 155 jež kromě výborné rychlosti disponuje otočnou věží. Sice jeho houfnice má tabulkové poškození jako ostatní třídy šest, ale toto je vykoupeno v podobě zásobníku na čtyři náboje s pěti sekundovým přebíjením mezi jednotlivými výstřely a takřka minutovým přebíjením celého zásobníku. Bohužel tento stroj se v klanových bitvách moc nevyužívá kvůli počátečnímu času nabíjení a já osobně jsem ho potkal jenom jednou, kdy ani nemohl předvézt co umí, protože byl okamžitě zničen aniž by vystřelil.
Závěrem:
Hra World of Tanks se za poměrně krátkou dobu posunula obrovským krokem dopředu jak v oblasti nové techniky, podpory nových operačních systému, grafiky, hratelnosti, tak podpory jednotlivých komunit. Doufejme, že společnost Wargaming bude nadále tímto tempem tuto hru podporovat, protože by mohla být vzorem všem zdarma hratelným hrám.
mam tam nahrano 2k hodin a ted uz skro nehraju.
Proc?
1. bugy - 50% strel schvalne dava za 0, nebo nepentruje i kdyz ma, WG to tak udelalo schvalne jako money sink
2. matchmaking - opet, money sink. schvalne zacli hazet teir 6 k tier 8 apod. Aby tak rychle neexpili a nevydelavali
3. ruske tanky vs nemecke - mam oboje tridy (e100 a st-i) amusim rict, ze me stve jako nemce nejslabsi furt nerfuji a dokonce vyvojar prohlasil ze nemci zabili jeho prarodice takze nemce nikdy nenecha posilit. Proste belorusaci no.. podelani
to je snad poprvý, co se Smoofem souhlasim
další hra zabitá mamonem
ale jo! super:)
Vypadá to zajímavě, uvažuju, že si to zkusim :)
Osobně se divím vašim problémům. Problém s blikáním tanků pro zásahu byl z 95% vyřešen. Kromě cwčka nepoužívám goldovou munici a nemám sebemenší problémy. Všechno ostatní je v řidiči daného tanku takže být váma tak bych moc nebrečel jinak budete vypadat špatně
dle mě je to dobrá hra , akorát dlouho trvá než se zadarmo někam dostanete .. ale i tak je tam dost map a druhů tanků takže i v těch nižších lvlech je pořád o zábavu postaráno ;-)
Je to dobra hra uz ji hraju pekne dlouho
Hrál sem to byla to super hra než to po**aly francouzskými tanky jako je např. Lorraine a AMX 13-75 než nabiji v Tigeru 2 tak sem rozstřílenej.
hra ma uricte dost chyb .. 0dmg urcite nebyl nijak zasadne vyresen, ale vsechno v pohode prejdu ... nejvic hru kurvi lidska demence a to zadnej patch neodstrani. Nastesti nemusim hru nijak zasadne dotovat a na provoz si vydelam pres turnaje a souteze tak nejak v pohode. Kazdopadne se mi nelibi soucasny stav, kdy jde vyvoj hlavne po obsahu tanky, mapy, atd. Ja bych byl radsi do rozvoje CW, vycvikovek pro vlastni souteze. Lepsi spravu klanu. Myslim, ze tanku je ve hre ted dost a lidi jeste maj co hrat, tak to neni potreba tak hrotit
Lidskou demencí neudělá nikdo nic takže se buď smířit nebo se jít zastřelit.
Ale musíš se podívat na poslední obrázek v článku a představit si, že se 14cti podobnýma lidma hraješ
good
sem se překlikl a vlezl na GP. Všiml si tohoto výtvoru, otevřel a oživil sem si onen důvod, proč už Kidpark nenavštěvuju. Naprosto nepoučitelní.
Wot je dobra hra,1:kazda narodnoust ma vyhody a nevyhody,2:kdyz se naucis hrat s tankem zadny neni spatny ale jen se naucit jak snim hrat,3:kazdy breci nad francouzama bezduvodne jsou jen papir nic nevydrzi tak nevim co si stezujete a navic frantici prisli a aby to lidi dojalo a kupovali zlate jen aby meli hned top french tanky tak kupujou zlate a to vyvojari chcou a pak jak uz je znamo po mesici ty francouze utlumi podivej se co je v chystanem 7.5 patch skoro vsechny fratiky stlumi jako vzdy
Docela dobré ,
ale jo! super:)
To je iba názov " Free Online Game" ale keď sa chcete dostat dalej, ako je tier 6-10, tak prerobíte za bitku viacej ako nikdo iný . vrážať 10e. za premium mesačne, + kupit si premiovy tank pre zarabanie penazí to nejde..
Nemáš pravdu, mám osobně v klanu 7 lidí, kteří do toho nedali ani korunu a přesto mají veškerou techniku. Všechno bez premium účtu a premium tanků.
Lepší průměr hra, ale jen proto že nemá žádnou konkurenci....
Jinak relaná asi jako CoD.
"Nemáš pravdu, mám osobně v klanu 7 lidí, kteří do toho nedali ani korunu a přesto mají veškerou techniku. Všechno bez premium účtu a premium tanků."
...neverim ze VESKERU... uved 7x nick...
Hra je super... skoda ze random vzhladom na politiku naboru WG ci absencie delenia hracov (rating) flustrujuci z vzrastajucou tendenciou poklesu "hratelnosti"
simulátor a proto jsem hledal jinde. Jenže kde, když dneska slušně vypadajicí sim není. Vlastně je, T-34 vs Tiger. Jenže je to hra značně nedodělaná, takže pořád padá. Hlavně při MP.
skoro kazdy 5 tier vydelava ale jen 10-20k a kdyz si kupis premiak mas 30-60k,nestoji to moc premko na mesic stoji 250kc premiovy tank co koupis a mas na furt stoji cca 750kc-1200kc
staci kupit jen ten premkovi tank a mate postarane o zabavu
nikdo nebrečí, píšu svuj osobní názor stoupo, tak se nečerti jen proto, že ti někdo kritizuje tvojí modlu
vyměnili stabilní a vybalancovanou hru za hon za prachama - tzn. že zatimco je ve hře x nedostatků, pořád chrlej novej content...pro mě osobně hra skončila přidánim francouzskýho stromu, kterej tu tak trapně vychvaluješ - něco tak debilního jsem ještě neviděl - jasnej příklad mamonu - dobrý, tanky ze zásobníkem, super rychlost, zkosenej pancíř, malej profil...to se pánové řídili historickejma faktama...bohužel už zapomněli, že při přebíjení musí posádka z tanku vystoupit, aby narvala dovnitř novej zásobník...nojo, jenže minutu někde stát a nabíjet - kdo by si to koupil - radši frantíky jen zvýhodníme, ať na tom vytřískáme prachy
dodneška nepřidali podělanou posádku...takže jedu s TD & Arty a nikdo v tom nesedí. Hroznej problém, dodělat 3 panďuláky. Oproti tomu xyz novejch pí***** problém neni
Nevim proc si tu lidi stezuji na 0dmg, Kdyz tuci krasne vysvetlil v poslednim dile tankodormu jak to presne funguje. Proste tu sirite jen bludi diky vasi neinformovanosti popripade nepocopeni mechaniky hry.
Tady je porad primo o World of Tanks.
http://www.playzone.cz/tv/tankodrom
Kdyz vynechate prvni dil kterej byl celkem onicem, tak se tam novacek nebo i hracovni co ma 2K hodin odehrano muze dozvedet proc dava dmg za 0, jak zapalit dany typ tanku,novinky z wg atd. Nebo ted velice povedeny posledni dil o spotovani.
Je to super hra všem doporučuji, ale jeďte na německé tanky vydrží toho nejvíc.
Začínal jsem na closed betě a to proto, že hlásili jak to bude zajímavě vyřešenej simulátor říznutej arkádovym stylem kvůli hratelnosti. Výsledek můžeme vidět. Vývojáři zase nesplnili to proč k tomu spousta lidí přišla.
Kdyby rovnou od začátku řekli, že to bude čistě jen arkádá tak by nikdo neřekl ani slovo.
btw arkádá to neni špatná, denně si dam 2-3 bitvy na odreagování
ve FAQ se člověk ale může pořád dočíst:
How realistic is WoT?
The game keeps the balance between realism and gameplay.
- realitou maji na mysli asi jen modely tanků jako takové, protože zbytek tomu neodpovídá (penetrace, rychlost řazení zpátečky a jedničky, zaměřování atp.)
Nemáš pravdu .... německé tanky možná mají nejvíc HP, ale stačí vědět kam střílet a v pohodě ho zničíš ...takže až tak silní nejsou ( Sovětské tanky jsou nejsilnější )
Kdyby přidaly posádku aby šla v tanku vidět, tak by to bylo k ničemu, pochybuji ( pokud to umíš hrát ), že čumíš celou bitvu na tank jak vypadá ;-) Jinak pokud o tom vážně toužíš stačí si stáhnout mod pro tvoje TD-čka čí Artyny a máš to ... :-)
popis nemá chybu
Tohle už je jediná hra kterou hraju pravidelně. A ano má spoustu chyb, které vývojáři očividně ignorují, ale i tak, pokud člověk není úplné jelito, tak se u toho stále skvěle pobaví.
Tak to je vyloženě nestranná recenze, která hýří samýma superlativama o podpoře WG pro hráče, ale přidávání nových strojů, později fyziky, apod. tu hru nakonec pohřbí, protože optimalizace je od bety nulová, nehledě na možnost podpory multicore. Tím pádem si hráči už delší dobu na oficiálním fóru stěžují na citelný pokles FPS ve hře a to mají průměrné, nebo i nadprůměrné sestavy (u těch je to snad ještě horší). Co se týká kvality publicu, resp. hráčů, ta od bety soustavně klesá (bohužel se s tím dalo počítat, vzhledem k nárůstu komunity, ale to není problém hry. Jinak zatím ještě převažují klady nad nedostatky hry i přístupu WG ke hře, ale děsím se nějakého budoucího patche, po kterém bude mít víc, než polovina hráčů problém s plynulým rozběhnutím hry.
Myslim si, že v článku by taky za zmínku stál pořad tankodrom,což je velice dobrý počin pro cz - sk komunitu.
dobra realisticka grafika :D ale ja bych to nehral , porotze by mne to nebavilo , ja raci cody :D
Podle mě to byl nejlepší americký sherman
jsem hracem CSA, moje garaz je dosti rozrostla a nahrano uz mam vice jak tisic hodin, takze vim co rikam...
v open bete bylo mene bugu nez je tam ted, bublinovy pancire pridali akorat novy bugy, jakoze IS-4 do pancire kde ma mit udajne 160mm postrelite s delem s pene 100mm, nebo jindy delo s pene 205mm neprostreli nakolmo 100mm pancir z 50m, dingani 40mm panciru goldama v E-100, ktere byste prostrelili pomalu aj kulometem..
nemecky top tier tanky znacne znevyhodneny oproti rusum - jsou vetsi, pomalejsi, pancir vyjde nastejno a dela, no 128 vyjde nastejno 150 je k nicemu, AP neprostreli nic a HEAT za goldy neprostreli sklopenej pancir, i kdyz APCR se stejnou pene ho prostreli...
nesmyslne bouchani ammo-racku u nemeckych tanku, kdyz to je udajne nevyhoda rusu, proc Panther na to tak trpi? nebo nasa skodovka, bez mokry bedny s munici k nicemu tank...
scouti - VK2801 je oproti T-50-2 srot, ted si rekneme hura, toho rusa odstrani, namisto neho prijde novy tank s temer stejnymi parametry, jen bude jeste o troku sviznejsi...
tanky z 60 let... na strankach WoT se muzete docist, ze jde o hru kde jsou tanky maximalne z 50 let, pritom primo ve hre vam t napise, jo tenhle byl vyvinutej az v sedesatym druhym... nikoho z WG to samozrejme nezajima...
ta hra jde do kytek... ted nam odstrani jedinej levnej premiak co fakt vydelava, aneb proc bysme prodavali KV-5, kdyz tu mame o polovinu drazsi Lowe? lidi to chtit budou, tak na nich vydelame jeste o trochu vic...
fazika? s tim co nam povedel krasneho Viktor (myslim ze je CEO WG, ted si nejsu jistej, mozna ma jen jine vysoke postaveni) se muzeme tesit ze prijde zacatkem zari (rikal konec srpna, tomu ale neverim, s tim jak zatim skoro vsechn updaty prisly se spozdenim) a muzeme se tesit na spoustu novych bugu... puvodne to melo vyresit vsechny bugy ohledne zasekavani tanku, nakonec nam to misto nich prinese nove, jake, to nam nesdelil, ovsem rikal ze se to budou snazit vyladit (tomu taky moc neverim)
matchmaking- to cemu se v te hre rika MM je hruza a des, jediny co je dobre vyreseny jsou arty, scouti a tiery I, jinak je to naprosto priserny, jesteze to maj zase predelavat v patchi 7.5
vydavani patchu a pridavani vozidel - nikdy to neprobihalo podle predstav hracu, WG oznamil, ze druha vetev nemeckych TD prijde jeste pred druhou vetvi ruskych heavy.. v planu byla snad jeste pred francouzema a vubec prvnima TD amiku... a kde je mame? jsou planovany nejdriv po britech, kteri prijdou po fyzice, ktera ma prijit po desitkovych TD a MT... tomu rikam zpozdeni... jinak fyzika byla planovana na 0.7.2 ted Vikor rikal ze ten patch bude nejspis 8.0... tedy spis spravne - 0.8.0 ... aneb hra jeste vazne nedosahla verze 1.0
vice-vlaknova uprava - planuji ji uz dlouho, misto toho jsme se dockali akorat zhorseni... jak vsichni vime (spis, nevi to skoro nikdo, jenom ti co se o to zajimaj), hra bezi ve vice vlaknech, tedy dokaze vyuzit vie jader... tedy dokazala by, kdyby... jedno vlakno je silene narocne, dokaze sezrat vykon celeho jadra, ovsem protoze jde o jedno vlakno, nedokaze bezet na vice jadrech... ostatni vlakna hry jsou naproso nenarocna, nedokazou vyuzit ani 2% dalsiho jadra... driv lespon hra toto vlakno presouvala na jine jadra a po urc dobe jadra stridala, tim se procesor tolik nezahrival, je to fantasticke, hlavne tuhle funkci odstranili, tedy hra stale bezi na jednom jadru... podpora multi-core je v nedohlednu, musi prijit uprava enginu, protoze te jako takovy nedokaze rozporcovat hru na vice vlaken, ktere by potrebovaly rovnomerny vykon... tedy u me i7 je mi HT uplne k nicemu a ubira FPS a plne detaily jedou dobre jen diky turbu...
grafika - hra ma docela slusnou grafiku, ovsem detaily textur by nekdy mohly byt o mnoho lepsi, jedna moje grafika to nema problem utahnout na maximum a FPS nepadaj pod 45 (vetsinou to jede kolem 80 aj vic.. CF je u tehle hry naprosto zbytecny), vyuziti graficke pameti neprekroci polovinu... podle me by nebylo na skodu kdyby WG vydal ke stazeni HD textury, protoze nektere domy vypadaj dosti strasne... taky kvalita listi je nic moc...
jinak mam hru rad, taky uz tam mam nahrano docela dost...
Je to parádní hra kterou jsem hrál poprvé a posled. Kvůli aktualizacím , které my akorát zpomalují internet. Dal bych phttps://www.gamepark.cz/img/smile/lol.gifřednost Codhttps://www.gamepark.cz/img/smile/lol.gif ..
ja jsem dal hlas mausovi protoze se me s nim dobre hraje ;) :D
Mno, řeknu vám že pokud si chcete zahrát hru ve které chcete být dobří, Běžte Jinam !
Docela mě unavuje to že když nebudu platit zlaťáky tak tu hru budu hrát půl století, protože než se dostanu k (příklad) tier 8 tak ze mně bude starej děda. Jako hra je to docela dobrá, jenže: #1 Ta demence lidí (také vývojařů)
#2 Zvýhodněné Ruské tanky (taky to dělali Bělorusové)
#3 Hra vás časem donutí si něco koupit (třeba prem. účet)
v závěru je to hra průměrná 1-2 denňe si ji zahrát neuškodí ;-) Takže Gl a zdar :-D
Hej kámo, tvůj článek je aktuáln max tak od 1/4 zespoda.
Přidaná T-54? Objekt 261?? atd atd??? Twl to je tam asi už od patche 7.0 Ne-li déle. Já to hraju, každý den. Jinak název je opravdu platný. Recenze s odstupem 3/4 roku!
recenze je kazdopadne lepsi nez hra sama o sobe a nej je ten obrazek na konci
premium ucet- ja se treba z E-75 prehoupl na E-100 bez premium uctu a ani sem nemusel jezdit s premiovyma tankama... ale pokud hravate denne CW, pak se premko vyplati, protoze takovej Maus leze silene do penez, kdyz premko nemate...
a to ze si hraci velkejch klanu muzou dovolit premko... no hele, goldy co se rozdavaj v CSA mezi cleny jsou urceny na premiovou munici, se kterou se pri bojich o strategicky uzemi strili... a jestli si ten hrac tu goldovku zaplati ze svejch goldu, nebo z toho co dostane z klanu je uz jeho vec... kazdopadne na nejaky velky nakupy to rozhodne neni, se podivejte kolik treba CSA-3 dostava za den... pak se podivejte kolik ma clenu... ten zold zas tak vysokej neni, i kdyz je dostatecnej...
a hodne hracu ani tak moc nemrzi minout do toho 30k goldu rocne (nepisu kolik je to korun, protoze se to s kazdou zmenou kurzu lisi), nejspis je to tim ze vetsia hracu si na tu hru sama vydelava (mluvim ted o CSA, ne o hracich v randomkach...) a tak jim (nam) nevadi utratt za neco co nas bavi... i kdyz ja to hraju uz od closed bety a vrazil sem do toho tisicovku... coz je cca cena nejake online FPS, na ktere bych ani tolik hodin nenahral :D
Goldy alespoň na premium účet si může dovolit každej a nemusí hrát za žádnej, natož velkej klan, protože ten je v tý hře důležitej a 250,- měsíčně snad může dát každej (ta hra je pro hráče od 13-ti let výš, takže nepředpokládám, že to bude hrát nějaký smrádě bez koruny, co rodičům nevysvětlí, proč chce 250,- na PC hru každej měsíc). V goldech a premium účtu bych určitě neviděl kámen úrazu, ale jak jsem psal, ať za to platící hráči dostanou kvalitní a vybalancovanou hru, jak po stránce herní, tak po technické.
Nikdy sem tankům moc nerozuměl, ale tento článek mně zaujal Možná to i zkusím
tanky sú coolové
všude sem to viděl na lištách.. ale nezaujalo mě to moc
Hodně chytlavá hra
Myslím že na této hře si dali vývojáři dost záležet . Ze stránky recenze je tato hra výborná pro zažehnutí nudy. Třeba dohrajete Call of Duty už vás nebaví furt střílet tak si hold zahrajete na nudu nějakou tu hru a to je WOT velmí dobrý nudolap. Pro mě velmi suprová hra
nemam rad tanky a ani nak se nehrnu do te to hry jen ji skusim a uvdim :)
Dobrá hra
lepší hru jsem neviděl ..
Grafika je dobrá a hratelnost taky.Velkej výběr tanků a to se mi líbí.
WOT hraju temer rok a da se rici, ze je to super hra, az na par chyb. Co se tyce inteligence hracu z EU je moc stupidni XDDD. Tetris je pro ne lepsi. Do konce roku vyjde World of Warplanes, to bude aspon uspesnejsi, protoze hodne hracu (tankistu) nesnese jako ja kempeni. Rychlost a nepretrzite akce je pro ty dokonale hrace.
Wot už hraju hodně dlouho a doporučuju to každému.. IS 7 ,))
Bez goldů to samozřejmě jde, ale s nimi je to zábavnější. Pokud si je hráč platí sám (nepočítám ty co je vyhrají), tak je nutné si dát měsíční strop a přes něj v žádném případě nejít. Jinak xxx!!!