Winions je projektem nezávislého studia Fuero Games, které se primárně zaměřuje zejména na hry pro Android a iOS. Na svém kontě mají již podíl z počinu ze světa zaklínače The Witcher Battle arena i strategii Age of Caveman, která je stejné jako Winions dotupná na Steamu i pro PC. Winions jsou karetní hrou ze světa fantazie. Spolu s karetními mechanikami se snoubí taktické prvky při dobývání a bránění pevností. Ve hře je rozsáhlý obsah ve smyslu herních režimů, získávání předmětů a hlavně plnění questů či achievmentů, za které jsme rovněž náležitě odměňováni.
Svět barvité fantazie
Hra nás přivádí do magického světa roztodivných stvoření, nestvůr a kouzel. Jedná se o fantasy reprodukci pojatou ve stylu Fantasy Warhammeru či Warcraftu, ovšem zaobalenou v hravější stylizaci velmi blízké Clash of Clans. V bojišti se tak ocitají zelení goblini proti rozzuřeným minotaurům pod vedením upírské hraběnky, která i přes své vyceněné tesáky působí svým způsobem roztomile. Ve hře se nachází mnoho, pro fantasy svět, konvenčních stvoření. Mimo již zmíněné tak můžeme v boji použít gryfony, elfí lučištníky, popřípadě hordy kostlivců. Po vzoru jiných fantaskních světů zde nacházíme i méně protřelé postavy, jako například humanoidní hyeny vyzbrojené kuší. Vývojáři však dávají všanc i vlastní fantazii, kterou znázorňuje kupříkladu kentaur vyzbrojený kmenem stromu po vzoru skotských highlanderů nebo želva s vulkanicky aktivním krunýřem. Všechny potvůrky navíc jednotlivé strany během boje dokáží podpořit zajímavými kouzly. Pokud se rozhodneme udeřit na jedno místo dobře mířeným bleskem, rozpoutat peklo rojem meteorů nebo odehnat soupeřovy poskoky vyvoláním strachu, je pouze na zvážení v rámci naší strategie. Výzvy k boji nás zavedou do mnoha různých prostředí počínaje malebným lesem, přes zamrzlé pohoří konče sopečnou pustinou. Winions nabízí barvitý vizuální skvost a tak zbývá otázka – jak je to s samotným průběhem na bojišti?
Souboje
Winions hráčům přináší tři herní módy. Pro všechny z nich ale platí stejný průběh boje. Našim cílem je dobýt nepřátelskou základnu za pomoci hrdiny, který postupuje vpřed vstříc nebezpečí, zatímco kontrolujeme orientaci jeho útoků. Během toho spotřebováváme časem generovanou manu za karty, jimiž vyvoláváme podporu pro náš hlavní charakter. Také vyvolaní bojovníci postupují automaticky vpřed, zatímco naším úkolem je zvolit správný čas a vhodné umístění na bojiště. Musíme počítat s opevněním nepřítele a naše střelce co nejlépe ochránit bojovníky na blízko. Hra končí výhrou, pokud zabijeme ochránce dobývané pevnosti nebo po vyprchání časového limitu při způsobení alespoň 50% poškození nepřátelské armády. Pokud nesplníme ani jednu z těchto podmínek, čeká nás pouze velký nápis Defeat.
Prvním režimem je single playerová kampaň, kterou začínáme v rámci tutoriálu hned po prvním spuštění hry. Poté, co poznáme herní mechaniky, nám je nabídnut na výběr jeden ze tří základních hrdinů, které jsme poznali již během tréninku. Náš vyvolený pak povede naše vojsko k vítězství. Kampaň nabízí lineární průběh, kdy postupně zvyšuje level protivníků a prostředí v nichž bojujeme. Na konci lokace vždy vyzýváme bosse, který zároveň představuje herní kartu, jež si jeho poražením odemkneme v knihovně. Kampaň je pro začátek výtečným zdrojem pro rozšíření možností našeho balíčku.
Druhý a třetí režim již spadá pod hru pro více hráčů. Proti ostatním soupeříme v aréně, kde při výhře získáme určitý počet trofejí, nebo je naopak ztratíme v případě prohry. Přepočet trofejí funguje na bázi porovnání levelů a výzbroje jednotlivých hráčů. Čím těžší soupeř, tím více trofejí můžeme za úspěch získat a méně ztratit. Po dosažení druhé úrovně arény se nám otevře další režim multiplayeru, kterým je liga. Ta funguje na podobném principu jako aréna. I zde máme za úkol porážet ostatní hráče a vystoupat v žebříčku co nejvýše. Rozdíl však existuje v časovém omezení a lákavé odměně za umístění v něm. Souboje jednotlivých hráčů v obou multiplayerových režimech fungují na bázi aktivního útočníka a simulovaného obránce, podle obrany, kterou si určíme v menu hry. Jelikož nebojujeme s protivníky v reálném čase tváří tvář, nemusí být zážitek natolik intenzivní. Na druhou stranu nám ale nehrozí čekací doba na zápas a můžeme jít rovnou do akce.
Bojem možnosti nekoční
Naším hlavním záměrem je sestavit co nejlepší útok a zároveň obranu. K útoku si zvolíme hlavního hrdinu a sestavíme balíček osmi karet, které si náhodně taháme bez vyčerpání. Nemůže tak nastat situace, že by nám došly karty, neboť vybraných osm neustále rotuje. V ruce nemůžeme mít dvě stejné karty, ovšem můžeme hrát dvě stejné po sobě, pokud si ji po jejím zahrání znovu vytáhneme. Obranu vytvoříme ze čtyř karet, které jsou při napadení používány jako při útoku ovšem v rámci simulace. Kromě karet máme k dispozici obrané budovy v klasickém fantazijním duchu hradeb, artilerie, léčivých studen a podobně. Nejdůležitější součástí naší obrany však je dračí ochránce, jehož porážka pro nás znamená ukradenou truhlu s lootem z naší pevnosti. O našeho draka se navíc musíme starat. Krmení ve formě toulavých ovcí a obstarávání zábavy s cvičným terčem nebo fotbalovým balónem v době klidu, zaručí lepší obraný výkon v příští potyčce. Budování obrany a tvorba decku by se ostatně dala přirovnat ke čtvrtému hernímu režimu.
Co se týká prostředků, získáváme je přemožením nepřítele. Za vítězství dostaneme automaticky jednu truhlu, v případě dobytí pevnosti dokonce další truhlu navíc. Tu ale musíme uchránit v naší pevnosti, než ji odemkne pověřený goblin. Z truhly nám mimo karet na rozšíření a posílení naší kolekce padají také bonusové zkušenosti nebo herní měny. Herní měny máme ve Winionech dvě. Coiny a gemy. Coiny používáme k placení upgradů našich karet, nákup nových, popřípadě je můžeme utratit za utilitní funkce, jako třeba vyhledání nového oponenta v multiplayeru. Gemy jsou prémiovou měnou, kterými můžeme koupit truhly, hrdiny nebo popohnat goblina v otevírání našich vydobytých truhel. Ano, mikrotransakce s poměrně výrazným vlivem najdeme i v této hře. To se však u free-2-play titulu dalo čekat. Nechybí ale ani další funkce, třeba ve stylu štítu pro naší základnu. Spolu s těmito mechanismy hra také nabízí sdružování se v klanech a systém denních odměn a achievmentů.
Závěrem
Winions: Mana Champions jsou klasickou fantasy free to play karetní hrou s přímočarým průběhem boje. Hra potěší zejména příznivce hravě pojaté grafiky, víkendové stratégy a zarputilé sběratele, jelikož po úspěšném boji se na nás odměny jen sypou. Možné je také urychlit svůj postup a získat řadu citelných výhod skrze mikrotransakce. Hra je celkem příjemnou odreagovačkou, nicméně pro náročnější hráče může záhy působit monotónně. Titul je primárně koncipován na platformy Android a iOS, zřejmě tak právě proto na PC působí poněkud kostrbatě. Podobnost s hitem na těchto platformách – Clash of Clans, nekončí grafikou, ale pokračuje i ve stylu rozložení menu a hojným využitím časových podmínek. Hra je volně ke stažení, pokud budete mít volnou chvilku můžete zvolit využití relaxu právě u ní. Za naší redakci dáváme lehce chladnějších 60%, neurazí, ale kartičková revoluce se rovněž nekoná.