Vzhledem k tomu, že dnes recenzovaný titul je první hrou mladého vývojářského studia Carbine Studios, je třeba ocenit odhodlání vytvořit něco tak neskutečně gigantického a neobvyklého jako je právě Wildstar. Pod hlavičkou NCSOFT tak vzniklo něco natolik obsáhlého, že budeme muset být maximálně struční, abychom to vůbec nějakým způsobem napěchovali do jednoho článku.
Pokud jste o Wildstaru ještě neslyšeli, pak vězte, že se jedná o spojení sci-fi a fantasy v MMORPG, ověšeném kreslenou grafikou a nestandardně vtipným humorem. Hlavní dějová linie se odehrává na tajemné planetě Nexus, dříve obývanou vysoce vyvinutou rasou Eldanů. Ti jednoho krásného dne najednou zmizeli a zanechali za sebou dost zajímavých věciček, které teď můžeme zvídavě probádat. O planetku se tak začíná prát (zlá) frakce Dominion, oplývající silným impériem, snažící se ovládnout celý vesmír a (dobrá) frakce Exiles, jenž chce najít nový domov, kde by mohla mírumilovně žít.
Obě frakce jsou vybaveny svými specifickými rasami – 4 speciální rasy připadnou na každou frakci. Obdivuhodné je, nakolik je každá z nich originální a osobitá, avšak neradi bychom zbytek textu vyplnili jen jejich popisem a raději se zaměříme na popis důležitých prvků hry. Zájemci mohou najít podrobné info na oficiálních stránkách v angličtině tady, případně na oficiální české fanouškovské stránce zde. Jen pro ilustraci zde najdeme démona, kamenného obra i šíleného mívala.
Kromě volby frakce a rasy si dále určíme i jedno ze šesti povolání (inženýr, válečník, lékař…) a ještě to nejzajímavější – cestu neboli úkol, který budeme ve frakci hrdě vykonávat. V roli vojáka bude náplní naší práce samozřejmě ničit nepřátele, ale unikátní zábavu taktéž skrývá objevitel, jenž pro frakci prozkoumává nová, nikým nespatřená tajemná místa planety či vědec, jenž zkoumá vše na planetě, ať už to jsou podivná zvířata, rostliny nebo artefakty. Nejvíce diskutovaným je zřejmě osadník, který sbírá suroviny a na povolených místech staví pomocné budovy – a to přímo v terénu! Kromě toho vylepšuje stávající města a zajišťuje zásobování.
Pokud rádi stavíte, ale nechcete tomu věnovat neustále coby osadník, máme řešení! Zvolte si jakékoliv parametry postavy a stavění si pak užijte při vytváření vlastního sídla na vlastním pozemku – přesněji řečeno na svém létacím ostrově. Svůj budoucí domov si přizpůsobíte dle svých preferencích až do toho nejmenšího detailu. Následně nezbývá než dům vybavit nábytkem i dekoracemi a že bude z čeho vybírat, je zajisté každému teď už jasné. Kromě toho se lze pokochat i stavbou věciček kolem, jako jsou stromy nebo třeba i farmy či místa na těžení. Sympatické je, že na vašem pozemku nikdo kromě vás nemůže ony suroviny krást. Na druhou stranu však kamarády na vlastní půdu pozvat lze a tak se svým špičkovým sídlem pochlubíte každému.
Když jsme zmínili suroviny, jistě vás napadlo, že ve Wildstaru bude i crafting a máte pravdu. Bohužel je jeho systém zbytečně složitý, ale s trochou praxe se to s ním jde naučit. Jako snad v každém RPG, ani zde nelze umět vše a tak je třeba si zvolit, jakému odvětví se chceme vlastně věnovat. Wildstar je obecně často označován za zbytečně přeplácanou hru a tak je quest na každém rohu, všude plno postaviček a zaplavující kvantum možností. Na druhou stranu má hráč vždy co dělat a trvá pořádnou chvilku, než prozkoumá vše, co ve hře vlastně může konat.
Při potulování se po rozsáhlém světě narážíme na místa, které nám doplní naše zásoby životů nebo nás nabijí určitým způsobem a tak máme třeba dočasně větší šanci způsobit kritické poškození. Mnohdy jsou taková místa ve všude rozmístěných táborech a městech. Kromě toho zde můžeme najít obchody, možnost opravit naše vybavení nebo trenéry, jenž nás učí nových schopnostem. Hezké věcičky lze nakoupit nebo naopak prodat i ve veřejných aukcích.
Vzhledem ke značné velikosti světa se bude hodit i nějaký transport. Jednak je tu jakýsi taxík, jenž nás dle potřeby sveze , a na větší vzdálenosti pak užijeme teleporty, které nás hodí do pěkně vzdálených míst. Určitý teleport nás ale nemůže přemístit do kteréhokoliv jiného teleportu, ale jen do některých, což je možná tak trochu zbytečná komplikace.
Negativně zarážející je tutoriál. První styk se hrou je tak hotové utrpení, plné matoucích úkolů a nepřehledného prostředí. Doufáme, že autoři tuto část hry dodatečně změní, jelikož to může odradit řadu hráčů. Jakmile se však prokoušete k vysazení na planetu, hratelnost jde naštěstí rapidně nahoru.
Na lepší úroveň hru určitě pozvedá soubojový systém. Ten není založený pouze na naši výbavě, ale budeme zde muset ukázat i naší vlastní dovednost. Jste dostatečně rychlí, chytří a všímaví, abyste vyhráli? Útok sice probíhá pouhým kliknutím na nepřítele, avšak v rámci obrany musíme pobíhat sem a tam, snažíc se vyhnout útokům nepřítele. Snad všechny útoky jsou označeny barevnými políčky na zemi (tzv. telegrafy). Jakmile tedy uvidíme červeně zabarvenou zem, musíme se z toho místa rychle dostat. Stejně tak vidíme, kam půjde náš útok a tak můžeme chytře rozvrhnout i náš vlastní útok.
Jelikož se jedná o RPG, jasnou zprávou jsou nejrůznější schopnosti, které jsou určeny i tím, jakou postavu jsme si na začátku vlastně vytvořili (vytváření postavy je obzvláště podrobné a můžeme si ji vytvořit opravdu dle našich představ). Nabyté dovednosti však nemůžeme využívat všechny najednou, ale před bojem si je třeba navolit jen určitý počet, který pak budeme používat. Pokud nás velké souboje omrzí, na výběr je z mnoha mini her, které jsou ideální na malý oddych.
Abychom nepobíhali po světě zcela bez účelu, budeme plnit zadané úkoly – a že je jich tu pěkná dávka. Kromě hlavní linie jsou zde vedlejší questy i speciální questy pro naší cestu (třeba těžit suroviny či opravovat určité budovy v roli osadníka). Vynechány nejsou ani skupinové questy a od 20. levelu dungeony. Napříč questy si užijeme cutscény, takže je atmosféra hned o něco živější. Pořádnou pařbou jsou pak raidy pro 20 až 40 hráčů. Málem bychom zapomněli na výzvy, které hráči zadají úkol a je třeba jej v časovém limitu splnit. Jako příklad uveďme bránění určité věže před vlnami soupeřů či pozabíjení konkrétních příšer.
Pokud chcete své síly změřit raději s jinými hráči, je připraveno hned několik typů PVP. V arénách se utkáte v týmech dvou, tři nebo pěti hráčů. Záživnější je ale zřejmě boj základen, které si hráči sami postaví a vybaví (včetně příšer), po čemž se rozjede bitva 80ti hráčů. Aby byly šance týmů vyrovnány, týmy jsou tvořeny dle ratingového systému.
WildStar je bohužel nutné nejdříve zakoupit (tím získáme 30 dní zdarma) a následně každý měsíc platit. Náruživí hráči pak možná využij možnost koupit si čas navíc za herní peníze. Standardní edice vychází na necelých 1300 Kč a Deluxe edice pak na asi 1600. Měsíční poplatek vychází na lehce přes 300 kč.
Wildstar je velice zajímavé (a místy kontroverzní) MMORPG, které právem zaujalo obrovské množství uživatelů. Nejlepší na tomto titulu je jeho rozsáhlost s čímž je spojeno tolik možností, že se jimi můžete bavit snad i roky. Ze začátku ve hře budete možná poněkud ztraceni. Na druhou stranu vývojáři vytvořili desítky videí, vysvětlující všechny herní principy, takže se díky nim můžete výrazně rychleji zorientovat (bohužel jsou však pouze v angličtině). Na druhé straně tento typ humoru a grafiky určitě nezaujme každého, takže finální rozhodnutí je zase jedině na vás. Nám se Wildstar vcelku zamlouvá a tak hodnotíme krásnými 80 %.
Podle mě je tohle hra, která sice nepřekvapila ničím novým, ale je to perfektně odvedená poctivá práce, která se dneska velice cenní :)
máš pravdu mám taký istý názor
vypada pekne a zajimave