Další strategie z legendárního světa Warhammer je od společnosti Black Hole Games, vydání se ujala společnost Namco, známá zejména ze světa konzolí a arkádovek. Na úvod bych rád upozornil příznivce tohoto světa a této serie, nikdy jsem žádnou hru z tohoto světa nehrál. Proto by můj pohled měl být relativně objektivní, narozdíl od příznivce, který by nad titulem slintal už jen proto, že má v názvu slovíčko Warhammer. Dále bych upozornil na to, že jsem hrál hru po aplikaci 300 MB patche v1.2, který změnil hodně i po stránce herní (větší vyváženost jednotek..atp).
Základem hry je zejménaválčení, takže zapomeňte na těžbu různých surovin pomocí dělníků. V hlavní kampani si vyberete jednu z hratelných stran a vaším úkolem bude zabírat území, zdokonalovat armádu a svá města – budovat opevnění, vyvíjet nové technologie atp.
Warhammer: Mark of Chaos obsahuje dohromady 17 různých ras, což je opravdu vysoké číslo. Bohužel nejsou hratelné všechny rasy, což je částečně nahrazeno možností najímat si žoldáky z těch ras, které nemožno ovládat přímo. Tím ale získáte i jejich taktiku, strategie a často různé možnosti “výstavby” své armády. Zkrátka ač to zní možná divně, žoldáci zde neplní jen úlohu živých štítů, které si najmete a oni zemřou hned v první bitvě za rohem, ale významnou měrou ovlivňují vaše další možnosti. Hrát tedy budeme jen za Skaveny, armády Impéria či naopak Chaosu a Elfy. Pokud vás zajímá, jaké jednotky, hrdiny a národy lze v WHMCH potkat, mrkněte sem. Jak jsem již zmínil, suroviny těžit nemůžete, ale získáte je automaticky tím, že zaberete nějaké území, kde se vyskytují.
Singleplayer
V singleplayerové části hry na vás čekájí 2 kampaně o válce mezi Impériem a Chaosem, přičemž postupem času odhalíte další pozadí příběhu, který prý vymysleli lidé z Games Workshop. Každá z kampaní je samozřejmě za jinou stranu a obsahuje čtyři skupinky misí. Sice to vypadá jako krátkodobá zábava, ale tak tomu není. Hra není ani příliš krátká, ale ani nenajdete nudné opakující se pasáže které se snažíte dohrát jen abyste shlédli závěrečné outro.
Příběh začíná ve chvíli, kdy armáda Chaosu prohrává Velkou válku, stahuje se na sever země ve snaze o sjednocení.Tato snaha však vychází na prázdno a nově postavené jednotky jsou opět poraženy. Důvodem opětovného pádu byla absence schopného vůdce jako byl padlý Asavar Kul. I přes částečnou neschopnost armád Chaosu jsou jednotky Impéria a Elfové znepokojeni. Vše se schyluje k další velkolepé bitvě, kde se střetnou všechny hlavní strany a na vás bude, jak se vyvine jejich budoucnost.
Technická stránka hry
To by bylo na úvod. Nyní již k interaktivnější části hry. RTS Warhammer Mark of Chaos (WMCH) ctí tradici stolních Warhammerů a tak i přesto, že jde o elektronickou verzi, nejste ušetřeni možnosti piplat si své postavičky a armádičky ve smyslu možnosti dokreslování a odlišení vaší armády od ostatních. K tomu slouží celkem příjemný herní editor. Kromě možnosti zabarvení je zde i možnost změny oblečení, výbavy a dokonce některých částí těl. Zkrátka tvorba hrdinů, šampionů ale i běžných pěšáků je zde ve stylu stolních Warhammerů vyvedena do detailu.
Grafika modelů je naprosto perfektní a i na mé šlupce se ani větší boje netrhají (v Bitvě o Středozem 2 občas ano) a to si troufám tvrdit, že WHMCH je na tom graficky podstatně lépe. Zejména pokud si přiblížíte pohled na jednotlivé jednotky a kocháte se bojem, tak je to opravdová nádhera. Ty tam jsou doby, kdy byli jednotky kostrbaté, rozmazané a spíše krabicových tvarů. WHMCH jde ještě dál. V regimentu nespatříte dva stejné obličeje, což dodává hře nádech filmu, když pustíte vojáky do bitvy a jen sledujete tu vřavu. A nejen obličeje, i drobné vybavení bývá často odlišné. Na druhou stranu, přeci jen bych hře vytknul možná místy až nudné prázdné okolí, což je pravděpodobně důvodem, proč se hra ani na horších sestavách při větších bojích netrhá. Když si vzpomenu na krásné živé prostředí například Age of Empires… v WMCH se krajina skládá z plochých plání, občas keřík, občas kamení..
Perfektní jsou svým obsahem i veškerá herní videa a také intro. Z nějakého důvodu mi však veškerá herní videa (kromě intra) připadala jakoby rozmazaná, jako za jakousi clonou. Videa jsou renderovaná z enginu grafiky. Možná to dělá některý z postprocessing filterů, které jsou ve hře zapnuté – každopádně přímo při hrání to nikterak neškodí.
Čím se to ale ovládá?!
Zvuky a hudba jsou také perfektní, není jim co vytknout. Co mne ale velmi zklamalo, spíše až šokovalo, je chybějící menu Controls. V této hře si prostě ovládání nemůžete ani nastavit, ani prohlédnout (leda pročíst manuál či readme). Naštěstí je vše poměrně dobře a standardně nastaveno, ale i tak jsem si jen s nechutí a skřípením zubů musel zvykat na rychlý a tím i nepřesný scrolling po obrazovce. Když už si člověk může nastavit v grafickém nastavení tunu vlastností, proč nepřidali možnost rychlosti pohybu obrazem po mapě? A to, jak jsem již psal, hraji verzi 1.2, takže bych čekal, že to tam bude alespoň dodatečně. Bohužel se tak nestalo. Stejně tak bych uvítal možnost ukládání screenshotů a možnost přerušit loading hry (který je poměrně dlouhý – v řádu desítek sekund).
Linearita děje
Jak jsem již psal, ve světě Warhammeru jsem nováčkem, a tak mne velmi mile překvapilo mísení fantasy prvků (magie..) s novodobými výdobytky (střelný prach). Taková doba mi přesně sedne. Po odehrání první mapy kampaně za Imperium jsem zjistil, jak se vlastně celá hra ovládá. Když vyhrajete určitý bod (zaberete strategicky významné místo), podobně jako ve stylu Total Warů se vám hra přepne na “2D mapu”. Ta je však vyvedena do krásné efektní 3D mapy – zde putujete po dalších místech, kde je možné něco nakoupit, případně porazit nepřátele a zabrat tak další pozici (nejčastěji věže, pevnosti atp.). V podstatě je tedy linie příběhu přísně lineární, bez možnosti výběru, kam se zrovna vydat. Věřím však, že na to už si většina hráčů zvykla, protože jde o celkem malou daň za kvalitní atmosférický příběh, který prostě musí být řízen vyšší mocí (osudem, respektive programátory).
Když narazíte na přátelské město, máte možnost jej dobýt a podle jeho vybavenosti se vám zobrazí 2D obrazovka s možnostmi, kudy vstoupit. Můžete například navštívit chrám a v něm obživit své padlé hrdiny, zakoupit požehnání, které zlepší výkon vašich hrdinů, nebo zlepšení morálky do dalšího boje. V každém větším městě naleznete i alchymistu, který vám nabídne lahvičky s nejrůznějším obsahem (HP/MP). Ty jsou však určené jen pro hrdiny, stejně jako vlastně všechny věci, které lze ve městech nakoupit. Navíc vám alchymista čas od času nabídne speciální magickou zbraň, která má nějaké speciální bonusy, šancí k zásahu počínaje a nějakým ošklivým okouzlením nepřítele konče. Ve zbrojírně naleznete celou řadu konvenčních zbraní a zbrojí pro váš regiment, které jsou ze začátku nedostupné. Zakoupit se dá rovněž kůň, takže je váš hrdina rychlejší a hodí se na občasné prozkoumávání krajiny. Samozřejmostí města jsou i kasárna, kde lze zakoupit nejrůznější jednotky do vaší armády.
Peněz jako želez
Co se týče cen a celkové ekonomiky hry, přišla mi celkově nevyvážená. Zatímco ze začátku dáte skoro 10% vašeho rozpočtu za 1 lahvičku, která dodá hrdinovi pár bodíků many či života, později se budete celkem v pohodě topit ve zlatě a skupovat vše ve velkém. A když říkám vše, myslím tím i magické předměty, případně vojska do regimentu. Mizí tak taktický prvek, kdy se rozhodujete jak co nejlépe proměnit poslední zlaťák, a samozřejmě větší počet vojsk = celkové zlehčení hry a opět oslabení strategického hraní ve snaze o co nejmenší ztráty. Zkrátka, chybí zde cosi jako “karma” nebo pověst. Kdo by šel do armády, která má pověst špatné efektivnosti (lidově kde se jde přes mrtvoly) a životnost vojáka je minimální.
Hra na hrdiny
Jako každá nová strategie, i WHMCH obsahuje hrdiny. Ti se bojem cvičí a přibývají jim levely. S každým levelem přibývá síla, život, mana, ale také skillpointy, které můžete proměnit v nové ability na klasickém skilltree. Ten je rozdělen do 3 větví, první větev jde cestou boje, kdy se hrdinovi zlepšuje poškození dané cíli, šance na zásah atp. Zajímavé je, že i hrdina původně se držící meče a štítu se může naučit střelbu a tudíž pokud ho dodatečně vybavíte střelnou zbraní, může se z něj stát dobrý střelec.
Ve druhé větvi jsou k nalezení velitelské schopnosti. Pokud hrajete hru spíše přes ovládání regimentu a hrdina je u vás spíše pasivní, využijete právě tuto větev. Obsahuje totiž nejrůznější bonusy pro přiřazený regiment, případně celou armádu. Jde o bonusy typu lepší dostřel, dosah, větší odolnost a další. Poslední větví je takzvaný duel. Ten je ale ve hře celkem k ničemu. Funguje totiž pouze pokud zaútočíte vaším hrdinou na hrdinu nepřátelského. V ten moment jsou na bojišti “jakoby” jen ti dva hrdinové a bojují spolu právě za pomoci abilit z první větve klasických bojovních schopností a větve duelu. Bohužel, vyhraný duel vůbec nic neznamená, nepřátelská armáda se nedá naúprk a tak je naprosto zbytečné ztrácet čas bojem 1vs1. Nepřátelští hrdinové jsou navíc proti tomu vašemu relativně slabí a nemají téměř žádnou výbavu. Umělá inteligence je ale celkově na slušné úrovní – nevyniká, ale ani neurazí. Možná to některý další patch upraví a poté by tyto duely byli dalším velkým spestřením již tak výborné hry. Napadá mne, že by se duel větev dala použít v multiplayeru, kdy se hráči předem domluví právě na určitém systému využití duelů.
Co mne velmi potěšilo a v Bitvě o Středozem 2 velmi chybělo, je ona již zmiňovaná možnost přiřadit hrdinu k určitému regimentu. Díky tomu hrdina skutečně s regimentem spolupracuje. Regiment ho chrání a on se pohybuje společně s ním tak, aby nebyl vystaven extra nebezpečí a smrti z důvodu osamocení, ale zase na druhou stranu se sám přidá do boje spolu s ostatními.
Další výhodou je to, že když je hrdina přidán k regimentu a vy si označíte regiment, vydíte na ovládacím panelu nejen možnosti regimentu, ale zároveň i možnosti hrdiny (jeho speciální útoky), takže neztrácíte čas přepínáním na hrdinu samotného. Jediné, co mi zde chybí k dokonalosti, je, aby hrdina dokázal inteligentně sám využívat své speciální ability. Bohužel jako je tomu ve všech ostatních RTS co jsem kdy hrál, hrdina zde automaticky používá jen běžný útok. Vážně by neškodila možnost nastavit si, jaký útok může sám používat do jakého množství many/života atp. Někdy člověk skutečně nestíhá ovládat všechny regimenty a ještě se věnovat zvlášť hrdinovi. V každém případě díky možnosti přiřadit hrdinu k regimentu by se nemělo stávat, že se hrdina někde fláká, zatímco ostatní pilně bojují.
Multiplayer
Multiplayer jsem něměl možnost vyzkoušet, avšak z dostupných informací jde o slušný bonus k výbornému singleplayeru. Každá rasa je velmi odlišná svými možnostmi, otázkou ale je, jak je na tom celkový balanc hry. Pokud se podíváme co se dnes z RTS hraje profesionálně, stále jsou to zatuchávající W3 a SC, právě z důvodu perfektního vyvážení hry. I v multiplayeru lze hrát pouze za Chaos, Imperium, Skaveny či Elfy, avšak dále se rasy liší na jednotlivé frakce a podle toho získáte určité výhody či speciality. Podobně jako v singleplayeru, i v multiplayeru lze verbovat příslušníky jinak neovladatelných ras. Multiplayer jako takový je opět celkem originální a oproti jiným RTS si zde musíte svou armádu předem sestavit, přičemž jediným limitem je váš rozpočet. Tedy MP není jen o umění bitvy a taktiky, ale také o umění ekonomie a vhodného rozvržení armády. Samozřejmě ve všech RTS si rozvrhujete, zda více investujete do hrdiny nebo raději postavíte další letku atp., ale zde si musíte vše rozvrhnout předem a během hry jste odkázáni na to, jak dobře jste se předem připravili. Žádné změny během boje.
Závěr
Celkově na mne hra působila velmi kladně i přes úvodní rozčarování z chybějících standardů typu nastavení ovládání nebo naopak lineárnost děje bez možnosti vyhnout se boji. Nakonec jsem však uznal, že to je malá daň za to, jakou zábavu nám mistři z Black Hole připravili. To navíc v nádherném poutavém grafickém kabátku s návdavkem celé řady filmečků. Kdyby však hra nebyla tak lineární a svět byl mnohem pestřejší, jistě by se hodnocení zhouplo o nějaké to procento výš.
Hodnocení: 78%
Jedna nová informace na závěr. Podle Cenegy vyjde v prosinci verze s lokalizovaným manuálem za 999Kč s tím, že každý, kdo si ji zakoupí, získá i speciální kód pro přístup ke stažení oficiální češtiny která vyjde později. Tento způsob distribuce češtiny se však může později změnit, neboť ani sama Cenega ještě neví, zda se vše stihne a kdyby přeci jen ano, čeština by vyšla v rámci instalačních CD Warhammeru.
Škoda, člověk by čekal že když je ta hra jenom o boji tak že zrovna ten boj bude promakanější. Lučišníci střílej přesně takže nikdy nezasáhnou vaše jednotky, když bojujou dva hrdinové tak je to jenom o klikání a mezitím vám někde umíraj jednotky.... trochu moc velké zklamání.
Hej tak tohle bude brutalni hra uz je proto ze hraju Warhammer v realu jen !!! To into bylo fakt povedeny jak svina !!
Zda se m i to jako blbost ..kdo ma rád boje tak si na tom potrpí ale ja takove sracky nemusím
docela to de to jo
mega super intro,snad bude dobrá i hra
Docela to ujde, ale to intro je fakt gooooooooooooooooooooood . To se jim povedlo
TO INTRO BYLO PROSTĚ SUPER ALE HRA UŽ MOC DOBŘE NEVIPADALA,ALE TO BUDE TYM ŽE NEPAŘIM RTSka
Intro na Dawn of War bylo lepci:)
to sem zase nevidel
je v te hře singleplaier
je to nevídaně hratelná pecka,už to Namco mě praštilo do očí,hratelnost je neskutečná ! Pán prstenů má odzvoníno,proti tomuhle nářetu je ten Prstýnek fakt trapnej,grafika,Hudba!,efekty - fakt špička . Doporučuju to vidět na 24 monitoru v 1920x1600 a budete valit bulvy,pomluvači Her .
Pařbě zdar,chlapci !
chci to mít v rukách...hneeed :D
No vidět to v rozlišení 1920x1600 (poměr stran 6:5) a ještě na 24" (widescreen?) monitoru, taky bych se posral :p
BTW screenshot 21 je originální jak noha (po komentu o LOTRovi jsem si to nemohl odpustit :)