Že Relic umí dělat realtimové strategie, o tom se vědělo. Koneckonců, studio jich má na kontě celkem šestnáct, prvním Homeworldem počínaje a nedáno vydaným datadiskem k Dawn of War 2 konče. Čistokrevnou akci si kanadští tvůrci vzali do rukou poprvé (pokud vím) a existovaly obavy, jak se s žánrovou změnou poperou. Stačí však strávit s Warhammer 40.000 Space Marine pět minut a většina pochybností se rozptýlí v dešti horkých střel a sprškách orčí krve.
Hře nelze upřít vizuální podobnost s Gears of War: když vedle sebe položíte dva screenshoty, uvědomíte si, kde výtvarníci hledali inspiraci. Ale to sper ďas: po hratelnostní stránce Space Marine kráčí vlastní, originální cestou. Relic vás vyšle do Forge Worldu pátrat po unikátní zbrani, na kterou si dělají zálusk orkové. Děsná spousta orků, aby bylo jasno. Hlavní hrdina, kapitán Titus – povoláním ultramariňák, se však se svými dvěma spolubojovníky nenechá kvantitou nepřátel zaskočit. Koneckonců, když někdo nosí meč zkřížený s motorovou pilou, čeká se, že jej bude umět používat. To kapitán Titus umí, a dělá to s překvapivou lehkostí.
Svižnost a provedení akce představuje nejsilnější stránku hry. Orky likvidujete s elegancí a efektivitou kombajnu, souboje jsou navrženy tak, že plynule přecházíte od střílení k poctivé “ruční práci”. Je jen máloco uspokojivějšího, než když se snesete z oblak a rozdrtíte zelené nebožáky jediným máchnutím obrovského kladiva. Když hovořím o “snášení se z oblak”, míním tím, že hra obsahuje několik pasáží, kdy dostanete k dispozici jetpack a v tu chvíli začínají nefalšovaná jatka. Relic však šetří palivem, většinu herní doby se musíte přesunovat po svých.
Akce jako taková je povedená, nicméně je třeba podotknout, že hra nenabízí prakticky nic jiného než nikterak hlubokomyslné řezání enemáků. Žádné logické úkoly, žádné odpočinkové pasáže, někoho nenadchne dokonce ani “komplexita” jednotlivých částí soubojového systému, kdy si např. pro boj z blízka vystačíte s jediným tlačítkem. Může se proto stát – mně se to nestalo – že počáteční nadšení vystřídá apatie a mírné znechucení z toho, že jediné, co se mění, jsou kulisy (levely), avšak jinak se pohybujete ve vyjetých kolejích. Space Marine nesedne každému.
Tvůrci se odhodlali k – pro dnešní dobu – netypickému kroku: odstranili mechanismus krytí. Space Marine chce být rychlou, brutální akcí s desítkami nepřátel – a takovou i je – zbabělé ukrývání by narušilo tempo. Pokud se přece jen chcete dostat z deště nepřátelských střel, nic vám nebrání schovat se někam za roh. Speciální tlačítko není pro takovou prkotinu vůbec potřeba.
Rovněž potěší, že se zdraví neregeneruje. Jediný způsob, jak doplnit chybějící hitpointy, je využití speciálního exekučního pohybu, jenž ze zacíleného enemáka udělá fašírku a vás – nějak – uzdraví. Jistou úlitbu modernímu zhýčkanému hráči představuje brnění, o které musíte přijít, než protivníci začnou ukusovat hitpointy, a které se samo dobíjí. O brnění lze však snadno přijít: v jednom okamžiku máte plné zdraví a blýskavou zbroj, abyste se v následující vteřině ocitli bez ní a bez poloviny hitpointů. Hra se s nikým (na normální obtížnost) příliš nemazlí a s ohledem na rychlost, s jakou vás nepřátelé dokážou sundat, je zejména v pozdějších fázích hry nutno postupovat s rozmyslem (dochází ke zpomalení tempa, nicméně ne tak výrazného, jako kdyby zde existoval systém krytí). Pro úspěch v potyčkách s orky musíte využívat veškeré výhody, jež Relic tu a tam nabídne: jetpack, režim zběsilosti, kdy se na pár okamžiků z Tita stane ještě efektivnější vraždící mašina, exekuční pohyby apod.
Kapitán Titus je ultramariňák navlečený do brnění těžkého jako půlka náklaďáku, jenž se svými dvěma nepříliš schopnými partnery řeší invazi orků. A řeší ji – přirozeně – prostřednictvím solidního arzenálu zbraní. K dispozici jsou mu plazmové i tradiční pušky, ultraúčinná brokovnice, sniperka, meče zkřížené s motorovou pilou, kladiva, sekery. Titus unese 4 bouchačky a jednu zbraň pro boj z blízka. Protagonista nevypadá bůhvíjak sympaticky, což je důsledek toho, že tvůrci adresovali výtky, které k moderním hrám mám (např. zde). Postavy, s nimiž se ve hře potkáváte (týká se to i Tita) nevypadají jako vystřižené ze žurnálu. Všichni vypadají, jak by měli, zničení válkou, nepříliš sympaticky, normálně.
Co mi vadilo, bylo nevýrazné prostředí. Tedy: sterilita a jednotvárnost, odstíny šedé a hnědé, osmihodinový pobyt v troskách jakéhosi města. Zatímco třeba filmy by si měly po celou dobu držet jednotný vzhled (např. do zelena laděný Matrix), u her to neplatí. Změna je život – obejdete se bez ní u celovečeráku, ale bude vám chybět v počítačové hře (srovnejte nového Trona: film a hru). Vesmírnému mariňákovi by prospěla větší rozmanitost, větší odvaha tvůrců využívat pestřejší odstíny barevné palety. Jako vzor by mohl posloužit druhý Crysis: přestože se po celou dobu pohybujete v poničeném New Yorku, nikdy se nebudete nudit, vždy máte na čem spočinout okem (obzvláště po aplikaci DX11 patche). Na druhou stranu, nelze než pochválit plynulost, jakou engine W40k:SM vykresluje hromady nepřátel a kvalitu grafiky jako takové. Od kolegů z Vigil Games si tvůrci vypůjčili engine, na němž běžela akce Darksiders, upravili si jej pro své potřeby a na hře je to znát.
Space Marine zabere kolem osmi hodin a nenabízí mnoho příběhových kratochvílí. Celé je to o “pobij orky, páč jsou zlí” a – protože tvůrci cítili, že je potřeba vnést do hry nějakou tu variabilitu – “pobij chaosáky, páč jsou ještě horší”. Naštěstí pro všechny zúčastněné je třeba říct, že proces pobíjení je zábavný a při troše tolerance, kdy se hru nepokusíte dojet na jeden zátah, se neomrzí až do skončení závěrečných titulků.
Přidanou hodnotu představuje multiplayer, který je sám o sobě velmi povedený, jenže nabízí pouze 2 herní režimy na pěti mapách. A tak přestože obsahuje velké množství odemykatelných serepetiček, jež můžete nalepit na svou postavu, poměrně rychle se omrzí (jakkoli sám o sobě není vůbec špatný). V říjnu prý vyjde DLC (zdarma) přidávající co-op režim, ale prozatím se uživatelé se uživatelé musí spokojit s týmovým deathmatchem a obsazováním kontrolních stanovišť. Space Marine tak ve výsledku přináší chytlavou řežbu, podanou poněkud rozpačitě. 70%
Pozn.: Hra vychází s českým překladem. Na většině screenshotů naleznete angličtinu, protože používám anglickou verzi Steamu. Svou chybu jsem si uvědomil až po několika hodinách hraní, a Steam si přepnul do češtiny.
Celkem dobrá hra, a hlavně dobrá recenze.
Přidávám video z hraní - https://www.youtube.com/watch?v=XKG58c0wL54
Dost dobrá řežba :D :)
vypadá to dobře =D
vyborna hra moc se mi libi aj hra aj članek
u které se člověk skvěle odreaguje, celou dobu mě bavila - dal bych ji i nějaké to procento navíc :-)
Hrál sem...Dohrál sem...hra parádní...akorát mě trochu nas...al konec...poté co zachráníte celou planetu respektice zbytky imperiální Gardy od orčí invaze a pohlcení chaosem A dáte na budku (celkem pořádně na hubu) Nemerothovi, váš Bratr v boji vás napráší že se možná bratříčkujete s démonama a odveze vás Inkviziční Lufthansa.....to je k nas..ání :D:D ale jak sem řek...hra parádní
Warhammer 40K Universe rulezzzzz
tuhle hru vychvalovalo az do nebe a pritom je to klasicka rezba jako GoV nebo darksiders tudiz nic ultra super to neni...ale ...skvela na odreagovani dobre hratelne a hezke komba i celkem dobry pribeh ;)
Super řežba...a cena taky optimální ...=)
vypadá to pěkně vyzkouším :)
super hra len škoda že som si recenziu prečítal až týžden po tom čo som hru prešiel prešiel
tož to si stáhnu :-)
lidi fakt doporucuju fakt dobra hra ale nekdy vas i nasere ale je to fakt řižba jen me sere ze je kratkej singlplayer
nic moc.ale nachvilku zabaví.hodně mi to připoměl god of war ,až na to že tam jsou všichni obrněný,masakrují se orcové a jsou tam i střelný zbraně.
taky jsem to dohral :)... nejvic se mi libi to velky kladivo xD... a konec zase otevřenej takže si myslim že by mohli udělat pokračování :)...ale užil jsem si to
Vypada to celkem dost dobře :))
no jako nic moc....
mne sa to veľmi páči, doteraz som nehral žiadnu hru z tejto série ale toto je celkom fajn, navyše som po prejdení gearsu 3 naladení na takéto hry :D
Stare warhammery byli mnohem lepsi nelibi se mi ze uz to neni klasicka strategie s pohledu ze zhora jako byl např. Daw of war, buring crusade. Bral bych spíš další pokračování těchto serii
na Nejtezsi obtiznost obcas sem mel na to nervy ale jinak to bylo dobry uzival sme si xD i Mp neni spatne
pařba pěkná a rezenze ještě hezčí.
Na odreagovani dobry ale COD je COD :-D
je to EPICKÉÉ
všem doporučuju,
nejen že to dobře vypadá ale dokonce se to i dobře hraje
(má to své mouchy ale ty nejsou podstatné)
krásná skvělá kalba
Je to dobra hra sice sem hral jenom ukazku ale jinak pekna hra
Tahle hra byla udělaná kvůly volání fanoušků W40k po remaku Space Hulk ...pokud se nepletu z roku 1989 nějak tak....mno a pokud de o RTS inkarnaci....Dawn of War 2 je mazec a má už dva supr datadisky...jenom mě ze začátku štvalo že to chtělo registraci na Windows Live...kterážto služba v době vypuštění DoW 2 neměla podporu v ČR. Teď už naštěstí podpora je a fachá to...každopádně se mě zatim ...kromě Fire Warrior zamlouvaly všechny PC hry z tohodle universa...maj svoji osobytost
Tak nato se těšim :)
Nic moc čekal sem že to bude teda lepší
tuto hru jsem hrál a nemůžu říct že by byla špatná naopak dobře provedená ale cena je bych řek přehnaná :-(
dal bych maximálně 500
tak to mu se říká řežba :D
doufam, že je stejně dobrá, jako všechny knížky.
Měl jsem možnost hrát tuto hru už asi před měsícem. Dohrál jsem ji až do konce, a můžu s čistým svědomím že je to docela dobrá hra, která není ale moc na přemýšlení.
Pokud si chcete zahrát warhammer z pohledu 3 osoby tak vám můžu doporučit.
Pokud ale chcete hrát hru ve které musíte uvažovat co dělat a promýšlet každý tah, tak doporučuji zůstat u strategii.
Super řežba !!!
suhlasim stebou, graficka v pohode..ale..ma to male chybicky..:)
tato hra ma nikdy nezunovala
mě osobně to dost bavilo :) grafika taky neni nejhorší... jen mě vadí v hrách to opakování těch pohybů stále ://