Než přejdu k podstatnějším věcem (a protože hodlám předejít výtkám v komentářích), chtěl bych se omluvit, že dnešní recenze vychází se značným zpožděním. Na vině je diplomová práce a Total War, mea culpa. Abychom vám čekání nějak vykompenzovali, zanedlouho publikujeme speciální warhammeří téma. Z pera pana Pipmana. Teď už ale k Warhammer 40 000: Dawn of War II – Retribution, který nabízí ohromujících…
…šest kampaní. To je na datadisk sakra velké číslo, ani plná hra by se za takový počet nemusela stydět. Retribution je, zdá se, po obsahové stránce výjimečný: kde jiní válčí s nedostatkem herní náplně (a prohrávají), tam Relic nasazuje těžkou artilerii. Tedy alespoň na papíře. Těch šest kampaní je totiž jen malý marketingový trik – dostanete pouze jednu sadu misí, ze šesti různých perspektiv. Vzhledem k rozdílnosti dostupných frakcí (zejména Tyranidé se od ostatních výrazně liší) a nekompromisnímu podání akce, se vám nicméně i tak dostane do rukou rozšíření, jež kope všechna mizerná, předražená DLC do koulí. Doba expanzím příliš nepřeje a Retribution ukazuje, jaká škoda to je.
Nepřímo navazujíc na otevřený konec Chaos Rising, Retribution (neboli Odplata) nás opět bere do subsektoru Aurelia, kde je všechno hezky při starém. Což znamená, že se všichni mydlí hlava nehlava. Což znamená, že se budete brodit kalužemi orčí/eldaří/mariňácké/tyranidí/garďácké* krve. Datadisk nabízí Imperiální gardu coby nově hratelnou frakci, je samostatně spustitelný a neskrývá se v něm žádná finta, jako se stalo v případě Chaos Rising (kdo nevlastnil původní hru, mohl si síťové režimy prvního rozšíření zahrát jen za chaotické mariňáky).
Scénář Odplaty čerpá inspiraci z temných hlubin duše brakového spisovatele. Příběh je silně wftózní, což není způsobeno ani tak neschopností vydojit ze sebe slušný děj, jako spíš snahou tvůrců naroubovat na jeden set misí šest různých zápletek. Řeší se zde inkvizice (krvelačná), zrada (mnohonásobná), příkaz k likvidaci všeho živého v sektoru (Exterminatus). A taky chlapské přátelství a nejnovější trendy v perspektivách hřebíků. Dialogy, mimochodem pěkně namluvené, mají silnou tendenci lézt jedním uchem dovnitř a druhým urychleně upalovat ven. Postavy během misí furt něco vykládají, vy bezstarostně likvidujete nabíhající enemáky a život je fajn. A pejsek s kočičkou by si mohli od soudruhů z Relicu brát kurzy vaření.
Jako pojivo celý ten příběhový mišmaš, který pro klid své duše raději nehodlám podrobněji rozebírat, funguje – až na pár logických excesů – docela pěkně. Tvůrci přichystali slušnou řádku misí, dali do kupy pár zajímavých nápadů, a tak si kampaň rádi projdete. Možná i vícekrát. Pravda, šestý průchod už asi neohromí, ale to nemění nic na tom, že mise nepostrádají nápad. Probijete se k démonickému portálu a pak se budete probíjet zpět, zlikvidujete orčí eskortu, zničíte nezničitelný tank, zaběháte si po povrchu právě vyhlazované planety a tak podobně. Vzato kolem a kolem, není to nic, na co byste ukázali prstem a řekli: “Hele, tohle jsem nikdy nikde neviděl, to je hustý” (možná až na úprk před Exterminatem), jenže jako celek šlape Retribution dobře. Mise jsou pěkně navrhnuté, prostředí i úkoly se často mění a díky vachrlatému příběhu nikdy** netušíte, co bude následovat. Jistá nepředvídatelnost dává hře šmrnc.
Retribution je, stejně jako DoW a ChR, pozoruhodný hybrid. Datadisk tedy můžete hrát jako taktické RPG, kdy spoléháte především na sílu 4 hrdinů, které si náležitě opečováváte. Anebo některé hrdiny necháte doma (což navýší populační limit), na nepřítele vrhnete armády generických, postradatelných jednotek a hru posunete do sféry taktické RTS. První způsob je zajímavější a zřejmě i snazší, poněvadž hrdinové dokážou být až strašidelně efektivní v posílání enemáků na onen svět. Po úspěšném zakončení mise dostanete na výběr buď nějaký pěkný kus výbavy (přímo během hry nepadá vybavení příliš často), nebo se vám odemkne nová generická jednotka. Co si vyberete, záleží především na tom, jakým stylem se rozhodnete datadisk hrát: zda dáte přednost komornímu pojetí či masovější zábavě.
Hra se drží stejného principu jako minule. K dispozici máte partičku jednotek, přímo během misí můžete nabírat normální jednotky. Hrdinové dostávají zkušenosti a nabírají levely. Systém vývoje postav se oproti dřívějšku poněkud zjednodušil, hrdinové se rozvíjí ve třech směrech (oproti čtyřem), při postupu na novou úroveň získávají jediný dovednostní bod. Změna stihla rovněž systém získávání prostředků, zatímco dříve jste obsazovali uzlové body, jež v pravidelných intervalech generovaly body, nyní prostě brakujete četné krabice, válející se po levelech. Podobá se to rozbíjení cihliček v Mariovi, jen nesbíráte houbičky, ale tzv. rekviziční body (slouží k verbování) a energii.
Datadisk je rozsáhlý, nabízí spoustu obsahu a tak, ale zdálo se mi, že způsob, jakým jsou jednotlivé mise navrženy, eliminuje potřebu uvažovat takticky. Nepochopte mě špatně, vše, co bylo řečeno výše, platí. Jenže protivníci, kteří po hezkých mapách pobíhají, nepobrali příliš rozumu a – pominu-li závěrečný souboj – nedokázal jsem se zbavit dojmu, že abyste dosáhli úspěchu, není třeba se nějak zvlášť snažit. Hrdinové vydrží děsnou nakládačku, ale stačí přibrat pár lékárniček a léčivé schopnosti a jste za vodou. Ještě horší situace nastane, když se spoléhnete na generické jednotky. Ty najdou v boji smrt poměrně rychle, ale vzhledem k jejich nahraditelnosti (prostředků budete mít poměrně dost) to příliš nevadí. Mikromanagement, zásadní to součást předchozích titulů, jde úplně stranou. A tak píšu-li v úvodu, že podání akce je nekompromisní, znamená to, že vaše jednotky nedělají s nepřáteli kompromisy. Dělají z nich nudličky.
Variabilitě je učiněno zadost, najdete zde orčí nájezdníky, kteří jsou odolní jako skála (a zrovna tak i inteligentní), či pardání vozový park Imperiální gardy (tank Baneblade si zamilujete na první pohled). Hratelných frakcí je tolik, že si každý vybere, co mu nejlépe sedí. Jenže tato nepopiratelná variabilita není příliš platná, když všechno, co potřebujete udělat pro úspěch v misi, je označit všechny své jednotky kurzorem a v chumlu je poslat na nepřítele. Stačí vědět, kdy se stáhnout a zhojit utržené rány, a máte vyhráno. Dobrá, situace možná není tak zlá, ale při hraní mě nicméně stravoval pocit, že paní Taktika si vzala dovolenou a svou funkci předala nezkušené stážistce. Oproti původnímu DoW 2 a prvnímu datadisku představuje Retribution krok zpět.
Situaci zachraňuje multiplayer, a to poměrně výrazným způsobem. Retribution totiž obsahuje veškerý multiplayerový obsah původního Dawn of War a první expanze, navrch přidává novou mapu pro mód Last Stand. Hra se též odpoutála od Games for Windows a uchýlila se pod křídla Steamu. Vymizely potíže s NAT, zlepšil se matchmaking (nicméně podle některých diskutérů na oficálních fórech prý došlo naopak ke zhoršení), a už není třeba koumat, jak se do GfW vlastně registrovat (GfW má nejpitomější registrační proces, jaký jsme kdy viděl). Pro toho, kdo se zajímá o svět Warhammeru a ještě nehrál předchozí hry, představuje Retribution jasnou koupi. Byť by se na singleplayeru dalo leccos zlepšovat. 70 %
Pozn.: *Nehodící se škrtněte.
** Týká se jen prvního průchodu. Pak už naopak moc dobře víte, co čekat.
vypadá lépe než dřívější verze
pecka asi si ji koupim
a musim říct že opravdu perfektní hra.
svět warhameru(40k i fantasy) prostě miluju a tahle hra mě chytla a už nepustila..;-)
s to prokec.
Pokud bych měl sám za sebe zhodnotit tendle datadisk: jedním slovem, průměr. Nemyslím to nijak zle, ale co se sp týče, nehorázně mně zklamala délka, finiš, absence Chaos corruption. U mně by více zabodovali míň hratelnejma rasama (přiznejme si, kampaň za nidy tam byla... zvláštní) a víc promakanou kampaní. Plus za omezení předmětů a hlavně fantastickýho Bludfanga, nebo jak se ten ork jmenoval.
MP jsem hrál pár hodin. Narozdíl od Chaos Rising mně to nechytlo, což bych snad ani nevyčítal přímo hře, neboť reakce na mp jsou ve warhammer komunitě celkem kladný. A že náročnější komunitu těžko pohledat.
No prostě, dokaď neudělaj pořádný rpg, tak bych se radši věnoval figurkám
mTAdy zaujalo to ze si muzu vybrat za keho chcu hrat Kampan..takze za Imperium mam nakou 9 misu, a za mariny taky skoor :))) fakt hodne luxus.. mrtneto navazuje na 2
Určitě pouvažuju :-)
Ac me predchozi dily celkem bavili, tak bych radsi zas neco pro COH, zvlast kdyz ted ukoncili COHO (ani zminka na GP)
uz to hraji cca tyden a je to fakt best games
Už jenom čekám, kdy sem přijde Hergoth a začne komentovat tu jeho trapnou ohranou písničku, proč to dali pod Steam a pod. :-D
A co se týče hry já si myslím, že je to dobré a prostě funkci datadisku to plní dobře narozdil od těch DLC balíčku, který stojej bůh ví kolik a nic nepřinesou, jak bylo zmíněno v článku. :-)
Dobrá hra.
warhammer mi vždy bavil těšim se =)
vypadá to dobře
neco jako wowko ne?:)
Luxusni ga¨rafika
Nikdy jsem to nehral, ale je to krvak zafaram rozhodně :-)
je to dobra hra
za tohle by jsi si zasloužil dělo, i když to asi myslíš ze srandy.
Článek jsem četl jen k videu a koukl jsem se na to video.....očividně článek super a hra též ;)
Retribution by bylo v tomto příladě nejlepší přeložit jako "Poslední soud", což je dosti patrné z úvodního intra.
Jinak hra výtečná, ostatně jako vše z WH40K.
to dobře asi zahraju jinak článek taky good
Pekny chci ji ;)
vypadá to bombasticky, škoda, že mi na to už nebude stačít noťas https://www.gamepark.cz/img/smile/cry.gif
tohle taky neutahnu ....
Já jsem hrál a podle mě je to skvělé, ale kampaň by mohla být delší :)
MOC PĚKNÁ Imperiální Garda :-)
uz abych to mel :-)
Mi zcela zabilo předchozí verzi. Prostě tato služba není v mém regiopnu dostupná a šmitec, po síti se nehraje. Ještě v životě jsem tak ty kurvy z MS neproklínal jako v tomto případě. Kompletní přejití pod Steam tak velmi vítám a doufám, že se přešlap s GfW již nebude nikdy opakovat, problém však je, že 30€ za další Warhammerovinku není zas tak málo, kor když teď dost zvažuju TW: Shogun 2 :/
tahle hra. Od začátku sem jí měl rád a když sem viděl ten film tak sem začal to hrát víc a víc ..
jako je pěkný že tam přidali možnost hrát za tolik ras ale...je to divný...pro člověka kterej už to hraje , popřípadě i čte dlouho je podivný že hvězdný pěšáci jsou asi stejně dobrý jako imperiální garda...čekal sem že za IG budu mít obrovskou armádu....a ono nic :(
takový hry moc nemusim
super ale skoda ze to neni na ps3 no budu muset oprasit pc
vypada to velice dobre grafika pohyby vymakanost hrdinu fakt pekny a bude to urcite hra ktera stoji za to zkusit
No, hra mě docela zaujala. Ale nevím jak to bude vypadat když se to hraje no nevím. A jinak článek se poved
Konečně mám duvod si zahrát Warhammer :)
Super článek a super hra
určitě dobrá gamesa:-D
vypada huste ale nvm jestli bych se v tom vyznal :D
Imperiální Garda nemusí nutně znamenat velkou armádu, operují v ní i mnohem menší uskupení.
a docela to ujde..
Fakt super hra lepší jsem nehrál.
Konečně pořádná kalba https://www.gamepark.cz/img/smile/dance.gif
Hrajete nekdo tuto hru chci zeptat jestli to stojí za to?
uz jsem hral starsi warhamer a rekl bych ze tento dil bude supr
nemusim ale toto me dostalo
Na to, že tu je hra již nějaký ten týden jste s recenzí dosti počkali.
Hra je pro fanoušky DoW jasnou volbou. Jelikož je ve hře všech pět + jedná nová kampan, kvalita jednotlivých kampaní jak každému došlo z vlastní zkušenosti či článků, dosti osekaná, a jedná spíše o hru se zabudovaným God-modem. Když vám umře voják, dotanete plnou náhradu, tedy 100 procent toho, co jste na vojáka vynaložily.
Chaos, pokud Eliphas používá Mark of Khorne vyvolá pomocí 4 armád hereticů Pár Bloodxx démonů... Když démon umře ( jedna se o časově omezenou jednotku ) dostanete za ní náhradu.
Nechte tedy minutu hereticy vyvolávat, a máte nekonečno sutovin.
Všechny obtížnosti až na Very hard, se dají vysolovat s jedním hrdinou.
U Eldaru stačí mít s Kayleth Dmg resist přes 60 procent, a nic se jí nedotkne.
Na druhou stranu hra přínáší co-op, velmi prodlužuje hracídobu kampaně, a ani za měsíc, jsme se spoluhráčem kampan plne nedohráli ( zbývá jedna kampan na very hard ) - ostatní kampaně dohrány na všechny obtížnosti.
Multiplayer je zajímavá věc, ale pokud se během zápasu člověk odpojí, ztratíte všechny body co by jste dostali. Tomuto se říká "Drophacking". Uvidíte to často, hráč napíše "Bye,bye" - odpojí se a je po hře.
Hráči též často spamují určité typy jednotek. Pokud tedy eldár hraje proti IG, či SM / popřípadě Chaos, Stačí aby hráč spamoval třeba tanky, Dreadnoughty a Eldaři nemají šanci.... Samozřejmš i eldáři mají Protitankové zbraně, ale jsou v nevýhodě, a hráči toho využívají.
Asi nejlepší volbou je tedy last stand. Co-op mod ve kterém čelíte 20 vlnám nepřátel.
Problémem je, že za každý lvl hrdiny nedostanete skill point, a navýšení statů. K dispozici je pouze jeden hrdina z každé "skupiny" a to ještě né většinou ten, které bo jste chtěli.
Například Eldar mají jako hl. hrdinu v Last Stand ( LS ) Farseera, tedy Elenwe. Jako fanoušek Eldaru, mi k srdci přirostl samozřejmě Autarch. Hrdinka s křídli.
U Chaosu je Sorcerer, IG mají Lorda Generála, Orkové Mekboye, Space Marines Mají Force Commandera a Tyranidy Hive Lorda.
Výběr hrdinů není tedy zrovna nejlépe proveden. V Last Standu tedy totálně chybí "trait tree", tedy jinak řečeno skill tree, kde rozdělujete body.
Dále chybí většina hrdinů a chybí též originální wargear.
V Last Standu dropovat wargear z hrdinů nejde ( tak jako nejde v multiplayeru ), a tudíž všechny dovednosti jsou bohužel napevno dané spolu s wargearem. Za každý level dostanenete nový wargear, tedy jakoby nový skill. Zatímco u Acessories by se to dalo chápat, ba i kampan na tomto staví, u brnění a zbraní ( popřípadě Commander Itemů ) míti takovýto limit, který je dán tím, že dovednosti jsou připevněni k wargearu je spíše na škodu. Nečekejte proto nějakou extra taktiku. Většinou hráči mají stejné buildy, tedy ty, co nejlépe fungují. O nějakém rozhodování, jestli vzít to či ono, a který skill použít není ani řeč. Každý hrdina je sám za sebe a ta týmová spolupráce tam chybí. Na tu totiž přijde pouze v případě, že je někdo mrtev. Potom samozřejmě se jde oživovat, ale jinak nic obdobného nečekejte.
Návrhů na vylepšení například Last Standu, na kterém by hra z důvodu kooperace oblíbené stále více a více měla stavět, bylo již hodně.
Mezi některými návrhy bylo, použít nastavení kampaně. Tedy jak skill tree, tak navyšování statl s každým levelem, tak dropování wargearu. Zajímavou možností, by potom bylo zvýšit lvl z 20 na 30 a do Last Standu, kromě nových map, přidat i "nekonečný mod", po 30 vlnách by se vlny opakovali se silnějšími nepřáteli.
Jistě by potom bylo o co stát, a hráči by též podstupovali "prestige mod" nebo-li Elite levely. Těch je ve hře několik, konkrétně 3. Celý last stand tedy má 80 lvlů.
Problémem je, že za elite levely dostanete jen token, který dává směšný bonus do bodů získaných za nepřítele, a nevyrovná se některým itemům, jako Storm u Eldarů, či Doppel ( duplikace ) u Chaosu.
Pokud by se totiž Last Stand dočkal náplně z kampaně, mohli by se ( a nejspíše i vyskytly ) vynikajicí itemy, které by vyžadovali Elite lvl 1 až 3.
Samozřejmě, že se nikdo Z Relic natož pak z THQ neozval, je tedy pouze otázkou, co uvidíme v Dawn of War 3. To by prý podle šéfa THQ mělo přinést více "mmo-like" prvků, jaké všask a kdy přesně není vůbec známo. Po této informaci se již o DoW III kromě spekulací oficiálně nic neobjevilo.
Zda-li se tedy DoW III změní, a jak moc se prý podle šéfa THQ dozvíme nejdříve za 18 měsíců od vydání Retribution. Tedy příští rok a prázdninách, bychom mohli mít na stolech revoluční RTS strategii vycházející ze svých předchůdců, nebo naprosto nové jedinčené Dílo ze studia THQ a Relic. Třeba nám to zpříjemní rok 2012, a přežijeme povídačka a Apokalypse, hehe...
Vše co jsem zde napsal je vlastní zkušenost. Retribution si jako fanoušek užívám, ale cítím mrhání potenciálem této hry.
Byl jsem jeden z prvních, co předobjednali hru Dawn of War II - Retribution z Velké Británie - jednalo se o Sběratelskou edici.
Aspon ten můj hlad po lepším obsahu zpravil film Ultramarines se slevou, dále Artworky, a velký plakát na zed.
Majitelé Collectors Edition též dostanou nový DLC zadarmo. Já osobně bych 7.50 dolarů za pár skinů nedal, zadarmo je to však jiná. Měl mi přijít e-mail a nepřišel, je tedy otázka kdy dostanu od Relic informace z postupem jak DLC získat zadarmo.
Zdravím fanoušky DoW,
Shadowness
( http://steamcommunity.com/id/Shadowness)
vipadá to na dobrou hru
Takže již se mi Ozval někdo z Relicu a dal mi klíč ke stažení Dark Angels DLC zadarmo. Pro majitele Sběratelské edice, máte psolední možnost, pokud jste o klíč nezažádali, učinit tak zde :
http://community.dawnofwar2.com/forums/topic/50279
Stačí naspsat, odkud jste hru objednali ( například amazon.co.uk ), a jméno které máte na steamu. Jsou to tři údaje, jde o jméno které používá steam, které máte nasatvené vy a jméno, či kod, který je na konci odkazu, tedy steamcommunity.com/user/id/xxxx...
Máte čas do "6pm PST on Wednesday 13th April" ... po tomto datumu již majitelé Sběratelské edice Dark Angels DLC nedostanou zadarmo.
Přeji příjemný den, Shadowness
(http://steamcommunity.com/id/Shadowness)
ale i metin ma lepsi grafiku :D
...hry nemusím, ale za článek dávám 5* a myslím že nejsem sám :-)
cekal sem vice ae jinak dobry
Nevím nevím, ujde to no
Není to ono