Vyhověli jsme žádosti vývojářského studia Gaijin Entertainment a svou pozornost jsme obrátili na akční titul War Thunder, který v sobě kloubí tankové pozemní bitvy i letecké střety v oblacích. Tahle hra zdárně funguje již od roku 2013 a stále se jí daří.
Sám mám bohatou zkušenost s World of Tanks a tak jsem se po celou dobu nemohl ubránit Déjà vu. Vždyť jedna hra jako by druhé z oka vypadla. Dle dostupných informací však jako první fungoval World of Tanks (co se týče tanků) a ten tak zřejmě inspiroval War Thunder, který vyšel o dva roky později. Vývojáři vsadili na osvědčené prostředí a oproti WoT se v menu liší minimálně. I zde máme obrazovku, na které se uprostřed rozproztírá zrovna zvolený tank, případně letadlo. I zde najdeme stromy modelů, kde slintáme nad lepšími kousky, jež se snažíme získat. Stejně tak nechybí možnost daný model vylepšit, ať už jde o jiný typ munice či výměnu jednotlivých částí. Tak například se můžeme vybavit lepším chladičem, motorem, vstřikováním, kompresorem či vzít jiný typ munice, který není lepší v každém ohledu, ale jen v některých situacích.
Taková podoba je tak trochu zklamáním. Lidská tvořivost je totiž nekonečná… proč tedy volit téměř stejné prostředí jako konkurent? Alespoň, že je k dispozici pořádná nabídka letadel i vozidel. Jen letadel najdeme přes 400 kusů! Co se týče letadel, můžeme si vybrat z modelů německých, japonských, italských, britských, australských, amerických i sovětských. U pozemních jednotek je výběr menší a zastoupeny jsou jen čtyři národnosti – Německo, Amerika, Sovětský svaz a Británie.
Bitvy nejenom tanků neodmyslitelně patří k tomuto hernímu dílu. I zde si je hlavním úsilím získávat a vylepšovat modely a to nejenom tanky, ale taktéž vozidla, jež vládnou protivzdušnými zbraněmi. Osobně se mi zamlouvá možnost rentgenu, která v menu u každého modelu přesně a přehledně ukáže vnitřní uspořádání důležitých součástek i postavení posádky.
Přímo v boji mě překvapilo hlasité vrzání každého pohybu prvotního tanku. Vývojáři si zřejmě dali práci i s velmi věrohodným ozvučením. Kromě pohledu ze třetí osoby se samozřejmě můžeme dívat také přímo “od děla”, díky čemuž přesně víme, kam střílíme. Musíme si dávat dobrý pozor, protože nepřítel nemusí být vůbec vidět a jediná rána nás může zcela zničit. Co je taktéž vynikající, je možnost vidět letící střelu tanku. Pokud nás třeba někdo zničí, promítne se nám střela od výstřelu až po náraz, včetně způsobu, jak se střela rozprskla uvnitř našeho stroje.
Hra se primárně zaměřuje na boje v létajících strojích a zábavnost tomu odpovídá. Jakmile naskočíme do bitvy, objevíme se již ve vzduchu, a bez zdržování se s vzletem a doletem na místo bitvy, jdeme přímo do střetu. Chování letadla hodnotíme velmi kladně. Pěkně se ovládá a nenarazíme ani na nějaké do očí bijící nerealistické chování. Oceňujeme ničitelnost modelů, která je parádní. Například při lehkém ťuknutí do nepřítele mi odletělo křídlo a chování letadla se tomu okamžitě přizpůsobilo. Po zbytek bitvy jsem měl problém letět rovně.
Letadla se od sebe liší v rychlosti, účinnosti otáčení atd., což řeší mnoho patových situací. Jakmile totiž hráč vidí, že po něm někdo střílí, snaží se otočit a dostat se za nepřítele. To často vede k zdlouhavému točení se a manevrování v kruhu, avšak právě díky odlišným schopnostem letadel se jeden přece jen zvládne vytočit či jinak zamanévrovat lépe. A jak vidíte na obrázku níže, nepřítel nám může zplodinami také zablátit výhled.
Co se týče střílení, stejně jako v realitě, je třeba střílet před naši oběť. Jinak by totiž na takovou vzdálenost střela doletěla na místo, kde letadlo už dávno není. Proto nám hra ukazuje, kam přesně střílet, abychom se vůbec trefili. I tak je však obtížný úkol se trefit. Každou chvíli nám dojde munice či se zbraň zasekne, takže je třeba střílet s rozmyslem. Jiný ukazatel zase zobrazuje, kam zrovna míříme, protože i naše otočení nějakou dobu trvá.
V misích máme za úkol nejenom ničit nepřátelské letadla, ale taktéž útočit na soupeřova vozidla (případně lodě) a základny. Pro destrukci takových cílů jsou nejužitečnější bombardéry, které však samozřejmě zase mají problém se pořádně bránit cizím letadlům. Proto je úkolem spoluhráčů jej bránit.
Po zničení našeho letadla je možný respawn avšak pouze s našim jiným letadlem. To je obdivuhodné řešení respawnu, protože obvykle máme jeden nejoblíbenější stroj a o ten rozhodně nechceme přijít. To zvyšuje napětí. Zároveň při smrti nejsme úplně vyhozeni z bitvy. Odměny pak samozřejmě získáme dle zásluh v boji.
Jelikož se jedná o free-2-play titul, lze si z pochopitelných důvodů ve hře zakoupit prémiovou měnu, skrze kterou lze získat prémiové tanky a letadla (a není jich zrovna málo). Kromě toho lze získat booster, tedy vše získáváme o něco rychleji. Bonusy to však nejsou nepřekonatelné a nedávají hráčům zbytečně moc navrch.
War Thunder je rozhodně kvalitním bojovým simulátorem na poli letadel. Zde může směle konkurovat World of Warplanes. Co se týče tanků, nezdá se nám bohužel hra dotažená do takové úrovně, na jaké je World of Tanks. Třeba se to časem změní, vývojáři na hře stále pracují. Zatím hodnotíme na 75 %.
"Co se týče tanků, nezdá se nám bohužel hra dotažená do takové úrovně, na jaké je World of Tanks"
A jakou úroveň měl autor recenze na mysli? Možná lepší otázka by byla a viděl vůbec autor tyto dvě hry? WT je mnohem propracovanější hra než WOT a to opravdu výrazně. Horší však je, že WT se začal blížit příšernému WOT zaváděním podobné manipulace, jako má WOT. Tam jejich "systém" musí vzít v potaz MM, RNG, prémiové tanky, účty, atd. a výsledkem je zjednodušeně bonus/malus, tedy jednoznačná manipulace v každé bitvě. Bohužel WT se uchyluje k podobnému, takže má ve výsledku také bonus nebo malus pro jednotlivé bitvy a to je neskutečně frustrující. Zdá se to být takovým trendem současných free stříleček. Proto bych autorům z Gaijinu vzkázal: VZPAMATUJTE SE a nekažte si jinak výbornou hru!