Volume je indie stealth hra, kterou vytvořil jen jeden, jediný vývojář. Jméno tohoto šikovného Brita je Mike Bithell a dosud byl nejvíce znám pro svou dřívější hru Thomas Was Alone, která obdržela i nějaké to ocenění. Vypadá to, že ani tentokrát nešlápl úplně vedle, protože Volume má své nezaměnitelné kouzlo. Zbývá už jen odpovědět na otázku, o čem tahle hra vlastně je?
Vše začíná krátkým videem, které nás uvádí do příběhu, jež tak trochu připomíná novější verzi Robina Hooda. Hbitý zlodějíček Robert Locksley nalezne podivné zařízení zvané Volume, zřejmě armádní vynález, umožňující vytvořit simulaci prostředí i živých bytostí za účelem realistického tréninku. A abychom se ve fungování tohoto složitého pokročilého přístroje úplně neztratili, pomůže nám umělá inteligence ukrytá v zařízení – Alan.
Volume nám předkládá mise, po jejímž dokončení se nám otevře mise následující. Zároveň je zpravidla počítán čas, za který se nám podaří level dokončit. Výsledky pak lze srovnávat s lidmi (popřípadě kamarády), čímž získáváme okamžitě motivaci k opakování levelů, abychom se prostě mohli vytahovat, že jsme to zvládli lépe. Co na nás ale v levelech konkrétně čeká?
Objevíme se uvnitř uzavřeného komplexu, po kterém jsou cíleně rozmístěny levitující drahokamy. Díky tomu, že jsou velké jako celý náš trup, jsou dobře viditelné a nemusíme je složitě hledat pohledem. Jakmile je všechny popadneme, na jiném místě mapy se otevře portál, do kterého je třeba vejít. Čekají nás různé překážky, jako jsou třeba laserové měnící se mříže, které se posouvají nahoru a dolů a je třeba se zastavit tak, abychom byli ve volném okénku a nezabil nás laser.
Náš hlavní problém ale spočívá v něčem úplně jiném – a sice (ne)živé stráži. Mapu totiž obývají i pěšáci, kteří jakmile nás spatří, namíří na nás a pokud během několika málo sekund neutečeme z jejich dohledu, bezmilostně nás zastřelí – a to přímo do palice. I když zaběhneme za roh a oni nás přímo nevidí, vyběhnout za námi, aby nás krátce hledali a rozhlíželi se všude kolem. Toho se někdy dá dokonce i využít, například když kolem koncové brány rotuje celá řada stráží v pravidelných intervalech. Stačí některé z nich nalákat, zmizet a oni se pak sice vrátí na své místo, ale v jiný čas, takže stráž již nebude symetrická a vznikne okénko aneb šance na průnik.
Některé stráže stojí na místě a dívají se jedním směrem. Jiné stojí a otáčí se. Nejhůře se ale pracuje s těmi pohyblivými, jelikož při větším počtu je problém vše stíhat hlídat. Nutno dodat, že u každého protivníka vidíme přesně vymezený rozsah a délku pohledu. Vidění je obvykle velmi omezeno a Volume někdy působí poněkud nerealisticky – třeba když stojíme těsně vedle nepřátel, ale ti nás nevnímají. Jedná se spíše o taktickou hru zaměřenou na hratelnost, nežli o plně realistické zpracování.
Typů nepřátel je zde celá řada a kromě klasických vojáků narazíme třeba i na psa, který nás sice nemůže hned zabít, ale okamžitě zalarmuje všechny kolem. Navíc má výrazně větší rozhled a to do šířky i do dálky. Chybět nebudou ani automatické turrety, které se sice nemohou otáčet dozadu, ani chodit, ale v rámci 180 stupňů svůj prostor pohlídat umí. Jindy nám cestu znepříjemní zase nášlapné alarmy. Jakmile se jich dotkneme, upozorní nejbližší okolí zvukem. Stačí však, aby stráže byly o něco dále a vůbec nic se nám nestane. Někdy dokonce alarmy využijeme na odlákání stráží ze svých původních stanovišť. Jakmile přijde voják na místo, aby zkontroloval situaci, my jej obejdeme jinou cestou a přes původně hlídanou lokaci projdeme bez povšimnutí.
Odlákání pozornosti je vůbec důležitý aspekt hry. Jak postupujeme příběhem vpřed, kromě neustálých zajímavých rozhovorů s umělou inteligencí se rozvíjí i naše možnosti. Naučíme se například zapískat a tak přilákat nejbližší vojáky, zatímco my se schováme a obejdeme je jinudy. Aby toho ale nebylo málo, narazíme i na možnost vzít ze země speciální kameny a házet s nimi. Ty se zpravidla třikrát odrazí a čtvrtý náraz do zdi vydá zvuk, který zase musí někdo zkontrolovat. A abychom měli vůbec šanci odhadnout, kde kamínek skončí, hra nám přesně ukazuje všechny odrazy i místo dopadu. Pro zpestření ale budeme mít třeba i možnost označit jisté místo, na které když se podívá soupeř, naprosto ho to zaujme, takže to omezený čas pozoruje. Je třeba přemýšlet, jak to hodit, aby to zaujalo co nejvíce nepřátel a zároveň se natočili tak, abychom mohli kolem nich projít.
Výtečnou schopností je i zrychlení se natolik, že proletíme i přes nášlapné radary, které tak neupozorní, že jsme prošli. Schopnost můžeme mít vždy jen jednu a hra nám často do dané mise také jen jednu dá dispozici. Někdy si ale budeme moci vybrat. Po použití schopnosti trvá několik sekund, než se znovu nabije, ale používat ji můžeme co do počtu neomezeně.
Zeď ale není naším kamarádem, který nás zpravidla vždy skryje. Některé zdi jsou totiž jen z půlky vysoké, takže přes ně lze snadno vidět. Naštěstí se k nim lze přitisknout a pak se podél nich stačí plazit, takže nás nemůže nepřítel spatřit. Další možností úschovy je vlézt do k tomu určených skrýší, které se podobají vestavěným skříním. Hlídači nás ale nesmí ani zahlédnout při vstupování do nich, jinak nás klidně zastřelí i skrz dveře či stěnu.
Při hraní se podíváme do slušného množství míst a misí. Ty jsou pokaždé úplně jiné, ale téměř vždy složeny z totožných struktur, takže netrvá dlouho a design kapku zavání stereotypností. Jediná změna spočívá v různých barvách objektů a jejich různé zářivosti. Vzhledem k nekonečným možnostem, jak může mise vypadat, přidal autor i editor misí, kde lze vytvořit celou misi zcela dle sebe. Podlahy, zdi, nepřátelské jednotky, možnost vzít i kameny – zkrátka vše je k dispozici a záleží jen na naší představivosti. U řady materiálů lze i zvolit jejich svítivost a barvu.
Volume je zábavnou taktickou stealth hrou, která vyžaduje strategické a logické myšlení, někdy i odvážné experimentování, abychom prošli misí v nepříliš dlouhém čase. Škoda jen, že je k dispozici pouze ve hře pro jednoho hráče. Jste-li majiteli Windows, OS X, PlayStationu 4 či PlayStationu Vity, a rádi potrápíte své mozkové závity, hru byste rozhodně měli vyzkoušet a hra si od nás odnáší 75 %.