Hru má na starosti menší kanadské studio Blue Isle Studios. To mělo dosud zkušenosti jen s vývojem herní série Slender (která navíc čítá jen 2 tituly). Kdybyste náhodou o studiu chtěli vědět více, oficiální stránky vývojářů naleznete zde.
Coby archeolog hledáme tajemnou věc a právě při této cestě, dá se říct, ztroskotáme na tajemném místě. Při průzkumu brzy zjistíme, že zdejší místo není tak úplně obvyklé či normální. Narazíme totiž na všelijaké magické bytosti, například jedno stvoření vypadá jako kříženec malého Shreka a létajícího ducha. Tyto bytosti jsou nejčastěji přátelské a světélkují jako světlušky. Kromě toho svět však oživí i jiné bytosti, od obyčejných srnek, králíků, až po modře svítící houby. Spíše výjimečně však narazíme i na nepřátele. Například létající bytost připomínající létající roj tmavých včel, po nás střílí tak dlouho, dokud do ní nenastřílíme dostatek koulí dávající život.
Teď zřejmě nevíte, o jakých střelách je řeč. Hned ze začátku prozkoumávání zdejších nádherných končin totiž najdeme speciální mechanický oblek a to konkrétně u rozpadlého zrezavělého vojenského náklaďáku. Právě zde získáme první tušení, které se později potvrdí. V tomto místě měla nějaká vojenská armáda své aktivity a zřejmě zde testovali i prototypy zmíněných obleků umožňující jejich nositelům celou řadu možností navíc.
Za prvé jsou to možnosti pohybu. Tak třeba opravdu rychle dokážeme sprintovat, což se navíc zrychlí při běhu z kopce. K pohybu samozřejmě patří i pořádné skoky. Ze začátku jsem měl u každého skoku pocit, že na cílové místo nedoskočím. Skoky jsou tak velké, až je to oproti jiným hrám poměrně nezvyk. Po zhruba hodině hraní navíc nalezneme vylepšení do zmíněného obleku, které umožňuje skok dvojitý. Pro lepší pochopení doporučujeme dobře se podívat na trailer níže. Je to jeden z mála herních trailerů, který přesně ilustruje skutečné herní dění.
Double skok však spotřebovává energii. Stejně tak dříve zmíněné střílení speciálních střel, jež dávají zasaženému objektu život. Tímto způsobem můžeme oživit mrtvé zvířata (narazíme třeba na srnu neprojevující známky života), ale zachránit také vyschlé stromy bez listí. Jediná střela promění takový strom v nádherně zelení se blýskající kus přírody.
Můžeme však také provádět pravý opak – tedy život brát. Tím se nám zároveň vrací ona energie, která je sem tam zapotřebí k otevření nějakých dveří či spuštění speciálního generátoru, jež nám často umožní jít další cestou vpřed. Vyplatí se i sbírat žaludy, což je zdejší měna, díky které se dá občas něco odemknout. Žaludy jde mimo jiné získat oživením mrtvých stromů. Není to však pravidlem a jen některé oživení znamenají odměnu.
Narazíme taktéž na speciální stroj, jež je touto energií zásoben. Nejběžnější cestou dobíjení však je sbírání modrých magických koulí. Těch je po mapě zpravidla dostatek (pokud zbytečně neplýtváte).
Štědře rozesety jsou po zdejších oblastech dřevěné bedny skrývající různé bonusy, jako jsou třeba části k dalšímu vylepšení. Zatímco některé věci do obleku dostaneme najednou, rozšíření kapacity je možné až po nasbírání vícero menších součástek, Navýšení pak proběhne automaticky a není třeba nic zdlouhavě a složitě craftit. Mezi nové dovednosti díky vylepšení obleku patří například vystřelení háku na kovovém řetězu do speciálního bodu (který to zpravidla ikonkou napoví), abychom se následně mohli zhoupnout a dostat se dále. Další odlišností, která přerušuje obyčejné běhání a skákání, aby nebylo příliš stereotypní, je skok na napůl rozpadlou zem. Takové místo poznáme dle toho, že skrz něj můžeme místy vidět, jsou v něm totiž díry. Na toto místo je třeba skočit z pěkné výšky, abychom měli dostatečnou rychlost a energii a prorazili skrz.
A co že je vlastně hlavním cílem hry? Nejde o žádné tvrdé boje, složité hrátky s inventářem či nutnost neustále být ve střehu a reagovat na každou maličkost. Valley je spíše relaxačním počinem, který nás nechá užívat si nádherné grafiky, velmi příjemné hudby a širokých možností pohybu. Hra je tak ideální na odreagování od života, jež neustále vyžaduje výkon, naprostou pozornost a co nejrychlejší reakce a řešení. Avšak je pravda, že na cestě za bájným artefaktem občas budeme muset lehce přemýšlet, jak se dostat dále. Například narazíme na zavřenou bránu, nad kterou budou tři symboly. Po přemýšlení a zřejmě i kdejakého zkoušení zjistíme, že je třeba oživit tři mrtvé stromy (které jsou nenápadně označeny), abychom rozsvítili všechny tři symboly a dveře otevřely. Jedná se však spíše o drobnější logické hříčky, které zpestřují hru. Zdejší svět není otevřený ve smyslu jak je tomu třeba v GTA nebo The Division. Sice občas můžeme skotačit po nějakých planinách, kde je rozmístěno více objektů a můžeme k nim dojít v libovolném pořadí, jinak se však budeme pohybovat ve vymezených prostorách, které nás více méně směrují stále vpřed.
Jen málokterá hra mě dokázala oslnit hned ze začátku takovým způsobem, jakým se to podařilo titulu Valley. Zdejší atmosféra je totiž opravdu jedinečná. Propojení hudby a grafiky je skutečně mimořádné, což lze nasát z traileru výše. Například když zrovna skočíte do dálky a za letu vidíte neskutečně nádhernou oblast kolem, začne zároveň hrát jedna z nejlepších písní hry. Kvalitu hudby potvrdila i sestra, která zrovna procházela kolem a ihned samovolně spustila chválu nad zdejší hudbou.
Musím se přitom přiznat, že jsem takovou kvalitu zrovna u této hry zpočátku vlastně ani nečekal. Dostupné videa, obrázky, zprávy ani recenze konzolových verzí nepoukazují na tak výtečné parametry hry. Svou roli hrála i spíše menší propagace a mnoho hráčů až do data vydání o tomto titulu snad ani nikdy neslyšela.
Valley vychází na 20 dolarů (necelých 500 Kč) a je dostupný na konzolích Xbox One, PlayStation 4, stejně jako na PC. Titul jednoznačně doporučujeme a to zejména pro milovníky objevování bájných světů. Tenhle zajímavý svět totiž máte jako na dlani – a zároveň se jedná o jedny z nejhezčích herních lokalit, jaké jsem měl za svou kariéru možnost spatřit. Proto hodnotíme vynikajícími 90 %.