Titul Unturned je vytvořen kanadským malým nezávislým studiem jménem Smartly Dressed Games. Kromě spolupráce na pár menších projektech, je tohle jejich první herní počin. A hned z úvodu můžeme předeslat, že i přes některé naše výhrady, nedopadl vůbec špatně.
Poté, co si hráč vybere některé z povolání postavy a jednu z mála map, objeví se ihned v neznámém světě. Obvykle člověk nejprve neví, co přesně zde má vlastně dělat. V podstatě žádné věci u sebe nemáme (kromě oblečení) a tak nezbývá, než se vydat na průzkum. Jakmile narazíme na nějaké to obydlí či jiný objekt (např. věznici, závodní okruh či celé město), snažíme se samozřejmě něco pěkného najít. O různé objekty není nouze, avšak vzácní vůbec nejsou ani zombíci. Ty přitom není vůbec jednoduché zabít. Vlastně ze začátku jsme poměrně hojně umírali a obdobně odhaduji, dopadnou i mnozí jiní. Je třeba se naučit, že holýma rukami zombíka jen tak nesundáme. A to přesto, že lze klikáním pravým a levým tlačítkem myši, dávat jednou a druhou rukou pěstí. Každá soupeřova rána nás přitom může zpočátku zprostředkovaně zabít. Pokud totiž začneme krvácet, začne nám klesat život a pokud nemáme něco na zástavu krvácení (což není lehké sehnat), jsme zkrátka brzy mrtví.
Zombie jsou poměrně rychlé a i když budeme sprintovat, je problém jim uniknout. Pokud máme trochu štěstí a unikneme dostatečně daleko, přestanou nás pronásledovat. Ale to se nám zase tak často nepodaří a primárně je tak třeba počítat s bojem. Narazíme i na plazící se protivníky, kteří jsou sice pomalejší, avšak přesto stále nebezpeční. Možná trochu překvapivě se plazící (stejně jako chodící) zombie dostanou přes různé překážky či třeba do baráku oknem, jímž dovnitř proskočíme s pocitem nabytého bezpečí. Pěstmi složíme jednoho až dva zombíky s tím, že nebudou ve skupině a zároveň nás to bude stát většinu života.
Prakticky jediným řešením je ozbrojit se. Bohužel často dřív než zbraň potkáme protivníka, takže je třeba být na úplném začátku velmi opatrný. Jakmile však popadneme nějakou tu lopatu, nůž, nezřídka najdeme i nějakou tu střelnou zbraň s pár náboji, nepřátelé mají po ptákách. Rána zbraní často zombie na malý moment pozastaví a než se vzpamatuje, připravíme si ránu další. U střílení je problém s hlasitým výstřelem, který přiláká okolní nemrtvé. Na druhé straně takový headshoot je ideálním řešením pro dotírajícího krvežrouta. Střelnou zbraní lze obvykle i zamířit pomocí zoomu a mířidla, takže trefíme i vzdálené cíle.
Kromě zbraní ale budeme sbírat i oblečení, které nás chrání. Téměř každý kousek, jež máme na sobě, vytváří další místo v inventáři. Jako bychom měli k dispozici další kapsy, do kterých se vlezou další věci. Všechny věci se ale opotřebovávají. Vlastně je zpravidla již ve špatném stavu nalezneme. Lze je však opravit, pokud k tomu máme potřebný materiál. Nepotřebné věci lze zase rozložit a zmíněný materiál získat. Crafting je tak nedílnou součástí hry.
Jelikož jsme Unturned, tedy neobrácení, nepřeměnění v zombíky, máme lidské potřeby. Je tak třeba stále obstarávat jídlo či pití. To však nebývá problém, zásob jsem měl většinou dostatek. Narazíme i na užitečné vybavení jako je třeba svítící baterka. Ta je opravdu potřeba, protože noc ve hře je velmi dlouhá. Jednou jsem se narodil těsně před západem slunce a v pěti minutách (než začala noc) jsem baterku nikde nenašel. Těžko říct, co pak takový hráč může dělat, když má úplně černý monitor a jen výjimečně vidí nějakou čmouhu, která stejně nelze určit. Noc je přitom velmi dlouhá a kdy skončí, lze zhruba odhadnout dle měsíce, jež se pohybuje po nebi.
Omezená kapacita inventáře nás donutí rozhodovat se, co nejvíce potřebujeme. S pár věcmi na jídlo a pití, baterkou a jednou zbraní, se toho zde již moc nevleze. Když jsem tak měl samopal, revolver a brokovnici, musel jsem něco vyhodit. Člověk však neví, jaké náboje dále nalezne a zda nevyhodí bouchačku pro kterou dlouho nenalezne náboje.
Ve hře je také dostatek prostoru i pro vaše kamarády. Tím mám samozřejmě na mysli, že hru je možné hrát také v co-opu, což hře dodává výrazně na atraktivitě. Zábavě také přidají všelijaké vozidla rozmístěné po mapách. Narazíme na džípy, osobní vozidla, ale také třeba formuli, loď či dokonce letadlo.
Dalším aspektem hry je stavění základny. Ano, můžete například popadnout motorovou pilu, pokácet stromy kolem a vytvořit si základnu přesně dle vlastních představ. Uvnitř pak vybudovat postel, ohniště, zkrátka základní věci a máme domov jako vyšitý. Pro lepší obranu lze vytvořit i nějaké základní pasti.
Kromě všeho zmíněného však, tedy sběru věcí, stavění, craftingu a boje se zombíky, však ve hře nelze v podstatě nic dalšího dělat Není tu bohužel žádný příběh a hráč se tak potací stále vpřed, aniž by věděl, kam přesně směřuje.
Velmi příjemné však je, že hra je free-2-play na Steamu a hrát ji tak může opravdu kdokoliv. Vzhledem ke kostičkované grafice a ne zrovna obrovitým možnostem ve hře, nejsou kladeny ani velké nároky na výkon PC. Skvělé je, že každých pár dní přibude další aktualizace. Hra se tak stále zlepšuje. Samozřejmě aby vývojáři neskončili na ulici, něčím získávat peníze přece jenom musí. Do hry se tak dají dokoupit stovky itemů, většinou se jedná o skiny postav či zbraní. Můžeme tak najednou vypadat třeba jako robot, samuraj či sparťanský voják. To je však určeno spíše pro milovníky multiplayeru, protože svou postavu v podstatě sami nevidíme. Kromě balíčku Gold, který je za 5 euro, se itemy prodávají po kusech. To je zajímavý marketingový tah. Ono koupit do hry něco za asi 20 Kč, není zase taková hrůza.
Unturned umí pobavit, ale jakoby mu chyběla jiskra, nějaké vzrušení a něco vysloveně zábavného. Osobně mi pouhé potácení sem a tam, přišlo poněkud nezáživné, avšak nehrál jsem multiplayer, který věřím, že je mnohem, mnohem zábavnější. Unturned od nás dostává průměrných 70 %. Doufáme, že autoři přinesou záživnější obsah a nějaké zajímavé inovace. Hra je kromě Windows dostupná také pro Mac OS X a Linux.