Ne vždy má patriot možnost s nadšeně vzrušeným hlasem poskakovat do vzduchu a provolávat hesla vzdávající hold jeho vlasti. Zvláště jedná-li se o světoznámé AAA tituly a konkrétně naši zemi. Samozřejmě, objevilo se několik světlých vyjímek, avšak to jsou již drahná léta zpět. Brněnské vývojářské studio ALTAR Games, jež bude hráčům povědomé díky hrám ze série UFO a nebo logickým Fish Fillets, přináší na trh další téměř originálně koncipované pokračování ufonské série, jež má tentokrát podnázev Afterlight. Zvláště u této série se prozatím nepotvrdilo pravidlo filmového průmyslu, tedy že další díly spíše ztrácejí, nežli získávají nové diváky. Podaří se jim dát českým hráčům hru, ke které se budou hrdě hlásit?
Hra má několik slušných karet ihned při rozdávání. Za prvé, komu se již okoukala věčně zelená a živá planeta Země, ten bude jistě doslova nadšen z nového dějiště příběhu. Tím bude všem dostatečně známá rudá planeta Mars. Zpět ovšem od naší reality, poněvadž v oné UFOnské není téměř žádný prostor pro oslavování. Nostalgicky známí oponenti Retikulanti sice uzavřeli s lidmi mír, avšak stále není vyhráno. Na 261 milionů km vzdálené planetě je totiž postavena nová lidská základna, jež má ve svých útrobách snad nejcennější náklad. Tím jsou v hibernačních komorách uvelebeny desítky tisíc lidí, kteří se již třesou na nový domov.
Že Mars není obytný? Na tento štiplavý dotaz existuje hned několik protiargumentů. Pohybujete se totiž v roce 2050 a jak známo, v herní budoucnosti jsou jisté události, kterým se dá jen těžko uvěřit. Vaším úkolem je teraformovat celou planetu, a to v nový Eden. Bohužel, ještě než stihnete stláskat nějaké to jablko, začnou z děr vylézat hadi s jasným cílem – pořádně vás pokousat! Naneštěstí se jedná hned o několik druhů, a tak budete mít o zábavu postaráno. Nejsou však vyloučena ani diplomatická jednání, díky kterým se dá leckterému z konfliktů předejít. O tom však později a poněkud podrobněji. Ke konci úvodu nutno říci, že je celá série UFO spíše pro náročnější hráčské obecenstvo, které se nespokojí s několika málo nastavitelnými atributy a nudným RPG vývojem.
Zatímco na orbitě planety Země poletuje vesmírná stanice Laputa s Radou Země, vy musíte na Marsu řešit poměrně závažné problémy týkající se vašeho přežití. Při obrovském množství veškerých hejblátek, RPG vývojů a výzkumů, je třeba, abyste jako hráč dokázal reagovat na vzniklou situaci, a to v rozumném čase. Ano, je zde stále možnost pausování času, avšak nejspíše nikoho z vás by nebavilo dlouhé hodiny hledat optimální bod vaší stanice. Podobně jako v minulých dílech, i zde se dělí hráčovi možnosti na dvě hlavní větve. Těmi jsou globální mód a mód při akci, či když se staráte o svoji základnu. V prvním jmenovaném je kamera velmi intuitivní, přičemž máte přístup k celé řadě položek. Předběžně lze jmenovat přerozdělení lidských zdrojů, zadávání výzkumů, anebo vyzbrojení vašich týmů. Udávám množné číslo, jelikož mohou být celkem tři.
Titul si pohrává s jedním pojmem – s emocionální zainteresovaností. Leč vám Mars nepřiroste ihned k srdci, jednotliví členové týmu na tom budou podstatně lépe. Po celou dobu hraní nepracujete s fixním počtem, nýbrž personál stanice stále narůstá. Viděn je často i opačný úkaz, a to když se z případného výsadku vrátí o jednoho či více bojovníků méně. Obecně řečeno jsou k dispozici tři desítky pracovníků, přičemž se dělí na několik tříd – vojáci, technici a vědci. Mnoho postav má i sekundární třídu, což je výhodné zvláště při misích, kde je potřeba vědecký personál. V pozdějších fázích hry, kdy postupně objevujete nové technologie a rasy, mohou se do týmu přidat i původní obyvatelé Marsu či mechaničtí pomocníci.
Nyní však zpět k jednotlivým povoláním a jejich specializaci. Každý člověk se díky své činnosti stává postupem času stále zkušenější. A právě získané zkušenosti vám dovolují intelektuální či silový vývoj jednotlivých členů vaší posádky. Za postup na další level získá jedinec vždy určitý počet bodů, které můžete utratit za další výcvik. Během něj samozřejmě nemůže vědec, voják či technik pracovat na svém pracovišti, a tak je lepší mít alespoň jednoho náhradníka, jenž případně zaskočí. Výcvik je dlouhý v závislosti na jeho obtížnosti, načež úroveň jednotlivých výcviků ovlivňují i technologie, které jste prozatím objevili. Speciálně u vojáků přibývá k parametrům ještě síla, zručnost či vůle. Co se ještě zkušeností týče, vojáci je logicky získávají z misí, přičemž celkový počet získaných bodů je vypočten z několika parametrů jako užívání speciálních dovedností, poměr zásahů/zranění atd… U vědců se poté jedná o výzkum či o údaje z různých bratrských stanic.
Mimo různých UFÁckých misí je třeba se starat i o infrastrukturu, díky níž nedojde voda, anebo nebudete strádat, alespoň co se materiálu týče. Vaší prioritou bude jistě domovská základna spolu s hybernačními komorami. Zde je třeba postavit celou řadu budou a zařízení, poněvadž bez nich by byla vaše expanze a výhra sotva možná. Pro přehled lze jmenovat patologii, laboratoře, tréningová centra, komunikační přístroje či simulační kabiny. Vše má v této komplexní hře své místo a jen těžko se lze vypořádat s novými nepřáteli bez poznání jejich anatomie, zbraní či zvyků. Poslední jmenované je samozřejmě spíše formální. Co se laboratoří týče, je možno jich mít více, což je nejen efektivní, ale také dobré pro vytvoření týmů s podobnými dovednostmi.
Jednou z nejdůležitějších staveb je potrubí ze severního pólu, díky kterému jste zásobeni vodou. Pro případné rozvíjení se však potřebujete i další budovy jako různé doly, pozorovací stanice, anebo stanice teraformovací. Těžba je zvláště důležitá a budete potřebovat jak palivo, tak chemikálie a vzácné kovy. Veškeré suroviny poslouží buďto jako stavební materiál, anebo k opravě robotů či k výrobě zbraní a různých ofenzivně laděných kulišáren. V podstatě nic překvapivého, ovšem z pocitu tuctovosti vás jistě vyvede možnost modifikace jednotlivých zbraní. Vašima rukama projdou jak pozemské, tak přímo ty marťanské. K těm se dostanete hned několika způsoby. Ukradnete je mrtvým vetřelcům (nevadí jim to, věřte mi), anebo je díky výzkumu vynaleznete a v dílně poté vyrobíte. Jen pozor, zacházet s nimi může jen a pouze speciálně vycvičený člen týmu!
O výstavbu jednotlivých dolů či radarových stanic se stará tým velmi zručných techniků, kteří cestují po vámi ovládaném území a plní vaše úkoly. Analogicky jako u výzkumu však lze jednotlivé výstavby přehazovat, odkládat, anebo zcela zrušit. Vše probíhá na globální obrazovce, takže vám jednotlivé operace zaberou maximálně několik málo sekund. Globální obrazovka nabízí ještě diplomatické pískoviště, kde můžete komunikovat s neutrálními a přátelskými jednotkami. Před napadnutím spojenců je třeba vyhlásit jim válku, avšak pokud máte jiné úmysly, můžete si nechat poslat nějaké suroviny či technologie. Závisí pouze na spojenci, zdali vám vyhoví. K dispozici jsou i detailní statistiky, jež vám dávají přehled o dílčích provinciích a jejich produkci surovin. Dozvíte se i, kolik máte přísun celkem a nač byste se měli v budoucnu zaměřit.
Právě se dostáváme k něčemu nejdůležitejšímu, leč mnohdy stereotypnímu, tedy k samotnému boji. Jedná se totiž o sáhodlouhou kapitolu, již ovlivňuje celá řada skutečností. Jelikož se vyskytujete na neznámém území a poměrně nehostinném Marsu, dá se očekávat sem tam nějaká ta potyčka, pár rozcuchaných účesů a několik kapek krve. S novým územím přicházejí samozřejmě i nové problémy, jimž se musíte postavit čelem vpřed a zatnout zuby. Váš výsadkový tým je omezen počtem sedmi sedadel, která můžete zaplnit jak drony, tak lidmi či mimozemskými přáteli. Ještě než se však vydáte bojovat, je třeba každého člena dostatečně vyzbrojit. Důležitou část tvoří suit, jenž nejenže dovoluje postavám dýchat, ovšem znamená pro ně i jistý mechanický štít. Obleků je hned celá řada, přičemž k užití kousků s vysokým obranným číslem je třeba výše zmíněný výcvik. Je tomu hlavně z důvodu váhy celého zařízení.
Další na řadu přichází zbraně, náboje, granáty či výdobytky moderní techniky. Úložné místo každé postavy je závislé na nosnosti suitu. K dispozici jsou jak primitivní, tak později laserové zbraně a energetické štíty. Pro zajímavost hry jistě hovoří i mimozemský arsenál. Nutno říci, že zprvu hry je velmi málo zdrojů a kapacita výroby je také dosti omezená. Poznáte tedy sami, že lepší je alespoň trochu šetřit. K dispozici budou i různé typy raketometů, takže je potřeba často zkorigovat jednotlivé týmové hráče a zaručit, aby si sami neublížili.
Co se misí týče, vývojáři z ALTAR games se v přemýšlení nad úkoly příliš nepřetrhli. Zadání se dá redukovat na zabití všech nepřátel, opravu zařízení, anebo zastavení expanze jiné rasy. Po příletu na cílovou distanci budete informování o počasí a obtížnosti dané mapy. Je totiž rozdíl, zdali hrajete v noci, anebo ve dne. Při přesunu jednotek se snaží skupinky držet alespoň v nějaké formaci, přičemž nechybí možnosti jako přikrčení, různé módy střelby, anebo sbírání předmětů. Co se designu levelů týče, setkáte se jak s outdoor, tak indoor scénáři. Mnohdy je zpracování dosti nenápadité a zbytečně se opakují stejné prvky. I to má však pozitivum – krátká nahrávací doba levelů. Dále by měl nějaký herní mechanismus zamezit častému dublování misí. Může se totiž bez větších problémů stát, že vám během hodiny hraní napadnou dvakrát tutéž stanici. Nejenže jste znuděni, ještě musíte plnit identické úkoly. Při odletu lze UFO naložit ostatky nepřátel a jejich techniku, čímž si vlastně můžete doplnit zásoby.
Grafické zpracování a hudba spadají spíše do kategorie průměrných počinů a není příliš, co komentovat. Pokud byste narazili na nějaký titul bez tak propracované správy základny a vašich svěřenců, byly by „grafické orgie“ jistě jen dalším hřebíčkem do rakve. Ovšem díky výše avizovanému to dává UFU zcela jiný nádech. Několik znepokojivých poznámek padne i na automatickou kameru, kterou jsem téměř vždy vypínal. Zbytečně omezuje hráče a říká mu, co pozorovat. Podobně jako v minulých dílech, opět vás po čase navštíví mírný stereotyp. Za mírný nedostatek považuji i odvrácení se od Země a Laputy, které by vám měly přeci jen připomínat, proč vlastně někde bojujete. V kontrastu s velmi propracovaným managmentem a komplexností celého titulu uděluji 78%.
No me se libi cela serie ufo uz od prvnich dilu : ) takze doufam ze tohle nebude propadak
Tato hra je fakt Good povedla jse jim ikdyž na tršku drobnějšá chybičky bych to hodnotil na 99%.
:-)
No je to dost DOBRE!:)
vypada to nejak ta grafika tak dětsky a to se mi oravě libi:))
Moc jsem se tesil, akorat jsem prohlasoval, ze si pockam na original a ted na nej nejsou prachy :D tak si holt ufoni musej na ten klepec pockat...
Jeto skvela hra. Ale jedimy co bych ji vytkul, ze kdyz je uz uzemi veliky tak je to potom silene monotolni - Ubranit uzemi potom doplnit a vilecit a budto znova branit nebo utocit. Ale jinak vsem preju hodne zazitku pri hrani...
Tipicky zpracovaný ufo nepříliš lišící se od nejrannějších dílů, paráda >o)
cus prosim jak mam uselat aby mi slo trackmania? mam to nahrani a nejdeto!
jak mam udelat aby mi slo track mania?
eh, nějak špatně, ne? Toto není o trackmanii. Toto je recenze na UFO:Afterlight, trochu si to pleteš, ne?
Zahral bych si to :-P jo a je fakt ze to ma takovou deckou grafiku ... n1
X-com the apocalypse. Pěkný ekonomický model, pěkně vypadající město, zničitelnost všeho:) hořlavá a výbušná munice na každém kroku:) prostě paráda. Ty altarovské ufa mi moc nesednou.
Taky mi ufonci od Altaru moc nesedi... ale co nekdo rad holky jiny vdolky...
Mimochodem pamatuje si ten pan nademnou jak sla v Apokalypse odpalit budova (cela skelnena) treba dobre postavenyma nalozema? :)
http://www.ufo-extraterrestrials.com/
To bude ufo pekne po staru... TURN BASE STRATEGY :)
I kdyz tohle posledni ufo vypada ze by mohlo mit i nejake staveni zakladny :)
Tohleto je naprostý propadák a nikdy to neznesvětí teplo mého hárddisku!
Ufa byly jen 3 a dokavaď nevýjde ta další věc, která má být jako 1 a 2 (nevím asi extraterestrial či jak), tak je pro mě ufo jen nostalgickou kapičkou v zjitřeném oku.
Tak a jdu nakopnout první ufo a zrobit si maratón a tu a tam odstřelit pár pater lodí/lidí.