Studio Pocketwatch Games bylo založeno v roce 2005 programátorem a současným vedoucím vývojářem Andy Shatzem. Důležitým mezníkem v jeho tvorbě se stala steal akce Monaco: What’s Yours Is Mine, která byla pozitivně přijata recenzenty a vyhrála i dvě ceny na Festivalu nezávislých her v roce 2010. Od té doby bylo prodáno přes milion kopií na PC a Xbox 360. V roce 2014 studio na svém blogu oznámilo, že navázalo na strategii Monaco hrou pod kódovým označením Armada. Poté co si prošla periodou přejmenování na Lead to Fire, ustálil se její název na aktuální Tooth and Tile.
Tato zábavná přátelská real-timová strategie je po grafické stránce řazena k pixelartovým retro hrám, což jí na jejích kvalitách rozhodně neubírá. Stejně jako v Monacu se soundtracku ujal osvědčený americký hudební skladatel Austin Wintory a byla to správná volba. Hudbu během většiny misí navíc chvílemi prolínají různé zvuky a skřeky zvířat, takže chcete-li si chvíli odpočinout od zastaralé grafiky, sedněte si na gauč, zavřete oči a nechte se unášet hudbou agresivní divočiny v kombinaci s bojovou revolucí a roztomilou hlodavštinou.
Vedle single-playerové kampaně hra nabízí online i lokální multiplayer s možností splitscreenu. Offline souboje jsou určeny pro maximálně čtyři hráče, kteří mohou hrát také v týmech. Bitvy by vám přitom neměly zabrat více jak 15 minut. V rámci multiplayeru máte k dispozici jednoho z hlavních velitelů – Bellafida, Archimeda, Hopper nebo Quartemastera. Také je možno zvolit si z 15 jednotek libovolnou kombinaci, která vám bude vyhovovat. V multiplayerových soubojích je volba strategie na rozdíl od kampaně zásadní. Pokud budete jednat bez rozmyslu, počítejte s tím, že si na vás zkušený hráč pěkně smlsne.
Nyní ale už pojďme přejít k samotnému příběhu, na kterém je celá hra vlastně postavena. Když vrchnost smlaskla syna Bellafida k obědu, zrodila se v této hlodavčí hlavě touha po pomstě. Rozpoutal se krvavý konflikt několika roztomile vypadajících zvířátek, jejichž snahou bylo jediné – navzájem se sežrat. Ve válce se ocitly čtyři znesvářené frakce – Longcoats, Commonfolk, Civilized a KSR.
Po úvodním krátkém intru se ocitnete v Longcoatském propracovaném systému podzemních chodeb. Všude kolem vás je spousta hodujících krtků, veverek, fretek, alkoholu, masa a hlaholu. Za barem stojí kanec jak hora a poctivě utírá nádobí. Prostory jsou propojené se skladištěm munice, chlastu, ale i velkým tržištěm. Všude to žije, a vy se postupně jak budete plnit dílčí mise, můžete těmito prostory procházet a dostávat dál a dál. Jednotlivé mise se vám otevírají rozmlouváním s místními obyvateli, při čemž u každé z nich je stanoven základní a heroický cíl. Téměř všechny mají coby základní cíl zlikvidovat nepřátelské mlýny. Občas se ale vyskytne i jiný úkol, jako je osvobozování vězňů nebo krádeže jídla. Heroický cíl naopak spočívá v hromadění velkého množství jídla, zabíjení určitého počtu nepřátel nebo přežívání po vymezenou dobu. Neplynou z něj ovšem žádné výhody, takže ve své podstatě je zbytečné se jím hlouběji zabývat. Jistou dávku motivace k lepším výkonům i napínavou atmosféru však očekávat samozřejmě můžete. Obtížnost misí nelze nastavit. Začínáte od těch jednodušších, kde se seznámíte se základním ovládáním hry, budováním farem a nor k verbování jednotek. Jak bude hra postupovat, bude docházet i k jejich přiostřování.
Vaším úkolem je převzít kontrolu nad jedním z velitelů, jehož prostřednictvím můžete řídit celou armádu. K tomu vám stačí pouze klikat myší a jemu zase mávat vlajkou ke shromažďování jednotek. Armáda sestává z rozmanitých zástupců živočišné říše, jejichž druhy jsou v rámci jednotlivých misí kampaně pevně dané. Zpočátku máte k dispozici veverky dopované lahvinkou kvašené žaludovice, ale s přibývajícím počtem absolvovaných misí poznáte i další jednotky, jako jsou například krtci, chameleoni, lišky, divočáci nebo třeba jezevci. Se vzestupnou úrovní jednotek je k jejich získání zapotřebí rozdílná spotřeba jídla a času na jejich vytvoření. Jednotky se také liší v jednotlivých parametrech – útoku, obraně, dostřelu či viditelnosti. Všechny tyto informace nám přehledně ukazuje informační okénko každé mise. Vybrané jednotky můžete pomocí myši strategicky přemisťovat, anebo na nepřátele prostě jen přímočaře vlítnout s celou armádou, což je většinou poměrně rychlá a nekomplikovaná cesta k vítězství.
Pokud se vám nedej bože stane, že nestihnete smočit nožky v životodárném jezírku a zemřete, nemusíte si hned trhat vlasy na hlavě. V klidu si stačí počkat na znovuzrození. Mapa bitevního pole se ovšem náhodně generuje, takže se občas můžete dost nešťastně narodit na tak nevhodném místě, že jediné co si budete přát, je znovu rychle umřít. Je totiž zapotřebí mít pod kontrolou svoje pole s obživou, protože jídlem zásobuje celou vaši armádu. To vám pěkně obhospodařuje parta pracovitých polonahých čuníků, která se sice nebojí za vyhrocené situace rychle vytáhnout bouchačky, ale většinou rychleji odbouchne někdo je. Důležité je i stavět nory, které umožňují teleportovat se do jiného mlýnu a také preventivně budovat různé střílny a děla nebo pokládat miny.
Tooth and Tile je rychlá hra podobného ražení, jaké můžeme spatřit třeba u sci-fi strategie Starcraft. Vytváří žánr, který je snadno přístupný konzolovému designu a zároveň zachovává prvky, které dělají real-timovou strategii natolik zábavnou. Ovládání klávesnice a myši je něco horší, ale je jasné, že všem uživatelům se zavděčit nelze. Tak trochu nešťastné je i ukládání hry. Ta se sice ukládá za každou misí, ale pokud by si chtěl rozjet hru ještě někdo jiný, rozehraná kampaň se smaže a můžeme začít od píky.
Tvůrcům z Pocketwatch Games se i přes jednoduchý herní design opět podařilo upoutat na sebe pozornost, a to hlavně po stránce příběhové. Hra Tooth and Tile zaujme především svojí originalitou, černým humorem a přítomností solidního multiplayeru. Propracovanost jednotek armády a neustálý šrumec kolem vás vám nedopřeje se ani chvilku nudit a okamžitě vás vtáhne do okolního dění. Na druhou stranu ovládání hry za sebe musím zhodnotit jako ne zrovna povedené. Je vlastně tak jednoduché, až je složité a přepínání mezi jednotlivými složkami armády během boje a následné taktizování chce opravdu notnou dávku tréninku. I přes tento nedostatek si však hra vysloužila 75%. Vychází na platformách Windows, MacOS, Linux a PlayStation 4.
na mobil bych to viděl,...ale jinak...:(
...ale jinak..to není zas tak hrozný:)
Souhlasím s Tykadlem, ta hra je dost oblíbená i na PC Nedejte na první dojem a vyzkoušejte