Ne každá hra se dočká po deseti letech svého remaku. To už musí být opravdový hit, aby mu byla udělena taková pocta. O špičkovém statusu Tomb Raideru a především jeho hlavní protagonistky Lary Croft však nikdo nepochybuje. Celá série měla až donedávna sestupnou tendenci, zakončenou katastrofálním počinem Angel of Darkness. Loni nicméně archeologické hrdince vrátil zašlou slávu Legend, který mnohé namlsal v lepší příští. Ale Anniversary je přeci jen úskokem stranou, a tak se v něm nováčci, jež přilákal právě poslední díl, kde se z Lary stala mnohem akčnější diva, možná nebudou cítit úplně, tak jak by si představovali.
Mluvit v případě Anniversary o remaku znamená neříct celou pravdu. Ta je totiž taková, že na jednu stranu se autoři skutečně velmi inspirovali prvním dílem celé ságy, ale na tu druhou si racionálně uvědomili, že doba přeci jen postoupila, za ty roky vyšlo velké množství her a vůbec by tak nebylo moudré stavět Laře krásný, byť zaprášený pomník. Novinka se tak nese v duchu čilé modernizace na těch místech, kde to zážitku známém z prvotiny neublíží a zmlsaným hráčům naopak pomůže v lepší přístupnosti.
Jako první tak musíme zmínit příběh. Jeho kostra zůstala pochopitelně zachována. Problém v Tomb Raider 1 byl, že děj v něm ničím jiným než kostlivcem nikdy nebyl. Mnozí hráči tak vlastně vůbec nevěděli, oč jde a hráli jen kvůli jiným přednostem hry či hrdinky samé. Tentokrát už si tvůrci dali pozor. Z příběhu, jenž se točí kolem mytického artefaktu Scion, po kterém baží tajemná organizace vedená ještě tajemnější a proradnější ženou, se nyní dozvíte přeci jen více. Na poměry současných trendů to sice stále není žádný zázrak, ale sem tam se nějaké té objasňující animace dočkáte, takže budete vědět, co se děje a kam směřujete. Právě v neherních sekvencích se střetnete se žoldákem Larssonem či servilním archeologem Pierrem. Jestliže jste hráli jedničku, už dobře víte, kam vás vítr zavane. Jsou to navýsost zajímavé destinace: Peru, Egypt, Řecko a dokonce Atlantida. Na první pohled po obsahové stránce nic přidáno nebylo.
Dalo by se dokonce říci, že někde studio Crystal Dynamics dokonce vzalo nůžky a některé momenty, ale i delší pasáže, které by z dnešní perspektivy působily nepatřičně, vystřihlo. Zub času to možná již zastřel, ale faktem je, že původní Tomb Raider byl velmi dlouhou a náročnou hrou. Dnes je v módě zintenzivňování, a tak v Anniversary narazíte na minimum hluchých míst, samozřejmě pokud za ně nepovažujete chvíle, kdy si lámete hlavu se řešením zapeklitého problému. Takových zažijete spoustu, ale to lze těžko dávat autorům za vinu, když jsou to právě hádanky, co Tomb Raidera oproti ostatním hrám tak signifikuje.
Úrovní je spousta a prakticky v každé se objeví pár háčků. Někdy jsou jednoduché, prakticky řešitelné za běhu, stačí se jen pořádně rozhlédnout. Nezřídka se ale sami sebe budete ptát, kde hledat řešení. Samozřejmě vám bude jasné, že všechny prvky úrovně na onom problematickém místě je nějakým způsobem nutné využít, to jistě pomáhá, ale rébusy občas vyžadují zapojení všeho, co má jen malou souvislost s myšlením. Například obrovský stroj na horském úpatí v Peru. Působí sice monumentálně, ale z hádanek patří ještě k těm snazším, pomineme-li skutečnost, že se tenata jejího řešení rozpínají přes celou dlouhou úroveň. Nebo v Řecku peripetie s Atlasem. A tak dále. Památných momentů je přinejmenším deset a všechny si je budete pamatovat hodně dlouho především proto, že neustálým zkoušením variant řešení, z nichž funkční je jediná, strávíte klidně hodinu, možná dvě. Zase tolik se totiž v tomto ohledu nezjednodušovalo – to už by ostatně ani nebyl Tomb Raider v pravém slova smyslu.
Anniversary ale není jen sledem poměrně obtížných hádanek. Jak už bylo řečeno, hraje se relativně intenzivně. Tím myslíme dobu, v níž se nevěnujete oněm hádankám, ale naopak si užíváte kvalitního designu levelů, běháte, přeskakujete z plošinky na plošinku, zachytáváte se výběžků ve stěnách, snažíte se vyhnout pastem, střílíte otravné zmetky atd. – to vše probíhá v příjemně svižném tempu.
S ovládáním jsme neměli vůbec žádný problém, hra si i přes paralelní vývoj s konzolovou verzí perfektně rozumí s klávesnicí a myší. Snad jen by občas mohla být kamera flexibilnější. V některých rozsáhlejších úrovních totiž tehdy, když se snažíte o daleký skok s otočkou o sto osmdesát stupňů, tedy se musíte otočit ve vzduchu, nevidíte za sebe a vlastně nevíte kam skáčete. V průběhu celé hry na to narazíte jen sporadicky a přinejhorším lze využít metodu pokus-omyl, která díky velkoryse rozmístěným checkpointům nepředstavuje větší zdržení, takže o kdovíjak dramatickou chybu se nejedná.
Za podstatně vážnější komplikaci v cestě za úspěchem však pokládáme zakrnělost soubojové složky. Ta by si totiž zasloužila pro aktuální poměry v mnohém vylepšit a rozpracovat. Od prvního dílu se totiž v tomto směru změnilo naprosté minimum. Nepřátelstvo tvoří pouze zástupci zvířecí říše, ať už to jsou netopýři, vlci, medvědi, opice, dinosauři či další všeliká havěť. Jedná má ale stále společné: nulovou umělou inteligenci, což ústí v často až trapné a zmatené přestřelky. Stačí jen drtit levé myšítko a Lařiny pistole, případně brokovnice se s přispěním automatického zaměřování o zbytek postarají. Před lety to mohlo být OK, dnes to musíme pokládat za zoufale staromódní a nezábavné. Budiž ale jistým ospravedlněním, že poměr aktivit je arkádové a hádankové stále nakloněn podstatně více než soubojům, které tu jsou zřejmě jen tak na okrasu, ale působí spíše kontraproduktivně. Výjimku z pravidla tvoří legendární bossové. Na Tyranosaura Rexe si pamětníci jistě dobře vzpomínají – ze spaní je bude budit i nyní. Stále platí, že je na závěrečné, několikanásobně větší nepřátele třeba vymyslet zcela originální taktiku.
K tomu vám dopomohou i novinky v pohybovém repertoáru Lary. Všelijaké úskoky samozřejmě zůstaly, ale tentokrát se s úhybným manévrem do strany pojí i zpomalení času a možnost vystřelit opravdu dobře cílenou ránu. Nesmíme zapomínat ani na hák, kterým hrdinka překonává obzvlášť rozsáhlé propasti a jedině s jeho pomocí dokáže pobíhat po zdech. Ano, byl už v Legend, ale v Anniversary se dočkává opravdu dalekosáhlého uplatnění.
Grafické stránce není příliš co vytýkat. Běží na enginu prvně použitém v Legend, a přestože už to není úplná novinka, pro potřeby víceméně uzavřených prostředí hry plně postačuje. Scenérie jsou mnohdy překrásné, ani ne tak kvůli míře detailu, jako spíše pro svůj nezaměnitelný šarm a kouzlo. Hře tak na jednu stranu určitě nechybí atmosféra, ale na druhou zase po způsobu svého vzoru působí příliš mrtvě. Tomb Raider: Anniversary je vůbec hrou plnou kontrastů. Předně musíme závazně prohlásit, že vůbec není špatná, ba právě naopak – je to jedna z lepších her, jež se letos urodily. A je to výborný remake. Jenže doba od vydání jedničky vážně pokročila, a to více než mohli tvůrci v přepracování reflektovat. To už by pak vzniklo úplně něco jiného. Jako titul pro pamětníky lze Anniversary jednoznačně doporučit, stejně tak těm, kdo vždycky chtěli ochutnat původní Tomb Raider, ale odrazovala je grafika. Ovšem ti, kdož se zamilovali do Lary teprve v Legend, budou tento závan starých dobrých časů brát s lehkým ušklíbnutím. 75%.
to před týdnem a vůbec mě to nenadchlo. Tak debilní způsob míření svět neviděl.
tam sem se zasekl:X....musim pockat na cheaty a preskocit misi...
náhodou ten new engine se jim povedl... ale mohla by to bejt hra na dýl.. na dohrání stačí průměrně 1 den...což je teda tristní...
Právě to hraju a je to super .Někdo tu psal že je to hra na den tak to teda kecá hra je celkem rosáhlá a na jeden den to teda není. Kdo to ještě neskusil tak vřele doporučuji.Pěkná grafika a zážitek zaručen ,jo a jestli má někdo závratě tak tady si teda užije.Tak čus a vesele do toho....................:-)
U dema sem si krásně zavzpomínal. Je dobře že do něj dali ten level s tim vodopádem. Ten vypadal hezky i v jedničce. I když trochu hranatě. ;)
Mně se to líbí hraju hraju hraju, potřebuje někdo poradit?;)
Hraju to a je to faaaaakt pecka :) A rozhodně ne na jeden den.
je to supr
Pěkná grafika, dobrá hratelnost atd. atd.... Ale i kdyby se kdokoli na hlavu postavil, pořád to bude hloupoučká konzolová arkádovka. Je tam něco novýho, originálního? Ptám se...
den a par hodin i s barákem ;)
Vy ste snad nehráli TR: Legend :) je to celekm podobný :-D
ta hra je fakt supr muzu doporucit bo sem ji dohral a fakt me vzala jako kazdej jinej dil tomb raider
ako fanusicka musim podotknut, ze na jednicku staru, hoci hranatu to nema :D je tam cosi z pribehu, je to moderne spracovane, ale jednicka aj cez tu svoju straslivu grafiku mala daco do seba... inac, tento "remake" tiez nie je zly :)
hrál jsem Legend, ale bavili mě obě hry, je to v podstatě to samé, o tom žádná, ale tady se TR vrací spíš ke kořenům, tam to byla samá akce, střílení na lidi, popř. kopance a jiné triky;)
me to prijde jak kdyby to uz bylo 5 let stary
nevím mě ta to hra baví jeste sem ji nedohral ale pořád mě baví sem s ni spokojen
Mno co rici, zacatek me vubec nechytl, mozna protoze je cela hra takova pomalejsi. legend se mi libl kvuli spadu akcnosti a take HEADSETu, diky kteremu Laruska prohodila i par slov. Co se tyce hadanek, nejsme moc na logicke hry nebo bedlive hledani, takze mam tady mensi problemy, ktere me dost zdrzuji. Zatim jsem u Midase, kde je ta zlata cihlicka. Mam 2 oloveny. Jedna ze sloupu a druha z ohnive mistnosti. Kde je treti zbyvajici? nevim:-). Musim tedy vic zapatrat. Jinak co se mi libi je i ovladani, ktere je stejne jako v legend a je takove hbite oproti klasickym drivejsim dilum TR. Co se tyce mireni? auto i manual jsou naprosto fajn. A na zaver si myslim, ze grafika je dobra. na moji x800 GTo2 hrajede krasne i se snizenejma frekvencema a vypda pekne i kdyz tam mam jen Bloom a ne hdr, ktere vypustili. To ze vypada jako 5 let zpet je hloupost.
Vsechny hry Tomb Raider jsou debilni. Jedine se mi libi film Tomb Raider
Zdravim, jestli si chcete zahrát nějakou fakt super on-line strategickou hru, tak zkuste Travian. Je to opravdu perfektní hra, hraješ zde s tisíci hráči jako náčelník malé vesnice a vedeš obyvatele ke slavě a vítězství. http://www.travian.cz/?uc=cz5_26055
Ja jednoducho milujem ked nabija tie dve pistole naraz. :-) SUPER
hru jsem dohral asi za 12 hodin herniho casu. hra je to chytlava, ale v nekterych castech jsem byl dost nervni. mam na mysli ruzny skoky, ne log. hadanky..ty se daly vyresit bez problemu. nejhorsi ze vseho byl ten wallrun, kterej byl diky spatny kamere misty na infarkt. jo a TRA taky dost nestastne resi savy - ulozite si pozici a ono vas to hodi k nejblizsimu checkpointu, coz je vlastne na nic:) ale rozhodne hru doporucuju:)
Je to nej hra určitě si jí Koupim!! Tomb Raidery sou good hry až na jedničku!!!!!!!!!!!!!!! Anniversary a Legend sou prostě nej..
stále problémy s kamerou :-(
ty tlacitkla jedni tlacitko tu kulu mam vypadlou takze musim hrat bez jednoho tlacitka :D ale jinak tam to mireni je obrracene takze kdyz hraju cod2 tak je to hruza a pl2 jse to neda prenastavit kurva!
T.R.A.P.N.Á N.A.P.O.D.O.B.E.N.I.N.A P.R.I.N.C O.F P.E.R.S.I.A (two trones,warior witchin,sands of time) -> akroat tam se fightuje mečem
TO SAMI JAKO LEGEND
Lol ty dva posledni prispevky(hlavne ten predposledni). Musim ti oznamit, ze Prince of persia je napodobenina Tomb Raidera, protoze Tomb tu byl mnohem driv takze te zklamu. A to ze je to podobny LEgend? LOL vzdyt je hra o tom samem. Stejna hrdinka a podobna hratelnost.
PKUD CHCEŠ VĚDĚT, JAK NA TO;) jdeš přes tři páky, jedna páka za midasem, přes tu místnost se dostaneš k druhé páce, kterou otevřeš dveře do té ohnivé;) a třetí páka je nahoře, zdánlivě nepřístupná, ale dá se tam vyskákat přes tu malinkou kašnu podtím;) a železné cihličky pak dáš na tu spadlou ruku, vlez na ní;)
Ahoj, diky za radu, prisel jsme na to hend po tom, co jsme napsal prispevek. Stacilo si vsimnout na zdi zachytu a zmacknout druhou paku pro otevreni dveri. jak rikam, lama:)
nemuzu dat toho prvniho velkyho dinosaura :/// jak ho mam udelat?
Jak nekdo muze rict ze je to hra na den?
Koupil sem si rovnou Sberatelksou edici a jsem s tim naprosto spokojen :P
Hra na den by to mohla byt v pripade ze dotycny hru hraje jen aby ji dohral.
To znamena bez sbirani artefaktu a starozitnosti :P
Ja si hru vychutnavam se vsim vsudy uz od prvniho dilu.
A jak si nekdo stezovam na mirnei tak se musim smat :-D
Nedokazu si predstavit TR jako FPS :D
Jak nekdo muze rict ze je to hra na den?
Koupil sem si rovnou Sberatelksou edici a jsem s tim naprosto spokojen :P
Hra na den by to mohla byt v pripade ze dotycny hru hraje jen aby ji dohral.
To znamena bez sbirani artefaktu a starozitnosti :P
Ja si hru vychutnavam se vsim vsudy uz od prvniho dilu.
A jak si nekdo stezovam na mirnei tak se musim smat :-D
Nedokazu si predstavit TR jako FPS :D
Jak nekdo muze rict ze je to hra na den?
Koupil sem si rovnou Sberatelksou edici a jsem s tim naprosto spokojen :P
Hra na den by to mohla byt v pripade ze dotycny hru hraje jen aby ji dohral.
To znamena bez sbirani artefaktu a starozitnosti :P
Ja si hru vychutnavam se vsim vsudy uz od prvniho dilu.
A jak si nekdo stezovam na mirnei tak se musim smat :-D
Nedokazu si predstavit TR jako FPS :D
ja jsem naprosty blazen do tomb raider, jak film, tak i hra, a tohle vypada opravdu libove