Když jsme před rokem a půl opouštěli americké město Las Vegas v zatím posledním díle Rainbow Six, byly naše pocity lehce rozporuplné. Přeci jen taktická složka hry se poměrně smrskla na úkor akčnějšího pojetí. Na druhou stranu v porovnání s opravdu nevydařeným Lockdown se hrálo vcelku dobře. Hned v úvodu vás musíme upozornit, že pokud snad čekáte v novém díle nějaké razantní změny, nepotěšíme vás. Jak dali tvůrci jasně najevo, v Rainbow Six Vegas 2 chtějí především dopilovat první díl a přidat spíše menší novinky. Povedlo se jim tento stanovený cíl naplnit?
Vítejte zpět
Ukončení prvního dílu Rainbow Six Vegas mnohé zklamalo. Po nepříliš kvalitním a ne zrovna promyšleném příběhu přišel docela chabý závěr. Všichni, kteří se hrou probojovali až do samého konce, si mohli jen přečíst „seriálovou" hlášku „To be continued…". Podobné zakončení patrně nikoho neuspokojilo, na druhou stranu mohli rovnou všichni fanoušci očekávat další pokračování. A právě nyní se dočkali. Ani ve Vegas 2 není příběh nijak slavný a opět se v něm vracíme do Las Vegas. S tříčlennou partou opět pokračujeme v řešení problému s neustále se rozrůstajícím terorismem. Jak to dopadne, vám prozrazovat nebudeme, můžeme jen ujistit, že o něco lépe než posledně. Jednotlivé mise jsou různě zasazeny do období kolem událostí prvního dílu, ale jedna změna se nakonec přeci jen dostavila. Hrajeme v kůži nové postavy, kterou si nejprve i sami vytvoříte. Jmenuje se Bishop, což změnit nelze, a ve všech misích mu navíc budou asistovat dva parťáci. Stejně jako v jedničce.
Design prostředí
Tolik ve stručnosti k značně strohému scénáři, kterému chybí především zajímavost a chytlavost. Raději se pojďme podívat na zpracování samotných misí. Jak jsme zmínili, opět se odehrávají v Las Vegas a zavítáme postupně do poměrně odlišných prostředí. Nenajdeme mezi nimi sice žádný originální kousek, přesto jsem byl s jejich designem a celkovým rozvržením spokojený. Podíváte se například do kasina (ještě aby ne, když jsme v Las Vegas!), sportovního centra, na pěkně zpracovanou stanici nadzemky, apod. Všechna místa mne opravdu zaujala a na rozdíl od předchozího dílu více času strávíme v interiérech. Úkoly v misích jsou kvalitativně podobné celému příběhu. Pokaždé jen běžíte na stanovené místo, kde provedete zadanou úlohu. Přesněji řečeno rozkážete svému kolegovi, aby ji provedl. Co si budeme namlouvat, nic zajímavého jsme na pozorování človíčka, jak se snaží odstranit bombu, nenašli. Abyste nebloudili, vidíte neustále ukazatel k cílovému místu. Na něm poznáte kromě směru i vzdálenost a v jakém je to podlaží (stejném, níž, výš). Na designu prostředí je vidět, že nejsou tvůrci žádní zelenáči co se týká tvorby map pro taktickou hru. Na každém rohu se nabízí množství překážek, koutů, rohů, či sloupů, které můžete skvěle využít při svém plnění stanovených cílů. Misí, jež jsou zde nazývány Akty, je připraveno dohromady sedm. Pro někoho možná nízké číslo, ale vězte, že jejich projití zabere docela dlouhou dobu. A navíc na nás v Rainbow Six Vegas čeká ještě dost zábavy i mimo tento stěžejní příběhový mód, ale o tom až později.
Taktické rozhodování
Bavíme se dnes o taktické FPS, a proto je nejvyšší čas napsat, jak právě tato složka dopadla. Inu, hodně podobně jako v prvním dílu. Jak jsem již řekl, do všech misí vyrážíte coby tříčlenná parta. Vaše parťáky ovládáte pomocí několika vcelku jednoduchých povelů. Možnosti pro taktizování budou pro běžného hráče dostačující, ale opravdový hardcore fanoušek taktických akcí jimi uspokojený nebude. Pomocí altu přepínáte aktuální chování spolubojovníků, tzn. především jestli mají držet pozici nebo se za vámi plazit jak ocasové. Při soubojích se nabízí i dalších pár možností, které však nemá smysl více rozebírat. Kromě toho je můžete jednoduše poslat na konkrétní místo – zaměřovačem jim ho ukážete a mezerníkem potvrdíte. Podobným stylem jim lze poručit hození určitého druhu granátu, opět do vámi zvoleného prostoru. Malinko speciální situace nastává u dveří. K nim můžete jednoduše tým poslat, sami se kouknout mini kamerkou pod dveřmi na druhou stranu a podle toho rozdat příkazy. Opět na nás ale nečeká nic nového. Můžou dveře otevřít, hodit tam flashku a pak slepé „chudáky" vystřílet, hodit klasický granát nebo prostě jen rozrazit dveře a střílet, dokud se v místnosti něco hýbe. Musíme tvůrce pochválit za zvládnutí umělé inteligence, protože vaši spolubojovníci konečně pobrali trochu rozumu. Jistě, občas i jejich virtuální mozky vypoví službu, ale celkově funguje dobře. Většinou se vám nepletou do cesty, dokonce ani do střelby, a sami jsou schopni pár teroristů postřílet. Mimochodem špatná inteligence není ani u protivníků, přestože občas také nějakou skopičinu vyvedou a jejich krytí nebývá dokonalé. Podle zvolené obtížnosti (na výběr jsou tři) se hodně určuje míra, nakolik musíte taktizovat a jaké situace zvládnete pouhým naběhnutím mezi nepřítele a přesnou muškou. My doporučujeme zlatou střední cestu. V souvislosti s taktikou se objevila snad jen jedna (a docela malá) novinka – termální snímek ze satelitu. O něj můžete jednou za čas požádat a v pravém horním rohu se objeví mapka, na níž vidíte umístění všeho živého ve vašem okolí. Skutečně malá novinka, ale docela se nám líbí a v boji se mnohdy sakramentsky hodí.
ACES
Konečně se dostáváme k asi největší novince, která je pro nás v Rainbow Six Vegas 2 přichystaná. Na mysli máme předem oznámený Advanced Combat Enhancement and Specialization, zkráceně ACES. Pod tímto ošklivým dlouhým názvem se skrývá jakýsi RPG systém, v rámci něhož se zdokonalujete v určitých stylech boje. Z počátku vytvořená postava se s vámi přesouvá v průběhu celé hry a ve všech módech. Za každého zabitého protivníka jsou na vaše konto připsány zkušenostní body a po nasbírání určité hranice postupuje na další úroveň. S tím je spojena odměna ve formě odblokování nových zbraní, oblečení, apod. Arsenál střeliva je obsáhlý, dělí se do skupin podle druhu zbraně a každý si musí vybrat. Do mise si můžete vzít dva druhy zbraně. Na každou misi si pak lze zvolit přesně takovou výbavu, která vám bude nejvíc vyhovovat. U připsaných zkušeností se navíc rozlišuje způsob zabití – zblízka, na dálku nebo třeba granátem. A právě díky tomu se vaše postava postupně rozvíjí. Nikoli však podle toho, jak si sami rozdělíte body, ale zdokonalujete se čistě v používaném stylu. Za ACES chválíme a přestože nejde o nic zázračného, dodával nám určitou motivaci k dalšímu pokračování.
Vizuální prožitek
Už Rainbow Six Vegas běžel na Unreal 3 enginu a ani v tomto směru se nic nemění. Grafici v Ubisoftu jen mírně vylepšili grafiku. A musím říci, že se na ni kouká pěkně. Nejde sice o naprostou špičku, označil bych ji jako nadprůměrnou. Kvalita textur je solidní, jenom se možná až příliš často opakují, ale čert to vem. Moc se mi líbí především zpracování výbuchů a explozí od granátů. Zničitelnost prostředí mohla být na vyšší úrovni, ale například když hodíte granát k zaparkovanému autu, zbude z něho po velkém výbuchu prakticky jen ohořelá plechová kostra. I vysypání skla v důsledku vzduchové vlny vypadá hezky. Hardwarové nároky se při tom všem podařilo přidržet docela u země. Minimální sestava je následující: 3GHz Pentium 4 nebo AMD Athlon 3000, 1 GB RAM, 128 MB grafická karta kompatibilní s DirectX 9.0c.
Multiplayer
Základní příběhový mód opravdu není jediným, co nám hra nabízí, ba naopak mnohé naláká spíše multiplayer. Hezky funguje režim kooperace, v němž můžete procházet běžné mise z kampaně ve dvou. Zkrátka umělý počítačový mozek může nahradit nějaký váš kamarád. Úplně samostatným režimem je Terrorist Hunt (česky bychom řekli „Lov teroristů"), v němž máte jeden jediný úkol – vystřílet nepřítele v celém prostoru mapy. Určitých, byť jen hodně kosmetických, změn si všimnete i v klasickém multiplayeru. Tam jsme především rádi za nové a opět kvalitní mapy.
Verdikt
Při celkovém hodnocení Rainbow Six Vegas 2 nás napadá plno kontrastů. Na jednu stranu jsme například dlouho zklamaní osekanými možnostmi taktizování. Z druhého pohledu se nám hra alespoň jeví přístupnější širokému hráčskému publiku a ve finále jsme se u ní skvěle bavili. Musíme ale vzít v potaz i to, že oproti předchozímu dílu se neobjevilo příliš novinek. Možná je to škoda, ale zase razantními změnami by mohli tvůrci narušit poměrně dobře fungující koncept. Takže ano, bavil jsem se skvěle, ale přesto nemohu dát více než rovných 80%. Teď jsme jen zvědaví, s jakým dalším pokračováním této série Ubisoft přijde.