Série Tom Clancy’s Ghost Recon patří ke stálicím na herním poli jak počítačovém, kde se jedná již o šestý díl, tak konzolovém. Herní série zosobňuje elitní jednotku takzvaných duchů, kteří se pohybují mimo oči nejen civilních osob, ale také ostatních vojenských jednotek a plní ty nejnáročnější úkoly na vlastní pěst a s nejmodernější technikou.
Nejnovější díl s podtitulem Future Soldier nám dá opět pod kontrolu čtveřici elitních „duchů”, kteří jdou po partě zlých hochů usilujících o globální nestabilitu a vlastnících ukradené americké zbraně hromadného ničení. Jak vidno, příběh je klasicky klišovitý a většině hráčů, které hráli podobné hry, asi nepřinese žádné nečekané překvapení. V rámci hry se dostaneme do řady více či méně exotických lokalit jako je Rusko, Zambie, Pakistán, Nigerie, nebo zamrzlá severská moře, zkrátka do lokalit, kde se to podezřelými osobami jen hemží a kde by se na ukradené zbraně dalo nejspíše narazit. Díky změně lokalit narazíme samozřejmě i na různé počasí, podnební pásy a také odlišné nepřátele.
I nejnovější díl Ghost Recon zůstává ve svém jádře taktickou akcí s pomalým postupem, i když na řadě míst je inspirace moderními střílečkami, jako je Battlefield nebo Call of Duty, jasně znát. Narazíme na řadu akčních momentů, kdy eskortujeme VIP osobu „tunelem” a musíme střílet nabíhající nepřátele, posadíme se za kulomet pevně uchycený na jedoucím voze a budeme střílet, co se kde hne a řada podobností je k vidění i v multiplayeru, ke kterému se dostaneme později. Jádrem je ale stále taktická akce. K tomu používá vaše elitní jednotka tu nejdokonalejší výzbroj, o které se běžným vojákům ani nezdá. Předně jsou to maskovací obleky, které do jisté míry svého nositele zneviditelňují při pokleku, nebo pohybu vleže. Díky tomu se můžete dostat do vhodné pozice a zlikvidovat nepřítele ze zálohy, případně bez boje proklouznout kolem. Hra vám samozřejmě nezakazuje většinu misí odehrát „Rambo” stylem a brutálně rozstřílet vše na co narazíte, ale již podle navržení úrovní poznáte, že je preferován taktický a pomalý postup s využíváním překážek, za které se lze schovat, případně zpoza nich střílet.
Když už je řeč o elitním vybavení, váš bojovník může mít libovolně upravenou zbraň. To neznamená jako v jiných hrách, že si můžete nasadit dva typy zaměřováčku, případně nasadit jiný zásobník, ale znamená to skutečně rozsáhlý editor s desítkami možností, jak si zbraň upravit dle své potřeby a dle požadavků mise. Pro ty, kteří si v této činnosti nejsou jisty, hra automaticky navrhne vhodnou výzbroj a pokud nepotřebujete nic upravovat, můžete bez otálení skočit přímo do mise. V rámci ní využijete další prvky vaší výbavy jako například dálkové ovládaný létající dron, který mapuje pohyb nepřátel v dané lokalitě, vše vám zobrazuje na taktickém displeji a umožňuje směrovat vaše parťáky ideální cestou k efektivní likvidaci nepřátel. Stejnou práci, ale v bližší lokalitě zastane taktický „granát”, který po vhození na vašem displeji vyznačí nepřátele a vy je tak snadněji poznáte od civilistů nebo rukojmích. Díky tomuto označení můžete až tři další cíle označit pro okamžitou likvidaci a pomocí jediného tlačítka poté spustit zpomalenou akci, v rámci které vy a vaši kolegové všechny cíle zlikvidujete naráz. Tohoto herního prvku budete bohatě využívat v rámci celé hry, která vám vhodná místa téměř neustále dávkuje a jediné, co vás možná později začne nudit, je ona zpomalená animace, které bohužel chybí špetka akčnosti navíc.
Pokud se budete pohybovat akčnějším stylem a střílet na všechno co se pohne, musíte počítat s tím, že hra na to není zcela dělaná, rychlé míření na více cílů není až tak rychlé a i architektura úrovní, která je mimochodem velmi povedená, je dělaná na pomalé postupy. Vaše postava také není žádný superhrdina a často stačí jediná rána na to, aby odešel do věčné temnoty. Ať se rozhodnete tak, či onak, můžete se vždy spolehnout na asistenci vašich tří kolegů. Ti mohou být rekrutování z řad vašich přátel, nebo můžou být nahrazeni umělou inteligencí, která funguje poměrně slušně. Občas sice trochu nesmyslně v maskovacím obleku nabíhá přímo proti nepřátelům, nebo se pokouší nepřítele zabíjet přes zeď, ale většinou perfektně reagují na vaše rozkazy, střílejí po nepřátelích přesně a zpravidla to budete vy, kdo zemře a ne oni. Pokud se rozhodnete hrát s přáteli, musíte si skutečně nějaké najít, protože hra, aspoň zatím, nenabízí možnost náhodného složení týmu.
Odvěkou součástí série je i multiplayer a nemalou roli hraje i v nejnovějším pokračování. Krom kooperačního hraní, které jsme zmínili, si můžete zahrát i čtveřici herních modů a to až ve dvanácti lidech najednou. Zmínění si zaslouží určitě Guerilla mod, kde hrajete čtyři proti nekonečným řadám nepřátel a snažíte se splnit zadaný úkol, jako například eskortovat VIP osobu nebo ubránit nějaký cíl. Tyto mise jsou inspirované skutečnými technikami vojenských specialistů americké armády. Skutečně multiplayerový mod je například Conflict, kde jsou týmy rozděleny na dvě strany, které se střídají v plnění různých typů úkolů, zatímco druhá strana se tomu snaží zabránit. Dále je tu sabotér, což je variace na boj o vlajky. Hraní je hodně povedené, ale hodně záleží na tom, jaký tým dostanete nalosovaný, nebo zda hrajete s kamarády. Hra sice odměňuje za to, když hrajete týmově a pomáháte si, ale víte, jak to chodívá v online hrách, kde si někdo hraje sám na sebe.
Kde si trochu zakritizujeme je grafická stránka. Na konzolích vypadá odpovídajícím způsobem a je srovnatelná s konkurencí, ale na PC se jedná o poměrně náročný engine, který ale kvalit těch nejlepších nedosahuje. Projevuje se to především na některých texturách a hlavně na obličejích postav v animacích a ve hře. Hlavní hrdinové je mají pro jistotu kryté šátky po celou hru. Na druhou stranu povedená je architektura úrovní a různorodost prostředí.
Ghost Recon Future Soldier je povedená hra, která má bohužel několik drobných nedostatků, které ji kazí a kvalitní multiplayer, který si skutečně užijete, pokud máte kvalitní spoluhráče. Do budoucna jen doufejme, že se autoři stále více nevydají směrem akčních her, které jsou v dnešní době tak oblíbené a raději zůstanou u kvalitní taktické akce, kterou tak dobře zvládají. Nicméně hra však ukazuje, že moderní konflikty mají co ukázat a dá se na nich stále postavit kvalitní hra. Od nás si odnáší 75%.