Cesta, která vedla k vytvoření Threadspace: Hyperbol, se zdá jako pohádka, kterou by s nadšením před spaním poslouchali začínající vývojáři. Ještě před dvěma lety byli Iocaine Studios totiž jen skupinkou nadšených vývojářů, právě finišující svá studia, během nichž pilně pracovali na projektu Hyperbol. Ten v roce 2005 odeslali na Independent Game Festival (jedna z největších událostí ve světě indie her), kde se svou nedokončenou koncepcí sklidili nečekaný úspěch. Ačkoliv byl jejich Hyperbol nedoladěný projekt nacházející se ve fázi beta, hravě převálcoval ostatní projekty a strhl na sebe významnou část pozornosti. To samotné autory utvrdilo v jejich snu po studiích založit vlastní profesionální tým. A tak vzniklo Iocaine Studios. Ti si jako první úkol vytyčili zakomponování do současného Hyperbolu multiplayer část a zjednodušení hratelnosti, což ve výsledku po téměř dvou letech práce vyplivlo zajímavou akčně strategickou hru Threadspace: Hyperbol.
Učenliví lidé
Příběh v případě tohoto projektu nehraje téměř žádnou roli a kdyby jej autoři vypustili, s největší pravděpodobností byste to za celou dobu ani nezaznamenali. Svůj podíl na tom nese především absence singleplayer kampaně, což je první významné mínus, které jistě zamrzí nejednoho hráče (dobrá zpráva ale je, že se kampaň možná objeví v následném datadisku). I tak se ale dozvídáme o tajemné vesmírné základně, kterou před lety opustila vyspělá mimozemská rasa, aby ji o několik let později nalezli lidé. Ti jakožto učenlivý a šikovný druh, osvojí si rychle zdejší technologie. Idylka ale netrvá dlouho a po sérii menších rozepří se v oblasti strhne válka mezi třemi frakcemi – Republika Drake, Syndikát a Intercorporation Military Force. Hráč se pak bude moci přidat na některou ze stran a následně v sérii bitev pokusit uhájit její základní myšlenku.
RTS či akce?
Hned na začátek, je si třeba ujasnit žánrové zasazení Threadspace: Hyperbol. Nejedná se o čistokrevnou RTS ze sci-fi prostředí, ačkoliv tomu řada indicií nasvědčuje. Ve výsledku totiž autoři strategický koncept téměř úplně oklestili od budovatelské části, kterou nahradili podstatně větším důrazem na akční část hry. Během té ovládáte vlastní vesmírné plavidlo a jeho rozsáhlý zbraňový arzenál, který budete používat proti dalším stejně vybaveným nepřátelským lodím, jež jsou ovládány umělou inteligencí, nebo v multiplayeru jiným hráčem.
Single vs Multiplayer
Ačkoliv původní Hyperbol neobsahoval téměř jediné zrnko multiplayeru, bude tato herní část v Threadspace takřka alfou a omegou. Singleplayer se totiž omezuje na několik málo oblastí, které z velké části tvoří tutoriály, jejichž seznam by zaplnil možná i polovinu A4. Ve skutečnosti se ale jedná o opravdu kratičké záležitosti, které vás v rychlosti zasvětí do hratelnosti. Dále vás již bude doprovázet jen sada skrimish map. Ty jsou odlišeny nejen zasazením, tedy zvolenou mapou, ale především obtížností, podle níž jsou do bitvy nasazování boti ovládaní umělou inteligencí. Ti ale ani na možnost medium příliš inteligence nepobrali, proto je logické, že většina šťastných vlastníku Threadspace: Hyperbol velice rychle přejde na část multiplayerovou.
Ta by se dala primárně rozdělit do dvou základních větví. První je klasický multiplayer, hratelný jak po internetu tak i LAN a to na mapách určených až pro šestnáct hráčů. Výběr herních módů je více-méně klasický, jako jsme zvyklí z akčních her a tak se dostaneme k Deathmatchi, Team elimination (obdoba team deathmatche), Training (určeno pro herní začátečníky), Objective (asi nejkomplexnější ze všech zmiňovaných, kde pracujete v týmu na splnění úkolu) či Arena (vyhrává ten, který je poslední na bojišti). LAN hra je vlastně i takovou částečnou náhradou multiplayeru vzhledem k možnosti na vybranou mapu a nastavené podmínky vložit herní boty, kteří se budou snažit nahradit reálné a myslící protivníky.
Online herní svět
Daleko důležitější a poměrně zajímavou myšlenkou je Starport, což je taková lehká odnož MMO žánru, zpracovaná pro potřeby Threadspace. Jako klasicky začínáte tvorbou vlastního profilu, který není až tak důležitý (zvolíte rasu, jméno a avatar). Poté dostáváte přístup do na první pohled komplikovanému mechanismu sloužícím k maximální upravitelnosti všech možných drobností, což souvisí s jednoduchým RPG prvkem hry. Nejen že při soubojích v Starportu získáváte kredity za něž se dá dále nakupovat, ale také navyšujete level v závislosti na získaných zkušenostech. Ty jsou vám načítány za absolvované souboje, které se odehrávají vesměs pouze na oficiálních serverech od samotných autorů. Na výběr jsou různé mapy, herní módy, stejně jako speciální místnosti, do nichž mají kupříkladu přístup až zkušení herní veteráni, čímž se mohou jednoduše vyhnout náporu začátečníků, který je pro ně tak trochu nežádoucí. Možnosti v Starportu jsou opravdu obsáhlé a vedle možnosti vlastnictví až 5ti lodí najednou (po zničení jedné se můžete v bitvě respawnovat s jinou) si vychutnáte třeba i obsáhlý obchod, kde nakupujete nejen lodě ale i nové součástky, motory a další, což zlepšuje vaše bojové preference.
Široký výběr vybavení
Lodí v Threadspace: Hyperbol je překvapivě velké množství, které navíc můžete upravovat k obrazu svému, čímž vytvoříte i zcela unikátní kousky. Kromě designu jsou ale rozhodující samotné vlastnosti, kterých je celkově dvanáct a nechybí mezi nimi rychlost pohybu, množství paliva, které je schopno přijmout atd.
Jediný pozůstatek z budovatelské části RTS her je Výrobní stanice. Tuto stanici máte za úkol na začátku hry postavit nejlépe na dobře krytém místě, neboť se jedná o jedinou budovu, z níž budete dostávat nové zbraně. Ty jsou rozčleněny do několika modulů dle jejich chování (gravitací zbraně, rakety ap.) přičemž na vás bude postavit na základně oddíly pro všechny moduly, které budete potřebovat a ony budou vaši jedinou loď přímo zásobovat projektily. Těch je několik druhů, jednak to jsou přímo letící rakety, a také se setkáte s naváděnými střelami či takovými, které vystřelíte a teprve posléze vlastnoručně odpálíte. Dále můžete na herní ploše vytvořit černé díry zpracovávající do sebe všechny projektily a řadu dalších úsměvných a strategicky dobře použitelných kousků. Díky jejich velkému množství ale poměrně dlouho trvá, než dokážete se všemi správně pracovat a nejdete si svoji ideální strategii – co se možností týče, těch je totiž skutečně přehršel.
Jak se to vůbec hraje?
Hra samotná pak probíhá na poměrně malých mapách, které jsou sice určené až pro šestnáct lidí, pokud se ale sejdou v tak úctyhodném počtu, jedná se o prostor přecpaný takřka k prasknutí. Obecně se tedy z vlastní zkušenosti oplatí volit servery ne zcela naplněné. Každý hráč si zpočátku vybere místo, na němž by rád začal a loď, s kterou se poprvé narodí. Prvním krokem bude nejspíše vystavení samotné základny, kterou lze umístit do některého z hůře dosažitelných koutů nebo naopak zkusit štěstí ve speciálních zónách, které nabízí vždy určitý procentuální nárůst produkce – zato se ale nachází přímo „na ráně“ a tak se nemůžete divit, že vám ji mohou také velice rychle zničit. Poté co máte dobudováno, vydáváte se do akce, která se dá přizpůsobit klasické akční multiplayerové hře jen v pomalejším tempu a to díky omezené pohyblivosti lodi (malá palivová nádrž se rychle vyčerpá). Po zařízení pohybu na předem dané místo pomocí kliku myší do prostoru jako v klasických RTS je třeba se soustředit na akci. Ta vždy začíná výběrem zbraně z bočních panelů, abyste následně kurzorovými šipkami měnili směr a případně raketě dali i zakřivení, které se hodí pro střelbu do přímo nepřístupných míst. V takovém případě ale budete muset správně odhadnout místo, kam projektil doletí.
Řada hůře informovaných hráčů možná Threadspace: Hyperbol odsoudí na první pohled za překombinovanou hratelnost. Hra se opravdu tváří jako záležitost pro hardcore hráče, po deseti minutách se ale sami na vlastní oči přesvědčíte, že se jedná o poměrně jednoduchou hru s intuitivním ovládáním, která je prostě jen trochu svižnější strategií.
Slušná kamera a levely
Z vizuálních kvalit ThreadSpace: Hyperbol jsem si odnesla tak trochu rozporuplné dojmy. Zpočátku se totiž grafika jeví zajímavě a to jak při přiblížení tak i oddálení, s kamerou jdou dělat doslova psí kusy a dokonce se ani často nestává, že by zabírala oblast z nesmyslného úhlu. Posupem času ale nadšení ze zajímavě vytvořeného sci-fi vesmírného světa opadá. Arény začnou splývat v jednu a tak nějak vás už nemá hra čím překvapit. Škoda, kdyby autoři trochu zapracovali na variabilitě podsouvaných levelů, mohlo být výsledné hodnocení zase trochu o něčem jiném.
Hra pro úzkou skupinku?
Na chuť hře jako Threadspace: Hyperbol nejspíše nepřijde každý. Ti, kdo vyznávají strategie zakládající si na budovatelské části, pokročilém technologickém stromě a silné singleplayer kampani, neměli by nad tímto projektem ani přemýšlet. Na druhou stranu lze hru doporučit každému milovníkovi multiplayer her, a to jak strategických tak i akčních, či třeba těm, kdo by rádi zkusili zase trochu něco jiného. Navzdory takřka absentující singleplayer části, která je asi největší slabinou hry, spolu se stereotypem, co se nových map týče, je třeba hře udělit férových 69% a to také z důvodu, že je k dostání za opravdu slušných 20 dolarů přímo ze Steamu.
Nečetl jsem to až zítra jdu spát :o)
ja taky ne raci jdu taky spat.. :D
Já taky ne du chrápat ale mám tu trojskýho koně tak AVAST ještě maká :) už asi 5 hodin to čištý lol :D TAK DOBROU
článek pěkný :) Hned po ránu zajímavé čtení :) Dle videií bych tu hru asi nepochopil, protože jsem trochu degen na ovládání :D Za to ti dám lízatko O:-)
Právě že to má hodně podobné obládání jako RTS, akorát teda že k tomu ještě přidali klávesnici pro zamiřování :-) plus teda ten pohyb je omezen množstvím paliva :) určitě bys to pochopil ;)
podle me je to pekna chujovina a je to pohadka pro maly decka
Dobra hra opravdu stoji zato ovladani jednoduch pochopito kazdej a spise bych to naszval akce s prvky strategie rozhodne to skuste demo stahnete ze steamu nebo jako instalator na www.hrej.cz ale ten vam tež nainstaluje steam.
leda tak na záchvat epilepsie a pro někoho komu chcete znechutit hraní na PC
Vypadá to veice slušně. trochu mi to připomíná čas strávený u Stratosphere.
Je to dost podobné, jen tam nebyla hlavní budova a střílelo se z kanónů a katapultů :-)
a je to opravdu dobré. Jako oddechovka ideální :-)