O survival strategii They Are Billions nepíšeme poprvé a přečíst jste si o ní mohli už začátkem minulého roku. Od té doby však vývojáři udělali velký kus práce a nedávno jsme se tak dočkali vydání plné verze. Vše je dílem nezávislého studia Numantian Games a rozhodně jde o jeho nejslavnější dílo. Tohle studio nás láká například možností utkat se s tisíci jednotkami najednou, a to rovnou ve 4K rozlišení. Jaké inovace však přinesl rok a půl trvající vývoj?
Když je kampaň novinkou
V postapokalyptické době si v roli zájemce o místo generála dovolíme předstoupit před samotného vládce, který požaduje rozšíření své říše. Je třeba postavit nové kolonie na strategických místech a jak řekl ve svém projevu lidu – postavit se monstrům čelem. V podstatě arogantní a namyšlený vládce nám rovnou sdělí, že za neúspěch nás potrestá smrtí, tak jako to udělal s předchozími generály. Hned z úvodu tak víme, proč je místo generála vlastně bylo volné.
Mise s názvem The New Empire tedy cílí na rozšiřování impéria navzdory dotírajícím krvelačným nemrtvým. Před námi se rozprostře 2D mapa, na které jsou označeny různá města, která však reálně ještě neexistují. Tyto body představují možné mise, na které se můžeme vydat, abychom již načrtnuté město vytvořili. Každá mise stanovuje odlišné úkoly a musíme tak například získat populaci 600 obyvatel, zlikvidovat všechny budovy zombíků či ustát všechny přicházející vlny. Z velké části však všechny tyto úkoly plníme stejnou cestou – vojsko nezesílí bez řádně vybudovaného města a město je zase náchylné bez pořádně obrany.
mapě světa najdeme i další dva typy misí, které jsou víceméně novinkou. V první z nich se ujmeme řízení hrdiny, kterého si lze vybrat pouze z dvou možných adeptů. S touto jednotkou pak prozkoumáváme antické budovy (staré budovy opuštěné lidmi), likvidujeme protivníky a prohledáváme různé věci, abychom získaly třeba i body, což je ostatně vedlejší nepovinný úkol. Hlavním cílem je však vzít nějaký ten artefakt a přežít cestu k němu i ven. Řízení jednotky je totožné s tím, jak jednotky řídíme ve strategiích. Můžeme ji tedy někam poslat, ale následně jen čekáme, až ostatní sama zabije. Naštěstí lze alespoň narazit na spřátelené jednotky a následně tak mít celou „smečku“, případně misi zpestří automatické turrety nebo možnost střelit do výbušného barelu. I tak je však tento typ mise poměrně nudný.
Celkově třetí typ mise je přímočarým útokem na hordu zombíků, kteří se pohybují po 2D mapě. Ani zde žádné stavění nenajdeme. Dostaneme pouze hlavní budovu, kterou máme chránit a pak už je třeba utratit našetřené body z jiných misí za jednotky a obranné prvky jako jsou trámy. Poté se na nás ze všech stran pustí velké množství nemrtvých a my jim musíme odolat. Předem je však velmi obtížné (ba i nemožné) odhadnout, zda máme dostatek našetřených bodů, takže v této misi klidně nemusíme mít ani šanci na úspěch, aniž bychom o tom věděli.
Celkově se dočkáme rovnou 48 misí, při čemž více než polovina jich trvá až dvě hodiny. Je tedy zřejmé, že They Are Billions není žádná herní jednohubka, ale dokáže zabavit na pěkně dlouhou dobu – dle vývojářů na více než 60. Z hlediska příběhu nás hra mimo jiné dovede také k poznání, jak epidemie a následná apokalypsa vlastně začala.
Stavba
Ačkoliv jsme zmínili jiné typy misí, je třeba zdůraznit, že je tahle hra stále čistokrevnou budovatelskou strategií a vše ostatní je pouhým krátkodobým zpestřením. Na začátku každé mise máme pouze základní budovu, která sama o sobě vydělává zlato. Nejdříve postavíme několik ubytovacích jednotek (zpočátku stanů), které jednak vydělávají trochu zlata, ale hlavně zvýší počet pracovníků. Ty využijeme pro možnost postavit další budovy, které právě volnou pracovní sílu vyžadují. Nejde o stavbu jako ve strategiích typu Age of Empires – zde se totiž vše staví samo a žádné dělníky neovládáme. Dělníci jsou pouze určitou jednotkou, kterou je třeba hlídat. Samozřejmostí je také stavba budov, které získávají potřebný materiál, ať už je to dřevo, kamení, železo a další. Speciálně pak musíme hlídat dostatek potravy, která stejně jako počet dělníků, omezuje případný další růst. Postavíme tak rybářské chatky u vody, lovecké chýše u lesů a chybět nemohou ani farmy na obilí.
Stavět však můžeme pouze tam, kde je k dispozici elektrický proud. Ten je zpočátku dostupný pouze v okolí hlavní budovy, pomocí sloupů elektrického vedení však oblast můžeme rozšiřovat prakticky kamkoliv. Abychom měli dostatek proudu, stavět je třeba i elektrárny. To vše vytváří koloběh – nejdříve nám chybí pracovníci, postavíme stany, čímž vyčerpáme zase dřevo. Postavíme tedy budovu na těžbu dřeva, ale to vše stojí jídlo, takže stvoříme budovy na získání potravy, a pomalu nám začínají docházet volní pracovníci… v podobném duchu se celá hra točí. K dispozici však jsou vcelku pestré budovy, a to i různé speciální, které například poskytují různé bonusy. Některé stavby lze navíc vylepšovat a z takových stanů tak lze postavit dřevěné chatky i kamenné domy. Novinkou je také vlak, který po kolejích každý den přijíždí k hlavní budově, aby doplnil prázdné domy lidmi, případně dovezl i nějaký ten materiál.
Bojuj a vylepšuj
Zatímco vesele stavíme, nesmíme ani na chvíli zapomenout, že i v nejbližším okolí je spousta nepřátel, proti kterým se přitom zpočátku nemůžeme téměř bránit. Dostaneme sice čtyři slabé jednotky, ale zombíci nás často obklopují ze všech čtyř stran, takže je problém je uhlídat. Zpočátku je naším hlavním cílem prozkoumávat okolí extrémně opatrně, protože jakmile nás pár desítek nepřátel uvidí a začnou nás následovat k městečku, skončili jsme. Pozor přitom musíme dávat také na to, aby nějaký ten nepřítel neproklouzl mezerou v obraně. Jinak okamžitě začne napadat budovu, která se po pár vteřinách stane nakaženou, takže z ní vyběhnou naši lidé proměnění v zombíky a začnou napadat okolí. Opakovaně se mi stalo, že jediný nepřítel proklouzl, nakazil stan, rozšířený počet napadl další stany a už se nedalo nic dělat. Nejslabší jednotce – lukostřelci – totiž trvá i několik vteřin, než jediného nepřítele zneškodní.
Jednoduchým řešením na začátek však je, nepouštět se příliš do průzkumu a přikázat jednotkám chodit sem a tam, čímž pokryjí větší úsek. Jakmile však postavíme budovu pro tvorbu prvních vojáků a začneme tvořit obrněné vojáky se samopaly, můžeme si částečně oddechnout. Postupem času vytvoříme také snipery a všelijaké pokročilé jednotky, které už zvládají zabíjet soupeře po desítkách. Naprostou samozřejmostí přesto je stavba hradeb a obranných věží nejrůznějšího charakteru, od balistů přes těžké kulomety a turrety až po elektrické věže, které výbojem zabijí soupeře v okolí.
Jenže také nepřátelé mají nějaké to eso v rukávu a také mají různé typy jednotek, od obřích zmutovaných cvalíků s mnoha životy, přes zombíky co umí sprintovat až po nebezpečné obří giganty, které je takřka nemožné zabít. Občas na naše sídlo zaútočí několik zombíků najednou, co je však mnohonásobně horší, jsou útoky ve vlnách. Každých několik dní totiž zaútočí obrovské množství nemrtvých z určitého směru, který je nám předem prozrazen. Následně se objeví stovky až tisíce soupeřů a je to právě tato chvíle, která naše celé snažení často zcela zdevastuje.
V kampani najdeme také strom, skrze který odemykáme nové technologie. Těch je dohromady přes 90 a získáme přístup k novým budovám, jednotkám, ale i pasivním bonusům, jako je třeba větší damage jednotek, více životů či větší dohled. Postupně můžeme vylepšovat také zmíněného hrdinu, který se pouští do sólo misí při průzkumu prastarých měst. Ačkoliv tento prvek hru příjemně zpestřuje, je na uváženou, zda by hráč po 10 hodinách hraní měl odemknout zhruba jen pětinu skillů, takže o většinu budov a jednotek dlouho přichází. Možná je to až příliš tvrdé, a ne každý hráč chce jednu hru hrát oněch 60 hodin jen pro odemčení všeho dostupného. Na druhé straně ti, kteří nechtějí nic odemykat a chtějí od začátku mít vše, mohou spustit survival mód, ve kterém se automaticky vygeneruje mapa a hrajete se vším. Dle mého skromného úsudku však většina hráčů bude někde mezi oběma extrémy
They Are Billions od našeho posledního testu ušel pořádný kus cesty. Ačkoliv přiznáváme, že inovací jsme čekali o něco více (například nové jednotky a budovy…), hra je jako celek velmi kvalitním strategickým survivalem, který můžeme doporučit i vám. Za nás dáváme 7,5 bodů z deseti.