Předběžný přístup opustila česká hra The Wild Age, 3D inkarnace úspěšné série Kingdom. Český herní vývojář Martin Mastný již léta pracuje na hře Novus Inceptio, která je stále v předběžném přístupu, a tak se rozhodl na nějakou dobu si na chvilku odpočinout. No a jak jinak si odpočinout než vývojem další hry. The Wild Age ale není malinkatým projektem, který by někdo splácal za pár hodin. Pravda, základní koncept je velmi prostý, nicméně jeho ztvárnění je dotáhnuté do nejmenších detailů.
Základ je takřka totožný se sérií Kingdom, to znamená že ovládáte panovníka, či panovnici a snažíte se vybudovat na ostrově městečko, které bude schopno se ubránit nočním nájezdům nepřátel. Jedním dechem je nutno dodat, že Kingdom je 2D hra, tudíž protivníci přicházejí buď zprava, nebo zleva, přičemž do cesty jim můžete stavět různé hradby a věže, abyste je zastavili. Princip je to velmi jednoduchý, ale také neuvěřitelně chytlavý a návykový. Tohle vše v The Wild Age najdete, včetně té návykovosti.
The Wild Age ale opouští minimalismus a tajemnost série Kingdom, naleznete zde totiž spoustu informačních tabulek, uživatelské rozhraní ukazující přesná čísla a hra vás tak nějak povede k odemykání dalšího obsahu. Martin Mastný sám tvrdí, že chce, aby hra byla především zábavná a aby v ní hráči mohli relaxovat, namísto toho aby byla depresivně těžká, což se jí docela daří. Obecně je více přívětivější a bude vám odpouštět některé vaše chyby (když si za to zaplatíte). Např. když začnete stavět hradby nebo věž a zjistíte, že je nestihnete dokončit do konce dne, můžete výstavbu jednoduše zrušit, abyste zachránili své dělníky. Zatímco v Kingdom by taková situace vyústila nevyhnutelně v jejich ztrátu. To, jestli je to správná cesta, ať si každý rozhodne sám.
Kingdom (slibuji, že se o něm zmiňuji už naposled) si prošel několikaletým vývojem, který byl a je plný vylaďování hratelnosti, optimalizace a opravování všech možných neduh. Zejména pokud jde o hratelnost, The Wild Age z toho může dost vytěžit (což také děla). ale vzhledem k tomu, že se nejedná jen o klon, čeká ho ještě jeho vlastní vývoj. Teď je teprve na začátku a je to znát. Ačkoli si můžete vybrat svou postavu, své jezdecké zvíře i barvu měšce, ve hře stále chybí klíčový obsah pro tento typ hry. Na mysli mám zejména více druhů nepřátel, útočné jednotky, katapulty atp. Neříkám, že The Wild Age musí ve všem kopírovat Kingdom (omlouvám se), nicméně v nynějším stavu je hra docela prostá, třebaže už je dost zábavná. Naštěstí The Wild Age není uzavřenou kapitolou a v budoucnu bychom se měli dočkat dalšího obsahu, třeba právě rytířů, kteří budou schopni vést protiútok proti nepřátelům.
Za zmínku rozhodně stojí pohledná grafika a zejména detailní zpracování budov a prostředí. Je pak skutečně radost pozorovat, jak se váš tábor obehnaný dřevěnou palisádou postupně mění v městečko chráněné masivními hradbami a s velkou pevností uprostřed. Na druhou stranu, je sice krásné, že hradby mají věžičky, cimbuří, opevněnou bránu aj., ale je velká škoda, že tyto prvky nemají svou funkčnost. Přitom věže si přímo říkají o to, aby z nich stříleli lukostřelci a cimbuří by se zase hodilo obráncům, aby z něj mohli házet na nepřítele velké kameny.
V The Wild Age najdete i hezký a funkční editor vlastních ostrovů, který mě velmi mile překvapil. Svou vlastní mapu si můžete jednoduše a přehledně vytvořit za pár minut, přičemž jejím hraním můžete strávit klidně i více než deset hodin. Mapu totiž sestavujete z jakýchsi modulů, které přidáváte buď nalevo, nebo napravo. V jednoduchosti je krása. Samozřejmostí je i sdílení své mapy s přáteli.
Hra má podle mého jen jeden skutečný problém, a sice optimalizaci. Kolem třicáté noci (což není málo) jsem měl takové propady FPS, že jsem už v noci raději nechodil ke hradbám, kde se odehrávaly boje. A to nemám zrovna slabý počítač. Kolem čtyřicáté noci jsem už měl problémy se jen pohybovat. Zkrátka větší počet jednotek a nepřátel zvyšuje nároky na výkon mnohem více, než by měl. I zde bychom se v budoucnu měli dočkat zlepšení, nicméně hodnotím současný stav, ve kterém hra vyšla a zde si ve vyšších levelech časem ani neškrtnete, což vnímám jako obrovské minus.
The Wild Age trápí i celá řada bugů, které naštěstí ale příliš neovlivňují hratelnost. Animace postav se zasekávají, vaše postavička se ponořuje do země, mince padají na místa, kam se nemůžete dostat atp.
Pevně věřím, že Martin bude ve vývoji pokračovat, i když se vrátí k Novus Inceptio. The Wild Age má totiž opravdu potenciál stát se plnohodnotným konkurentem série Kingdom. Zatím mu v tom ale stojí především optimalizace a nedostatek obsahu. Na druhou stranu už teď se může pochlubit hezkou grafikou, detailním zpracováním budov a prostředí a především obrovskou návykovostí. Pokud se tedy nebudete hnát do vysokých levelů a pokusíte se jednotlivé ostrovy dohrát relativně rychle, už teď si můžete The Wild Age užít, jak se patří. Bohužel tohle je docela velký limit, a proto hru hodnotíme šesti body, i když míří o dost výš.