Začátek konce dorazil, a nám tak nezbývá, než se podívat blíže na první epizodu poslední sezóny. Prožijte strastiplný a zvratů plný příběh Clementine a AJ. Přežijete nebo se z vás stane příští večeře krvelačných nemrtvých?
Finálová série je již 4. řadou série The Walking Dead (Živí Mrtví) od Telltale Games (nepočítaje bokovku The Walking Dead: Michonne). I tentokrát se tak titul dostal do renomovaných rukou studia, které už vytvořilo slušnou řádku obdobných her. Jako obvykle, i tomto případě se fanoušci her ve stylu interaktivních filmů zatím dočkali jen první epizody s názvem Done Running.
Pro úplnost dodejme, že druhé epizody s názvem Suffer the Children se dočkáme již v 25. září. V listopadu bude následovat Broken Toys a poslední díl Take Us Back dorazí v prosinci. Konec roku tak (zřejmě) bude znamenat definitivní konec oblíbené série s tématikou nemrtvých.
Příběh
Přestože dva roky od vydání posledního dílu hlavní série s názvem A New Frontier utekly jako voda, ne každý si přesně pamatuje uplynulé skutečnosti. Hra tak začíná rekapitulací hlavních událostí, ve kterých už můžeme rovnou rozhodnout, jak jsme se tehdy vlastně zachovali. Samozřejmě pokud importujete data ze své předešlé série, rozhodnuto již je za vás.
I tentokrát sledujeme osudy sympatické mladé slečny Clementine, která cestuje a dohlíží na malého chlapce jménem AJ. Ačkoliv zavzpomínáme na některé postavy z předchozích událostí (jako je třeba Lee), příběhová linie se bude točit především kolem naší dvojice. Clementine je stále správňacká a zároveň frajerská osoba, která je nejen schopná, ale čiší z ní i charakter. AJ je naproti tomu tak trochu úzkostným chlapečkem, avšak má dobré srdce a zažijeme s ním mnoho legrace. Hádáte ale správně, že narazíme na zcela nové postavy a to jak kladné, tak i záporné. Některé postavy nás zároveň překvapí a hráč si užije nejednoho emotivního zvratu. Bohužel je nutno konstatovat, že na rozdíl od našich dvou postav, jsou ostatní charaktery poměrně nevýrazné, až nudné.
Ve svém příběhu narazíme na bývalou školu, která se stala základnou několika mladistvých. Ti tuhle plotem obehnanou „pevnost“ brání, stejně jako si sami obstarávají jídlo. Nedá se však říct, že by měli situaci pevně v rukou, absence jediného dospělého, tedy zkušenějšího člověka, je tu bohužel vcelku znát.
Interakce
Možnosti hraní jsou oproti jiným hrám opět minimální. Většinu času tak sledujeme probíhající děje, do kterých jen tu a tam zasáhneme skrze výběr několika málo odpovědí. Pochopitelně tím ovlivníme děj i vztahy konkrétních postav k nám. Časový limit pro odpověď je někdy opravdu krátký a za několik sekund přečíst řadu dlouhých vět anglicky, rozmyslet si a kliknout, může být vcelku problematické. Pokud navíc neumíte anglicky, nemá hru snad ani mysl zapínat. Užijeme si poklidných rozhovorů, stejně jako vyhrocených situací, kdy se například máme rozhodovat, zda zaútočit na člověka, jež nás ohrožuje pistolí.
Mimo občasný pokec nám hra občas dá možnost pohybovat se po prostředí a provádět interakce s předměty. Kromě otevírání dveří a začínání rozhovorů s dalšími postavami budeme často „prozkoumávat“ konkrétní místo či předmět. Například musíme najít kopí, abychom mohli jít chytat ryby (což je ostatně další samostatná aktivita). Jindy zase chodíme po boku AJ v prostředí plného nových lidí a pomáháme mu udělat kamarády. Bohužel hratelnost takových aktivit není valná a slouží spíše jako pouhé přerušení přehrávajících se scén.
Nejzábavnější a zároveň nejbrutálnější činností v rukou hráče je boj se zombíky (nebo jak by řekl AJ, monstry). Někdy je třeba jen stisknout tlačítko, jindy nás hra hodí do otevřeného prostranství, ve kterém se musíme sami pohybovat a zarazit svou smrtící dýku do mozku soupeře. Kromě přímého útoku lze zombie také kopnout do nohy, což ji dočasně znehybní. Právě tímto způsobem je třeba zombíky oddělit a zabíjet jednoho po druhém. Pokud se totiž nahromadí, zakousnou nás dříve, než řekneme švec. Smrt přitom není nic příjemného, jelikož přímo vidíme, jak nás krvelačný nepřítel zakousne. Brutalita dosahuje takové míry, že je hra povolena až od osmnácti let.
Zpracování
Telltale Games prostě ví, jak na to. Od počátečního intra, které skrze hýbající se obrázky řekne vše potřebné, nás po celou dobu čeká originální kreslená grafika. A ta člověka snad nikdy neomrzí. Zvláště krásně zpracované jsou scény, které nabídnou výtečně nasvícenou scenérii. Stejně tak je na špičkové úrovni hudební doprovod a naše uši jen zastříhají blahem.
U některých her Telltale Games se můžeme setkat s kritikou až příliš krátkých epizod. V určité části dnes recenzovaného dílu se dost možná leknete, protože po ne tak dlouhé době vyjedou titulky s hudbou a zdá se, že je všemu konec. Naštěstí pak hra opět pokračuje dalším děním a celkově je tahle epizodka mnohem delší, než jsem očekával. Zhruba na vás tak čeká lahodných 130 minut herního času. I tentokrát epizoda skončí v napínavém okamžiku, který nás naladí na pokračování.
Ano, ani tentokrát nepřijdeme o závěrečné srovnání našich rozhodnutí s tím, jak se rozhodoval zbytek herní komunity. Následně se podíváme tak trochu pod pokličku a autoři prozradí, jak se jednotlivé postavy cítily a co si myslely v situacích, kdy jsme se nějak rozhodovali. Své rozhodnutí tak ve finále můžeme vyhodnotit téměř dokonale.
The Walking Dead – The Final Season je zdařilým nastartováním herního automobilu. Nezbývá než pevně doufat, že zajímavý a spletitý příběh s originálním zpracováním bude pokračovat i ve zbylých třech epizodách. Vytknout je možné až příliš všední vedlejší postavy a ne dvakrát zábavné interakce (vyjma boje). Od nás první epizoda získává slušných 8/10 a doporučení k tomu. Pokud byste si hru chtěli sami vyzkoušet, můžete tak učinit skrze dostupnou demoverzi, třeba na Steamu.