Občas se u této hry uvádí delší název, tedy The Walking Dead: The Telltale Series – A New Frontier, na znamení toho, že hru tvořilo americké nezávislé vývojářské studio Telltale Games (oficiální stránky vývojářů najdete zde). Právě oni dostávají více důvěry, než bychom čekali. Vždyť tvoří adventury na motivy těch nejznámějších seriálů či filmů. Na kontě už mají třeba Batman: The Telltale Series, dvě série Game of Thrones (Hra o trůny) či Minecraft: Story Mode. Co se týče herní řady The Walking Dead (Živí Mrtví), první série (tedy hra s několika epizodami) vyšla roku 2012. Pokračování s názvem The Walking Dead: Season Two už o rok později. Na třetí sérii, na kterou se dnes podíváme, jsme si tak museli počkat celé 4 roky. Čekání nám mohlo zkrátit akorát tak díl The Walking Dead: Michonne, který nepatří do hlavní herní série, ačkoliv sleduje příběh jedné z hlavních postav seriálu. Michonne vyška začátkem tohoto roku, taktéž od tohoto studia.
A jak šikovný že Telltale tým vlastně je? Co se týče her na motivy The Walking Dead, první série zaznamenala ohromný úspěch, hodnocení se pohybovala okolo 90 %. Druhá série byla také kvalitní, i když již ne do takové míry, hodnocení byla kolem 80 % (recenze zde). Zmíněná série s Michonne pak dosahovala průměrné až lehce podprůměrných kvalit. Na třetí sérii tak je dokázat, že to s kvalitou adventury na motivy zombíků nejde rychle z kopce.
Pokud již znáte styl zpracování her od Telltale, pak už víte, že nejde o hry v čistém slova smyslu. Hráč se totiž zapojuje jen částečně a dění ve hře spíše připomíná interaktivní film, jež vyžaduje od hráče sem tam něco provést či rozhodnout, avšak pokud hráč nereaguje, hra často pokračuje klidně dál.
Celá hra stojí na příběhu. Ten se sám promítá a na nás je, abychom každých několik minut jakožto hlavní postava rozhodli, co v určitém rozhovoru řekneme, případně jaký čin vykonáme. Na to zpravidla máme omezenou dobu a to jen několik vteřin. Jelikož je hra v angličtině, hráč málo znalý angličtiny může mít problém plně pochopit význam všech možností (obvykle jsou tři + mlčení), natož aby si nějaké slovíčko vyhledal třeba na smartphonu. To je škoda, protože tím hra přijde o mnoho hráčů, kteří cizím jazykům tolik neholdují.
Pochopit a dle sebe se rozhodnout je o to důležitější, že každé rozhodnutí ovlivňuje další průběh hry. Postavy si pamatují, jak se k nim chováme a za nějakou dobu nám to můžou vrátit. Na druhé straně pokud nalezneme nějakého cizince, důvěřovat mu, aby nám za to později třeba pomohl, může dopadnout také tak, že nám či nám blízkému může ublížit, jelikož třeba není svázaný. Správné rozhodnutí zde člověk jen těžko najde. Vždy je to něco za něco.
Jako obvykle u adventur tohoto výrobce, je i tentokrát série rozdělena na několik epizod. Na konci každé epizody je ukázáno, jaké rozhodnutí jsme učinili a kolik procent hráčů rozhodlo stejně, případně opačně. To je velmi zajímavé z psychologického hlediska. Člověk může srovnat své rozhodovací procesy se zbylou herní komunitou. Zde je důležité mít na paměti, že srovnání něco říká o rozdílu mezi námi a herní komunitou, nikoliv mezi námi a se všemi ostatními lidmi! Ukázat to po jediné epizodě je rozumné, protože je srovnání ukázáno ještě v době, kdy si naše rozhodnutí i kontext situace poměrně dobře pamatujeme. Kdyby to bylo na konci celé hry, bylo by to horší.
Epizody nejsou kdo ví jak dlouhé. S vydáním hry vyšly jen první dvě epizody z celkově pěti. Zbylé dorazí až následně. První a druhou epizodu lze dohrát za zhruba dvě, dvě a půl hodiny. Sám sleduji seriál The Walking Dead pravidelně od jeho první série, tedy od roku 2010. Pokud srovnám zážitek ze seriálu a této hry, seriál jasně vyhrává. Pokud tak chcete nahradit výtečný seriál touto adventurou, dočkáte se náhrady pouze částečné. Příjemné na tom je, že se ve hře objeví i postavy ze seriálu. V této třetí sérii například Ježíš.
Hrajeme za hlavní postavu jménem Javier. Ten cestuje, hledá zásoby a snaží se přežít spolu s manželkou svého bratra i dvěma dětmi. Narazíme na celou řadu různých postav i na již v perexu zmíněnou organizace The New Frontier. A nečekejte, že se od této tlupy dočkáte vřelého přivítání a hostiny. Místo teplého jídla si pro vás spíše připraví kulku do hlavy. Pokud v něčem příběh boduje, pak jsou to zvraty. Příběh je opravdu dynamický a ačkoliv hra není dlouhá, neustále se toho hodně děje. A doslova šokující momenty vás neminou. Zvláště pak na konci každé epizody se stane něco, co člověku téměř vyrazí dech. Celkový dojem ještě umocňuje vracení se zpět do minulosti, do důležitých momentů našich postav, díky čemuž jim lépe porozumíme.
Co se týče činnosti hráče, občas dostaneme za úkol prozkoumat okolí, klikat na různé postavy či objekty pro spuštění interakce, což zpravidla vede k posunutí se v příběhu (např. najdeme benzín pro naše auto). Nemusíme projít všechny možné interakce a pokud se tak chceme v příběhu posunout dál, stačí vynechat rozhovory s většinou lidí. Mnohem záživnější pak jsou akční momenty, kdy musíme do 1-2 vteřin zmáčknout správné tlačítko, jinak často umřeme a hrajeme událost znovu. Jelikož je však pokaždé třeba zmáčknout stejné tlačítko, příště jsme již dobře připraveni. Občas si také zastřílíme, avšak takové přestřelky nemají delšího trvání než několik málo vteřin.
Oceňujeme také originální styl grafiky, který připomíná třeba hru Borderlands. Stejně tak je dobře zpracovaná hudba, zvuky i namluvení. Občas bohužel narazíme na nějaké bugy, nerealistické chování či vzhled postav. To se ale dnes dá čekat u takřka každé hry. Titul aktuálně vyjde na 23 euro, tj. asi 625 Kč. Hra je dostupná pro PC, PlayStation a Xbox. Ale je dosti možné, že se objeví také na tabletech a telefonech.
The Walking Dead: A New Frontier je vcelku zdařilou hrou, která nás však nenadchla do takové míry, jak jsme čekali. Až na několik výborných zvratů nás titul chvílemi dokonce i nudil a tak nemůžeme dát více jak 70 %.