Je tomu již několik měsíců, co jsem naposled hrál klasickou adventuru laděnou do stylu občasného chození a častého označování různých věcí v dané lokalitě, abychom s nimi mohli manipulovat a dostali se tak v příběhu dále. A právě takový titul právě před pár dny dorazil na herní scénu, tedy, jen co se týče jeho první části, jež logicky nese název Epizoda 1. Tato recenze je tak založena pouze na tomto prvním dílu, zatímco datum vydání pokračování bohužel dosud není známo.
Titul The Uncertain vytvořilo ruské nezávislé studio ComonGames umístěné v samotné Moskvě. Tihle vývojáři za sebou kromě dnes představované hry mají ještě dvě méně známé hry (alespoň já o nich nikdy neslyšel) a nezdá se tedy, že by oplývali, kdo ví jakými zkušenostmi. A tak právě nová post-apokalyptická adventura může být tím, s čím konečně prorazí na herní scénu.
Co je u adventury obvykle nejdůležitějším prvkem, je samozřejmě příběhová linie. Proto jsme velmi rádi, že vám můžeme hned z úvodu zvěstovat dobrou zprávu – ano, v tomto titulu najdeme příběh, který opravdu stojí za to hrát. Vše se odehrává ve 23 století, tedy době, kdy se nerozumné a nelogické lidstvo údajně samo zničilo. Roboti v té době byli zrovna na vzestupu a rychle se rozvíjela jejich inteligence. Postupem času lidé vymřeli a lidskou civilizaci nahradila civilizace robotů. Intro nám popisuje, jak jsou roboti dokonalí. Nepotřebují jíst, spát, odpočívat a především jsou naprosto logičtí a všichni vždy spolupracují. Jakákoliv forma války či pouhé násilí je tak vyloučena.
Po celou dobu hrajeme za jednoho z těch inteligentnějších typů robotů. Náš model se rozhodl ze své vlastní vůle změnit nabíjecí stanici tak, aby se do něj nenahrávaly všem robotům společné updaty. Díky tomu se prý může vyvíjet svou vlastní cestou. I roboti žijí v domech a mají své úkoly. Náš robot má například za úkol vytvořit jakýsi svářecí stroj, což bude také náším prvním úkolem ve hře. A co bude dál?
Pozor spoiler! Tento odstavec odhalí něco málo z herního příběhu, takže pokud chcete naprosto vše objevit sami, doporučujeme jej přeskočit a pokračovat dalším odstavcem. Sotva dokončíme onen hořák, dopadne vedle našeho domu neznámá loď. Jakmile se do ní dostaneme, najdeme kromě zničeného robota s překvapením i lidské tvory. Okamžitě tak vyvstává otázka, jak je to sakra možné. Situace se ještě více zamotá, když nás obklíčí komando robotů, kteří nás za to, že o lidech víme, chtějí zabít. Zdá se, že tahle robotická společnost nakonec nebude tak dokonalá, jak se na první pohled tváří. Naštěstí nás zachrání neznámá skupina robotů, jakýsi odboj, se kterým se následně spolčíme.
Překlad názvu hry – The Uncertain – znamená „nejistý“. Je tak zřejmé, že ačkoliv náš robot bude mnoho odhalovat, některé odpovědi přinesou ještě více otázek. A právě tato tajemnost a podivnost okolního dění nás neustále požene vpřed. Budeme prostě zvědaví. První epizoda zabaví na zhruba dvě hodiny, což není zrovna moc, ale na druhé straně ani nějak extra málo. S tím se pojí otázka, zda za aktuální cenu 14,99 dolarů (asi 370 Kč) získáme celou hru i s budoucími epizodami či pouze a jenom epizodu první. Ani na Steamu, ani na oficiálních stránkách to totiž není jasně řečeno. Pokud bychom si za tuto cenu koupili jen 1. díl, pak těžko říct, kolik lidí by dalo témě 400 Kč za dvě hoďky zábavy. Lze však předpokládat, že s vydáním dalších dílů bude případně k dispozici balík s množstevní slevou.
Jak jsme již naznačili dříve, ve hře budeme chodit a manipulovat s nejrůznějšími předměty. Obvykle je třeba něco najít, popadnout a vložit to jinde. Překvapilo mě, že určitou věc, kterou jsem našel několik málo minut před tím, než jsem ji potřeboval, jsem nemohl vzít. Šla vzít až poté, co jsem ji hra vyžadovala na jiném místě. Zdá se tedy, že hra je jaksi rozfázována. Reagovat však samozřejmě nebudeme moct na jakoukýkoliv předmět ve hře. Jen tam, kde se změní ukazatel na monžou interakci, se budeme moct na věc podívat (náš robot ji popíše), případně reagovat i jinak. Na výběr bývá z více možností, co s danou věcí dělat. Stejně tak v rozhovorech bývají různé odpovědi, takže rozhovor můžeme stočit, jakým směrem chceme.
Naštěstí nebudeme nutně jen přemisťovat věci. Každých pár chvil totiž budeme řešit i nějakou tu hádanku či popadneme určitý předmět a budeme manipulovat s ním – jako když třeba budeme vkládat baterie do rádia či napájecí kabely na vybitého robota. Hádanky jsou různorodé a originální, takže můžeme dát stereotypnosti sbohem. Hra také často poradí, co přesně máme dělat, takže nemusíme desítky minut tápat a trápit se.
Na titulu je sympatické, že příběh i s naší postavou míří pořád vpřed, do nepoznaných končin. Díky tomu jsme každou chvíli v nové lokalitě, pod novou záminkou. To vylepšuje hratelnost a zabraňuje jakékoliv stereotypnosti, protože se zkrátka nic neopakuje. To však na vývojáře klade nemalé nároky. Bylo třeba vytvořit spoustu různých prostředí, což se také odrazilo na jejich vzhledu. Grafika je tak místy nedodělaná, kapku zastaralá. Zvláště pak efekty jako třeba ohnivý výbuch či elektrický výboj vypadá, jako by pocházel z doby před pěti lety. Naopak pozitivně hodnotit je třeba ozvučení a namluvení. Většina postav hry jsou roboti, kteří jsou však bravurně roboticky namluveni. Zvláště pak hlas naší hlavní postavy je k nadstandardní.
Bohužel je občas možné zahlédnout, jak naše postava strojeně začíná animaci na jiném místě, než kde jsme byli při spuštění. Stojíme třeba u počítače a stiskneme interakci. Postava ale nejdříve poodstoupí, aby ihned vzápětí přistoupila. To vypadá nevěrohodně a trochu to kazí dojem, ale není to nic strašného. Více jsme čekali také od zakončení první epizody. Je sice vcelku napínavé, ale není to něco, co by výslovně zaujalo.
The Uncertain nás v první epizodě zvládl zaujmout – a to především díky svému jedinečnému příběhu. I přes nedokonalou grafiku oceňujeme namluvení, zvuk a různorodé činnosti. Doufáme, že vývojáři zvládnout udržet laťku stejně vysoko a nepoleví, jak se to stalo například u Minecraft: Story Mode. Zatím hodnotíme na pěkných 72 %. Titul je kromě Windows dostupný také na Google Play a App Store. Oficiální stránky hry najdete zde.
doufám,že soudruzi z Moskvy nenastartujou ty svoje drony...aby Vás naučili,jak se maj hodnotit hry od výrobcuu z největší a nejbohatšíí země na světě::)