Pokud jste již měli možnost o The Surge něco zaslechnout, pak to s nejvyšší pravděpodobností byla myšlenka, že se jedná o Dark Souls ve sci-fi kabátku. Stejně tak pokud jste našimi pravidelnými čtenáři, možná víte, že to není zase tak dávno, co jsme s Dark Souls porovnávali, kde co – ovšem ve smyslu obtížnosti. The Surge si však nedělá nároky pouze na to, že by byla obtížnou hrou. Příměr k Dark Souls zde má být absolutní a nebude přehnané, když řekneme, že hra se snaží být explicitním klonem. To mj. souvisí i se skutečností, že vývojáři z německého studia Deck13 se nesnaží okopírovat Dark Souls poprvé! Spolupracovali totiž již na Lords of the Fallen (s polským studiem CI Games), který se – jak možná víte – úplně nepovedl a závratná hodnocení rozhodně nesklidil. Dokázali se tak vývojáři poučit z předchozích chyb a uplatnit dosavadní zkušenosti? A lze tedy říci, že The Surge je Dark Souls ve sci-fi prostředí, a nebo se jím jen snaží být?
Náš příběh začíná… ehm… na vozíku! Což může znít na první pohled určitě netradičně, ale upřímně nás takový originální začátek – pokud jde o první dojem – potěšil. Ostatně, v jaké jiné hře jste si něco takového mohli zkusit, přičemž fyzika funguje dokonale. A za tím prosím nemíníme žádný černý humor – začátek hry je skutečně impresivní. Jen, co se rozkoukáte na dvou kolech, dozvíte se vzápětí o jisté korporaci s názvem CREO. Ta má údajně bojovat se změnou klimatu, která ohrožuje lidstvo (btw Trump včera oznámil, že USA vypoví Pařížskou dohodu). Nejen díky tomu disponuje korporace technickým zázemím nejšpičkovější kvality, která zahrnuje i nejnovější vědecké objevy. Dostanete tedy nabídku, že vás CREO vrátí opět na nohy, což je nepochybně nabídka, která se neodmítá… když už jsme u těch paralel.
Život nás však již dávno naučil, že nic není zadarmo, a tak, chcete-li takové služby, musíte vstoupit do řad korporace CREO a to buď jako Lynx (rys) nebo Rhino (nosorožec). Lynx využívá lehčí zbroje a ač oplývá nižším zraněním sází na mobilitu a rychlé útoky, zatímco Rhino je oplátován od hlavy až k patě a ohání se v zásadě něčím těžkopádnějším, zatímco však udílí velká poškození, tedy alespoň něco podobného vám řekne robot či předem nahraný hlas na záznam přímo na CREO stanici. Pravdou však je, že ačkoliv si vyberete to či ono, stejně si nakonec můžete vzít do ruky zbraň, jakou chcete. Dobře, tak jste tedy součástí velké CREO family, kde jak se dozvíte v tutoriálu všichni kopou za jednoho a jeden za všechny, jakoby korporace byla jeden velký propojený organismus (což vás má pravděpodobně motivovat k uposlechnutí všech příkazů a instrukcí). Další záležitost, která nebyla úplně průhlednou součástí smlouvy je způsob nápravy.
Pokud totiž budete mít možnost si hru zahrát, uvidíte, že náš hrdina se přitom netváří nějak extra šťastně a už vůbec ne oslavně! A nakonec není divu. Je totiž imobilizován v prostředí připomínající mimozemskou loď, zatímco do něj najíždí hyper-moderní injekce a vrtají do vás šrouby. Vlastně dojde i na nějakou tu krev, ale zřejmě není jiný způsob, jak vás dostat do exoskeletu. Ten si poměrně oblíbíte, protože kromě toho, že vám umožní chodit, ho budete také v průběhu celé hry vylepšovat, ale k tomu se ještě dostaneme. Vylepšování totiž nepřímo souvisí s bojovým systémem, což je nepochybně nejsilnější stránka hry, jak se budete moci sami přesvědčit, hned malou chvíli po tom, co se dostanete na nohy. A o boje rozhodně nebude nouze, jelikož nepřátelé jsou v podstatě od začátku na každém kroku. Po každé smrti se navíc oživí, a tak si nejednoho zabijete několikrát.
Tím jsme odhalili, že ve hře se opravdu často umírá. Ano – boje jsou opravdu náročné a pro smrt nemusí hráč chodit příliš daleko. V podstatě stačí schytat 3 dobré rány, a nebo potkat mírnou převahu nepřátel. Ještě předtím bychom vás však chtěli seznámit s bojovým systémem, který je opravdu komplexní. Kromě toho, co byste u hry takového typu očekávali (uskakování, bránění atd.) je tu totiž přítomen i jistý systém anatomie. Nejde snad o to, že byste mohli útočit na kritická místa, orgány nebo provádět metodu 5 prstů a puklého srdce, ale každý nepřítel je v rámci boje rozdělen na hlavu, tělo a následně pravou i levou ruku a nohu. Vy jakožto hráč můžete přirozeně přepínat mezi místy, na která chcete útočit, což je mnohem důležitější, než jak jste mohli původně myslet.
Nejde totiž pouze o to, že je tu systém odhalených míst, což jednoduše znamená, že pokud je váš nepřítel v brnění, ale chybí mu ochrana na hlavě, veškeré údery do hlavy budou efektivnější, ale zároveň je zde souvislost se systémem craftění a potažmo vylepšováním. To je totiž založeno na tom, že v průběhu hry sbíráte ze všech nepřátel takzvaný „Tech Scrap“ (technické harampádí), které slouží v první řadě k vylepšování vašeho jádra (core), což vám umožňuje kromě zlepšení čísel i postup hrou (otevření určitých dveří vyžaduje určitou úroveň jádra), ale také k přímému craftění dalších itemů. Moc toho však nevyrobíte, nebudete-li mít nejen materiál, ale také recept nebo konkrétní item, který chcete vylepšit a nasadit. A ty nezískáte nikde jinde než v samotném boji! Jak? Chcete-li například lepší zbraň, zkrátka útočte nepříteli na ruku, ve které drží zbraň. Má-li na té ruce armor (tzn. není odhaleným místem) a podaří-li se vám ho popravit, máte velkou šanci na to, že vám z něj vypadne nějaká zbraň. Stejný postup funguje u helmy i brnění na torso.
Pokud jde o zmíněnou popravu, jedná se vlastně jen o finishing move, který občas spustí pěknou animaci. K jeho provedení navíc hráč nemusí vykonávat žádná složitá komba (jak fatality z mortal kombat), ale prostě dostanete nepřítele pod nějakých 15-20% hp a pak během boje podržíte chvíli klávesu „E“. Není to 100% záruka, ale podaří-li se vám takový postup, máte šanci „na loot“. S kořistí pak stačí zaběhnout k nejbližšímu checkpointu (takové technické stanici), kde se s ní dá dále pracovat a kromě jiného si zde taky můžete doplnit zdraví a uložit doposud nasbírané Tech Scraps. Proč je ukládat? Protože když zemřete, ty aktuálně nasbírané ztratíte se svou mrtvolou. Nejsou však ztraceny nenávratně, jelikož máte možnost v časovém limitu asi 3 minut svou mrtvolu najít, a tak nasbírané Tech Scraps zachránit. Obecně jich budete potřebovat hoodně a vlastně skoro na všechno.
Přiznám se, že v momentě, kdy jsem si bojový systém osvojil, a hra mi začala připadat v základu jednoduchá, potkal jsem 2 nepřátelé najednou a zjistil, že opravdu jednoduchá není. Boje vyžadují maximální soustředění, ale především důsledné načasování, nejen útoků, ale hlavně úskoků. Po chvíli to byla skoro až matematika, kdy člověk bojoval s předpokladem, že každé 2 sekundy musí uskočit a přesně mezi 3 a 4 sekundou je jediný moment, kdy si může dovolit útok, jelikož v dalších sekundách už přichází útok od druhého nepřítele a tam je nutný opět úskok (obrana nepomůže, ten první si mezitím popoběhne a nakouří vás zezadu). Přesto, že jsou boje skvěle udělané, nemůžeme říct, že jsou dlouhodobě úplně zábavné, což je poměrně zásadní. Proč si něco takového dovolujeme tvrdit? Monotónnost!
V tomto bodě si vývojáři naházeli sami klacky pod nohy a skutečně nechali doslova vyblednout jinak dobře navržený bojový systém v čiré monotónnosti, kterou (snad nevědomě) podporují a umocňují monotónním prostředím (pár vzorů lokací o plechu a trubkách, které se opakují) a také zcela monotónním spektrem nepřátel. Bohužel, jako mínus by se slovo monotónnost dalo zdůraznit ještě několikrát. Situaci bohužel nezachraňují ani souboje s bossy, které sice uvítáte, jako sakra vítané zpestření, ale porovnávat je s Dark Souls by bylo minimálně neadekvátní. Navíc nejsou ani nikterak zásadně nápadité (což začátek byl), ač alespoň zůstávají náročné. Nemusíme tak již nadále skrývat, že The Surge opravdu není Dark Souls ve sci-fi prostředí, což samozřejmě neznamená, že je to sama o sobě nutně špatná hra. Má kvalitní bojový systém, ale prostě nevydrží…
Pokud jde o obtížnost a intenzitu toho, jak budete umírat, pak můžeme mluvit o podobnosti s Dark Souls. Nicméně tam veškerá faktická identičnost končí – a dovolíme si tvrdit, že za to může zpracování herního světa, jako takového. Zatímco Dark Souls je tak trochu svět sám o sobě, který žije a je v něm rozhodně, co objevovat – The Surge obdobný feeling nenabídne. Náročné dobrodružství, poutě skrze hory a boje s rozličnými monstry jsou zde nahrazeny poměrně náročnou, ač lineární cestou skrze železo a potrubí. Hru se tak upřímně bojíme doporučit real fanouškům Dark Souls, ale rozhodně ji můžeme doporučit všem fanouškům sci-fi prostředí a možná akčních RPG obecně. Nakonec, nepovedená hra The Surge určitě není, ale určitě bychom se ji nebáli označit za druhořadou. Domníváme se, že v dlouhodobém horizontu hra zajde, ač přesto si od nás dnes odnese 73 %. Pokud byste však chtěli přeci jen zkusit, tak aktuálně na steamu za 50€.